kort en puntig preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mafketel

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Mafketel » 01 jun 2011 09:20

Race406 schreef:Of de dominee nu zegt "Genade zij u en vrede" of de ouderling zegt "Genade zij ons en vrede", het woordje ZIJ houdt in dat het in beide gevallen een wens is...



Dat denk ik niet. Als de dominee het zegt, géeft hij de zegen (die hij van God doorgeeft als het ware, net als de priesters in het OT). Terwijl als een preeklezer dat zegt, hij de zegen van God afvráagt voor zichzelf en de gemeente...

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Speedy » 01 jun 2011 10:28

Race406 schreef:Als wij preeklezen hebben dan spreekt degene die leest ook weleens de groet uit. Maar wanneer de ds. zegt: Genade zij u en vrede, zegt de "preeklezer" soms: Genade zij ons en vrede. Kan ook.


Klinkt mooi, maar wat de ouderling doet is tegen de kerkorde en de predikant is gemachtigd om dit te doen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor TheKeimpe » 01 jun 2011 14:30

schelpje3 schreef:Ja vreemd he, met al die kerkdiensten op audioserver :-oo

Dan vraag ik me weer af hoe je weet dat hij leest.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 01 jun 2011 15:41

TheKeimpe schreef:Dan vraag ik me weer af hoe je weet dat hij leest.

Vragen naar de bekende weg.
A hoor je de blaadjes omslaan
B als iemand leest klinkt dat heel anders dan dat iemand "preekt".

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Janvanverweg » 01 jun 2011 15:52

eb je echt 5 keer dezelfde preek beluisterd en elke keer het omslaan gehoord? wow, wat een goede preek moet dat geweest zijn dat je die zovaak wilde horen :mrgreen:
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 01 jun 2011 16:02

Janvanverweg schreef:eb je echt 5 keer dezelfde preek beluisterd en elke keer het omslaan gehoord? wow, wat een goede preek moet dat geweest zijn dat je die zovaak wilde horen :mrgreen:

Ik zal het dan ook geen 2e keer meer doen :(
Het is kennelijk heel slecht te geloven.
Sommige dingen klinken idd te onwaarschijnlijk om waar te zijn. Vond ik ook. :)
Ik weet niet hoe vaak jij naar audio server luistert ?
Maar het geluid is soms heel scherp, je hoort een glaasje neerzetten.
Er gaat echter niets boven het bijwonen van een dienst, audio server gebruik ik alleen voor "noodgevallen" of om iets na te luisteren of ik krijg een tip van iemand.

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Petra777 » 01 jun 2011 16:11

Ik geloof je best, maar ik zie het probleem er nog steeds niet van in.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 01 jun 2011 16:14

Petra777 schreef:Ik geloof je best, maar ik zie het probleem er nog steeds niet van in.

Het probleem is meer Petra, dat het niet als probleem wordt gezien. :-k

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2011 05:13

Petra777 schreef:Ik geloof je best, maar ik zie het probleem er nog steeds niet van in.
schelpje3 schreef:Het probleem is meer Petra, dat het niet als probleem wordt gezien. :-k
Of het is echt geen probleem, maar jij ziet het als een probleem. :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2011 10:21

Speedy schreef:
Klinkt mooi, maar wat de ouderling doet is tegen de kerkorde en de predikant is gemachtigd om dit te doen.


Semper reformanda. Misschien moet de kerkorde op dit punt worden herzien. De zegen is er voor de gemeente, hij komt namelijk niet van een predikant of ouderling maar van God.

Mafketel schreef:

Dat denk ik niet. Als de dominee het zegt, géeft hij de zegen (die hij van God doorgeeft als het ware, net als de priesters in het OT). Terwijl als een preeklezer dat zegt, hij de zegen van God afvráagt voor zichzelf en de gemeente...


De Bijbel leert dat we nu allemaal priesters zijn, niet alleen de predikant.... maar wij allen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 06 jun 2011 12:41

Race406 schreef:
Of het is echt geen probleem, maar jij ziet het als een probleem. :wink:[/quote]

Wij hadden een leraar op school die zei: bij een spreekbeurt mag je 3 hoofdpunten opschrijven.
|Het is een SPREEKbeurt en GEEN leesbeurt.
Als er kort en puntig gepreekt wordt, sommige mensen vinden 20 minuten lang genoeg, moet die dan nog uitgeschreven worden ?
Op de middelbare zou ik een 1 voor de moeite gekregen hebben :?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Speedy » 06 jun 2011 12:54

Marnix schreef:
Semper reformanda. Misschien moet de kerkorde op dit punt worden herzien. De zegen is er voor de gemeente, hij komt namelijk niet van een predikant of ouderling maar van God.


Mooie bruluitspraken, maar je hebt er niets aan. De weg om zaken te veranderen is via de kerkelijke weg en niet het eigen recht in de hand nemen. En laat de meerdere vergadering maar eens beoorden of wat je hier zegt in hun ogen ook zo is. De willekeur van personen die denken wat goed is voor de gemeente moet niet op de voorgrond staan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

juliavdweerdhof
Verkenner
Verkenner
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 jun 2013 09:17

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor juliavdweerdhof » 21 jun 2013 15:19

Ik denk dat dominees zich juist meer in de maatschappij moeten inleven. Onze dominee kijkt eigenlijk elke dag het nieuws en ziet zo wat er aan de hand is. Dat koppelt hij aan een onderwerp uit de bijbel en daar preekt hij over. Dat soort dingen zijn voor jongeren ook veel aantrekkelijker dan sommige Bijbelteksten.

DDD
Sergeant
Sergeant
Berichten: 269
Lid geworden op: 27 jan 2011 18:33

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor DDD » 21 jun 2013 18:34

Als wij preeklezen hebben dan spreekt degene die leest ook weleens de groet uit. Maar wanneer de ds. zegt: Genade zij u en vrede, zegt de "preeklezer" soms: Genade zij ons en vrede. Kan ook.

Klinkt mooi, maar wat de ouderling doet is tegen de kerkorde en de predikant is gemachtigd om dit te doen.


Nee hoor, dat verschilt per kerk. In sommige kerken is het tegen de orde van de kerk om het níet zo te doen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten