Sexualiteit in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor mohamed » 08 mei 2011 01:24

meribel schreef:kijk, een ieder moet dat voor zichzelf bepalen natuurlijk, maar zowel paulus als Jezus spreken zich duidelijk uit tégen scheiden, sterker nog, als je na je scheiding hertrouwt pleeg je overspel ( uitzonderingen daargelaten )

Eerder schreef ik al aan je:
mohamed schreef:Het bevreemdt mij zeer dat de meeste christenen die ik spreek helemaal niks doen met het feit dat Paulus de oudtestamentische wetten omtrent het huwelijk betrok op Christus en de gemeente (Ef 5,32) en niet op ieder huwelijk van alle tijden wat gesloten wordt (...)

Dat geldt dus evenzeer voor het scheiden, want nogmaals: niet alle huwelijken ter wereld zijn door God samengebracht, of vind je dat asielzoekers die een autochtoon huwen vanwege een verblijfsvergunning ook niet van hun partner mogen scheiden?

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor gempa » 08 mei 2011 12:42

ik vindt dat je niet op die manier moet trouwen,

maar hier ging de hele vraag niet over, het is altijd jammer als je hier een realisitische christelijke vraag stelt, dat er weer een paar anti-christelijke zedenpredikers komen.




Sexualiteit is idd niet iets waar veel over gesproken, wordt vanwege een soort taboe ofzo, ik merk wel dat het in jongere generaties makkelijker wordt.
Sex is iets wat voor vrouwen vaak op een ander vlak ligt als voor mannen, er over praten helpt een deel, maar gewoon het doen en zin maken helpt ook, klinkt niet leuk , maar meestal moet het gewoon weer opgeslingerd worden, wat nieuws proberen, je mans fantasieen een keer uit proberen, als ze ten minste voor jouw ook kunnen.
en in een huwelijk slingerd het nu eenmaal wat heen en weer, soms gaat het lekker, soms niet, maar verlies elkaar niet uit oog. en denk eens terug aan de goede tijden.
ook als man kun je eens verdiepen hoe het nu werkt bij je vrouw, beter als zo in het onzekere hangen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor meribel » 08 mei 2011 23:22

@mohamed,
ik heb nu een paar keer efeze 5 gelezen, maar ik begrijp niet wat dat te maken heeft met het feit dat zowel Jezus als Paulus zich duidelijk uitspreekt tégen scheiden. ook in efeze 5 staat toch dat man en vrouw elkaar moeten liefhebben? De vergelijking is met Christus en zijn kerk, dus Christus heeft de kerk lief en de kerk Christus, hopelijk komt daar ook nooit een scheiding ( en de vergelijking is zoals Christus het hoofd is van de kerk, is de man het hoofd van de vrouw )


daarnaast : Gij zult niet echtbreken is gewoon onderdeel van de 10 geboden, duidelijk dan toch?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Lalage » 09 mei 2011 06:42

meribel schreef:daarnaast : Gij zult niet echtbreken is gewoon onderdeel van de 10 geboden, duidelijk dan toch?

Dat hangt er vanaf of dat gebod wel betekent wat jij denkt dat het betekent. Ik heb begrepen dat er meer interpretaties van zijn. In de tijd van Mozes konden mensen wel scheiden, mits de vrouw een 'scheidbrief' mee kreeg. Jezus stelt pas dat het toch echt beter is als er niet gescheiden wordt. Volgens mij moet je dan ook nog naar de cultuur van die tijd kijken en dan wordt het altijd lastig.

Maar we gaan off topic, zullen we weer on topic gaan?

mohamed

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 06:56

meribel schreef:@mohamed,
ik heb nu een paar keer efeze 5 gelezen, maar ik begrijp niet wat dat te maken heeft met het feit dat zowel Jezus als Paulus zich duidelijk uitspreekt tégen scheiden. ook in efeze 5 staat toch dat man en vrouw elkaar moeten liefhebben? De vergelijking is met Christus en zijn kerk, dus Christus heeft de kerk lief en de kerk Christus, hopelijk komt daar ook nooit een scheiding ( en de vergelijking is zoals Christus het hoofd is van de kerk, is de man het hoofd van de vrouw )


daarnaast : Gij zult niet echtbreken is gewoon onderdeel van de 10 geboden, duidelijk dan toch?

Wanneer het in de Bijbel over het huwelijk tussen man en vrouw gaat verwijst dat naar Christus en de kerk en zelden tot nooit naar huwelijken tussen mensen. Duidelijk?

Christus en de kerk zijn door God samengebracht dus natuurlijk scheiden die nooit.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 08:11

natuurlijk ben ik het eens dat Christus en zijn kerk en man en vrouw veel raakvlakken hebben, maar onderstaand kan je toch niet betrekken op Christus en zijn kerk?

1 Nadat Jezus deze rede had uitgesproken, verliet hij Galilea en ging hij langs de overkant van de Jordaan naar Judea. 2 Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen ter plekke. 3 Toen kwamen er farizeeën op hem af om hem op de proef te stellen. Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’
10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen
.’

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Schipje » 09 mei 2011 10:08

mohamed schreef:Wanneer het in de Bijbel over het huwelijk tussen man en vrouw gaat verwijst dat naar Christus en de kerk en zelden tot nooit naar huwelijken tussen mensen. Duidelijk?

Christus en de kerk zijn door God samengebracht dus natuurlijk scheiden die nooit.

Het huwelijk tussen man en vrouw is een afspiegeling te zijn van het 'huwelijk' tussen God en Zijn Gemeente. In de laatste dagen zullen de mensen liefhebbers zijn van zichzelf, dat kun je m.i. zeer sterk afgespiegeld zien in onze huidige maatschappij. Mensen scheiden (ernstige uitzonderingen daargelaten) omdat zij zich niet meer gelukkig voelen en zelf geluk/genot/vrede willen voelen. Maar de Bijbel leert ons dat het huwelijk juist ook een strijd is die je samen aan moet gaan. En dan moet niet 'mijn geluk' centraal staan maar de 'trouw aan de ander' door God gegeven.

mohamed

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 10:19

meribel schreef:natuurlijk ben ik het eens dat Christus en zijn kerk en man en vrouw veel raakvlakken hebben, maar onderstaand kan je toch niet betrekken op Christus en zijn kerk?

1 Nadat Jezus deze rede had uitgesproken, verliet hij Galilea en ging hij langs de overkant van de Jordaan naar Judea. 2 Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen ter plekke. 3 Toen kwamen er farizeeën op hem af om hem op de proef te stellen. Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’
10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen
.’

Dit ging over het huwelijk tussen de Vader en het huis Juda (Jer 3,8; Ez 23,4) oftewel het oude verbond.

mohamed

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 10:23

Schipje schreef:Het huwelijk tussen man en vrouw is een afspiegeling te zijn van het 'huwelijk' tussen God en Zijn Gemeente. In de laatste dagen zullen de mensen liefhebbers zijn van zichzelf, dat kun je m.i. zeer sterk afgespiegeld zien in onze huidige maatschappij. Mensen scheiden (ernstige uitzonderingen daargelaten) omdat zij zich niet meer gelukkig voelen en zelf geluk/genot/vrede willen voelen. Maar de Bijbel leert ons dat het huwelijk juist ook een strijd is die je samen aan moet gaan. En dan moet niet 'mijn geluk' centraal staan maar de 'trouw aan de ander' door God gegeven.

Volgens Jezus had het betrekking op de mensen uit het Jeruzalem van de eerste eeuw toen hij als mens op aarde was.

Mat 12,39
Maar Hij antwoordde hun en zeide: Een boos en overspelig geslacht verlangt een teken, maar het zal geen teken ontvangen dan het teken van Jona, de profeet.

Mar 8,38
Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 11:54

meribel schreef:natuurlijk ben ik het eens dat Christus en zijn kerk en man en vrouw veel raakvlakken hebben, maar onderstaand kan je toch niet betrekken op Christus en zijn kerk?

1 Nadat Jezus deze rede had uitgesproken, verliet hij Galilea en ging hij langs de overkant van de Jordaan naar Judea. 2 Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen ter plekke. 3 Toen kwamen er farizeeën op hem af om hem op de proef te stellen. Ze vroegen: ‘Mag een man zijn vrouw om willekeurig welke reden verstoten?’ 4 Hij zei: ‘Hebt u niet gelezen dat de schepper de mens bij het begin mannelijk en vrouwelijk heeft gemaakt?’ 5 En hij vervolgde: ‘Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zich hechten aan zijn vrouw, en die twee zullen één worden; 6 ze zijn dan niet langer twee, maar één. Wat God heeft verbonden, mag een mens niet scheiden.’ 7 Toen vroegen ze hem: ‘Waarom heeft Mozes dan voorgeschreven haar een scheidingsbrief te geven en haar zo te verstoten?’ 8 Hij antwoordde: ‘Omdat u harteloos en koppig bent, daarom heeft Mozes u toegestaan uw vrouw te verstoten. Maar dat is niet vanaf het begin zo geweest. 9 Ik zeg u: wie zijn vrouw verstoot en met een ander trouwt, pleegt overspel, tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis.’
10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen
.’

mohamed schreef:Dit ging over het huwelijk tussen de Vader en het huis Juda (Jer 3,8; Ez 23,4) oftewel het oude verbond.


waarom zou het niet ook een letterlijke betekenis hebben, was toch een letterlijke vraag van de farizeeërs?

mohamed

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor mohamed » 09 mei 2011 12:32

meribel schreef:waarom zou het niet ook een letterlijke betekenis hebben, was toch een letterlijke vraag van de farizeeërs?

Het heeft geen letterlijke betekenis omdat het huwelijk tussen mensen door mensen ontbonden kan worden en het huwelijk tussen God en Israel uitsluitend door God. Misschien kunnen we beter nog een nieuw topic openen omtrent het huwelijk, want het is een hele interessante kwestie vind ik, maar allerminst eenvoudig te begrijpen zoals valt te lezen in de volgende passage:

10 Hierop zeiden zijn leerlingen: ‘Als het met de verhouding tussen man en vrouw zo gesteld is, kun je maar beter niet trouwen.’ 11 Hij zei tegen hen: ‘Niet iedereen kan deze kwestie begrijpen, alleen degenen aan wie het gegeven is: 12 er zijn mannen die niet trouwen omdat ze onvruchtbaar geboren werden, andere omdat ze door mensen onvruchtbaar gemaakt zijn, en er zijn mannen die niet trouwen omdat ze zichzelf onvruchtbaar gemaakt hebben met het oog op het koninkrijk van de hemel. Laat wie bij machte is dit te begrijpen het begrijpen!’

Mijn suggestie is dat Jezus zichzelf met de derde man bedoelde als zijnde de bruidegom (Mar 2,19) klaar om de gemeente te huwen (Rom 7) wat ook weer een argument is ten gunste van mijn stelling dat hij over een symbolisch huwelijk sprak.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor meribel » 09 mei 2011 12:39

nieuw topic lijkt me een goed idee...maar zelf ben ik nog niet overtuigd dat het alléén een symbolische waarde heeft betreft de uitspraken van Jezus hieromtrent ( die zijn ook waar denk ik )
huwelijk tussen mensen wordt gesloten voor het aangezicht van de Here God en ingezegend door God via de dominee, ook in gebed wordt zegen over het huwelijk gevraagd....dat vind ik niet zomaar iets.....daarnaast hebben Gods wetten altijd iets goeds met ons voor ( dat denk ik dan persoonlijk hoor, ik zie in alle wetten iets goeds voor ons in ) en niet scheiden is met name voor kinderen vaak ( ja, natuurlijk, er zijn uitzonderingen! ) de beste situatie. Opgroeien in een gebroken gezin doet vaak letterlijk pijn en God heeft het beste voor met zijn kinderen.

afijn, open jij een topic?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2011 10:09

Jess schreef:Gister was het weer zover, ahum. Ik kan me er gewoon niet aan overgeven als hij wil. Tuurlijk kan ik mee gaan zoenen, dan wordt hij nog meer opgewonden en als ik hem dan afwijs is ie helemaal teleurgesteld.

Zat er echt serieus over te denken waarom ik niet wil, wat is de achterliggende gedachte? Die is er niet, ik heb GEWOON GEEN ZIN. Dat kan toch? Eerst vond ik het bijv. leuk om te winkelen of badmintonnen of noem es wat. En nu heb ik daar geen zin meer in. Dan ga ik toch ook niet naar een maatschappelijk werkster waarom ik hier geen zin in heb? Hoeft toch geen achterliggende gedachte voor te zijn? Altijd dat gewroet in iemands leven, tegenwoordig wordt er al bij het minste of geringste met de hulpverlening gezwaaid. Geen wonder dat de wachtlijsten zo hoog zijn.

Iedereen heeft dingen in het leven die voor hem of haar niet voor het oprapen liggen, so what, bij ons is het de sex. Wat niet wil zeggen dat we elkaar haten ofzo. Wij hebben geen geld voor een luxe auto, om zo maar uit eten te gaan, een huishoudelijke hulp te nemen. Daar ga ik toch ook niet gefrusteerd over lopen doen?


Ik hoop dat je nog wat antwoorden op mijn op pagina 1 of 2 gestelde vragen wil geven. Intimiteit hoort bij liefde, is er een logisch gevolg van. Als je van elkaar houdt dan zoen je, en heb je denk ik ook gemeenschap. Natuurlijk kan de frequentie per stel, leeftijd enz verschillen... maar als je structureel nooit zin hebt klopt er volgens mij toch iets niet. Seks is geen "winkelen of badmintonnen, uit eten gaan of huishoudelijke hulp", een hobby, iets wat je leuk kan vinden of niet. Wat dat betreft denk je er te makkelijk over (ach, ik vind wel meer dingen niet leuk, zoek ik toch ook geen hulp bij). Seks is geen consumptiemiddel, of een hobby voor mensen die dat leuk vinden. Het is een instrument van liefde en die twee, liefde en seks, zijn onlosmakelijk verbonden.

Ook in de Bijbel zie je dat daar een soort vanzelfsprekendheid in lijkt te zitten:

5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden.

24 Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt.

Als die vanzelfsprekendheid weg is moet je denk ik toch verder kijken. Is er nog wel echte liefde? Of is het meer "vriendschap" geworden? We kunnen het leuk vinden samen, prima in 1 huis wonen zonder dat we veel ruzie maken? Ik vind de opmerking "wat niet wil zeggen dat we elkaar haten" opmerkelijk. Is dat het? Ach, we hebben echt geen hekel aan elkaar? Of houden jullie nog intens van elkaar?

(daarnaast is er ook nog het gezamelijke belang. Jij hebt geen zin. Doe je het lekker niet. Heb je geen probleem. Maar bij je man ligt dat blijkbaar anders.... misschien is voor hem het probleem wel veel groter want hij wil wel.... Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan hem. En dan bedoel ik niet dat je tegen je zin seks moet gaan hebben, maar dat ook dit een drijfveer moet zijn om na te denken waar het probleem echt door ontstaat en te kijken hoe dit probleem kan worden verholpen en die zin bij jou ook weer terugkomt... en hoe die ware liefde weer terugkomt)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Jess » 20 jun 2012 19:00

Deze topic haal ik naar voren omdat we inmiddels een jaar verder/wijzer zijn.

Ik voelde me door sommigen best wel aangevallen en daarom heb ik niet meer gereageerd. Of ik mijn man ernstig te kort deed. Het is voor mij duidelijk geworden, ik kan geen zin in vrijen maken. Ik heb zin of heb geen zin. Gaan we het proberen dan loopt het op een teleurstelling uit. Heb mijn man aangeboden dat ik hem 'help' maar dat wil hij niet. Hij wil dat ik tot een hoogtepunt kom en zo niet dan is hij eigenlijk heel erg gefrusteerd.

Gebruikersavatar
Duschka
Luitenant
Luitenant
Berichten: 704
Lid geworden op: 01 jun 2012 00:10

Re: Sexualiteit in het huwelijk

Berichtdoor Duschka » 20 jun 2012 21:22

Jess schreef:Ik voelde me door sommigen best wel aangevallen en daarom heb ik niet meer gereageerd.


Omdat ik nog maar pas lid ben, aarzelde ik even, maar goed, ik wilde toch graag reageren.
Ik heb de postings vanaf het begin doorgelezen en ik denk dat het ontzettend moeilijk is om precies in te schatten hoe iemand iets bedoeld, als je daar geen ondersteunende gebaren, mimiek etc. bij hebt, om de zinnen te kunnen interpreteren.
Dus als iets in mijn posting straks onprettig overkomt.... dan is dat echt niet zo bedoeld.

Het valt mij op dat je best ambivalent met het "probleem" omgaat. Enerzijds is er geen probleem, anderzijds houd het je voldoende bezig om er een topic over te starten (en dit na ongeveer een jaar weer op te halen).

Persoonlijk denk ik dat het niet zoveel uitmaakt wat anderen denken of doen (of niet doen), zolang jij en jouw man een goede balans weten te vinden tussen jullie beider behoeften.
En volgens mij is die balans behoorlijk zoek.

Wij (mijn man en ik) kampen door omstandigheden ook met verschillende "behoeften" en de daaruit voortvloeiende moeilijkheden, maar ik denk toch dat het belangrijkste verschil is dat wij het wederzijds voor elkaar anders wensen en ook ons best doen, elkaar in het midden te ontmoeten (en nee dat betekent niet dat de één met tegenzin de ander zijn zin moet geven).

Eerlijk gezegd krijg ik de indruk uit jouw postings (en sorry als het dus door mij verkeerd begrepen word) dat je het vooral een "lastig" verschil in behoeften vind. Meer zijn probleem, dan de jouwe. Nogmaals, misschien begrijp ik het helemaal verkeerd en bedoel je het niet zo, maar voor mij zou dát pas een reden tot zorg zijn... als de behoeften van je partner een last gaan worden, dan is er echt iets scheef.

Als je man op zoek was naar opluchting, zou hij dat denk ik zelf ook wel kunnen, ik denk dat je man gewoon de intimiteit mist en het plezier dat jullie voorheen dus wel hebben gehad.
En volgens mij is dat het echte probleem.... jullie hebben dus niet allebei behoefte aan intimiteit met de ander....

Hoe dan ook, ik wens je veel sterkte!
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten