Verbod op ritueel slachten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 12:41

Er lijkt zich een meerderheid in de Tweede Kamer te vormen die het ritueel slachten wil verbieden. Joden en moslims zullen hier ongetwijfeld niet heel gelukkig mee zijn, maar volgens mij kunnen die best een methode verzinnen die het ritueel slachten diervriendelijker zal laten zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor elbert » 13 apr 2011 13:16

De opstelling van de PvdD is trouwens volstrekt fundamentalistisch: het welzijn van dieren gaat boven het welzijn van mensen. Wat dat betreft zal deze partij niet rusten voordat iedereen veganist is. Van een partij als de PvdD kun je dat verwachten, maar van andere partijen had ik een zinniger opstelling verwacht.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2011 13:17

Optimatus schreef:Er lijkt zich een meerderheid in de Tweede Kamer te vormen die het ritueel slachten wil verbieden. Joden en moslims zullen hier ongetwijfeld niet heel gelukkig mee zijn, maar volgens mij kunnen die best een methode verzinnen die het ritueel slachten diervriendelijker zal laten zijn.


Dat betekent het ritueel veranderen. Nu is dat an sich niet zo'n probleem, maar waarschijnlijk wel voor mensen die geloven dat rituelen door God gegeven, onveranderlijke dingen zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2011 13:40

Ik zag een filmpje van zo'n slachting, het ziet er zo gruwelijk uit :shock:
Ik begrijp echt niet waarom die diertjes vantevoren geen roesje krijgen !
Ze krijgen een snee in hun hals en dat gaat zo langzaam, ze blijven nog minuten leven.
Volgens mij voelt een dier dit vantevoren aan.
Als ik het zo zie, zou ik spontaan vegatarier worden.
Gisteravond bij P & W zat een joodse meneer en die voelde zich behoorlijk gekwetst en in de steek gelaten. In de trant van: nu wordt ons dit ook nog aangedaan !
Ik doe altijd mijn best om andersdenkenden te begrijpen, maar dit begrijp ik eerlijk gezegd niet. Wat mij betreft ben ik blij dat er gestemd gaat worden en hoop dat het een meerderheid krijgt.
Wat betreft besnijdenis bij kleine jongetjes, als ze nog klein zijn, blijft het niet in het geheugen zitten. Een schrale troost.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor elbert » 13 apr 2011 13:45

schelpje3 schreef:Ik zag een filmpje van zo'n slachting, het ziet er zo gruwelijk uit :shock:
Heb je ook eens een filmpje gezien van een slachting in een gewoon slachthuis? Dat ziet er niet veel anders uit.
De gedachten bij vlees gaan bij veel mensen niet verder dan dat dat vlees goed verpakt uit de supermarkt komt. Niet dus: er worden dieren voor geslacht.
De schok van een filmpje, dat de onzin van die gedachte doorbreekt, wordt door de PvdD ook goed uitgebuit.
Ik eet er overigens geen hap minder vlees om.

schelpje3 schreef:Ik doe altijd mijn best om andersdenkenden te begrijpen, maar dit begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Spreekt de Bijbel ook niet over offers en bloed dat moet vloeien? Zonder nou een theologische discussie hieraan te wijden, maar het slachten van dieren heeft wel een aantal wortels die naar de kern van de Bijbelse boodschap wijzen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het ritueel slachten van dieren nu nog nodig zou zijn (het ene Offer is immers gebracht), maar ik kan me wel wat voorstellen bij het gezichtspunt van de rabbijnen die naar Nederland kwamen om te protesteren tegen de voorgestelde wet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 13 apr 2011 14:02

schelpje3 schreef:Ik zag een filmpje van zo'n slachting, het ziet er zo gruwelijk uit :shock:
Ik begrijp echt niet waarom die diertjes vantevoren geen roesje krijgen !


Omdat dat niet in de Bijbel/Torah/Koran staat...

Gisteravond bij P & W zat een joodse meneer en die voelde zich behoorlijk gekwetst en in de steek gelaten. In de trant van: nu wordt ons dit ook nog aangedaan !


Ik begrijp die meneer wel, maar rituelen werden en worden regelmatig 'herzien' om in te spelen op veranderende omstandigheden. Ik zie niet waarom dat nu ineens niet zou kunnen. Tenzij je gelooft dat rituelen nooit werden herzien, maar dan moet je wat meer boeken lezen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor jaapo » 13 apr 2011 14:21

Er wringt bij mij iets, voor de zoveelste keer overigens. Persoonlijk vind ik het onchristelijk, dat wreed en respectloos met dieren wordt omgegaan. Hoort volgens mij ook bij het rentmeesterschap. Ik verbaas mij er elke keer weer over, dat uit orthodox-christelijke, - islamitische- en -joodse hoek vrijwel nooit op godsdienstige gronden geageerd wordt tegen de bio-industrie (immers een voorstadium van het slachten). Wel zich mengen in de discussie over ritueel slachten, maar verder zwijgen; sterker nog, er zijn heel wat christelijke boeren en veetransporteurs werkzaam in deze onheilige sector. Ik begrijp hun geloof niet.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Schipje » 13 apr 2011 14:39

Optimatus schreef:Jaja, zo zou ritueel slachten ook beter zijn voor de gezondheid.
Misschien in de woestijn, maar in Nederland niet.

In Nederland geldt dat men niet zomaar stukken lichaam weg mag nemen zonder toestemming van het slachtoffer.\

Inzake bio-industrie: daar ben ik (ook als christen) op tegen. In elk geval tegen de huidige praktijk.

Optimatus, besnijdenissen en ritueel slachten hoeft dan nu niet meer te gebeuren maar God heeft het wel zo zelf ingesteld in het Oude Testament. Ik begrijp daarom je felheid hierover niet.
Bovendien vraag ik mij af of het wel echt zo dieronvriendelijk is. Volgens mij is er weinig verschil in lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor schelpje3 » 13 apr 2011 15:18

elbert schreef:
schelpje3 schreef:Ik zag een filmpje van zo'n slachting, het ziet er zo gruwelijk uit :shock:
Heb je ook eens een filmpje gezien van een slachting in een gewoon slachthuis? Dat ziet er niet veel anders uit.
De gedachten bij vlees gaan bij veel mensen niet verder dan dat dat vlees goed verpakt uit de supermarkt komt. Niet dus: er worden dieren voor geslacht.
De schok van een filmpje, dat de onzin van die gedachte doorbreekt, wordt door de PvdD ook goed uitgebuit.
Ik eet er overigens geen hap minder vlees om.

schelpje3 schreef:Ik doe altijd mijn best om andersdenkenden te begrijpen, maar dit begrijp ik eerlijk gezegd niet.
Spreekt de Bijbel ook niet over offers en bloed dat moet vloeien? Zonder nou een theologische discussie hieraan te wijden, maar het slachten van dieren heeft wel een aantal wortels die naar de kern van de Bijbelse boodschap wijzen. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het ritueel slachten van dieren nu nog nodig zou zijn (het ene Offer is immers gebracht), maar ik kan me wel wat voorstellen bij het gezichtspunt van de rabbijnen die naar Nederland kwamen om te protesteren tegen de voorgestelde wet.

Qua dieren ben ik een zacht ei :D ik kan vol interesse naar een mierennest kijken, wat een nijvere beestjes. Of een dikke hommel op een bloem, prachtig ! Ik moet eerlijk bekennen dat ik vlees eet, (met mate, sla regelmatig een dag over).
De keuringsdienst van waarde (meen ik) of Llink, had een prachtig programma van een presentratrice die zelf een geitje moest slachten en daar haar stuk vlees vanaf halen. Het was heel ingrijpend ! Ze had er nooit ZO bij stilgestaan, omdat haar vlees als keurig kant en klaar stukje verpakt in de koeling lag.
Ik heb idd ook wel eens een filmpje van een gewoon slachthuis gezien, kan ik ook niet tegen. Die dieren kregen eerst een stroomstoot.
Het is allemaal ingesteld, ik weet het, we hebben vlees nodig, nou ja, de (dierlijke) eiwitten en een biefstukje of kippenpootje is gewoon lekker.
Maar zou zeker meer betalen voor vlees van diertjes die vrolijk in de wei hebben gehuppeld en zonder stress zijn geslacht. Dan eten we gewoon minder vlees.
En Marianne Thieme komt op mij niet helemaal oprecht over, haar man heeft h.b. een biologische slagerij !

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor elbert » 13 apr 2011 15:43

Optimatus schreef:Precies. Het is niet meer nodig. Zoals de doop de besnijdenis vervangen heeft (en wij, christenen, Christus ingelijfd kunnen worden zonder aan pre-christelijke rituelen te worden blootgesteld), is ook het ritueel slachten niet meer nodig.
De vraag die hier aan de orde is, is geen theologische, maar een grondwettelijke. Kun je zeggen dat het welzijn van dieren prevaleert boven de godsdienstvrijheid? Dat is de kwestie die hier aan de orde is. Wat dat betreft vind ik dit een gevaarlijke ontwikkeling, die helemaal past in het rijtje hoofddoekjesverboddiscussie/verbieden van dragen van religieuze symbolen/verbieden van SGP vanwege het vrouwenstandpunt enzovoorts. Momenteel is er een atmosfeer ontstaan, waarbij steeds meer inmenging van de staat in geloofsaangelegenheden valt waar te nemen. Dat vind ik niet echt positief.

Optimatus schreef:Echter, zoals Christus eenmaal geofferd is, zo hoeven wij niets meer te offeren. Het ritueel slachten wordt in jodendom en islam gepleegd - echter, kunnen de christelijke voorstanders van ritueel slachten wellicht even hun NGB doorlezen en dan vooral het hoofdstuk inzake de rol der overheid?

Op dat punt pleegt de SGP verraad aan haar eigen belijdenis.
Het gaat om de motivatie achter deze wet. Die motivatie is niet het naleven van art. 36 van de NGB, maar een geest die poogt godsdienst zoveel mogelijk uit het openbare leven te bannen. Wat dat betreft zijn de christelijke partijen niet op hun achterhoofd gevallen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 13 apr 2011 18:12

Ik deel je mening niet. Er wordt geen inbreuk gemaakt op de godsdienstvrijheid, er wordt een eind gemaakt aan dieronvriendelijke slachtmethoden. En een partij als de SGP kan daar alleen maar voor zijn - als het rentmeesterschap en de NGB haar iets dierbaar zijn. Immers, het ritueel slachten geschiedt in niet-christelijke godsdiensten en de SGP zou daar daar dan een halt toe moeten roepen.

Het CDA overigens ook, maar dat lijkt op dit moment toch vooral met zichzelf bezig te zijn :S
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Schipje » 13 apr 2011 19:53

Optimatus schreef:Ik deel je mening niet. Er wordt geen inbreuk gemaakt op de godsdienstvrijheid, er wordt een eind gemaakt aan dieronvriendelijke slachtmethoden.

Ik vraag me nog steeds af of het wel zo dieronvriendelijk is. Zoals ik net al zei is het volgens mij niet dieronvriendelijker dan gewone slachthuizen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor elbert » 13 apr 2011 20:03

Optimatus schreef:Ik deel je mening niet. Er wordt geen inbreuk gemaakt op de godsdienstvrijheid, er wordt een eind gemaakt aan dieronvriendelijke slachtmethoden.
In Nederland misschien. Maar dan importeren de moslims en joden dat vlees toch gewoon uit het buitenland? Welk probleem is er dan opgelost? Geen enkel, behalve dat een aantal politici zich weer hebben geprofileerd ten koste van een aantal gelovigen. Symboolpolitiek.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Horeb » 13 apr 2011 20:39

even een paar dingen........

@schipje
in gewone slachthuizen wordt alles verdoofd voordat de uiteindelijke doding plaatsvind. dat gaat beslist op een zeer nette manier waarbij geen dierenleed aangedaan wordt. dat is bij ritueel slachten wel degelijk anders.

@Optimatus en @Jaapo
kunnen de heren toelichten wat mis is met wat jullie Bioindustrie noemen? kom je ooit weleens uit de stad om bij een boer te kijken wat daar gebeurd?
jaapo durft zelfs christelijke boeren te veroordelen :( ....dat was toch die man die moeite had met een geloofsoordeel? :lol:

@Elbert
hoewel ik je mening respecteert,vind ik toch dat ritueel slachten er erg grof aan toe gaat. we leven nu onder het nieuwe verbond waar de bloedvloeing (offers) niet meer nodig zijn. als christelijke natie ben je volgens mij niet gehouden aan de "afwijkingen" van allerlei religies.
bovendien mogen ze wel slachten......maar graag wat diervriendelijker

Jorden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 feb 2011 19:57

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Jorden » 13 apr 2011 21:00

raar dat de christelijke partijen nu tegen een verbod op onverdoofd slachten zijn terwijl hun handelsmerk normen en waarden zijn.
Waar zijn ze dan?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten