Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Jess » 29 apr 2011 16:49

Een topic over sexualiteit in het huwelijk.

Ben ik nu de enige die na verloop van jaren geen behoefte meer heeft aan sex? Het is heel vervelend voor mijn man, hij wordt onderhand gefrustreerd. We hebben hele mooie tijden beleefd waar wij beiden echt van genoten. De laatste jaren is het steeds minder geworden, nu gebeurt er ongeveer niets meer. Denk dat we dit jaar nog maar 1 x hebben gevreeen met elkaar. Pas las ik in de vragenrubriek over echtparen waarbij het ook niet goed liep waarbij werd gesuggereerd dat een man "recht had op sexualiteit" en dat het bijna begrijpelijk was als de man zijn gerief buitenshuis zocht.

Er hoeft maar wat te gebeuren en het kleine beetje opwinding dat ik voelde is meteen 0,0 bij mij. Stel, wij hebben even geknuffeld, gewoon overdag en even later doet mijn man, terecht, boos tegen de kinderen slaan gelijk al mijn gevoelens weer om en vind ik hem gewoon niet leuk en lief meer. Daarnaast ben ik 'bang' dat de opgroeiende kinderen geluid horen als wij vrijen, als ik er over nadenk vindt ik die geluiden genant en vraag ik me af: al die aanstellerij, is dat nou nodig, komt dat niet omdat je dat gehijg in bijv. films hoort en denk je daarom dat het geluid produceren tijdens de sex erbij hoort?

Het is een persoonlijk onderwerp, toch hoop ik op reacties.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor meribel » 29 apr 2011 17:05

een heel persoonlijk onderwerp, maar toch wil ik wel graag op je reageren.
Seks is maar een klein onderdeel in een relatie, maar als het er niet is, is het vaak een veel groter onderwerp.
Als je in de bijbel kijkt zegt paulus daar iets heel waars over:
( 1 kor )
3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man. 4 Een vrouw heeft niet zelf de zeggenschap over haar lichaam, maar haar man; en ook een man heeft niet zelf de zeggenschap over zijn lichaam, maar zijn vrouw. 5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.

als je jezelf er echt niet toe aan kan zetten om gemeenschap te hebben ( ondanks dat je het nut voor je man inziet ) zou ik contact opnemen met bijv. een seksuoloog ( op refowebvragenrubriek zijn bijv. christelijke ) om er wel aan te werken.

gehijg erbij lijkt me verder nogal persoonlijk en zonder je man te kennen vermoed ik dat hij seks zonder gehijg ook heel prima vind :wink:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 29 apr 2011 17:20

Wat een lastige situatie zeg.

Meribel haalde al een stukje Bijbeltekst aan dat hierover lijkt te gaan, maar ik kan me voorstellen dat dat lastig is. Je zou elkaar dus niet moeten weigeren, maar ja, tegen heug en meug vrijen is ook niks, voor geen van beiden.

Het lijkt me dat de 'rollen' die je man vervult, namelijk die van echtgenoot en die van vader met elkaar kunnen botsen, als je ze niet goed uit elkaar weet te houden. Misschien is dat iets om je te bedenken de volgende keer als hij als vader voor je kinderen iets doet (moet doen) wat je als echtgenoot liever niet had gezien.

Misschien is het dan ook makkelijker je te laten overtuigen tot een fijne vrijpartij. En tja, als je kids eens wat horen... nou en? Het kan natuurlijk wel stilletjes, maar ik denk dat je er op die manier nog meer spanning op legt.

Als je er echt niet uitkomt, kun je inderdaad naar een seksuoloog stappen. Seks is niet het enige in een relatie, maar is wel onderdeel van een gezond huwelijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

klaasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2011 23:47

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor klaasje » 29 apr 2011 17:37

Hoe zou het komen dat een man gefrustreerd raakt als tie 'tekort' aan seks heeft?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 29 apr 2011 17:44

klaasje schreef:Hoe zou het komen dat een man gefrustreerd raakt als tie 'tekort' aan seks heeft?


simpel: testosteron.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Lalage » 29 apr 2011 17:47

Als vrouw verbind je seks met emoties en het is niet gek dat je geen zin meer hebt als je man boos is geweest. Voor mannen ligt dat vaak anders.
Hoe anderen het doen, daar hoef je je gelukkig niets van aan te trekken!

Maar vind je het helemaal nooit leuk? Of achteraf soms wel?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor schelpje3 » 29 apr 2011 19:33

Jess schreef:Een topic over sexualiteit in het huwelijk.

Ben ik nu de enige die na verloop van jaren geen behoefte meer heeft aan sex? Het is heel vervelend voor mijn man, hij wordt onderhand gefrustreerd. We hebben hele mooie tijden beleefd waar wij beiden echt van genoten. De laatste jaren is het steeds minder geworden, nu gebeurt er ongeveer niets meer. Denk dat we dit jaar nog maar 1 x hebben gevreeen met elkaar. Pas las ik in de vragenrubriek over echtparen waarbij het ook niet goed liep waarbij werd gesuggereerd dat een man "recht had op sexualiteit" en dat het bijna begrijpelijk was als de man zijn gerief buitenshuis zocht.

Er hoeft maar wat te gebeuren en het kleine beetje opwinding dat ik voelde is meteen 0,0 bij mij. Stel, wij hebben even geknuffeld, gewoon overdag en even later doet mijn man, terecht, boos tegen de kinderen slaan gelijk al mijn gevoelens weer om en vind ik hem gewoon niet leuk en lief meer. Daarnaast ben ik 'bang' dat de opgroeiende kinderen geluid horen als wij vrijen, als ik er over nadenk vindt ik die geluiden genant en vraag ik me af: al die aanstellerij, is dat nou nodig, komt dat niet omdat je dat gehijg in bijv. films hoort en denk je daarom dat het geluid produceren tijdens de sex erbij hoort?

Het is een persoonlijk onderwerp, toch hoop ik op reacties.

Het is een "moeilijk" onderwerp, door weinigen begrepen denk ik.
Maar er kunnen veel dingen aan ten grondslag liggen.
Je huwelijk kan helemaal top zijn, maar toch mis je die passie.
Of die passie heb je eigenlijk wel, maar doordat je bang bent dat de kindjes je horen, of ......... is al genoeg om de zin te ontnemen.
Maar vaak is dit een taboe.
Of iedereen doet zich beter voor dan die is.
Ik denk dat heel veel vrouwen jou begrijpen, maar dit alleen niet toe willen geven.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor meribel » 30 apr 2011 14:29

overigens in de refoweb vragen rubriek zijn best veel van deze vragen gesteld, misschien heb je wat aan de antwoorden die daar staan.
En geen zin in vrijen kan ook andere oorzaken hebben als bijv. pilgebruik ( hormonen ) of angst ( voor pijn of zwangerschap ). ( misschien goed om uit te sluiten )

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Sterretje » 30 apr 2011 20:27

Bij komt toch de vraag of er niet meer aan de hand is.
Want als je een een hele fijne en goede relatie hebt, kan het dan zijn dat je helemaal geen behoefte meer aan iemand hebt?
Vaak als er meer strubbelingen zijn enz.. dan valt ook het verlangen naar iemand weg.

Ik zou aan raden om naar een seksuloog te gaan. Want ik denk niet dat het goed is om zo verder te leven.
Niet alleen voor je man, maar ook voor jou is het frustrerend.
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor ajl » 30 apr 2011 20:34

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel een slecht teken vind als sexualiteit ontbreekt in een relatie. Het is mijns inziens juist iets wat je met elkaar bindt. Bij vriendinnen ( die inmiddels bij hun partner weg zijn) was dit juist het begin van het einde van hun relatie.

Praten jullie er ook over hoe het misschien zou kunnen komen dat sexualiteit er bij in schiet? Praten jullie uberhaupt over dingen die je wilt of niet wilt in een realtie en over wat je nog leuk vindt aan elkaar. Ik vind dat toch altijd wel erg verhelderend.

Zou het kunnen zijn dat je in een eerder stadium van jullie relatie meer tijd voor elkaar maakte? Ik weet uit eigen ervaring dat in een opgroeiend gezin de tijd voor elkaar er als eerste inschiet. Juist vrouwen hebben dit volgens mij nodig om opwinding te ontwikkelen. Het is nu eenmaal zo dat je, als je langer getrouwd bent, niet meer de hele dag met vlinders in je buik zit te wachten totdat je elkaar ziet. Misschien als je een aantal dagen samen weg bent, dat je weer het oude gevoel een beetje terug kan krijgen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor schelpje3 » 30 apr 2011 21:22

Sterretje schreef:Bij komt toch de vraag of er niet meer aan de hand is.
Want als je een een hele fijne en goede relatie hebt, kan het dan zijn dat je helemaal geen behoefte meer aan iemand hebt?
Vaak als er meer strubbelingen zijn enz.. dan valt ook het verlangen naar iemand weg.

Ik zou aan raden om naar een seksuloog te gaan. Want ik denk niet dat het goed is om zo verder te leven.
Niet alleen voor je man, maar ook voor jou is het frustrerend.

Waarschijnlijk is in bepaalde "kringen", laten we ons hier even beperken tot reformatorische gezindte, de drempel naar een seksuoloog best hoog.
Dat doe je niet zomaar. In sommige families is het nog zelfs een heikel onderwerp en ook is niet iets wat je 'zomaar" met elkaar bespreekt. Valse schaamte, het gevoel van "niet normaal zijn", want iedereen doet het, komt daar nog bij.
Het lijkt soms wel of je de enige bent, maar als je verder kijkt of doorvraagt, blijkt het tegendeel waar te zijn :(

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2011 22:03

schelpje3 schreef:Waarschijnlijk is in bepaalde "kringen", laten we ons hier even beperken tot reformatorische gezindte, de drempel naar een seksuoloog best hoog.
Dat doe je niet zomaar. In sommige families is het nog zelfs een heikel onderwerp en ook is niet iets wat je 'zomaar" met elkaar bespreekt. Valse schaamte, het gevoel van "niet normaal zijn", want iedereen doet het, komt daar nog bij.
Het lijkt soms wel of je de enige bent, maar als je verder kijkt of doorvraagt, blijkt het tegendeel waar te zijn :(


Die drempel is overal hoog, niet alleen binnen religieuze kringen. We denken vaak dat seks helemaal vanzelf moet gaan en dat het helemaal geweldig moet zijn, en als de werkelijkheid dan anders blijkt, tja, wat dan...?

Juist omdat je het niet met elkaar hoeft of wilt bespreken, kun je naar een professional, die ook is opgeleid om naar je te luisteren en je goede adviezen te geven. En een seksuoloog kun je niks raars vertellen hoor, dat heeft hij of zij allemaal al een keer eerder gehoord.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Jess » 30 apr 2011 23:29

Angst voor zwangerschap speelt bij mij niet, we kijken wel uit :lol: . Ook ben ik niet aan de pil.

Wat me wel opvalt is de week na de menstruatie heb ik meestal nog wel een beetje zin maar daarna is het helemaal weg. Het nut van een seksuoloog zie ik nou 123 niet in. Of ben ik te nuchter? We hebben het juist fantastisch gehad dus weten wel hoe het moet, zeg maar.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Mortlach » 30 apr 2011 23:43

Jess schreef:Het nut van een seksuoloog zie ik nou 123 niet in. Of ben ik te nuchter? We hebben het juist fantastisch gehad dus weten wel hoe het moet, zeg maar.


Toch gaat er blijkbaar iets niet helemaal goed, anders had je het niet ter sprake gebracht. Een seksuoloog doet wel wat meer dan alleen vertellen hoe het fysiek allemaal werkt, daar komen stellen vaak zelf wel achter. Maar alles eromheen is ook belangrijk, en als daar het probleem zit zul je daar toch naar moeten kijken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Spons » 01 mei 2011 16:45

Dat je man gefrustreerd raakt kan ik me voorstellen, inderdaad testeron, maar wordt jij niet gefrustreerd dan of raakt het jou dan niet dat je geen sexualiteit meer hebt ? Geef je nog om je man als van in houden van .. als man en vrouw zijnde of als in houden van een goede vriend ?

Dat er een taboe op rust in zeg maar rechtse kerken is deels zin / onzin... ook bij "normale "mensen kan er best een taboe zijn.

Misschien is het eerst eens handig om samen eens te praten met elkaar , waarom jij bijvoorbeeld geen zin meer hebt in sex, ben je te moe, te veel moeten doen in het huishouden of voel je je dat je er alleen voor staat.

Je zei dat je het vroeger wel fantastisch had.. benoem dan eens aan elkaar wat jullie fijn vonden, en wat je mooi aan elkaar vindt.

Je had het over geluiden. Natuurlijk kan je in je opwinding van je sexualiteit geluiden maken, en volgens mij ben je daar bang voor dat je te veel herrie maakt.. Het is normaal als je geluid maakt, je geeft aan aan de ander dat je het fijn vindt... dat betekent nog niet dat je het voluit moet gaan schreeuwen zoals in films.. Ook kan je proberen (als je zin hebt... ) om later te gaan vrijen als de kinderen al slapen.

Maar ik denk dat je eerst met elkaar bespreekbaar moet maken wat er aan de hand is . Zodat je elkaar beter leert begrijpen . als dat gaat kan je verder werken !

Ik hoop dat j hier wat aan hebt.. sterkte allebei


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 42 gasten