Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor schelpje3 » 20 jun 2012 16:07

Ach ach, wat voelen sommigen zich toch ver verheven boven een kerkvader. :roll:
Fijn dat het nu zo beschaafd is. We maken elkaar nu af via het internet.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor boer » 20 jun 2012 17:42

schelpje3 schreef:Ach ach, wat voelen sommigen zich toch ver verheven boven een kerkvader. :roll:
Fijn dat het nu zo beschaafd is. We maken elkaar nu af via het internet.


Ik weet niet over wie je het hebt, maar ik voel me geenszins verheven boven kerkvaders, reformatoren of wie dan ook. Ik voel me zelfs niet verheven boven mijn vuilnisman.
Als jij zonodig meent op te moeten komen voor je ''heiligen'' doe dat dan met een onderbouwing, ipv altijd maar weer op de man de te gaan spelen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor elbert » 20 jun 2012 19:27

boer schreef:Elbert, denk je werkelijk dat een onveranderlijk God zich aanpast aan de tijdsgeest hier beneden?
Geloof je werkelijk in mensen die zeggen dat God ze heeft geroepen (Calvijn, George Bush) om even wat dingen te doen voor Hem op aarde ?
We hebben iedereen, Calvijn, Bush, boer en elbert te beoordelen of wat ze zeggen en doen naar de Schrift is. Dan kunnen we tot de conclusie komen dat de ene daad van de mens daar meer in overeenstemming is met de andere daad van diezelfde mens.
V.w.b. Calvijn is hij (samen met Luther) vooral degene geweest die de waarheid van het Evangelie in Europa weer onder het stof vandaan gehaald heeft, welke verdere fouten en zonden hij ook gehad heeft. Dus ja, Calvijn was een mens van zijn tijd, net zoals wij dat van de onze zijn met zonden en gebreken, maar tegelijk was hij vooral ook iemand bij wie het helemaal om het Evangelie ging.
Daarvoor heeft hij zichzelf bijna letterlijk doodgewerkt.
Iemand met zoveel ijver voor het Evangelie zie je niet zo vaak, zeker vandaag de dag niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2012 19:42

elbert schreef:V.w.b. Calvijn is hij (samen met Luther) vooral degene geweest die de waarheid van het Evangelie in Europa weer onder het stof vandaan gehaald heeft, welke verdere fouten en zonden hij ook gehad heeft.

Wat grappig dat persoonsverheerlijking en geschiedvervalsing (alhoewel, vervalsing is natuurlijk wat sterk aangezet, het betreft slechts een zeer eenzijdige en geromantiseerde kijk op geschiedenis) nog zo'n prominente plek inneemt binnen het hedendaagse protestantisme.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor elbert » 20 jun 2012 19:51

Faramir schreef:Wat grappig dat persoonsverheerlijking en geschiedvervalsing (alhoewel, vervalsing is natuurlijk wat sterk aangezet, het betreft slechts een zeer eenzijdige en geromantiseerde kijk op geschiedenis) nog zo'n prominente plek inneemt binnen het hedendaagse protestantisme.
Het is ook grappig dat lange tenen t.a.v. Calvijn in rooms-katholieke hoek er heden ten dage blijkbaar nog steeds zijn. Blijkbaar was hij daar belangrijk genoeg voor. ;)
Ik neem het maar voor lief dat ik nog even (overigens onbedoeld) op die tenen stapte. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2012 20:00

Het ging mij niet zozeer om Calvijn of welke andere reformator dan ook. Het zal mij een zorg zijn hoe reformator x in leer en in praktijk stond. Alhoewel ik wel van mening ben dat de tijd dan in ogenschouw genomen dient te worden.
Ik vind het enkel zo ontzettend grappig dat in tijden van vrije informatievoorziening in bepaalde kringen bewust wordt vastgeklampt aan een geromantiseerde eenzijdige visie op de geschiedenis ondanks dat meerdere geschiedkundige onderzoeken anders uitwijzen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor elbert » 20 jun 2012 20:22

Faramir schreef:Ik vind het enkel zo ontzettend grappig dat in tijden van vrije informatievoorziening in bepaalde kringen bewust wordt vastgeklampt aan een geromantiseerde eenzijdige visie op de geschiedenis ondanks dat meerdere geschiedkundige onderzoeken anders uitwijzen.
Zo'n geromantiseerde visie op Calvijn heb ik niet hoor. Ik vind het dan wel opvallend dat je vindt dat ik die heb en dat je nog denkt te weten ook wat die visie inhoudt: zeker omdat ik nog maar nauwelijks over hem ben begonnen. In dit topic ga ik wel in tegen ongenuanceerde (en hardnekkige) vooroordelen die over hem verteld worden. Dat er dingen zijn waar we nu iets anders over denken, is nl. ook iets wat ik in dit topic heb genoemd. Calvijn is dan ook niet iemand die ex-cathedra heeft gesproken, daar was hijzelf nl. op tegen en ikzelf ook. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2012 20:51

elbert schreef:Zo'n geromantiseerde visie op Calvijn heb ik niet hoor. Ik vind het dan wel opvallend dat je vindt dat ik die heb en dat je nog denkt te weten ook wat die visie inhoudt: zeker omdat ik nog maar nauwelijks over hem ben begonnen.

Wel degelijk wanneer je stelt dat hij en Luther de Waarheid van het evangelie weer onder het stof vandaan hebben gehaald.
In dit topic ga ik wel in tegen ongenuanceerde (en hardnekkige) vooroordelen die over hem verteld worden.

Door daar een ongenuanceerd (en hardnekkig) ander vooroordeel tegenover te zetten?
Dat er dingen zijn waar we nu iets anders over denken, is nl. ook iets wat ik in dit topic heb genoemd. Calvijn is dan ook niet iemand die ex-cathedra heeft gesproken, daar was hijzelf nl. op tegen en ikzelf ook. ;)

En vervolgens ruk je iets volledig uit de context en probeert er nog een puntje mee te scoren. Bravo.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor elbert » 20 jun 2012 21:11

Faramir schreef:Wel degelijk wanneer je stelt dat hij en Luther de Waarheid van het evangelie weer onder het stof vandaan hebben gehaald.
Dat hebben ze ook ja. Wie de 14e en 15e eeuw door een theologische bril bekijkt, ziet daar een hoop stof: scholastieke theologie, bijgeloof, pausenstrijd (tegenpausen e.d.), pausen die meer met de politieke macht bezig waren dan met Christus navolgen, aflaathandel om de Sint-Pieter te bouwen (de directe aanleiding tot de Reformatie!), enz. enz. Geen wonder dat men hier moe van werd en nog belangrijker: men door de bomen het eenvoudige Evangelie niet meer zag. Al voor de Reformatie zijn hiertegen meerdere personen en bewegingen in opstand gekomen, met wisselend succes overigens.

Maareh, we dwalen weer behoorlijk af.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Faramir » 20 jun 2012 21:15

elbert schreef:Maareh, we dwalen weer behoorlijk af.

Idd. Laten we het hierbij houden want we worden het toch niet eens.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2012 13:49

schelpje3 schreef:Ach ach, wat voelen sommigen zich toch ver verheven boven een kerkvader. :roll:
Fijn dat het nu zo beschaafd is. We maken elkaar nu af via het internet.


Dat is wel wat klimaatneutraler dan een brandstapel, toch?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor
Berichten: 2348
Lid geworden op: 20 mar 2011 12:11
Locatie: far far away.

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor boer » 21 jun 2012 16:13

Optimatus schreef:
Dat is wel wat klimaatneutraler dan een brandstapel, toch?


Dat niet alleen, crematies worden door de ''calvinisten'' ten zeerste afgekeurd, maar schijnbaar dus niet als het om (in hun ogen) ongelovigen ging.
Heb je wel eens geprobeerd je in te leven hoe het moet zijn om levend verbrand te worden door mensen die dan ook nog claimen dat in God's Naam te doen?
Hier nog een bijbeltekst:
Joh 18:31
De joden zeiden: het is ons niet geoorloofd iemand ter dood te brengen...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2012 22:06

Ik ben principieel tegen de doodstraf. Alleen al daarom stem ik niet SGP.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
TKF
Moderator
Berichten: 1662
Lid geworden op: 14 okt 2003 19:34
Locatie: Malden

Re: Cruciale rol SGP in de Nederlandse wetgeving

Berichtdoor TKF » 21 jun 2012 22:30

Hierbij een dringend verzoek terug te keren naar het onderwerp: de rol die de SGP heeft/had ten opzichte van de gedoogcoalitie (vanwege haar zetel in de Eerste Kamer) en de gevolgen en discussies daaromtrent.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten