Wanneer wist satan dat hij verloren had?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 14:58

schelpje3 schreef:Waardevolle aanvulling Noir :!:
Ik luisterde onlangs naar een dienst via internet, het was een mooie zondag, veel mensen naar het strand. De dominee zei dat de duivel juist in de kerk bezig was. Op het strand zou hij niet zijn, want daar had hij niets meer te doen. Maar de gedachten van de kerkmensen beinvloeden, dat ze maar zo min mogelijk van het Woord zouden opnemen.


Dank je. Ja, en dan is het werkelijk de duivel op kousevouten. En die is veel gevaarlijker dan de duivel op de klompen!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 15:11

Hij mag dan als een briesende leeuw rondgaan, maar hij is wel verslagen!
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we hem zien als koning van deze wereld,
oftewel dat we hem veel en veel te veel eer en aandacht geven.

Bij Jezus blijven - meer wordt er niet van ons verwacht...

(en ik zie de reacties al voor me - veel te licht bevonden Riska!)

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 15:20

Zeker is de duivel verslagen. Maar hij kan rondgaan als een briesende leeuw. Met zijn staart kan hij heel hard slaan. En ik denk dat je (terecht) bang voor hem mag zijn.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 15:23

Riska schreef:Hij mag dan als een briesende leeuw rondgaan, maar hij is wel verslagen!
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we hem zien als koning van deze wereld,
oftewel dat we hem veel en veel te veel eer en aandacht geven.

Bij Jezus blijven - meer wordt er niet van ons verwacht...

(en ik zie de reacties al voor me - veel te licht bevonden Riska!)

Niet te licht, maar je onderschat hem denk ik.
Wat is precies dichtbij Jezus blijven ? Dat klinkt mij een beetje vaag :-k

Atro

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Atro » 17 jun 2011 15:25

De duivel is verslagen ja ... maar juist dan is het een listige slang ... klaar liggend met zijn laatste gif!

Noir schreef: En ik denk dat je (terecht) bang voor hem mag zijn.


Ik denk dat je zelf mag zeggen .. dat je daar bang voor moet zijn!?

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 15:28

@Atro. Dank je wel voor je aanvulling. :!: Het moet idd 'moet' zijn!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 17 jun 2011 15:30

quote="Riska"Hij mag dan als een briesende leeuw rondgaan, maar hij is wel verslagen!
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat we hem zien als koning van deze wereld,
oftewel dat we hem veel en veel te veel eer en aandacht geven.

Bij Jezus blijven - meer wordt er niet van ons verwacht...


inderdaad Riska verslagen overwonnen :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marieke1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:44
Contacteer:

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Marieke1984 » 17 jun 2011 15:39

Ik denk dat deze vraag niet een vraag is waar we ons mee bezig moeten houden, maar eerder bezig moeten houden met de weg die God ons openbaard in Zijn Woord!
Waardoor we dan zullen zien dat satan is verslagen, in ons eigen binnenste, dat hij niet meer volledig heerst over ons!

Dan weet je wanneer God de satan heeft verslagen in je hart, doordat het goede Zaad geplant is!
Door dat goede zaad, wat de Zoon des mensen heeft gezaaid, mag de goede vrucht groeien, boven het onkruid uit van de satan.
Lucas 11:9 En Ik zeg ulieden: Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Jozo » 17 jun 2011 15:41

Je MOET helemaal niet bang zijn voor de duivel. God is immers de overwinnaar. En wij kunnen ons wapenen met de waarheid, gerechtigheid en vrede en vooral het geloof. Met gebed, met de verlossing in Christus en met zijn Geest. Dat is niet niks! Ik lees nergens in de bijbel dat ik angst moet hebben voor de duivel. Wel lees ik dat we ons tegen hem moeten wapenen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Atro

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Atro » 17 jun 2011 15:46

Jozo schreef:Je MOET helemaal niet bang zijn voor de duivel. God is immers de overwinnaar. En wij kunnen ons wapenen met de waarheid, gerechtigheid en vrede en vooral het geloof. Met gebed, met de verlossing in Christus en met zijn Geest. Dat is niet niks! Ik lees nergens in de bijbel dat ik angst moet hebben voor de duivel. Wel lees ik dat we ons tegen hem moeten wapenen.


Hoe kan je je wapenen tegen iets wat je niet afschrikt/ bang maakt? En als je dat "geloof" (ik neem het zaligmakend geloof in Christus) nog niet mag of kan toepassen op je leven? Moet je dan niet bang zijn voor die listige slang?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 17 jun 2011 15:59

quote="Marieke1984"
Waardoor we dan zullen zien dat satan is verslagen, in ons eigen binnenste, dat hij niet meer volledig heerst over ons!

Dan weet je wanneer God de satan heeft verslagen in je hart, doordat het goede Zaad geplant is!


Helemaal waar Marieke !
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 16:45

In Marieke's reactie kan ik mij zeer vinden...

Schelpje3 schreef:Niet te licht, maar je onderschat hem denk ik.
Wat is precies dichtbij Jezus blijven ? Dat klinkt mij een beetje vaag :-k
Voor mij is 'dicht bij Jezus blijven" dat ik Hem in en bij alles betrek, dat ik Gods woord lees en me erin verdiep wat Hij mij te zeggen heeft.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Jozo » 17 jun 2011 17:10

Hoe kan je je wapenen tegen iets wat je niet afschrikt/ bang maakt?

Natuurlijk schrikt het kwaad me af. Het zou roekeloos zijn om je niet te wapenen, dan zul je waarschijnlijk wel verliezen. Maar omdat we die mogelijkheid hebben om ons te wapenen weten we dat we zullen overwinnen en niet zullen verliezen. Ik vind het woord afschrikken trouwens nogal een afzwakking van ANGST voor de duivel.

Om het klassieke stukje van de wapenuitrusting maar eens te posten:
10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. 19 Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie 20 waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.


Uit dit stuk vind ik geen angst spreken. Wel dat we de duivel niet moeten onderschatten en dat we ons moeten wapenen en onze kracht moeten zoeken in God.

En als je dat "geloof" (ik neem het zaligmakend geloof in Christus) nog niet mag of kan toepassen op je leven? Moet je dan niet bang zijn voor die listige slang?

Dan moet je nagaan waarom je dat niet kan toepassen op je leven. Daar kunnen immers veel verschillende redenen voor zijn.
En waarom zou je het niet mogen toepassen op je eigen leven?
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 17:21

Riska schreef:Voor mij is 'dicht bij Jezus blijven" dat ik Hem in en bij alles betrek, dat ik Gods woord lees en me erin verdiep wat Hij mij te zeggen heeft.

Bedankt voor de uitleg. Dan begrijp ik je beter :D

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor phox » 18 jun 2011 22:15

Ik denk dat de satan ten diepste al wist dat hij verslagen was toen God de moederbelofte uitsprak. Ik zou in dat verband Jakobus 2:19 aan willen halen: Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.

Wat betreft het wel/niet bang zijn voor de satan: We moeten hem inderdaad niet onderschatten. Het is niet voor niets dat de Bijbel ons voor hem waarschuwt met termen als 'briesende leeuw, zoekende wie hij zou kunnen verslinden'. We worden daarom inderdaad bevolen om de geestelijke wapenrusting aan te doen. Ik moet ook altijd terug denken aan een preek met het thema 'God is altijd sterker'. Satan is veel sterker dan wij zijn. Dat kan ons bij tijden behoorlijk benauwen. Maar zie, wij hebben God aan onze zijde. En God is altijd sterker! Geloof dat!
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten