dagelijks leven met een niet functionele arm

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loura
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2011 09:15

dagelijks leven met een niet functionele arm

Berichtdoor Loura » 26 mei 2011 14:01

Hallo,

Vanuit mijn opleiding (ergotherapie aan de Hogeschool van Amsterdam) heb ik de opdracht gekregen om, samen met een klasgenoot, een voorlichtingsfolder te ontwikkelen voor mensen met een niet functionele arm/hand. Hierin worden tips en trucs opgenomen hoe omgegaan kan worden met problemen die men in het uitvoeren van dagelijkse activiteiten tegenkomt. Hierbij kun je denken aan zelfverzorging, huishouden, werk, sport, hobby’s enz.
Aangezien er nog maar heel weinig literatuur over te vinden is, moeten wij de informatie halen uit eigen ervaringen en die van anderen.
We hebben zelf al een dag met een mitella omgelopen, om te kijken welke problemen we tegen zouden komen. We hebben echter meer ervaringen nodig.

Jullie zouden ons kunnen helpen door antwoord te geven op de volgende vragen:
1. Heb je weleens een niet functionele arm/hand gehad? (bijvoorbeeld een gebroken arm)
2. Zo ja, welke problemen ben je tegen gekomen in het uitvoeren van dagelijkse activiteiten?
3. Hoe heb je deze problemen opgelost?
4. Heb je nog tips voor anderen hoe ze het beste om kunnen gaan met hun niet functionele arm?

We zijn benieuwd waar jullie mee komen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: dagelijks leven met een niet functionele arm

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2011 14:12

Ik heb een paar jaar geleden bijna 2 maanden met mijn rechterarm in het gips gezeten na een polsbreuk (ben rechtshandig). Van mijn vingers tot aan mijn oksel. Dat was ontzettend lastig, aangezien ik bijna niets meer kon. Een boterham smeren lukt al niet meer. Gelukkig waren mijn ouders er om me op te vangen.

Qua adviezen, tja, je wordt vanzelf beter met je linkerhand en in mijn geval was het voornamelijk zoeken naar dingen om me bezig te houden waar je maar 1 hand voor nodig had. Dus computerspelletjes zoeken waar je de bediening van kon 're-mappen' (nieuwe knoppen toewijzen, Grand Turismo 5 bijvoorbeeld). O ja, en een vuilniszak om je arm met een postelastiek als je onder de douche gaat.

De grootste tegenvaller was eigenlijk nog dat het nog erg lang duurde voordat de mobiliteit terug was nadat het gips eraf was gehaald. Dat is iets dat mensen zich moeten realiseren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: dagelijks leven met een niet functionele arm

Berichtdoor RogierV » 26 mei 2011 14:49

2x rechter Pols.
1x scheenbeen
2x gebroken ribben
2x vingers

Tis wat :lol: he

Maar voor de armen was schrijven rot; oplossing het toetsenbord.
DE JEUK ONDER DAT %%$GIPS; oplossing was voor mij een breinaald.
Boterhamsmeren; tjah..... ik zou zeggen boter kan maar laat roomboter uit de koelkast zowiezo maar zitten. Plakjes ergens opleggen is weinig moeite overigens.
Je kont afvegen met je linker hand....het is aan te raden `droog` te oefenen alvorens je ten strijde trekt.
Goed op de hoogte zijn in welke houding je in slaap valt. Normaal word je er wel wakker van maar soms heb je dus sòchtends gewoon een blauwe arm.Ik schrok me het apelazerus die keer. Maar ik heb em nog ..die arm.

En dan de geur als dat gips er na 4-7 weken afgaat..........DAAR moeten ze wat op vinden.
Hoop dat ik kon helpen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
freebird
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 30 apr 2011 19:56
Locatie: Rotterdam

Re: dagelijks leven met een niet functionele arm

Berichtdoor freebird » 26 mei 2011 21:16

Na een ongeluk heb ik ongeveer drie maanden gezeten met een rechterarm die niet functioneerde en een linker waar ik geen kracht op/ mee kon zetten.
Het meeste was met geduld en oefening weer aan te leren. Sommige dingen bleven lastig en daar zocht ik hulpmiddelen voor.
Ik kon in eerste instantie geen knopen en ritsen dicht doen, dat leerde ik puur met mijn vingers te doen, terwijl mijn armen ergens op leunden.
Ik gebruikte allerhande hulpmiddelen in de keuken, ik had iemand gevraagd mijn huissleutel in een grote gum te persen, zodat ik wat houvast had.
Het lastigste vond ik mijn sokken aan te trekken, dus die liet ik op de lange duur uit. Schoenen en jassen met klittenband.
Boodschappen deed ik met een rugtas, veel hulp vragen in de winkel en iemand bij de kassa vragen, de tas op je rug te hijzen.
Ik had bij de fietsenmaker een opzetstuk op mijn stuur laten zetten, zodat ik met kromme arm kon sturen.
Ik fietste altijd heel langzaam want handremmen kon ik niet gebruiken.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is!!!

Jilke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 apr 2008 13:29

Re: dagelijks leven met een niet functionele arm

Berichtdoor Jilke » 27 mei 2011 16:03

1.
Ik heb al een aantal jaren last van mijn rechterarm. Toen ik ermee naar de huisarts ging, werd er meerdere keren gezegd dat het iets van een golfarm o.i.d. was en dat het vanzelf over zou gaan. Ik heb ook fysiotherapie gehad, maar dat hielp niet en veroorzaakte alleen maar heel veel pijn. Er moesten foto's worden gemaakt in het ziekenhuis en daar werd gezegd dat alles in orde was. Daarom ben ik er heel lang mee door blijven lopen, er was immers niets aan de hand. Uiteindelijk ben ik toch weer terug naar de huisarts gegaan. Hij schrok van mijn arm, want ik had een forse bewegingsbeperking. Doordat ik mijn arm erg ontzien had, vanwege de pijn, was die beperking ontstaan. Ik werd doorverwezen naar het ziekenhuis en toen bleek er wel degelijk iets aan de hand te zijn. Na heel veel onderzoeken bleek uiteindelijk dat ik een goedaardige tumor in mijn bot had, net onder mijn elleboog. Drie weken geleden ben ik daaraan geopereerd. Het is nog niet duidelijk of ze alles weg hebben kunnen halen. Die bewegingsbeperking heb ik nog steeds. Ik kan mijn arm niet volledig buigen en strekken. Ik heb nu intensieve fysiotherapie om daar verandering in te brengen, maar de vooruitgang is nog heel miniem.

2.
Omdat ik al lang veel pijn had, ging ik automatisch mijn arm ontzien. Er waren steeds meer dingen die ik met links afkon. Een jas of blouse dichtknopen met één hand? Geen probleem. Ook haren wassen en kammen, kleding aan- en uittrekken, tandenpoetsen en heel veel meer van die dingen kan ik met één hand. Toen ik uit het ziekenhuis kwam, mocht ik mijn arm eerst helemaal niet gebruiken en dat was wel iets lastiger. Vooral met huishoudelijke taken. En het douchen vond ik heel lastig, omdat mijn arm niet nat mocht worden. Dan zat ik elke morgen moeilijk te doen met een plastic zak. Maar dat lukte allemaal wel met één hand, het duurde alleen wat langer.

3.
Door veel met links te doen. Toen ik net uit het ziekenhuis kwam, heb ik hulp gekregen van familie en vrienden. Voor sommige dingen heb ik hulp moeten vragen en er zijn dingen die je dan gewoon niet kunt.

4.
- Veel oefenen met de functionele arm, je kunt daar echt meer mee dan je denkt.
- Bij veel moeilijkheden, vraag fysiotherapie aan. Daar hebben ze veel kennis en kunnen ze je veel leren.
- Vraag hulp aan andere mensen als bepaalde dingen je niet lukken.
- Forceer je arm niet, het duurt dan alleen maar langer voordat je er weer vanaf bent.

Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Als er nog vragen zijn, dan hoor ik het wel.

Louisa
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 apr 2011 15:04

Re: dagelijks leven met een niet functionele arm

Berichtdoor Louisa » 06 jun 2011 13:38

Ik heb een hele tijd verminderde kracht en pijn in mijn linkerarm gehad door een ongeluk.
Ik heb veel met rechts gedaan en de rest moest toch echt door anderen gedaan worden, ik had in eerste instantie geen andere keus.
Later wel, maar doordat in mijn hersenen je linkerarm soort `uitschakeld`was (doordat het pijn deed\ geen kracht had\bang was voor overbelasting) ging ik automatisch door met het met het ontlasten van deze linkerarm. Dit vertraagde het herstel want daardoor was het lastig om weer met twee handen en armen te werken, de coõrdinatie was ernstig verslechterd.
De therapeut die ik eerst had, had me hier niet voor gewaarschuwd. De houdingtherapeute die ik daarna kreeg onderkende het gevaar\probleem wel. Ik moest weer leren veel met links te gaan doen.
Dus vooral een tip: Begin weer optijd ( zodra het maar enigzins mogelijk is!) met het (licht) gebruiken\trainen van de niet functionele arm!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten