HSK (hoog sensitief kind)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Max
Mineur
Mineur
Berichten: 182
Lid geworden op: 07 mei 2007 18:10

HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor Max » 04 jun 2011 13:52

Zijn hier mensen die ervaring hebben met HSK's?
Heb je zelf zo'n kind of heb je zo'n iemand in je klas, of... En hoe houd je er dan rekening mee bv?
Vind je het onzin: weer zo'n stikkertje, of denk je dat het echt zo kan zijn?

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor RogierV » 04 jun 2011 14:09

Tenzij echt aangetoond is dat er in de hersenchemistry iets verkeerd gaat, is het vooral onzin.
Hoe je dingen interpreteert leer je van je omgeving. Ook bijv hoe ergens op te reageren.

Ik zou aanraden als je het naadje van de kous wilt weten, om uit te zoeken of de brain chemistry ofset is of niet.
Is dat niet het geval....tjah.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2011 14:20

Ik ben zelf een hoog sensitief kind (nou ja, was :wink: ) Ik weet dat er meerdere forummers zijn die hier last van hebben. We hebben er eerder over gediscussieerd. Ik noem het last, want ik vind het niet fijn. Ik voel veel te veel aan, moet oppassen dat ik niets "overneem".
Ik heb bijv zelf migraine, 1 van onze kinderen ook. Als hij er last van heeft, moet ik me proberen af te sluiten, anders krijg ik het ook.
Op het moment dat hij binnenstapt en hij heeft er last van, voel ik dat al.
Als ik bij mensen kom waar net ruzie is gemaakt, voel ik dat meteen.
Dat soort dingen, en nee Rogier, het is geen onzin. Ik weet het pas sinds een paar jaar. Daarvoor stelde ik me aan of was het stom toeval.
De andere forummers kunnen dit bevestigen.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor RogierV » 04 jun 2011 14:38

Dat kan toch?

Mischien heb je wel een net wat afwijkende chemische balans, maar dan heb je ook gelijk een oorzaak. Schnappie :D.
Als je fysiologisch dus verder in orde bent moet je wel concluderen dat het een aangeleerd iets is.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor Neeltje Jans » 04 jun 2011 14:43

RogierV schreef:Dat kan toch?

Mischien heb je wel een net wat afwijkende chemische balans, maar dan heb je ook gelijk een oorzaak. Schnappie :D.
Als je fysiologisch dus verder in orde bent moet je wel concluderen dat het een aangeleerd iets is.

Dat kan..iets aangeleerds kan ook een naampje hebben :)

Ik herken me er wel een beetje in in wat Schelpje zegt, maar dan vooral met mijn oudste (autistische) zoon, en dat is wederzijds. Ik geloof wel in, volgens mij kan hoogsensitief soms best een deel van autisme zijn. Soms ook niet, en soms is het apart.
Niet voor alles wat bestaat is al een fysiologische oorzaak gevonden, neem bv ADHD, daar hebben ze ook nog maar net wat gevonden, was het voor die tijd dan aangeleerd??
Neeltje Jans

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2011 14:46

RogierV schreef:Dat kan toch?

Mischien heb je wel een net wat afwijkende chemische balans, maar dan heb je ook gelijk een oorzaak. Schnappie :D.
Als je fysiologisch dus verder in orde bent moet je wel concluderen dat het een aangeleerd iets is.

Hoe zou ik dat aangeleerd moeten hebben dan ?
Ik wil het niet, dus...
Als ik iets wel wil leren, doe ik daar mijn best voor en vind het leuk om te leren.
Dit overkwam me, het had echter nooit een naam, totdat een hulpverlener dit tegen me zei. Ik moest een test doen en scoorde hoog. Het heeft zelfs lichamelijk invloed op me. Het bezorgt me een schommelbloeddruk, of te hoog of te laag, en allerlei andere lichamelijke klachten.
Niemand in de familie heeft het verder.
Ik word empathisch genoemd. #-o
Waarschijnlijk omdat ik makkelijk iemands verhaal in word getrokken.

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor NdW » 04 jun 2011 15:21

Hier nog een HSP-er. Ik geloof niet dat het aangeleerd is.
Ik heb er ook last van. Het is niet fijn om -bij wijze van- alles van een ander te kunnen/moeten voelen. Ik zou ook weleens niet alle prikkels willen zien/merken. Het zorgt ervoor dat ik vaak moe ben. Ook blijf ik eindeloos over dingen nadenken.
Hoewel ik er ook de voordelen van zie en er mee om leer gaan.
En ik heb ook zulke kinderen in de klas gehad. Hoe ga je daarmee om? Gewoon luisteren, begrip tonen en dingen niet teveel dramatiseren.

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor gempa » 04 jun 2011 15:24

ik weet niet of het bestaat , maar ik erken duidelijk dat er kinderen en volwassen zijn die teveel aanvoelen of iegenlijk te weinig kunnen filteren, heel veel van die kenmerken vindt je bv terug in add'ers maar ook in beelddenkers , of kinderen met ass aanverwante stoornis,tis maar wat voor naam je het beestje geeft, in new-age achtige literatuur, zijn het weer sterre of nieuwetijdskinderen.
Het is belangrijker dat je het in de gaten houdt, en je kind leert een extra laag op te bouwen. en je kind niet in situaties brengt waar het slecht tegen kan..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor schelpje3 » 04 jun 2011 15:58

gempa schreef:ik weet niet of het bestaat , maar ik erken duidelijk dat er kinderen en volwassen zijn die teveel aanvoelen of iegenlijk te weinig kunnen filteren, heel veel van die kenmerken vindt je bv terug in add'ers maar ook in beelddenkers , of kinderen met ass aanverwante stoornis,tis maar wat voor naam je het beestje geeft, in new-age achtige literatuur, zijn het weer sterre of nieuwetijdskinderen.
Het is belangrijker dat je het in de gaten houdt, en je kind leert een extra laag op te bouwen. en je kind niet in situaties brengt waar het slecht tegen kan..

Mijn kind met a.s.s. heeft juist die gevoeligheid niet. Integendeel. Hij walst over iedereen heen.
New age moet ik niks van hebben, dus daar val ik ook niet onder.
Ik denk dat het "toeval" is, zoals je bijv ergens een moedervlekje kunt hebben of goed kunt zingen.

Gebruikersavatar
Neeltje Jans
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 27 jul 2010 20:23

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor Neeltje Jans » 04 jun 2011 16:19

schelpje3 schreef:Mijn kind met a.s.s. heeft juist die gevoeligheid niet. Integendeel. Hij walst over iedereen heen.
New age moet ik niks van hebben, dus daar val ik ook niet onder.
Ik denk dat het "toeval" is, zoals je bijv ergens een moedervlekje kunt hebben of goed kunt zingen.

Maar mijn kind met a.s.s. juist wel op sommige gebieden. Hij voelt mijn stemming al aan voor iemand anders in het huis het aanvoelt, en reageert erop. En andersom ook. Het lijkt soms of we met gevoelszenuwen aan elkaar vast zitten.
Neeltje Jans

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor RogierV » 04 jun 2011 16:19

Niet voor alles wat bestaat is al een fysiologische oorzaak gevonden, neem bv ADHD, daar hebben ze ook nog maar net wat gevonden, was het voor die tijd dan aangeleerd??



??? dat zeg ik toch niet.

Ik laat het allemaal in het midden.
Probeer dingen eerst uit te sluiten. En de oorzaak-gevolg boom wat water te geven.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor cornelia77 » 04 jun 2011 19:44

Ik weet niet of onze kinderen echt hooggevoelig zijn, maar ik merkte echt al tijdens de eerste dagen na de geboorte of ze erg gevoelig waren of niet. Ze waren erg schrikkerig, zwaaiden zichzelf wakker met de armen. Twee van onze kinderen zijn nog steeds erg gevoelig en dat waren ook de twee die al na hun geboorte veel geborgenheid nodig hadden...Dus aangeleerd? Daar geloof ik geen snars van.

Gebruikersavatar
linde
Kapitein
Kapitein
Berichten: 756
Lid geworden op: 24 dec 2002 14:59
Locatie: Amersfoort

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor linde » 04 jun 2011 20:43

Heb er zelf ook last van; kost je bergen met energie zeker als je ook nog in een niet heel handige omgeving
werkt haha. Ik kan me inmiddels best wel afsluiten al gebeurd het zeker nog wel dat ik stemmingen overneem
wat niet altijd even handig is.

Oh en om op je vraag in te gaan, ik heb als kind (en nu) echt momenten alleen nodig om weer op te laden ofzo
PaSaP Hoogh!!

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor paprikameisje2 » 04 jun 2011 20:50

Ja, hier eentje in de klas!! wat hier goed werkt is bij binnekomst in de klas het meisje al zoveel positieve aandacht te geven dat ze niet in een 'dwarse' stemming komt. Vaak gaat het goed. Waar ik wel moeite mee heb is haar corrigeren, dat is erg moeilijk omdat ze dichtklapt. Dubbele opmerkingen kunnen ook niet. Bijvoorbeeld: ze had een keer een schilderij gemaakt en ze is zo ongelofelijk creatief, ze is een kleuter maar tekenen zit zeker op groep 7 niveau!! onvoorstelbaar, dus zei een collega, dat heeft vast je mama gemaakt, zo mooi... of in die trant en ze is er lang van slag van geweest. Ook fouten maken vind ze moeilijk, blad verkreuken en weg is vaak het resultaat, en omdat ze goed mee kan komen hoort zij in het groepje van extra werk, maar daar klapt ze toch snel dicht. We proberen haar er toch in te houden omdat ze het echt wel kan! erg lastig.
We wilden verder met haar met de schoolbegeleidingsdienst, maar die vind haar niet ernstig genoeg ](*,) Erg jammer, ze zit erg met zichzelf soms inde knoopp.

Ook kleren met naadjes, ondergoed met een naad, kriebelt ed. En er zijn nog wel veel meer dingen..... die ik zo een twee drie niet goed kan verwoorden.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: HSK (hoog sensitief kind)

Berichtdoor cornelia77 » 04 jun 2011 21:18

paprikameisje2 schreef:
Ook kleren met naadjes, ondergoed met een naad, kriebelt ed.


Draadjes in je sok....Drama!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten