Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor schaapje » 22 apr 2011 08:27

Elk voorjaar heb ik het weer, na vaak een sombere winter, ben ik vol verbazing over al het moois
dat weer op komt uit de grond, bomen die een schitterende kleurenpracht krijgen.
Dan ben ik weer helemaal verliefd op mijn tuin en kan er maar niet genoeg van krijgen,
en ben voortdurend mijn Schepper aan het danken voor al die pracht.
Vaak denk ik, hoe zal dit alles zijn in de nieuwe wereld, want wat ik nu zie in de
natuur is nog onderhevig aan de zondeval.
En onze God is zo gul en rijk, er is zo ondenkbaar veel aan b.v. bloemenpracht, hoe bedenk
je zoveel soorten denk ik wel eens.
Ik dank mijn Vader die dit alles heeft gemaakt, onze God Schepper van hemel en aarde.

Hoe ervaren jullie dat wakker worden van de natuur uit die winterslaap?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 14:37

Als een interesante voortzetting van een seizoenscyclus veroorzaakt door de 36 graden helling van de aarde ten opzichte van het zonnevlak. Zo ervaar ik het:D en een mooie kans mijn herbarium uit te breidden.

Maar is die schepping wel zo mooi en perfect we zijn immers instaat in ons eten te stikken dankzij een minder fortuinlijk geplaatst strottehoofd wat toegang bied tot 2 vitale functies die mutueel exclusief zijn eg we kunnen geen eten in onze luchtpijp stoppen en het zelfde resultaat verwachten :P
Is het heiligschennis als ik hierin een oppermachtig wezen bekritiseer want het zou beter kunnen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 14:40

RogierV schreef:Als een interesante voortzetting van een seizoenscyclus veroorzaakt door de 36 graden helling van de aarde ten opzichte van het zonnevlak. Zo ervaar ik het:D en een mooie kans mijn herbarium uit te breidden.

Maar is die schepping wel zo mooi en perfect we zijn immers instaat in ons eten te stikken dankzij een minder fortuinlijk geplaatst strottehoofd wat toegang bied tot 2 vitale functies die mutueel exclusief zijn eg we kunnen geen eten in onze luchtpijp stoppen en het zelfde resultaat verwachten :P
En waarom hebben mannen tepels dat soort dingen.
Is het heiligschennis als ik hierin een oppermachtig wezen bekritiseer want het zou beter kunnen.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 14:52

Als een interesante voortzetting van een seizoenscyclus veroorzaakt door de 36 graden helling van de aarde ten opzichte van het zonnevlak. Zo ervaar ik het:D en een mooie kans mijn herbarium uit te breidden.

Nou Rogier dat is het verschil tussen jou en mij, ik geniet en ik dank, ...jij geniet ...alleen

Maar is die schepping wel zo mooi en perfect we zijn immers instaat in ons eten te stikken dankzij een minder fortuinlijk geplaatst strottehoofd wat toegang bied tot 2 vitale functies die mutueel exclusief zijn eg we kunnen geen eten in onze luchtpijp stoppen en het zelfde resultaat verwachten :P
Is het heiligschennis als ik hierin een oppermachtig wezen bekritiseer want het zou beter kunnen.


Ik wil je vriendelijk vragen om er rekening mee te houden dat hier niet iedereen een academische
graad heeft of wat dan ook, want ik snap niet wat je hier boven wil zeggen.
Ik ben dik tevreden over mijn strottehoofd :lol:
groetjes
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor Bertiel » 11 mei 2011 15:38

ik kan van iedere seizoen genieten die we van God krijgen, zijn schepping is altijd mooi, of het nu herfstkleuren zijn of een sneeuwwit landschap.

Rogier: welkom op dit forum. Ik heb je vorige postings gelezen waarin je vermeld dat je niet religeus bent. De meeste van de andere leden, zijn het wel en zullen (bijna) allemaal met mij be-amen dat de wereld, natuur, dier en mens goed zijn geschapen door God, maar dat wij mensen het ontzettend verknoeid hebben en de dood in de wereld hebben gebracht. Deze 2 zaken (goede schepping en het verknoeien door de mens, zgn. zondeval) zijn in Genesis 1 tot en met 3 te lezen (ik las dat je een bijbel hebt, doet me goed :wink: ). Gelukkig heeft God ook een reddingsplan: Zijn zoon Jezus Christus.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 15:51

je hebt gelijk.

Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn verstand in die zin.
Ik kwam hier voor advies omtrent buurtbewoners.
Maar als ik filosofische vraagstukken tegenkom verlies ik meestal mijn eigen wil:P
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor schelpje3 » 11 mei 2011 16:48

RogierV schreef:je hebt gelijk.

Mijn nieuwsgierigheid won het van mijn verstand in die zin.
Ik kwam hier voor advies omtrent buurtbewoners.
Maar als ik filosofische vraagstukken tegenkom verlies ik meestal mijn eigen wil:P

Zo te lezen ervaar jij alles verstandelijk, maar je hebt toch ook wel gevoel ?
Ervaar je de dingen wel eens ? Zonder ze meteen te willen ontleden :D

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor Jozo » 11 mei 2011 16:51

@ Schaapje: Heel herkenbaar. Ik voel blijkbaar precies hetzelfde :D
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2011 16:57

schelpje3 schreef:Zo te lezen ervaar jij alles verstandelijk, maar je hebt toch ook wel gevoel ?
Ervaar je de dingen wel eens ? Zonder ze meteen te willen ontleden :D


Die dingen sluiten elkaar toch niet per se uit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 17:00

Rot om te zeggen maar gevoel is inderdaad baggage die rationeel gezien meestal van weinig nut is.
Dat wil niet zeggen dat wij mensen ons zo moeten gedragen ik vind het alleen wel fijn om te weten wat ik ervaar:D in plaats van het alleen te ondergaan. Ht ontleden komt later pas of nooit als ik er geen interrese voor ontwikkel.

Je kunt geen ervaring opdoen zonder te begrijpen wat er met je gebeurt.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen om genoegen te moeten nemen met enkel de ervaring op zich.
Die ervaring moet gebruikt worden doorgegeven worden(mits er ooit iets belangrijks in mijn leven zou gebeuren dikke zucht). En omdat te kunnen doen moet je het object of gebeurtenis bestuderen zodat je weet wat je ervaart en je er iemand anders zijn leven ermee kan verrijken.

Zonder die instelling hadden we geen pc en internet om de fijne punten van deze discussie te benadrukken.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor schaapje » 11 mei 2011 17:46

Rot om te zeggen maar gevoel is inderdaad baggage die rationeel gezien meestal van weinig nut is.

zeker rot om te zeggen dat gevoel een bagage is, dat maakt het leven zo mooi,

Dat wil niet zeggen dat wij mensen ons zo moeten gedragen ik vind het alleen wel fijn om te weten wat ik ervaar:D in plaats van het alleen te ondergaan. Ht ontleden komt later pas of nooit als ik er geen interrese voor ontwikkel.

Kan het niet beiden, interesse is aan een mens gegeven, zit in onze genen :lol:

Je kunt geen ervaring opdoen zonder te begrijpen wat er met je gebeurt.
Persoonlijk kan ik me niet voorstellen om genoegen te moeten nemen met enkel de ervaring op zich.

Natuurlijk doet een mens ervaring op zonder die te begrijpen, ik wel innerlijke ervaring b.v.

Die ervaring moet gebruikt worden doorgegeven worden(mits er ooit iets belangrijks in mijn leven zou gebeuren dikke zucht).

mee eens

En omdat te kunnen doen moet je het object of gebeurtenis bestuderen zodat je weet wat je ervaart en je er iemand anders zijn leven ermee kan verrijken.

Misschien zou je de ervaring juist subjectief moeten beoordelen, zodat iemand anders leven
er mee verrijkt wordt. Maar dan moeten ze je wel geloven

Zonder die instelling hadden we geen pc en internet om de fijne punten van deze discussie te benadrukken.

Ja daar heb je gelijk in maar dan heb jij het over de wetenschap :lol:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Peter_K
Verkenner
Verkenner
Berichten: 41
Lid geworden op: 28 feb 2011 18:29

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor Peter_K » 11 mei 2011 17:49

Voor het strottenhoofd heb ik ook geen oplossing Rogier. Ik ben wel religieus maar ik kan er niet omheen dat vanuit onze menselijke logica er soms dingen zijn die we als onlogisch of niet perfect zien. Naast het strottenhoofd zijn er ongetwijfeld meer zaken in de schepping die wij als niet logisch zien.

Ik noem deze zaken echter geen imperfecties. Ik blijf erbij dat wat God geschapen heeft goed is ongeacht hoe wij daar tegen kijken. Wellicht zijn er ook zaken waarvan nog zal blijken waarom ze zijn zoals ze zijn. Ik kan me voorstellen dat de Israëlieten het ook raar vonden toen ze door Mozes allerlei regels opgelegd kregen die later toch erg nuttig en doordacht bleken.

Ook ik kan echt genieten van de natuur en zoals het gezegde leert, de natuur leert ons dat er een God is niet wie God is. Want ook aan de tegengesteld kant is waar sommige natuurprocessen zitten zo mooi in elkaar dat ik niet kan geloven dat dit zomaar gevormd is. Door de natuur lopen en het fotograferen (zodat je extra let op de details) is dan ook echt heerlijk.

Wat ik overigens wel raar vind is dat ik vele mede-christenen hun neus ophalen bij insecten of andere kriebelbeestjes. Alsof God viezigheid heeft geschapen?

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor RogierV » 11 mei 2011 18:00

Nou idd.

Van jongs af aan was ik al anders.... in de zin dat ik ontzettend kan opgaan in de natuur en zijn dynamiek.
Macro fotografie was en is nog steeds een hobby van me.
En ik ben slechts 20 ofzo soorten verwijderd van een compleet herbarium met de nederlandse kruidachtige flora. alles wat vanaf 2008 is ingeburgerd ontbreekt echter.
Je ziet het alleen als je goed kijkt maar ik ben echt een ontzettende nerd wat dat betreft.

Natuurlijk dynamische processen worden nooit zomaar gevormd het is altijd een combinatie van kans tijd middelen en noodzaak.
En met kans is het mooi om het schaakspel als voorbeeld te geven vanuit een gemiddeld middenspel zijn er vaak 20-40 verschillende zetten mogelijk soms is het er echter maar 1.

En zelfs 0.00000000000000000000000000000000333% kans is een absolute zekerheid met genoeg tijd.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor jip_86 » 11 mei 2011 18:05

Het is off-topic, maar als je toch breder mee wilt doen op dit forum ;). Laat dan eens wat van je werk zien in het foto-topic viewtopic.php?f=16&t=16173

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schepping v.d. wereld zichtbaar in Zijn werken

Berichtdoor Mortlach » 11 mei 2011 18:07

Peter_K schreef:Voor het strottenhoofd heb ik ook geen oplossing Rogier. Ik ben wel religieus maar ik kan er niet omheen dat vanuit onze menselijke logica er soms dingen zijn die we als onlogisch of niet perfect zien. Naast het strottenhoofd zijn er ongetwijfeld meer zaken in de schepping die wij als niet logisch zien.

Ik noem deze zaken echter geen imperfecties. Ik blijf erbij dat wat God geschapen heeft goed is ongeacht hoe wij daar tegen kijken.


Hmm, je ziet een probleem (mensen gaan dood door zich te verslikken), je ziet een 'oplossing', namelijk een luchtpijp en slokdarm die elkaar NIET kruisen, maar dan toch zeg je: 'Nee, het is goed zoals het is, het ligt er gewoon aan dat ik niet begrijp waarom het goed is dat men sterft omdat wat voedsel soms de longen ingaat in plaats van de maag.'

Dat is werkelijk een groot geloof... (ik heb dat niet).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten