Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor coby » 31 jul 2012 15:24

Noir schreef:Zeker geloof ik in het heilige werk van God. Maar ik geloof ook dat mensen (ook al zijn ze bekeerd) nog zwart zijn van zonden. Ken je de uitdrukking: minder zonden gaan doen, groter zondaar worden. Er staat niet voor niks in Hooglied: ik ben zwart. Dat duidt op de bruid die toch al in haar bekeerde staat was. Maar door zonden wordt je zwart. En je zult pas wit worden in het eeuwige leven.

Bij mij is deelachtig worden aan God het grootste wonder wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat wonder dan nog groter wordt omdat je zwart bent. Want wie wil er nu omkijken naar een zwart en besmeurt mens die zwart is door zonden? En wie blijft er omkijken naar die zondaar die zwart is? Juist, dat is God. Daarom is het wonder ook zo groot. Wanneer je bijna volmaakt zou zijn, zou je rein zijn voor Gods ogen. Dan is het wonder toch minder groot? Omdat je zo vies en zwart bent door zonden wordt de genade alleen maar groter.

Die bruid van Hooglied was bruin geworden van het harde werken in de zon. Jezus komt terug voor een stralende bruid zonder vlek of rimpel en dat is dus niet alleen als iemand naar de hemel is gegaan. Je geest is heilig door de dood en opstanding van de Heer Jezus. Onze oude mens (zondige natuur) is medegekruisigd en mede opgewekt. Je ziel en lichaam zijn echter nog niet volmaakt. Daarin moeten we geheiligd worden.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 15:29

coby schreef:Die bruid van Hooglied was bruin geworden van het harde werken in de zon. Jezus komt terug voor een stralende bruid zonder vlek of rimpel en dat is dus niet alleen als iemand naar de hemel is gegaan. Je geest is heilig door de dood en opstanding van de Heer Jezus. Onze oude mens (zondige natuur) is medegekruisigd en mede opgewekt. Je ziel en lichaam zijn echter nog niet volmaakt. Daarin moeten we geheiligd worden.

De bruid is de Kerk Coby en de bruidegom is de Heere Jezus! Dus heeft met zongebruind niets van doen.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor coby » 31 jul 2012 16:00

schelpje3 schreef:De bruid is de Kerk Coby en de bruidegom is de Heere Jezus! Dus heeft met zongebruind niets van doen.

Dat weet ik wel dat de bruid de kerk is en daarom zeg ik dat Jezus terugkomt voor een stralende kerk. Wat er mee bedoeld wordt dat die bruid uit Hooglied zegt 'Kijk niet op mij neer omdat mijn huid donker is, want de zon heeft mij verbrand', weet ik ook niet exact. Om daarmee uit te leggen dat ze vol zonde is, terwijl elders in de Bijbel staat: Zie het Lam Gods, dat de zonde der wereld wegneemt, klopt volgens mij niet. Temeer daar Hij terugkomt voor een bruid zonder vlek of rimpel. Ik geloof dat de kerk als geheel in eenheid steeds meer geheiligd zal worden en naar Hem toegroeien.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 31 jul 2012 16:32

Volgens mij zijn we afgedwaald van de topictitel.
Hoe moet je omgaan met bekeerde mensen, en hoe weet je of iemand bekeerd is?
Kunnen wij scherp luisteren of geloven we het zo ook wel?

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor coby » 31 jul 2012 17:34

schaapje schreef:Ik ga me toch afvragen of er een verschil is tussen "gelovigen" en "bekeerden"
snap er nik van :(
Als je van jongs af aan in de kerk zit hoef je je dan niet te bekeren?

Ik dacht dat met de titel werd bedoeld 'omgaan met gelovigen'. Ik had eens een gesprek met iemand uit een zware gereformeerde kerk. Die vroeg aan mij: Denk je dat ik bekeerd ben dan? Huh? Als je met je mond belijdt dat Jezus Heer is en met je hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden. Voorwaarde om een kind van God te zijn is niet een fantastische bekeringservaring. Ik ben zelf wel bekeerd op latere leeftijd, maar als ik naar mijn kinderen kijk: die geloven nu gewoon en groeien ermee op.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schaapje » 31 jul 2012 17:50

@coby,
Fijn, heel fijn voor je dat je nu zo,n zekerheid hebt gekregen, door het geloof in het woord van God. :D Houdt er aan vast en laat het groeien.

En ik geef je de raad naar sommige niet te luisteren, die zeggen tot "het volk van God" te behoren en die zich niet rekenen onder de bekeerde Christenen, ...leren ze van allerlei preken van de oudvaders. :mrgreen:

Dus een ieder die zal zeggen zekerheid te hebben gekregen een kind van God te zijn, die geloven ze niet, want hun geloof/ongeloof is de meetlat voor wat anderen geloven.
Zo,n beetje....wat ik niet heb , kan jij ook niet hebben.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 05 mar 2012 22:06

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Marloes1g » 31 jul 2012 18:58

@Schaapje,dat valt me toch een beetje tegen van je.
De oudvaders die ik lees, leren mij mijn naaste lief te hebben als mezelf en niet hatelijk te zijn,noch in woorden, noch in schrijfsels. :(

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schaapje » 31 jul 2012 19:14

@Schaapje,dat valt me toch een beetje tegen van je.
De oudvaders die ik lees, leren mij mijn naaste lief te hebben als mezelf en niet hatelijk te zijn,noch in woorden, noch in schrijfsels.

Over de oudvaders valt nog te bezien hoe die worden uitgelegd in de preken Marloes, en ik leer uit de bijbel om mijn naaste lief te hebben, en dat kan zeker niet iedereen zeggen, die houden alleen van degene uit hun eigen "groepje " de z.g. ware kinderen van God uit die eigen ware kerk.

Wat ik schrijf is de waarheid over sommige die dit met eigen woorden verkondigen, die dit bovenstaande beweren, en ik ben hier zeker niet hatelijk over.

Ik was en ben nog steeds verbaasd!
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
coby
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1070
Lid geworden op: 30 jul 2012 13:23

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor coby » 31 jul 2012 19:28

jaapo schreef:Ik ben op mijn hoede, als mensen van zichzelf zeggen, dat zij bekeerd zijn. Het houdt automatisch in, dat zij dan ook menen te weten, dat een ander niet bekeerd is, of nog niet. Laat anderen maar zeggen, dat jij bekeerd bent, omdat het blijkt uit hoe je leeft en wat je wel en niet doet. Of jeugdigen dit heel duidelijk over zichzelf kunnen zeggen, weet ik niet. Ze kunnen wel op allerlei manieren laten zien, dat ze christelijk willen leven. En of je dan door medeleerlingen, juist ook op christelijke scholen daarop wordt aangekeken, ja ik ken allerlei verhalen, niet uit eigen waarneming. Het mag bekend zijn, dat pesten, vloeken, stelen, enz. op christelijke scholen even vaak voorkomen als op openbare scholen. Helaas, maar wel de harde waarheid.

Wat verstaat iemand die uit de kerk komt onder bekeerd? Ik ben atheistisch opgevoed, ben om wonderen gaan vragen om God uit te testen. Na een jaar was ik overtuigd dat Hij bestond en ging ik naar de kerk. Ik dacht dat ik toen bekeerd was, maar daar leerde ik dat je gewoon de Heer moet vragen om je zonden te vergeven en je neemt Hem aan als Heer en vraagt of Hij je aanneemt als kind. Klaar. Dan ben je een kind van God. Dat heeft mijn kind van 6 gedaan. Hij weet dat Jezus in zijn hart woont. Is hij dan bekeerd? Dat klinkt zo raar. Hij heeft zelf de keuze gemaakt voor God. Kan iedereen doen. Ik ben zelf bekeerd, maar ik pretendeer niet dat ik zo aan iemand kan merken of hij bekeerd is of niet. Het is heel makkelijk te testen of iemand gered is: Is Jezus Heer? Heeft God Hem uit de doden opgewekt? Is het antwoord 2 keer ja, dan ben je gered. Ik sprak iemand die van het geloof is afgevallen en nu compleet anti is, omdat hem altijd is geleerd dat hij z'n hele leven in de kerk kon zitten en dan nog niet zeker kon weten of hij naar de hemel ging , want dat kon alleen als ie uitverkoren was. Dat is toch triest. Heb 'm de uitweg laten zien.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Race406 » 01 aug 2012 09:08

Noir schreef:Zeker geloof ik in het heilige werk van God. Maar ik geloof ook dat mensen (ook al zijn ze bekeerd) nog zwart zijn van zonden. Ken je de uitdrukking: minder zonden gaan doen, groter zondaar worden. Er staat niet voor niks in Hooglied: ik ben zwart. Dat duidt op de bruid die toch al in haar bekeerde staat was. Maar door zonden wordt je zwart. En je zult pas wit worden in het eeuwige leven.

Bij mij is deelachtig worden aan God het grootste wonder wat er kan gebeuren. Ik denk dat dat wonder dan nog groter wordt omdat je zwart bent. Want wie wil er nu omkijken naar een zwart en besmeurt mens die zwart is door zonden? En wie blijft er omkijken naar die zondaar die zwart is? Juist, dat is God. Daarom is het wonder ook zo groot. Wanneer je bijna volmaakt zou zijn, zou je rein zijn voor Gods ogen. Dan is het wonder toch minder groot? Omdat je zo vies en zwart bent door zonden wordt de genade alleen maar groter.
Laten we allereerst vaststellen dat Hooglied een liefdesgedicht is! Als je dat allemaal geestelijk wilt opvatten, hoe wil je dan de volgende zaken geestelijk verklaren:(Ik citeer uit de HSV)
1:10: Lieflijk zijn uw wangen tussen de kettingen
2:1: Uw ogen zijn als duiven
2:5: Uw beide borsten zijn als twee kalfjes, de tweeling van een gazelle, die tussen de lelies weiden.

We kunnen heel mooie geestelijke lijnen trekken, maar dat doen wij als Nieuwtestamentische christenen. Het boek is allereerst geschreven door iemand in die tijd. We moeten laten staan wat er staat, en niet allerlei lijnen erin leggen die er in eerste instantie niet in zitten.
Nogmaals: Lijnen trekken naar de Here Jezus is prima, daar kunnen we heel mooie dingen uit halen. Maar vertaal/berijm de dingen niet naar God toe (door hoofdletters te plaatsen etc) die in beginsel niet zo bedoeld zijn.
Dat de bruid "in haat bekeerde staat was" staat nergens en is inlegkunde. De bruid was donker omdat de zon haar beschenen heeft (1:6). Niets meer en niets minder. Want zo staat het er nu eenmaal. In iedere vertaling overigens..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 01 aug 2012 11:36

Nou Race, als je een preek beluisterd over Hooglied (helaas wordt hier niet zo vaak uit gepreekt over het algemeen) wordt dit wel zo uitgelegd hoor.
De Bruid is Gods Kerk en de Bruidegom is God Zelf.
Het Hooglied is door mensenhanden geschreven, dus logisch dat het dan met een beeldende voorstelling beschreven wordt.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Race406 » 02 aug 2012 09:35

schelpje3 schreef:Nou Race, als je een preek beluisterd over Hooglied (helaas wordt hier niet zo vaak uit gepreekt over het algemeen) wordt dit wel zo uitgelegd hoor.
De Bruid is Gods Kerk en de Bruidegom is God Zelf.
Het Hooglied is door mensenhanden geschreven, dus logisch dat het dan met een beeldende voorstelling beschreven wordt.
Dat het zo wordt uitgelegd kan wezen, maar ik vraag me ten zeerste af of dat nu werkelijk de bedoeling was van de schrijver.
Het boek Ruth en Esther zijn ook gewoon verhalen over 2 vrouwen. Wel 2 vrouwen door wie uiteindelijk onze Zaligmaker geboren werd, maar het zijn wel verhalen. Zo ook Hooglied. Ik denk dat we te verkrampt overal allerlei zwaar geestelijke strekkingen in willen gaan leggen omdat het in de Bijbel staat. Het heeft God goed gedacht dat dat boek in Zijn Woord terecht kwam. Maar zou dat misschien niet kunnen zijn om te laten weten dat je lichamelijk ook van elkaar mag genieten (of zoiets dergelijks)?
Ik kan met geen mogelijkheid de borsten waarover geschreven wordt voorzien van een geestelijke betekenis...
En om het ene vers wel heel geestelijk te zien en het andere vers ineens niet lijkt me ook wat vreemd.
Nogmaals: Lijnen trekken naar het NT is prima. Maar om van de bruid/vriendin nu ineens te zeggen dat die "in hara bekeerde staat" was gaat mij veel te ver.
Laat de oorspronkelijke betekenis maar gewoon staan. Lees het als een mooi liefdesdicht en dank God dat Hij Zijn Zoon gaf, omdat Hij nog meer van ons houdt dan de man en vrouw uit Hooglied van elkaar hielden.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 10:19

Het boek Esther slechts een verhaal? Nou nee hoor. Ik heb hier een prachtig boek met 10 overdenkingen over het boek Esther.
In het voorwoord staat: In deze 10 overdenkingen wordt Gods leiding met Zijn in doodsnood verkerend volk aangewezen. De strik brak los! Het boek Esther is een gouden kleinood. Het getuigt door alle 10 hoofdstukken heen van Gods regering. Die regering is overigens alleen te zien bij het licht van Gods Geest, als een watermerk in een oud document, dat alleen zichtbaar wordt tegen het licht.
En vergis u niet: het boek getuigt wel degelijk van Christus, Die in de bladen van dit boek Zijn schaduwen vooruitwerpt.
Nou Race, vind je het nog steeds een gewoon verhaal over een gewone vrouw?
Dan mist er iets essentieels in de prediking!

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Race406 » 02 aug 2012 10:31

schelpje3 schreef:Het boek Esther slechts een verhaal? Nou nee hoor. Ik heb hier een prachtig boek met 10 overdenkingen over het boek Esther.
In het voorwoord staat: In deze 10 overdenkingen wordt Gods leiding met Zijn in doodsnood verkerend volk aangewezen. De strik brak los! Het boek Esther is een gouden kleinood. Het getuigt door alle 10 hoofdstukken heen van Gods regering. Die regering is overigens alleen te zien bij het licht van Gods Geest, als een watermerk in een oud document, dat alleen zichtbaar wordt tegen het licht.
En vergis u niet: het boek getuigt wel degelijk van Christus, Die in de bladen van dit boek Zijn schaduwen vooruitwerpt.
Nou Race, vind je het nog steeds een gewoon verhaal over een gewone vrouw?
Dan mist er iets essentieels in de prediking!

Door het verhaal van Esther heen zie je inderdaad dat God Zijn volk leidt en bewaart, en uiteindelijk de Zaligmaker geboren laat worden om de zonden van Zijn volk te dragen. Dat is helemaal waar.
Maar daarmee blijft het een verhaal over het joodse volk waarmee God een bijzondere band heeft om het maar zo te zeggen.
Maak je geen zorgen: de prediking bij ons is voluit Christocentrisch! Heel duidelijk klinken ook de waarschuwingen bij ons!

De uitspraak dat je bepaalde dingen alleen ziet bij de leiding van Gods Geest is waar, maar die is ook vaak gebezigd om mensen die bepaalde zaken wat anders zien te verwijten dat ze de Geest niet hebben. Waarmee ik overigens niet zeg dat jij dat nu zo vindt.. ;-)
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 02 aug 2012 11:13

Zo is de prediking ook bij ons, zoals jij het zegt, maar soms mis ik er iets in. Dit boekje is niet van een predikant van "onze" kerk, maar van een ander kerkverband. Ik kijk graag over de muren heen. Luister ook regelmatig naar predikanten van een ander kerkverband en als je dat doet, wordt je blik zeker wel verruimd hoor!
Want er zijn diverse Bijbelboeken waar ik nooit een preek over hoor, te moeilijk, of ligt niet fijn voor een gastpredikant. Dat zijn bijv. Openbaring, Hooglied, Esther, Ezechiël etc. Die beluister ik dan via internet, er is keuze in overvloed.
Maar ik wilde even aangeven dat geen enkel Bijbelboek er zomaar in staat, als verhaal.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten