De kerk en mijn coolheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bolwang

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Bolwang » 16 jun 2011 12:49

meribel schreef:en dat is prima!
prediker: 7 Dus eet je brood met vreugde, drink met een vrolijk hart je wijn. God ziet alles wat je doet allang met welbehagen aan. 8 Draag altijd vrolijke kleren, kies een feestelijke geur. 9 Geniet van het leven met de vrouw die je bemint. Geniet op alle dagen van je leven, die God je heeft gegeven. Het bestaan is leeg en vluchtig en je zwoegt en zwoegt onder de zon, dus geniet op elke dag. Het is het loon dat God je heeft gegeven.


verder sluit ik me aan bij Jozo, heel veel succes met je zoektocht, maar laat niets of niemand je van het juiste pad afbrengen ( bijv. door je aan te passen om niet anders te zijn dan anderen, want je bent nu eenmaal anders zie ook efeze 4: )


7 Op gezag van de Heer zeg ik u dus met klem: ga niet langer de weg van de heidenen met hun loze denkbeelden. 18 In hun geest heerst duisternis en ze zijn vervreemd van het leven met God, omdat ze hem niet kennen en hun hart voor hem gesloten hebben. 19 Afgestompt als ze zijn, geven ze zich over aan losbandigheid en storten ze zich in allerlei zedeloze praktijken. 20 Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! 21 U hebt toch over hem gehoord, u hebt toch onderricht over hem gekregen? Door Jezus wordt duidelijk 22 dat u uw vroegere levenswandel moet opgeven en de oude mens, die te gronde gaat aan bedrieglijke begeerten, moet afleggen, 23 dat uw geest en uw denken voortdurend vernieuwd moeten worden 24 en dat u de nieuwe mens moet aantrekken, die naar Gods wil geschapen is in waarachtige rechtvaardigheid en heiligheid.


Wat een mooie stukjes tekst meribel, vooral die van Efeze! Ik wil zeker de duisternis niet in mijn geest terug laten keren of mij toe laten geven aan zedenloosheid!

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor esli » 16 jun 2011 12:53

En je zou natuurlijk wel wat verder kunnen kijken naar kerken. Er zit ook nog iets tussen de 2 stromingen waar jij het over hebt (@bolwang). Ik weet niet of je al op kerkenonderzoek bent geweest, maar zo niet is dat best belangrijk. Dan kan je kijken wat bij je past. Er zijn ook zat kerken waar veel gedaan wordt met elkaar en waar je dus ook een sociaal leven kan opbouwen.

Wij hebben overigens allemaal mooie mensen in de kerk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Mortlach » 16 jun 2011 13:16

Bolwang schreef:Bij veel grotere studentenverenigingen heb je een veel rijkere cultuur. Ze zijn natuurlijk ook wel veel ouder, maar de bedrevenheid in muziek als klassiek, jazz-ensembles en zelfs een zigeunerband is sprekend. Daarnaast had je een rugbyteam, voetbal en hockeyteams en een kennisvergaring die zich gewoon breder uitstrekte: zoals de verkiezingen in Amerika, aandelenhandel etc. Maar goed de hele sfeer is moeilijk uit te leggen als je er zelf nog nooit bij binnen bent geweest.

In de kerkelijke wereld draait het toch allemaal steeds en steeds maar weer om de geestelijke ontwikkeling. En ik vind het heel goed wat ze doen en dat het er is, maar soms is het wel een beetje eenzijdig en beperkend.


Ik herken het wel hoor, je hebt christenen die hun hele leven niet buiten het hokje lijken te kijken. Christelijke basisschool, Christelijk voortgezet onderwijs, christelijke studentenvereniging en een 'veilige' christelijke studie, christelijke krant, christelijke boeken en lectuur, christelijke sportvereniging, christelijke omroep, christelijke politieke partij, christelijke vrienden, christelijke familie.

Ik zou daar zelf ook de kriebels van krijgen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Jozo » 16 jun 2011 14:30

Je wordt gewoon oud!


Nu al? :(
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor schelpje3 » 16 jun 2011 17:11

Bolwang: in de wereld zult gij verdrukking kennen.
Dus ik zou me maar zeker niet druk maken om "cool" gevonden te worden.
Als je een volgeling van de Heere Jezus bent, kunnen ze je gaan haten.
Want ze hebben Mij gehaat, ze zullen u ook haten.
Als de wereld ons haat om Zijnentwil, is dat eigenlijk alleen maar goed !

Bolwang

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Bolwang » 16 jun 2011 18:18

schelpje3 schreef:Bolwang: in de wereld zult gij verdrukking kennen.
Dus ik zou me maar zeker niet druk maken om "cool" gevonden te worden.
Als je een volgeling van de Heere Jezus bent, kunnen ze je gaan haten.
Want ze hebben Mij gehaat, ze zullen u ook haten.
Als de wereld ons haat om Zijnentwil, is dat eigenlijk alleen maar goed !


Ben het wel met je eens behalve die laatste zin kan ik me niet zo in vinden. Ik geloof niet dat het goed is dat de wereld de leugen aanbidt.

Maar je hebt gelijk en ik snap ook waarom. Als je in de leugen leeft - zonder Jezus - dan treft de waarheid alles waar je waarde aan hechte te ernstig dat het pijn doet en dus weerstand oplevert. Trots is hier een groot punt.

Terug naar de kerk en 'coolheid'. Het is gewoon een spel om met die verdrukking en de haat om te gaan. Voor mijn welzijn zal ik nu zeker nog wel een tijd naar de kerk gaan en heb ik dat maar de combineren met het heersende ongeloof in de maatschappij. Hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik denk dat het wel te combineren is.

Wat sociale druk betreft en hoe daar mee om te gaan heb ik nog wel meer problemen daarmee. Zo kan ik nogal goed tekenen en schilderen, steeds beter eigenlijk. Dit leid bij mij soms tot twijfel over mijn toekomst. Namelijk wil ik wel mijn studie natuurkunde afmaken of wil ik toch nog naar de kunstacademie. Hier ben ik ernstig mijn eigen wil kwijt geraakt, ik denk door mijn strenge opvoeding en mijn vader die a-cultureel is. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik met een technische opleiding gelukkig kan worden en vraag me ernstig af wat ik er dan aan heb.

Ik denk dat iedereen wel gevoelig is voor sociale druk. Mensen die zomaar hun gang gaan ook al worden ze raar aangekeken vind ik vaak nogal treurig.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor DDD » 16 jun 2011 19:07

Ik heb nog niet zoveel gereageerd op dit forum maar bij dit onderwerp kan ik het niet laten. Ik vind het jammer dat een deel van de reacties niet serieus op het punt ingaat. Of zelfs de bal op een onaardige manier terugspeelt, alsof Bolwang een beetje minder arrogant moet worden.

Ik herken het punt wel. Het beeld bestaat toch dat de sukkelige types eerder bij de kerk blijven dan de ondernemende hippe jongeren. Ik heb de oplossing niet. Als het gaat om knappe mensen: die hebben een bredere visvijver, niet-kerkelijke /anders-kerkelijke jongeren doen er ook meer voor om hen te versieren, en aantrekkelijke mensen zijn gemiddeld genomen ook assertiever en durven dus verder af te wijken van wat om hen heen normaal is. Ze gaan dus ook eerder een relatie aan buiten eigen kring.

Inderdaad hebben veel christenen, en dan heb ik het vooral over de bevindelijke types (zowel de gereformeerden als de evangelischen) een minder hoog cultureel niveau. Daar zijn goede redenen voor. Vooral mensen die zoeken naar zekerheid en vaste gewoonten blijven lid van een traditionele kerk. Intellectuele mensen hebben ook meer de neiging om agnost te worden omdat ze ook alles niet kunnen beredeneren. Of ze voelen zich niet serieus genomen als iedere weldenkende vraag als een echo van de duivel wordt gezien. Op die manier daalt het gemiddelde groepsniveau. Je ziet ook dat technische en economische studies populairder zijn bij laagopgeleiden en reformatorischen. Dat heeft met hetzelfde down-to-earth-idee te maken.

Ik vind dat jammer, want ik ga ook naar een traditionele kerk, terwijl ik niet aan die criteria voldoe. Maar dat vereist zelfverloochening. Je moet je eigen wensen en verlangens opzij zetten vanwege de trouw aan de kerk als het lichaam van Christus. Dat doet ook wel eens pijn.

Je ziet dat het Reformatorisch Dagblad wel zijn best doet om iets van cultuur mee te geven aan de lezers maar in vergelijking met de elite is dat natuurlijk niet veel. Vandaar ook die verschillen tussen Navigators en het corps. Maar je kunt het ook anders bekijken. In de christelijke zuil is er goede harmonie en ook uitwisseling tussen mensen met een verschillende sociaal-economische status. Bij het corps zitten vooral goed opgevoede mensen uit een rijk cultureel milieu. Maar ook bij het niet-christelijke deel van de samenleving is niet iedereen zo. Alleen leven daar de verschillende bevolkingsgroepen volkomen langs elkaar heen. Dat maakt de situatie op bijvoorbeeld een studentenvereniging wezenlijk anders. De christelijke kerk selecteert niet elitair. Veel seculiere clubjes wel. Dat zorgt in ieder geval al voor een ander beeld. En dat is naar mijn idee uit christelijk oogpunt ook heel goed te noemen.

Ditzelfde punt geldt ook voor uiterlijk. Knappe mensen zitten liever op een terras dan mensen die niet knap zijn of weinig aandacht aan hun uiterlijk besteden. Je moet niet het terras met de kerk vergelijken, maar de plaatselijke Aldi eens een dag in de gaten houden en dan kijken of je kerk er nog steeds zo slecht vanaf komt... Het is ook maar net waarmee je het vergelijkt.

In de bijbel staat dat God het onedele in de ogen van de wereld heeft uitverkoren. Dwars door de kleingeestigheid van veel orthodoxe kerkmensen heen wil Hij zijn koninkrijk bouwen. Dat kost soms absoluut zelfverloochening. Ik denk echter dat dat het zeker waard is.
Laatst gewijzigd door DDD op 16 jun 2011 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor gempa » 16 jun 2011 19:08

mocht je het troosten, ik ken diverse christen die de kunstacedemie hebben gedaan.
daarnaast mag je gewoon jezelf zijn voor God, en ik zou me niet al te druk maken over al die regeltjes, die zijn niet zo belangrijk voor je behoudt. de meeste zijn door mensen gemaakt.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor DDD » 16 jun 2011 19:14

gempa schreef:mocht je het troosten, ik ken diverse christen die de kunstacedemie hebben gedaan.
daarnaast mag je gewoon jezelf zijn voor God, en ik zou me niet al te druk maken over al die regeltjes, die zijn niet zo belangrijk voor je behoudt. de meeste zijn door mensen gemaakt.


Maar dat zijn meestal niet heel coole types, toch??

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor gempa » 16 jun 2011 20:27

een mix van beide :mrgreen: cool is natuurlijk een lastig begrip, in het dorp waar ik vroeger woonde was het cool om op je 13de al ladderzat te worden, tja dan ben ik liever niet cool.
ik kom uit een redelijk creatieve familie en mijn man ook , ik merk wel dat het lastig is om een beetje aan die hokjesgeest te ontsnappen, maar meestal als je het met overtuiging doet, hebben mensen vaak wel zoiets van ach ja idd , zo kan het ook

Bolwang

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Bolwang » 16 jun 2011 21:59

DDD schreef:Je ziet dat het Reformatorisch Dagblad wel zijn best doet om iets van cultuur mee te geven aan de lezers maar in vergelijking met de elite is dat natuurlijk niet veel. Vandaar ook die verschillen tussen Navigators en het corps. Maar je kunt het ook anders bekijken. In de christelijke zuil is er goede harmonie en ook uitwisseling tussen mensen met een verschillende sociaal-economische status. Bij het corps zitten vooral goed opgevoede mensen uit een rijk cultureel milieu. Maar ook bij het niet-christelijke deel van de samenleving is niet iedereen zo. Alleen leven daar de verschillende bevolkingsgroepen volkomen langs elkaar heen. Dat maakt de situatie op bijvoorbeeld een studentenvereniging wezenlijk anders. De christelijke kerk selecteert niet elitair. Veel seculiere clubjes wel. Dat zorgt in ieder geval al voor een ander beeld. En dat is naar mijn idee uit christelijk oogpunt ook heel goed te noemen.


Dit idee had ik zelf ook al, maar jij brengt het erg mooi onder woorden. Zoals christenen soms wereldvreemd kunnen zijn op het gebied van cultuur, zo kunnen mensen uit de elite soms wereldvreemd zijn op het gebied van de sociaal-economisch lagere klasse.

Ik steun sommige mensen wel in de kerk waar ik anders niet mee zou praten en dat geeft wel een goed gevoel. Mee bouwen aan iemands relatie met God is toch wel iets heel lonends.

Ergens anders geeft het mij een heel groot gevoel van ontspanning en vooral vrijheid om met 'hippe vrijdenkers' op een terrasje te zitten drinken.

Soms heb ik ook het idee dat sommige mensen binnen de kerk moeite hebben met het grijpen van de waarheid, omdat ze te veel uit een bron putten en weinig associëren. Bij de mensen die enthousiast "Jezus" schreeuwen met hun handen omhoog vraag ik me soms af hoe goed ze hem werkelijk kennen? Aan de andere kanten, dwazen heb je genoeg ook in de niet kerkelijke wereld.

In de bijbel staat dat God het onedele in de ogen van de wereld heeft uitverkoren. Dwars door de kleingeestigheid van veel orthodoxe kerkmensen heen wil hij zijn koninkrijk bouwen. Dat kost soms absoluut zelfverloochening. Ik denk echter dat dat het zeker waard is.


Dit snap ik niet zo goed.

Ik denk dat zelfverloochening iets is wat je in alle groepen wel tegenkomt. In de kerk merk ik vooral dat je jezelf probeert te verhogen op geestelijk niveau, wat bij mij vooral dus leidt tot zelfverloochening op het vlak van losbandigheid. Dit is wel vrij logisch, maar ik ben er altijd nog zelf bij tot hoever ik denk dat het nodig is. En natuurlijk laat ik me leiden door God en anderen. Daar bid ik ook voor.

Ik geloof niet dat "hipheid" en "coolheid" nu persee uitgesloten zijn van mijn leven. Ik geloof namelijk dat leven met Jezus ook een heel persoonlijk iets is en dat je in Hem werkelijk vrij bent. Dus ook vrij om gewoon hippe en coole dingen te doen ook al moet dat dan misschien met mensen van buiten de kerk.

Ik heb sowieso wel moeite sinds ik uit huis ben gegaan op mijn 18e om mensen te vinden die denken als mij (ben nu 25). Ik weet niet zo goed waar ik ze moet vinden. Ik weet ook niet zo goed wie ze zijn, zelfs in mijn verbeelding. Sowieso ben ik lang mentaal ziek geweest en erg onzeker over mijzelf, waardoor ik niet erg aantrekkelijk was om vriendschap mee te sluiten. Nu voel ik me weer wat zekerder, maar weet niet goed hoe ik die vrijheid om moet zetten in daden. In de kerk voel ik me dus een beetje beperkt met mijn mogelijkheden en de maatschappij is zo groot dat ik niet goed weet welke stap ik ga zetten. Iets waar veel leuke jonge mensen zijn, misschien een theater ofzo. Ik denk sowieso wel dat het goed is om te beseffen dat de wereld groter is dan alleen de kerk en dat het zelfs een mogelijkheid kan zijn om je licht te laten schijnen op plekken buiten de kerk al zal ik er niet erg mee te koop lopen.

gempa schreef:een mix van beide :mrgreen: cool is natuurlijk een lastig begrip, in het dorp waar ik vroeger woonde was het cool om op je 13de al ladderzat te worden, tja dan ben ik liever niet cool.
ik kom uit een redelijk creatieve familie en mijn man ook , ik merk wel dat het lastig is om een beetje aan die hokjesgeest te ontsnappen, maar meestal als je het met overtuiging doet, hebben mensen vaak wel zoiets van ach ja idd , zo kan het ook


Ja dat geloof ik ook wel, dat overtuiging belangrijk is. Ik geloof ook wel dat ik steeds meer in een weg geleid wordt waar ik zekerder en met meer overtuiging kan handelen. Als dat gebeurt dan wordt het leven vanzelf "cooler".

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor DDD » 16 jun 2011 22:22

Bolwang schreef:
(...)
Ergens anders geeft het mij een heel groot gevoel van ontspanning en vooral vrijheid om met 'hippe vrijdenkers' op een terrasje te zitten drinken.

Soms heb ik ook het idee dat sommige mensen binnen de kerk moeite hebben met het grijpen van de waarheid, omdat ze te veel uit een bron putten en weinig associëren. Bij de mensen die enthousiast "Jezus" schreeuwen met hun handen omhoog vraag ik me soms af hoe goed ze hem werkelijk kennen? Aan de andere kanten, dwazen heb je genoeg ook in de niet kerkelijke wereld.


(...)
Ik denk dat zelfverloochening iets is wat je in alle groepen wel tegenkomt. In de kerk merk ik vooral dat je jezelf probeert te verhogen op geestelijk niveau, wat bij mij vooral dus leidt tot zelfverloochening op het vlak van losbandigheid. Dit is wel vrij logisch, maar ik ben er altijd nog zelf bij tot hoever ik denk dat het nodig is. En natuurlijk laat ik me leiden door God en anderen. Daar bid ik ook voor.

Ik geloof niet dat "hipheid" en "coolheid" nu persee uitgesloten zijn van mijn leven. Ik geloof namelijk dat leven met Jezus ook een heel persoonlijk iets is en dat je in Hem werkelijk vrij bent. Dus ook vrij om gewoon hippe en coole dingen te doen ook al moet dat dan misschien met mensen van buiten de kerk.



Zo is het maar net.

Zelfverloochening kom je zeker ook buiten de kerk tegen. Ik bedoelde te zeggen dat als je zelf een (ver) bovengemiddeld werk- en denkniveau hebt het bij tijd en wijle een opoffering kan zijn om om te gaan met mensen die op jou oppervlakkig en dom overkomen. Ik bedoel dat niet onaardig, maar er zijn nu eenmaal slimme en domme mensen en van alles daartussenin. Net zo goed als een normaal begaafd iemand het lastig vindt om alleen met mensen met een verstandelijke beperking om te gaan vindt iemand die hoger begaafd is het soms lastig om met mensen om te gaan die in IQ evenveel afwijken. Iets soortgelijks speelt ook tussen mensen die goed opgevoed zijn of zelf een goede algemene ontwikkeling hebben (doorgemaakt). Persoonlijk kan ik me bijvoorbeeld ergeren als iemand geen idee heeft waar het Bonnefantenmuseum staat. Het kan een vorm van zelfverloochening zijn om een ander dan toch als serieuze gesprekspartner te accepteren. Die zelfverloochening wordt door God van mensen gevraagd. Een christen mag zich nooit te goed voelen voor andere mensen. Helaas zijn trouwens juist reformatorische (dorps)kerken vaak voorbeelden van sociale gemeenschappen waar alles wat afwijkt (vooral naar 'beneden', maar ook wat boven het maaiveld uitsteekt) een probleem heeft. Dat is een heel normaal sociologisch verschijnsel maar het staat wel haaks op het christendom.

Met zelfverloochening denk ik overigens niet dat je niet jezelf zou mogen zijn. Je kunt pas echt helemaal jezelf zijn als je jezelf ook een keer kunt wegcijferen. En er is al helemaal niets mis mee om coole dingen te doen-al moet ik er niet aan denken;-)

Ik hoop dat ik mijn punt zo wat duidelijker heb toegelicht en dat je er iets mee verder komt.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Lalage » 17 jun 2011 06:41

Als je het kan opbrengen om die studie af te maken, zou ik dat wel doen. Dan heb je toch grote kans om een baan te vinden, in tegenstelling tot als kunstenaar. Dat kan je er dan natuurlijk wel naast doen, ga je vier dagen werken en daarnaast kunst maken. Als je geen geld hebt, is het ook een stuk moeilijker om er cool uit te zien (sorry die inkopper moest ik even maken ;))

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor RogierV » 18 jun 2011 14:59

Wat is voor jou zo belangrijk aan bolwang?
Waarom is je `coolness` een factor die je afweegt in je vriendschappen en sociale relaties in het algemeen.

Begrijp me niet verkeerd ikzelf ben cooler dan Clint Eastwood(stel dat he :D), ik zou me alleen beledigt voelen als mensen dat gebruiken als motivatie om een sociale relatie met mij aan te gaan. Is dat hoe je gezien wilt worden? Of is het meer zoiets van `je vangt meer vliegen met stroop als met azijn`? Want dan moet ik je wel waarschuwen vliegen zijn meestal erg slechte vrienden.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Africa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:32
Locatie: Somewhere

Re: De kerk en mijn coolheid

Berichtdoor Africa » 19 jun 2011 12:34

Er zijn nog meer christelijke studentenverenigingen dan alleen Navigators. Verenigingen die misschien minder 'handenklapperig' zijn en meer op cultureel en literair gebied doen?
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten