Heer(e); met of zonder -e?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Atro

Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 21:27

De titel van dit onderwerp zegt het al: Is het nu Heere of Heer?

Steeds meer mensen gebruiken het woord Heer? Maar doet dit niet af aan de Grootheid en de Almacht van de Heere? Is het niet vernederend ten opzichte van de Heere?

En kan je dit ook in de context zien van wat de Heere van ons vraagt in de Tien Geboden; Gij zult Mijn Naam niet ijdellijk gebruiken? Of gaat dit te ver?

Persoonlijk kies ik voor het woord Heere. Omdat ik over me baas of over de docent zeg .. de heer Jansen. Maar God is toch meer dan onze medemens? Ook ben ik er mee opgevoed; Zowel thuis, op school, maar ook in de kerk.

Maar hoe moeten wij dit zien? En hoe denken jullie hierover? Gaan wij niet teveel naar het evangelische toe?



(PS: Als er ooit al een topic over geopend is, dan mijn excuses ... heb zelf namelijk niks kunnen vinden)

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor phox » 18 jun 2011 22:01

Antwoord uit een boekje: Het is Heere/HEERE, omdat eigennamen in de Nederlandse taal niet worden aangepast aan veranderende spelling. Maar dan denk ik: Had je volgens die redenering de naam dan wel compleet moeten veranderen in de vertaling naar het Nederlands?

Ik ben opgegroeid met het gebruik van de naam Heere en dat komt voor mij vertrouwder over dan Here of Heer. Maar ik kan me er niet per sé druk om maken als ik het in bepaalde boeken, liederen etc. anders lees. Wat betreft je voorbeeld: heer Jansen is zonder hoofdletter, dus dat geeft al onderscheid aan. Als we ook gaan discussiëren over het achterwege laten van de hoofdletter, dan ben ik daar dan ook op tegen.

Kijk eens hoe vaak in de psalmberijming van 1773 HEER voorkomt. Het gros van de mensen die het gebruik van Heer of Here afkeuren staan daar niet eens bij stil, terwijl ze het iedere week zingen!

(Ben even niet ingegaan op verschil in betekenis tussen Heere en HEERE, maar enkel op de spelling)
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 22:03

Fijn dat je dit eens onder de aandacht brengt. Want er is behoorlijk wat onwetendheid over. Soms kon je aan het gebruik van 2 e's zien uit welke hoek iemand kwam, maar inmiddels niet meer. Sommige forummers gebruiken het zelfs automatisch zonder erover nagedacht te hebben :?

Atro

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Atro » 18 jun 2011 22:27

phox schreef:Kijk eens hoe vaak in de psalmberijming van 1773 HEER voorkomt. Het gros van de mensen die het gebruik van Heer of Here afkeuren staan daar niet eens bij stil, terwijl ze het iedere week zingen!

(Ben even niet ingegaan op verschil in betekenis tussen Heere en HEERE, maar enkel op de spelling)


Allereerst een interessant verhaal phox. Uit welk boekje komt het?

Maar phox .. er zit natuurlijk wel verschil in hoe je het woord Heere gebruikt in het dagelijks leven en het zingen van psalmen van 1773. Want heb jij het al een keer geprobeerd? .. "Maar de Heere zal uitkomst geven" Dat is denk eerder met de klank, wat het mooiste klinkt :wink:

Ik weet wel dat er verschil in betekenis zat tussen Heere en HEERE, maar ik krijg het momenteel niet helder wat het verschil precies inhoud... misschien kan jij me helpen?

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Boekenlezer » 18 jun 2011 22:37

Atro schreef:De titel van dit onderwerp zegt het al: Is het nu Heere of Heer?

Steeds meer mensen gebruiken het woord Heer? Maar doet dit niet af aan de Grootheid en de Almacht van de Heere? Is het niet vernederend ten opzichte van de Heere?

En kan je dit ook in de context zien van wat de Heere van ons vraagt in de Tien Geboden; Gij zult Mijn Naam niet ijdellijk gebruiken? Of gaat dit te ver?

Persoonlijk kies ik voor het woord Heere. Omdat ik over me baas of over de docent zeg .. de heer Jansen. Maar God is toch meer dan onze medemens? Ook ben ik er mee opgevoed; Zowel thuis, op school, maar ook in de kerk.

Maar hoe moeten wij dit zien? En hoe denken jullie hierover? Gaan wij niet teveel naar het evangelische toe?



(PS: Als er ooit al een topic over geopend is, dan mijn excuses ... heb zelf namelijk niks kunnen vinden)

Puur taalkundig gezien denk ik dat 'Heer' het meest op zijn plaats is. Dat is het hedendaagse Nederlandse woord voor kurios (κυριος) of adonai (אֲדֹנָי).
Maar gevoelsmatig vind ik 'Here' of 'Heere' (geen verschil in uitspraak) mooier klinken, en gebruik ik dat in de praktijk eerder.

Wij kunnen dus zo onze voorkeuren hebben, maar om hier een principiële zaak van te gaan maken, dat gaat wat te ver. Daar is rationeel gezien geen reden voor. We moeten ook oppassen voor onnodige verdeeldheid, iets waar de gereformeerde gezindte helaas al zo sterk in is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor JeeWee » 19 jun 2011 07:10

schelpje3 schreef:Soms kon je aan het gebruik van 2 e's zien uit welke hoek iemand kwam, maar inmiddels niet meer.

Je slaat hier, zonder dat je het je waarschijnlijk bewust bent de spijker op z'n kop: het is zo'n beetje een keurmerk geworden of het wel uit de 'zuivere hoek' komt.

Ik merk het in spreekbeurten. Als ik Heer zeg, ben ik bij sommigen sowieso al verdacht.
Ga je dan ook nog eens uit de NBV lezen, dan ben je voor een grote groep al afgeschreven, nog voordat ze ook maar iets van de inhoud hebben gehoord.

Ik sprak eens met de ook onder ons wel bekende heer Johan (J.J. ) Frinsel. Die sprak de voor mij onvergetelijke woorden: " ach, als het moet schrijf ik Heere met 5 e's. Ik wil het Evangelie brengen...

Aardige opmerking overigens over 'Heer' in de berijmde psalmen: zodra we Heere kunnen zingen, stopen. We er gauw 'ai' tussen...
In de door veel refo's verfoeide nieuwe psalmberijming wordt het dan: Here maak mij uwe wegen....
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor phox » 19 jun 2011 07:30

Atro schreef:Allereerst een interessant verhaal phox. Uit welk boekje komt het?

Voor de duidelijkheid: alleen de eerste zin van mijn post kwam uit het boekje. Was door onze dominee samengesteld met catechisatie en ik vond het wat kort door de bocht.

Atro schreef:Maar phox .. er zit natuurlijk wel verschil in hoe je het woord Heere gebruikt in het dagelijks leven en het zingen van psalmen van 1773. Want heb jij het al een keer geprobeerd? .. "Maar de Heere zal uitkomst geven" Dat is denk eerder met de klank, wat het mooiste klinkt :wink:

Heb jij mijn reactie niet goed begrepen, of begrijp ik nu de jouwe niet zo goed? Ik heb toch duidelijk aangegeven dat ik wel degelijk onderscheid zie tussen heer als aanduiding van een mens en Heer als naam van God? En dat ik daarom tegen het schrappen van de hoofdletter ben (wat ook gebeurt). Die hoofdletter is gepast vanwege de heiligheid van God. In het dagelijks leven (neem aan dat je daarmee bedoelt aanduiding van mensen) gebruik ik trouwens sowieso nooit Heere.

In de psalmberijming van 1773 staat niet "Maar de Heere zal uitkomst geven", maar "Maar de HEER zal uitkomst geven". Dat is nou juist mijn punt: Helemaal goed dat mensen dit volmondig uit hun hart mee kunnen zingen (ik gelukkig ook). Maar als je dan tegelijkertijd er wel op tegen zijn als men in bijv. evangelische praat over de Heer, dan is dat toch een dubbele moraal? Maar nogmaals, voor mij is Heere ook het meest vertrouwd.

Atro schreef:Ik weet wel dat er verschil in betekenis zat tussen Heere en HEERE, maar ik krijg het momenteel niet helder wat het verschil precies inhoud... misschien kan jij me helpen?

HEERE = Jahweh, de IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL, de Onveranderlijke
Heere = Eigenaar, Meester, Gebieder
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Jozo » 19 jun 2011 11:07

HEERE = Jahweh, de IK ZAL ZIJN DIE IK ZIJN ZAL, de Onveranderlijke

Waarom laten we niet gewoon de eigennamen van God staan in plaats van het te vertalen? Persoonlijk vind ik het mooier als er kurios/adonai/el shaddaj/etc zou staan omdat die namen vaak een specifieke betekenis hebben.

Edit: Voor degenen die het niet weten, in de SV is het zo vertaald:
Elohim -> God
Adonai -> de Heere
JHWH -> de HEERE
Adonai JHWH -> de Heere HEERE
JHWH Elohim -> de HEERE God
JHWH Sebaoth -> de HEERE der Heirscharen
Laatst gewijzigd door Jozo op 19 jun 2011 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Faramir

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Faramir » 19 jun 2011 11:11

Interessante vraag of eigenlijk meer interessante reacties. Voor sommige is de manier van schrijven hiervan schijnbaar een halszaak. En dat vind ik toch wel een trieste zaak, dat men anderen gaat (be)oordelen en al helemaal op zoiets.

Het zal mij om het even zijn hoe iemand het schrijft, we weten allemaal Wie ermee bedoeld wordt.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor schaapje » 19 jun 2011 13:00

quote="Faramir"Interessante vraag of eigenlijk meer interessante reacties. Voor sommige is de manier van schrijven hiervan schijnbaar een halszaak. En dat vind ik toch wel een trieste zaak, dat men anderen gaat (be)oordelen en al helemaal op zoiets.


Ben het helemaal met je eens Faramir

Leerde de Here Jezus ons niet bidden......onze Vader die in de hemelen zijt.....
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor 1a2b3c » 19 jun 2011 13:30

Ik heb me laten vertellen dat de Joden zo bang waren Gods naam ijdel te gebruiken dat ze van de naam JHWH een titel-Naam hebben gemaakt en dat is in onze taal Heer.

Verder kun je beter met eerbied Heer zeggen dan tien keer gedachteloos Heere. God ziet je hart aan.

Riska

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Riska » 19 jun 2011 18:18

Het is maar wat je geleerd is van jongs af aan.
Ik ben het wel volkomen eens met de opmerking van phox, dat we de naam met een hoofdletter moeten schrijven. Daaruit spreekt eerbied. Ik erger me altijd aan mensen die op christelijke fora kleine letters gebruiken voor wat voor velen onder ons gewoon heilig is.

Maar ieder volge zijn of haar hart bij het schrijven van Heer, Heere of HEERE...
De intentie erachter wordt toch wel gevoeld...

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Spons » 19 jun 2011 19:01

Riska schreef:Het is maar wat je geleerd is van jongs af aan.
Ik ben het wel volkomen eens met de opmerking van phox, dat we de naam met een hoofdletter moeten schrijven. Daaruit spreekt eerbied. Ik erger me altijd aan mensen die op christelijke fora kleine letters gebruiken voor wat voor velen onder ons gewoon heilig is.

Maar ieder volge zijn of haar hart bij het schrijven van Heer, Heere of HEERE...
De intentie erachter wordt toch wel gevoeld...



eensch , alleen vergeet ik wel eens hoofdletters, maar dat is ook bij andere namen, omdat ik te snel wil typen ... :(

Riska

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Riska » 19 jun 2011 20:00

Uit de context weet je meestal wel of iemand het per ongeluk doet of expres om te shockeren.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Heer(e); met of zonder -e?

Berichtdoor Jozo » 19 jun 2011 20:19

Uit de context weet je meestal wel of iemand het per ongeluk doet of expres om te shockeren.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik het in het begin op dit forum niet altijd deed. Niet om te shockeren en al helemaal niet uit gebrek aan eerbied. Maar toen ik zag dat iedereen het hier netjes deed heb ik mij ook netjes aangepast :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 73 gasten

cron