Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Optimatus » 06 jun 2011 15:45

De kwaliteit van het Nederlandse onderwijs daalt al tien jaar. Het politieke streven is om tot de internationale top-5 te gaan behoren, maar Nederland is nu zelfs uit de top-10 weggezakt.

Het Centraal Planbureau heeft voor het eerst berekend welke prijs Nederland daarvoor gaat betalen. De slechtere resultaten in het wiskunde-onderwijs kosten ons in de nabije toekomst minstens 6 miljard euro per jaar, "enkele procentpunten van het bruto nationaal product" in de woorden van het CPB. Bij een daling van 2 procent kost het al structureel 12 miljard euro.

De gebrekkige onderwijsprestaties gaan ook werkgelegenheid kosten, want innovaties zullen tot ontwikkeling komen in andere landen dan Nederland. We doen het slechter dan Duitsland, Polen, Italië, de VS en Zwitserland. Die hebben sinds het begin van deze eeuw hun onderwijsprestaties verbeterd. De OESO-landen die consequent beter presteren dan Nederland zijn Korea, Finland, Japan en Canada.
Uitgaven

Geldgebrek is niet de oorzaak van de tegenvallende prestaties op scholen. Nederland is in de afgelopen 10 jaar 60 procent meer gaan uitgeven aan elke leerling in het basisonderwijs en 50 procent meer aan studenten in het voortgezet onderwijs.

Volgens het CPB is de kwaliteit van onderwijzers afgenomen, is er te weinig aandacht voor wiskunde en natuurwetenschappen en worden de Nederlandse scholen onvoldoende nationaal getoetst op de kwaliteit van onderwijsprestaties.

Bron: www.nos.nl

Tussen alle geschreeuw over de islam door zou dit geluid wellicht ook eens moeten klinken.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 16:02

Optimatus schreef:De kwaliteit van het Nederlandse onderwijs daalt al tien jaar. Het politieke streven is om tot de internationale top-5 te gaan behoren, maar Nederland is nu zelfs uit de top-10 weggezakt.

Het Centraal Planbureau heeft voor het eerst berekend welke prijs Nederland daarvoor gaat betalen. De slechtere resultaten in het wiskunde-onderwijs kosten ons in de nabije toekomst minstens 6 miljard euro per jaar, "enkele procentpunten van het bruto nationaal product" in de woorden van het CPB. Bij een daling van 2 procent kost het al structureel 12 miljard euro.

De gebrekkige onderwijsprestaties gaan ook werkgelegenheid kosten, want innovaties zullen tot ontwikkeling komen in andere landen dan Nederland. We doen het slechter dan Duitsland, Polen, Italië, de VS en Zwitserland. Die hebben sinds het begin van deze eeuw hun onderwijsprestaties verbeterd. De OESO-landen die consequent beter presteren dan Nederland zijn Korea, Finland, Japan en Canada.
Uitgaven

Geldgebrek is niet de oorzaak van de tegenvallende prestaties op scholen. Nederland is in de afgelopen 10 jaar 60 procent meer gaan uitgeven aan elke leerling in het basisonderwijs en 50 procent meer aan studenten in het voortgezet onderwijs.

Volgens het CPB is de kwaliteit van onderwijzers afgenomen, is er te weinig aandacht voor wiskunde en natuurwetenschappen en worden de Nederlandse scholen onvoldoende nationaal getoetst op de kwaliteit van onderwijsprestaties.

Bron: http://www.nos.nl

Tussen alle geschreeuw over de islam door zou dit geluid wellicht ook eens moeten klinken.

Dat is al langer bekend, zeker bij ouders.
Ik was een kind van de Mammoetwet. Het onderwijs moest destijds gemoderniseerd worden. Mijn man heeft nog examen moeten doen in alle vakken, hij is iets ouder dan ik, ik slechts in de verplichte en keuzevakken.
Het zou misschien goed zijn daar weer naar terug te keren. Sommige leerlingen trachten er alleen een pretpakket van te maken.
Vroeg of laat kom je je zelf tegen, als je bijv in het buitenland gaat studeren.
Ik weet niet of het alleen een geldkwestie is. Er zijn goede goed gemotiveerde docenten, maar die worden gefrustreerd van bepaalde regels en ze krijgen geen vrijheid om les te geven zoals zij dat graag zouden willen.
Ook de discipline op veel scholen is bedroevend.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Galateia » 06 jun 2011 16:20

@schelpje: wat is een pretpakket? Met de huidige profielen in zowel HAVO als VWO is een pretpakket lang niet meer het pretpakket zoals je dat 'vroeger' kon kiezen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 16:29

Galateia schreef:@schelpje: wat is een pretpakket? Met de huidige profielen in zowel HAVO als VWO is een pretpakket lang niet meer het pretpakket zoals je dat 'vroeger' kon kiezen.

Mwah, ik vind het behoorlijk prettig, vergeleken bij de examens in ALLE vakken :D
VWO is idd iets strenger, maar HAVO kan een slimmer kind op zn slofjes doen.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Galateia » 06 jun 2011 16:49

Ja, maar dat 'slimmere' kind moet dan misschien gewoon een schop onder zijn kont krijgen en een VWO-diploma halen 8)

Ik ben zelf docent in het middelbaar onderwijs en ik denk niet dat geldgebrek de oorzaak is van de verslechtering, maar wel hoe dat geld gespendeerd wordt. En dan al die vage stromingen en richtingen, die scholen tegenwoordig aanbieden. Er wordt echt letterlijk gekeken welke dingen aantrekkelijk zijn om meer leerlingen aan te trekken. De concurrentie is echt gigantisch. Daar gaat zoveel geld in zitten en het versnippert allemaal maar en de kwaliteit gaat achteruit. Dat is zo ontzettend zonde.

Er zijn heel veel goede docenten in het onderwijs. Maar steeds weer moeten ze iets anders, een andere stroming opzetten, een vaag extra vakje geven, etc. etc. Dat vreet energie. En al die vage vakken en uren gaan ten koste van de gewone uren wiskunde of Engels of noem maar op. En hoppa, kwaliteit gaat weer achteruit.

De kwaliteit van de lerarenopleidingen is ook niet al te best. De meeste docenten vinden dat echt een lachertje. Er staan veel onbevoegde mensen voor de klas. Soms moet je zomaar een ander vak geven om een gat op te vullen, etc.

Er zijn heel veel dingen aan te wijzen. Maar het komt er eigenlijk gewoon op neer, dat het geld dat er is eens echt besteed moet worden aan degelijk onderwijs. En dan zul je zien, dat het voor academici weer heel erg leuk wordt om in het onderwijs te werken. Want het IS echt heel erg leuk. En er zijn heel veel ontzettend goede docenten. Maar wat kunnen die doen tegen een directie die weer een of ander aantrekkelijk concept bedenkt om nog beter te concurreren met andere scholen? Jammer genoeg is die concurrentie alleen maar gericht op aantallen leerlingen en niet op de kwaliteit van het onderwijs.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 16:57

Galateia schreef:Ja, maar dat 'slimmere' kind moet dan misschien gewoon een schop onder zijn kont krijgen en een VWO-diploma halen 8)

Ik ben zelf docent in het middelbaar onderwijs en ik denk niet dat geldgebrek de oorzaak is van de verslechtering, maar wel hoe dat geld gespendeerd wordt. En dan al die vage stromingen en richtingen, die scholen tegenwoordig aanbieden. Er wordt echt letterlijk gekeken welke dingen aantrekkelijk zijn om meer leerlingen aan te trekken. De concurrentie is echt gigantisch. Daar gaat zoveel geld in zitten en het versnippert allemaal maar en de kwaliteit gaat achteruit. Dat is zo ontzettend zonde.

Er zijn heel veel goede docenten in het onderwijs. Maar steeds weer moeten ze iets anders, een andere stroming opzetten, een vaag extra vakje geven, etc. etc. Dat vreet energie. En al die vage vakken en uren gaan ten koste van de gewone uren wiskunde of Engels of noem maar op. En hoppa, kwaliteit gaat weer achteruit.

De kwaliteit van de lerarenopleidingen is ook niet al te best. De meeste docenten vinden dat echt een lachertje. Er staan veel onbevoegde mensen voor de klas. Soms moet je zomaar een ander vak geven om een gat op te vullen, etc.

Er zijn heel veel dingen aan te wijzen. Maar het komt er eigenlijk gewoon op neer, dat het geld dat er is eens echt besteed moet worden aan degelijk onderwijs. En dan zul je zien, dat het voor academici weer heel erg leuk wordt om in het onderwijs te werken. Want het IS echt heel erg leuk. En er zijn heel veel ontzettend goede docenten. Maar wat kunnen die doen tegen een directie die weer een of ander aantrekkelijk concept bedenkt om nog beter te concurreren met andere scholen? Jammer genoeg is die concurrentie alleen maar gericht op aantallen leerlingen en niet op de kwaliteit van het onderwijs.

Dat bedoel ik dus ook :D
Bij 1 van mijn kinderen konden ze voor bepaalde vakken geen docent krijgen, of 1 v.d. ouders daartoe bereid was ?? Let wel: VWO.
Ik zei gekscherend, ach ik kom wel voor een paar uurtjes, de zweep erover :wink:
Er wordt ook te vaak veranderd denk ik.
Je raakt als ouder soms het spoor bijster.
En dan doen de HAVOers een spel trivial pursuit met elkaar, ze weten de simpelste vragen soms niet :shock:

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Galateia » 06 jun 2011 17:10

Maar ze kunnen wel onwijs goed internetten 8)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 17:17

Galateia schreef:Maar ze kunnen wel onwijs goed internetten 8)

Dat kunnen de VMBOers ook :wink:

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Flavius » 06 jun 2011 17:42

Volledig mee eens! Ik kom zo af en toe docenten tegen en een veel gehoorde klacht die ik van hen hoor is dat de kinderen gewoonweg amper nog kennis hebben. Velen weten niet eens wie Willem van Oranje is, wanneer de Tweede Wereldoorlog in Nederland is begonnen en wanneer deze in Nederland is geëindigd. Om maar een paar voorbeelden te geven.

Weg met de profielen en gewoon weer alle vakken op élk niveau, bijvoorbeeld: Nederlands, Engels, [Eén of twee extra vreemde taal/talen: Duits, Frans, Spaans of <insert taal>], Geschiedenis, Maatschappijleer, Aardrijkskunde, Economie, Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde en Biologie. En hiernaast zou men bijvoorbeeld één of twee extra vakken kunnen kiezen. Het zou denk ik ook niet verkeerd zijn om bijvoorbeeld het aantal jaren te verhogen. Wat nu het vmbo [theoretisch] is verhogen naar 5 jaar, wat nu havo is naar 6 jaar en wat nu vwo is naar 7 jaar. Misschien dat een extra jaar ervoor kan zorgen dat men zoveel vakken goed op zich kan nemen. En vervolgens een jaar dienstplicht erachteraan? :mrgreen:

Misschien zouden we ook gewoon volledig interne scholen moeten hebben. Waar je dus de volle vijf dagen moet vertoeven! Waarbij je minimaal 40 uur bezig bent met leren; les en huiswerk. Daarnaast zou de school dan nog allerlei activiteiten kunnen organiseren om het afwisselend te houden. Maar ik ben bang dat deze mentaliteit niet aanwezig is bij de Nederlanders, misschien is ons landje daar ook te klein voor.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Dine
Luitenant
Luitenant
Berichten: 572
Lid geworden op: 31 mei 2007 17:47

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Dine » 06 jun 2011 17:47

Hier ook iemand in het onderwijs.. ga volgend jaar een ander vak geven om gat op te vullen. Nu moet dat qua kennis wel kunnen. Heb er zelf VWO examen in gedaan en ga het aan VMBO geven. Maar toch, het principe is niet goed.
Overigens vind ik ook dat voor een deel de schuld ook bij de ouders ligt.
Als ik zie hoe weinig leerlingen thuis gedwongen worden om huiswerk te maken / te leren / overhoord worden. Vind je het dan gek dat ze alle basiskennis na een so of rep gelijk weer vergeten? ik niet.
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

Faramir

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Faramir » 06 jun 2011 18:00

Dine schreef:Overigens vind ik ook dat voor een deel de schuld ook bij de ouders ligt.

Daar ben ik het mee eens. Ik werk in het onderwijs in een zwakke wijk en als je dan merkt dat ouders bij het gesprek alles met ja beantwoorden om de achterstand van een leerling in te lopen en vervolgens geen bal doen omdat hun zoon/dochter er geen zin in had. Dan houd het ook een keer op hoor. Ook ouders hebben hun verantwoordelijkheid en kunnen niet alles afschuiven op de scholen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Mortlach » 06 jun 2011 18:16

Ik ben nog steeds dankbaar dat mijn leraar Duits destijds een 6 op mijn cijferlijst zette, (en niet de verdiende 3) zodat ik overging en het gehate Frans (ook 3 gemiddeld) en Duits kom laten vallen. Ik vermoed dat als hij dat niet had gedaan, ik nu nog steeds in 3 VWO zou zitten...

Kinderen weer verplichten vakken te doen waar duidelijk geen eer aan te behalen valt, lijkt me geen goed idee. Laat ze liever vakken kiezen waar ze goed in zijn en daarom waarschijnlijk ook leuk vinden en gemotiveerd voor zijn.

Ik heb trouwens ook op de universiteit tijdens lessen Logica aan de faculteit Filosofie mensen zijn afhaken toen we dingen als 'Als A, dan B' kregen (les 2). Als dat al een probleem is, moet je die mensen geen wiskunde door de strot proberen te duwen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor Wullimpie » 06 jun 2011 18:29

De groepen 1 en 2 hier op de basisschool hebben weken dat ze 5 verschillende juffen hebben. :roll:
Wat voor een "basis" wordt er dan gelegd?
De school heeft dan ook het stempel "zeer zwak" gekregen van de onderwijs inspectie.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor RogierV » 06 jun 2011 20:25

Ik heb trouwens ook op de universiteit tijdens lessen Logica aan de faculteit Filosofie mensen zijn afhaken toen we dingen als 'Als A, dan B' kregen (les 2). Als dat al een probleem is, moet je die mensen geen wiskunde door de strot proberen te duwen...


Zou ik ook niet doen, maar de Formele Logica is wel verplicht in mijn vierde rijk(rustig aan geen nazis hier) die stampen we erin vanaf de basisschool. Ook mediatraining word verplicht voor iedereen, zodat politici wat meer moeite hebben om misbruik van mensen te maken(wilders oa).
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Kwaliteit Nederlands onderwijs daalt al 10 jaar

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 21:15

Flavius schreef:Volledig mee eens! Ik kom zo af en toe docenten tegen en een veel gehoorde klacht die ik van hen hoor is dat de kinderen gewoonweg amper nog kennis hebben. Velen weten niet eens wie Willem van Oranje is, wanneer de Tweede Wereldoorlog in Nederland is begonnen en wanneer deze in Nederland is geëindigd. Om maar een paar voorbeelden te geven.

Weg met de profielen en gewoon weer alle vakken op élk niveau, bijvoorbeeld: Nederlands, Engels, [Eén of twee extra vreemde taal/talen: Duits, Frans, Spaans of <insert taal>], Geschiedenis, Maatschappijleer, Aardrijkskunde, Economie, Scheikunde, Natuurkunde, Wiskunde en Biologie. En hiernaast zou men bijvoorbeeld één of twee extra vakken kunnen kiezen. Het zou denk ik ook niet verkeerd zijn om bijvoorbeeld het aantal jaren te verhogen. Wat nu het vmbo [theoretisch] is verhogen naar 5 jaar, wat nu havo is naar 6 jaar en wat nu vwo is naar 7 jaar. Misschien dat een extra jaar ervoor kan zorgen dat men zoveel vakken goed op zich kan nemen. En vervolgens een jaar dienstplicht erachteraan? :mrgreen:

Misschien zouden we ook gewoon volledig interne scholen moeten hebben. Waar je dus de volle vijf dagen moet vertoeven! Waarbij je minimaal 40 uur bezig bent met leren; les en huiswerk. Daarnaast zou de school dan nog allerlei activiteiten kunnen organiseren om het afwisselend te houden. Maar ik ben bang dat deze mentaliteit niet aanwezig is bij de Nederlanders, misschien is ons landje daar ook te klein voor.

Allereerst zouden ouders bijv moeten leren waarom we op 4 mei 2 minuten stil zijn. Ik haalde onze kinderen binnen, de rest mocht gewoon buiten spelen, geen idee. We zijn ook een paar keer bij de dodenherdenking geweest. Of ze keken mee naar een bep tv programma wat nuttig was (whoeha, saai, kregen we als commentaar) nu ze ouder zijn zeggen ze: fijn dat jullie ons zo opgevoed hebben.
Het zijn allemaal ogenschijnlijk kleine dingen, maar het vormt je. En het gaat gewoon tussen neus en lippen door.
Maar ik zie veel pubers die nergens weet van hebben, geen idee wat en wanneer iets was, en waarom.....
Begin van kleins af aan hen alles te leren. Waarom je 2 minuten stil bent, dat er in andere landen oorlog is, waarom het nuttig is om bepaalde boeken te lezen enz enz.
Opvoeden is niet alleen door te geven hoe je je moet gedragen, en met mes en vork eten, maar zoveel andere "weetjes" waar ze op school niet altijd tijd voor hebben.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten