Redressiehelm voor baby's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jul 2011 19:23

Zijn er hier mensen met ervaringen met een redressiehelm voor baby's? Onze jongste gaat er waarschijnlijk niet aan ontkomen, de afwijking van zijn schedel is ruim 13% (Voor ingewijden: 113,1). Als dit met vijf maanden niet onder de 108 zit, komt hij in aanmerking voor een helm.

Waar gaat dit over? Als kinderen een sterke voorkeurshouding hebben wordt hun hoofd aan één kant plat. Ons mannetje heeft links achter een "deuk" en rechts achter een "bult" zitten. Eerder groeide heel zijn hoofd scheef, je zag het ook in zijn gezicht, maar gelukkig gaat dat beter. De voorkant was bij de afgelopen meting al best wat vooruit gegaan, maar de achterkant was nog erger geworden...

Nu hebben we al wel een paar maanden een zijligkussentje, om hem te dwingen op zijn rechterzij te liggen en hem dus ook op de rechter(achter)kant van zijn hoofd te laten liggen, maar hier wurmt hij zichzelf binnen een paar minuten uit...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor ajl » 05 jul 2011 20:03

Wij zijn er vorig jaar aan 'ontsnapt', doordat ze net op tijd haar voorkeurshouding afgeleerd heeft. De kleine van een vriendin van mij heeft wel in dezelfde periode een helm gekregen. De ouders vinden het vaak vreselijk, maar het kleintje heeft het niet door.

Wat ik wel begrepen heb is dat de helm echt voor 6mnd al op het hoofd moet, omdat het dan het meeste effect heeft. De eerste dagen moet je het opbouwen en daarna 23 uur per dag ophouden. Mijn vriending deed het helmpje alleen 's avonds met badderen even af.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat het resultaat nooit 100% meer wordt. Je blijft het altijd wel een beetje zien. Zelfs bij onze dochter voel ik de afplatting nog, terwijl zij geen helm meer nodig had.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 05 jul 2011 20:10

De fysiotherapeut zit er nu (bijna 4 maanden) al achteraan, zodat hij zo vroeg mogelijk zijn helm krijgt. Gelukkig lukt het ons om het redelijk nuchter te bekijken: het is nu eenmaal het beste voor het mannetje. Hopelijk heeft hij er inderdaad weinig last van. En gelukkig zijn de warmste maanden net achter de rug tegen die tijd...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor ajl » 05 jul 2011 20:21

Het is ook niet leuk. Aan de andere kant is het cosmetisch ook niet mooi om er niets aan te doen. Je hebt inderdaad geluk dat tegen de tijd dat hij een helm moet krijgen de warmste dagen voorbij zijn, want ze moeten hem echt dagelijks op tot de eerste verjaardag. Waar mijn vriendin veel moeite mee had, was het knuffelen. Je geeft toch overdag vaak een kus of aai op-over het hoofd en dat kon toen eigenlijk niet, of je zoende de helm. Dat is toch anders.

Wat ik ook wel begreep toen van de fysio is dat een eventueel scheefstaand oortje ( wat door de afplatting komt) vaak niet helemaal meer recht wordt. ONze dochter begint nu haar te krijgen, dus nu valt het wel wat minder op.

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor zomaariemand » 09 jul 2011 20:45

Wij hadden een *piep* van een kinderarts die zei dat 6 maanden veel te vroeg was. We moesten met een jaar maar terugkomen. Tsja, dat was dus te laat. Tel daarbij op dat we een allergisch jongentje hadden wat verschrikkelijke uitslag en ontstekingen kreeg door die helm (want het is wel geprobeerd) en zie hier: wij hebben ventje met een heel plat rechterachterhoofdje.
Dus ga alsjeblieft er achteraan als je twijfels hebt en laat je niet afschepen. Het is 'maar' cosmetisch en wordt daarom door sommige artsen niet als interessant gezien. Maar dat is dus wel een achterhaalde houding.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 11 jul 2011 11:25

zomaariemand schreef:Wij hadden een *piep* van een kinderarts die zei dat 6 maanden veel te vroeg was. We moesten met een jaar maar terugkomen. Tsja, dat was dus te laat. Tel daarbij op dat we een allergisch jongentje hadden wat verschrikkelijke uitslag en ontstekingen kreeg door die helm (want het is wel geprobeerd) en zie hier: wij hebben ventje met een heel plat rechterachterhoofdje.
Dus ga alsjeblieft er achteraan als je twijfels hebt en laat je niet afschepen. Het is 'maar' cosmetisch en wordt daarom door sommige artsen niet als interessant gezien. Maar dat is dus wel een achterhaalde houding.

Kinderarts? Die is er bij ons helemaal niet bij betrokken. Mogelijk moet de huisarts een verwijsbrief tekenen, en dat doet die van ons toch wel, die is gelukkig niet zo moeilijk in zulk soort dingen.

Heb je een klacht ingediend of andere stappen tegen de kinderarts ondernomen?

zomaariemand
Mineur
Mineur
Berichten: 137
Lid geworden op: 08 jul 2011 20:01

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor zomaariemand » 11 jul 2011 11:57

Nee, ik heb er nooit wat mee gedaan. Ik heb er wel over gedacht, maar in die periode liep alles niet zo lekker. Eigenlijk is het er toen bij ingeschoten.

PS: Ik woon niet meer in Nederland. Hier loopt alles wat anders op zorggebied.

Gebruikersavatar
jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1288
Lid geworden op: 14 sep 2004 19:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor jeepeecee » 28 jul 2011 12:01

Hannh heeft een helmpje gehad, zij begon naar ik meen met 12% . zij kreeg 'm toen ze een half jaar was, en wat ben ik blij dat we het gedaan hebben!!! door middel van therapie verbeterde het nauwelijks, maar toen we eindelijk voor een helmpje gingen, verbeterde het zo ontzettend snel!

ik geloof ook niet dat het uit zich zelf en zo snel van 113 in jullie geval naar onder de 108 kan komen. daar is echte een helmpje voor nodig. En wat mensen zeggen over dat als ze haar krijgen je het niet meer ziet is ook gedeeltelijk waar, je blijft het een beetje zien, maar als ze bijvoorbeeld naar het zwembad gaan is het duidelijk zichtbaar. en na het 1e jaar veranderd het niet meer. dus ook als ze ouder zijn is het zichtbaar, en 113 is best wel veel.

Ze hebben zelf nauwelijks last van het helmpje, je moet goed op eventuele drukplekjes letten en als die er zijn, gelijk terug voor controle, want dan kunnen ze daar wat aan doen.

En idd, over het bolletje aaien is wat moeilijk, Hannah d'r helmpje had een 'groot' gat boven op , maar echt aaien is er niet bij. ze mogen wel 1 uur per dag het helmpje af, voor wassen/douchen, helpmje schoonmaken. en dan kan je gelukkig ook nog even 'echt' knuffelen.
Afbeelding

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 28 jul 2011 15:02

De aanmelding is als het goed is vandaag besproken bij De Hoogstraat. We hebben nog niets gehoord, maar dat zal binnenkort wel komen, na onze vakantie.

Samanthi

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor Samanthi » 28 jul 2011 18:53

TheKeimpe schreef:De aanmelding is als het goed is vandaag besproken bij De Hoogstraat. We hebben nog niets gehoord, maar dat zal binnenkort wel komen, na onze vakantie.

wij hebben er helemaal geen ervaring mee, de houding is in de loop van de jaren heel erg veranderd, de eerste (is 28 jaar) moest op zijn buik liggen, dat was veel beter enz enz... de 4e mocht helemaal niet op haar buik, dat was uit de bozen, tja we probeerde zo lang mogelijk met een opgerolde handdoek dan de ene dan de andere zij, maar dat houdt al heel snel op, de wieg omdraaien wil ook wel eens helpen door een andere lichtval, maar sommige liggen hardnekkig op die ene kant tja dan is het helmpje en alle vervelende commentaren de uitkomst, commentaren krijg je altijd vooral als het de eerste is, maar ook bij meerdere hoor, sommigen weten het nu een maal beter en willen je daarover niet in het ongewisse laten. Ook waarschuwen of opmerkingen geven als je kind eens de hele boel bij elkaar jankt enz... ik ben er verschrikkelijk allergisch voor <:0 <:0 <:0
Heel veel sterkte met het bolletje van je kindje, geef hem maar een xtra dikke knuffel van tante Samanthi

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor Petra777 » 01 aug 2011 20:52

TheKeimpe schreef:Zijn er hier mensen met ervaringen met een redressiehelm voor baby's? Onze jongste gaat er waarschijnlijk niet aan ontkomen, de afwijking van zijn schedel is ruim 13% (Voor ingewijden: 113,1). Als dit met vijf maanden niet onder de 108 zit, komt hij in aanmerking voor een helm.

Waar gaat dit over? Als kinderen een sterke voorkeurshouding hebben wordt hun hoofd aan één kant plat. Ons mannetje heeft links achter een "deuk" en rechts achter een "bult" zitten. Eerder groeide heel zijn hoofd scheef, je zag het ook in zijn gezicht, maar gelukkig gaat dat beter. De voorkant was bij de afgelopen meting al best wat vooruit gegaan, maar de achterkant was nog erger geworden...

Nu hebben we al wel een paar maanden een zijligkussentje, om hem te dwingen op zijn rechterzij te liggen en hem dus ook op de rechter(achter)kant van zijn hoofd te laten liggen, maar hier wurmt hij zichzelf binnen een paar minuten uit...


Mijn neefje heeft er nu één. Hij zit op 109. Ook hier was eerst geprobeerd met een speciaal kussentje en oefeningen zijn voorkeurshouding te veranderen/ hem te dwingen ook de andere kant te gebruiken. Hij wist zich ook met gemak los te wurmen. Dus toch maar een helmpje.

Hij accepteerde het meteen als normaal :). De eerste dag was zijn hoofd kletsnat toen het helmpje eraf ging. De tweede dag was dat al niet meer zo. Toch schijnt het tot twee weken te kunnen duren voordat dit niet meer zo is. het lichaam moet leren om de warmte op een andere plaats dan het hoofd kwijt te raken.

Het ziet er eigenlijk best stoer uit, het is dat hij zo klein is, anders zou je hem zo op een brommertje zetten. Het enige is idd dat je geen aai over de bol kan geven en een kusje op het voorhoofd gaat ook niet zo gemakkelijk.

Hij heeft hem nu een week of twee en zijn ouders zien echt al vooruit gang.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 06 aug 2011 14:31

Binnenkort de afspraak.

@Samanthi: er zijn heel veel mensen die menen op te moeten merken dat het allemaal echt zo erg niet is, dat we ons er weinig van aan moeten trekken etc. Ik heb voorzichtig het idee dat veel van deze mensen zichzelf moed inpraten, want wij maken ons er weinig druk om, tja, wat moet, dat moet.
En ook het feit dat we best regelmatig naar de Hoogstraat zullen moeten, ja, dat is lastig, maar het is ook niet anders. Alleen lijken veel mensen te denken dat wij daar ook wel heel erg tegen op zien of zo. Nee, dat doen we niet, we hebben er nog geen minuut van wakker gelegen.

Samanthi

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor Samanthi » 06 aug 2011 15:05

TheKeimpe schreef:Binnenkort de afspraak.

@Samanthi: er zijn heel veel mensen die menen op te moeten merken dat het allemaal echt zo erg niet is, dat we ons er weinig van aan moeten trekken etc. Ik heb voorzichtig het idee dat veel van deze mensen zichzelf moed inpraten, want wij maken ons er weinig druk om, tja, wat moet, dat moet.
En ook het feit dat we best regelmatig naar de Hoogstraat zullen moeten, ja, dat is lastig, maar het is ook niet anders. Alleen lijken veel mensen te denken dat wij daar ook wel heel erg tegen op zien of zo. Nee, dat doen we niet, we hebben er nog geen minuut van wakker gelegen.


Hé toch niet vergeten de knuffel te geven?
Ben je al bij Obadja wezen kijken?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor TheKeimpe » 08 aug 2011 18:02

Ik ben wel vergeten om je naam te noemen bij de knuffel ;)

Obadja? Dat zegt me (nu nog) niets.

Samanthi

Re: Redressiehelm voor baby's

Berichtdoor Samanthi » 09 aug 2011 09:56

TheKeimpe schreef:Ik ben wel vergeten om je naam te noemen bij de knuffel ;)

Obadja? Dat zegt me (nu nog) niets.


ik stuur wel een pbtje


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 96 gasten