Omgaan met bekeerde mensen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Optimatus » 28 feb 2011 17:24

Afgelopen zaterdag getuigde een jongen van 13 op de Zingkring (van Jijdaar) over zijn bekering. Hij getuigde zeer oprecht van zijn geloof. Jezus is zijn Zaligmaker. Echter, op school wordt hij daarmee geplaagd. Ze noemen hem "bekeerde zak" en dergelijk. Let wel: hij zit op een reformatorische school, voornamelijk bezocht door kinderen die wekelijks de noodzaak tot bekering te horen krijgen.

Hoe gaan we met bekeerde mensen om en hoe voorkomen we dat deze mensen door (onze kinderen) gepest worden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schaapje » 28 feb 2011 17:49

Optimatus schreef:Afgelopen zaterdag getuigde een jongen van 13 op de Zingkring (van Jijdaar) over zijn bekering. Hij getuigde zeer oprecht van zijn geloof. Jezus is zijn Zaligmaker. Echter, op school wordt hij daarmee geplaagd. Ze noemen hem "bekeerde zak" en dergelijk. Let wel: hij zit op een reformatorische school, voornamelijk bezocht door kinderen die wekelijks de noodzaak tot bekering te horen krijgen.

Hoe gaan we met bekeerde mensen om en hoe voorkomen we dat deze mensen door (onze kinderen) gepest worden?



Ik ga me toch afvragen of er een verschil is tussen "gelovigen" en "bekeerden"
snap er nik van :(
Als je van jongs af aan in de kerk zit hoef je je dan niet te bekeren?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor TheKeimpe » 01 mar 2011 09:14

Optimatus schreef:Afgelopen zaterdag getuigde een jongen van 13 op de Zingkring (van Jijdaar) over zijn bekering. Hij getuigde zeer oprecht van zijn geloof. Jezus is zijn Zaligmaker. Echter, op school wordt hij daarmee geplaagd. Ze noemen hem "bekeerde zak" en dergelijk. Let wel: hij zit op een reformatorische school, voornamelijk bezocht door kinderen die wekelijks de noodzaak tot bekering te horen krijgen.

(1) Hoe gaan we met bekeerde mensen om
en
(2) hoe voorkomen we dat deze mensen door (onze kinderen) gepest worden?

(1) Steun ze in de strijd. Wijs ze erop dat het lijden hier niet te vergelijken is met de eeuwige heerlijkheid. Wijs ze op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs. Daarnaast moet je soms ook iets "corrigeren", ze er op wijzen dat ze ook gewoon mens zijn. Zeker in de eerste liefde bestaat het gevaar van doorschieten naar een "overvroom" leven. Hier is natuurlijk wel tact voor nodig en veel voorzichtigheid, want de liefde mag niet bekoeld worden hierdoor!
(2) Moeilijk. Zeker in bepaalde kringen in de refowereld kun je makkelijker "eerlijk onbekeerd" zijn dan dat je aangeeft de Heere te kennen, te dienen, lief te hebben. Dat laatste is verdacht, dat kun je toch niet zomaar zeggen. Hoe triest is het dat 's mans huisgenoten zijn vijanden zijn. Alleen een directe oplossing heb ik ook niet.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor Marnix » 01 mar 2011 09:30

Bekering kan lijden tot jaloezie bij anderen, zeker als bekering als "ongewoon" wordt gezien. Misschien is dat de achterliggende oorzaak van het pesten, waarmee het pesten niet goed te praten is. We moeten onze kinderen in ieder geval leren hem te volgen en niet lijdelijk af te wachten of er iets mag gaan gebeuren. Ik heb nou wel eens het idee dat kinderen bij het opgroeien het idee krijgen dat bekering iets voor later is... en als bekeerde leven saai en vroom ofzo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 09:32

Wat een verschrikkelijk iets dat kinderen gepest worden omdat ze zich bekeerd hebben tot de Heere en Jezus willen volgen.
En dat op een refo-school. Verbijsterend!

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor pannenkoek » 01 mar 2011 10:11

idd verbijsterend
We hebben het pas op de vereniging nog over gehad.

Onze dochter zit op een vrijgmaakte school, die heeft het makkelijker dan anderen op een reformatorische school. Als zij zegt dat wij daar en daar om geen tv hebben, wordt dat geaccepteerd. Als je zoiets zegt op een reformatorische school, moet je meer in de verdediging. ( er zijn er die daar een tv hebben)

Als je zegt dat je niet mee gaat naar de bios, dan wordt dat geaccepteerd, er wordt niet lelijk over gedaan.
Hoorde eens van iemand die op de 3star pabo zat, de hele horde ging naar de bios. 'wat geeft het, niemand ziet het toch?'

In bepaalde gevallen kun je beter niet op een reformatorische school zitten.
Klinkt misschien gek, maar dat is onze ervaring.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor ajl » 01 mar 2011 10:16

Is ook mijn ervaring. Als kind zijnde zat ik al een algemeen christelijke school. Deze school stond naast een refo school. Op de refo school werd veel meer gevloekt en schuttingstaal gebruikt dan op de 'gewone'chr. school.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 10:52

Het lijkt wel dat het op een refoschool heel erg om de buitenkant gaat. Als je maar keurig volgens de regels erbij loopt en niet teveel over geloof praat is het goed. Heb je een iets andere mening dan is dat reden om een buitenbeentje te zijn.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 11:21

Optimatus schreef:Afgelopen zaterdag getuigde een jongen van 13 op de Zingkring (van Jijdaar) over zijn bekering. Hij getuigde zeer oprecht van zijn geloof. Jezus is zijn Zaligmaker. Echter, op school wordt hij daarmee geplaagd. Ze noemen hem "bekeerde zak" en dergelijk. Let wel: hij zit op een reformatorische school, voornamelijk bezocht door kinderen die wekelijks de noodzaak tot bekering te horen krijgen.

Hoe gaan we met bekeerde mensen om en hoe voorkomen we dat deze mensen door (onze kinderen) gepest worden?

Als een mens "omgezet" wordt krijgt hij met vijandschap te maken. Alleereerst van eigen hart, maar zeker ook van gezinsleden, familie, vrienden, gemeenteleden.
Ze begrijpen je niet meer, kunnen je niet meer volgen, vinden je maar zwaar op de hand geworden.
Het is een misvatting dat wij alleen verdrukking in de wereld zullen hebben, integendeel.
Het kan je eigen vrouw/man/vader/moeder worden !
Dus waarom dan geen klasgenoten ? Bovendien zijn dat allemaal gasten in de puberteit. Zelf op zoek en als de dood buiten de groep te vallen. Iedereen die zich onderscheid, wordt uitgestoten.
Het lijkt mij "nogal logisch", refoschool of niet.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor mw » 01 mar 2011 18:22

Hoezo logisch? Er is helemaal niets logisch aan iemand pesten omdat hij bekeerd is. Het zou alleen maar logisch zijn als ze stikjaloers op deze jongen zouden worden.

Weet je wat het is, er wordt in heel veel kerken & gezinnen (ik zeg niet dat het overal en altijd zo is) een verkeerd en verdraaid beeld van bekering meegegeven aan onze jeugd. Het moet je gegeven worden, er moet eerst iets gebeuren (en dat iets is zo ongrijpbaar als het maar wezen kan). De jeugd weet niet beter of iemand die er voor uitkomt dat hij bekeerd is, is een heilig boontje. Het probleem ligt niet bij de jeugd zelf, maar bij de ouders en kerken. Zij moeten hen liefde jegens allen (bekeerd en onbekeerd) leren. Leren dat bekeerd zijn iets geweldigs mooi is, om jaloers op te worden! En wanneer er aan onze jeugd niet geleerd wordt dat zij ook dagelijks God moeten zoeken en voor hen ook absoluut mogelijk is om bekeerd te worden. Want onze jeugd heeft een machtige belofte: wie mij vroeg zoeken, zullen MIJ vinden!
En in plaats van dat ze voor te houden, krijgt onze jeugd vaak te horen dat ze brandhoutjes zijn voor de hel, er eerst iets ingrijpends moet gebeuren en weet ik veel wat voor halvewaarheden ze te horen krijgen.

Tegenstand ondervinden we allemaal in deze wereld, van familie, enz enz. Maar om nou te zeggen dat het logisch is dat een kind van God op een refoschool wordt gepest, dat snijd door mijn ziel. Juist op een refo/christelijke school zouden ze toch moeten snappen dat zo'n jongen alleen God wil dienen en niet zijn klasgenoten.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 18:26

mw schreef:Hoezo logisch? Er is helemaal niets logisch aan iemand pesten omdat hij bekeerd is. Het zou alleen maar logisch zijn als ze stikjaloers op deze jongen zouden worden.

Weet je wat het is, er wordt in heel veel kerken & gezinnen (ik zeg niet dat het overal en altijd zo is) een verkeerd en verdraaid beeld van bekering meegegeven aan onze jeugd. Het moet je gegeven worden, er moet eerst iets gebeuren (en dat iets is zo ongrijpbaar als het maar wezen kan). De jeugd weet niet beter of iemand die er voor uitkomt dat hij bekeerd is, is een heilig boontje. Het probleem ligt niet bij de jeugd zelf, maar bij de ouders en kerken. Zij moeten hen liefde jegens allen (bekeerd en onbekeerd) leren. Leren dat bekeerd zijn iets geweldigs mooi is, om jaloers op te worden! En wanneer er aan onze jeugd niet geleerd wordt dat zij ook dagelijks God moeten zoeken en voor hen ook absoluut mogelijk is om bekeerd te worden. Want onze jeugd heeft een machtige belofte: wie mij vroeg zoeken, zullen MIJ vinden!
En in plaats van dat ze voor te houden, krijgt onze jeugd vaak te horen dat ze brandhoutjes zijn voor de hel, er eerst iets ingrijpends moet gebeuren en weet ik veel wat voor halvewaarheden ze te horen krijgen.

Tegenstand ondervinden we allemaal in deze wereld, van familie, enz enz. Maar om nou te zeggen dat het logisch is dat een kind van God op een refoschool wordt gepest, dat snijd door mijn ziel. Juist op een refo/christelijke school zouden ze toch moeten snappen dat zo'n jongen alleen God wil dienen en niet zijn klasgenoten.

Logisch stond tussen aanhalingstekens !
Tuurlijk is het niet logisch, het is sarcastisch bedoeld. Ik weet dat er in sommige kerken gesproken wordt over de brandhoutjes, bij het dopen werd dat gedaan. Vreselijke uitdrukking, je zult er maar staan als kersverse ouders, met dat droppie in je armen, volgens de dominee voor eeuwig verdoemd.
En bekering moet je idd "geschonken" worden, maar dat is toch geen onmogelijkheid ?

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor pol » 01 mar 2011 21:56

schelpje3 schreef:
mw schreef:Hoezo logisch? Er is helemaal niets logisch aan iemand pesten omdat hij bekeerd is. Het zou alleen maar logisch zijn als ze stikjaloers op deze jongen zouden worden.

Weet je wat het is, er wordt in heel veel kerken & gezinnen (ik zeg niet dat het overal en altijd zo is) een verkeerd en verdraaid beeld van bekering meegegeven aan onze jeugd. Het moet je gegeven worden, er moet eerst iets gebeuren (en dat iets is zo ongrijpbaar als het maar wezen kan). De jeugd weet niet beter of iemand die er voor uitkomt dat hij bekeerd is, is een heilig boontje. Het probleem ligt niet bij de jeugd zelf, maar bij de ouders en kerken. Zij moeten hen liefde jegens allen (bekeerd en onbekeerd) leren. Leren dat bekeerd zijn iets geweldigs mooi is, om jaloers op te worden! En wanneer er aan onze jeugd niet geleerd wordt dat zij ook dagelijks God moeten zoeken en voor hen ook absoluut mogelijk is om bekeerd te worden. Want onze jeugd heeft een machtige belofte: wie mij vroeg zoeken, zullen MIJ vinden!
En in plaats van dat ze voor te houden, krijgt onze jeugd vaak te horen dat ze brandhoutjes zijn voor de hel, er eerst iets ingrijpends moet gebeuren en weet ik veel wat voor halvewaarheden ze te horen krijgen.

Tegenstand ondervinden we allemaal in deze wereld, van familie, enz enz. Maar om nou te zeggen dat het logisch is dat een kind van God op een refoschool wordt gepest, dat snijd door mijn ziel. Juist op een refo/christelijke school zouden ze toch moeten snappen dat zo'n jongen alleen God wil dienen en niet zijn klasgenoten.

Logisch stond tussen aanhalingstekens !
Tuurlijk is het niet logisch, het is sarcastisch bedoeld. Ik weet dat er in sommige kerken gesproken wordt over de brandhoutjes, bij het dopen werd dat gedaan. Vreselijke uitdrukking, je zult er maar staan als kersverse ouders, met dat droppie in je armen, volgens de dominee voor eeuwig verdoemd.
En bekering moet je idd "geschonken" worden, maar dat is toch geen onmogelijkheid ?


Dat verhaal over brandhoutjes in de hel. Is dat nu echt waar, wordt dit werkelijk gezegd in de kerk of zijn dit echt broodje-aapverhalen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor schelpje3 » 01 mar 2011 22:05

Nee Pol, helaas is dat waar :-& Ik vind het heel erg dat dat in de kerken werd gezegd, waar de uiterst bevindelijke waarheid wordt verkondigd. Waarom ? Ik weet het echt niet.
Ik ben daar als kind ooit uitgestuurd, omdat ik niets op mijn hoofd had. Mijn moeder was vergeten een hoofddeksel voor mij in te pakken toen we op vakantie gingen.
We waren 1 x geweest, de k.r. had heel veel moeite gedaan om ons vakantieadres te vinden. De volgende dag stonden ze nl op de stoep !!
Mijn vader die uiterst gehoorzaam was aan ambtsdragers, werd verontwaardigd. Vanwege de toon die aangeslagen werd.
Maar ach, dat zijn uitzonderingen, uitwassen, die wat mij betreft onderdoen voor de waarheid die verkondigd wordt in deze kerken. We moeten scheiden wat de mensen er aan doen om dit te dwarsbomen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor TheKeimpe » 02 mar 2011 12:50

schelpje3 schreef:Nee Pol, helaas is dat waar :-& Ik vind het heel erg dat dat in de kerken werd gezegd, waar de uiterst bevindelijke waarheid wordt verkondigd. Waarom ? Ik weet het echt niet.
Ik ben daar als kind ooit uitgestuurd, omdat ik niets op mijn hoofd had. Mijn moeder was vergeten een hoofddeksel voor mij in te pakken toen we op vakantie gingen.
We waren 1 x geweest, de k.r. had heel veel moeite gedaan om ons vakantieadres te vinden. De volgende dag stonden ze nl op de stoep !!
Mijn vader die uiterst gehoorzaam was aan ambtsdragers, werd verontwaardigd. Vanwege de toon die aangeslagen werd.
Maar ach, dat zijn uitzonderingen, uitwassen, die wat mij betreft onderdoen voor de waarheid die verkondigd wordt in deze kerken. We moeten scheiden wat de mensen er aan doen om dit te dwarsbomen.

Dit is echt heel bizar... Mensen, hoe kun je dit maken?

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Omgaan met bekeerde mensen

Berichtdoor jaapo » 02 mar 2011 17:34

Ik ben op mijn hoede, als mensen van zichzelf zeggen, dat zij bekeerd zijn. Het houdt automatisch in, dat zij dan ook menen te weten, dat een ander niet bekeerd is, of nog niet. Laat anderen maar zeggen, dat jij bekeerd bent, omdat het blijkt uit hoe je leeft en wat je wel en niet doet. Of jeugdigen dit heel duidelijk over zichzelf kunnen zeggen, weet ik niet. Ze kunnen wel op allerlei manieren laten zien, dat ze christelijk willen leven. En of je dan door medeleerlingen, juist ook op christelijke scholen daarop wordt aangekeken, ja ik ken allerlei verhalen, niet uit eigen waarneming. Het mag bekend zijn, dat pesten, vloeken, stelen, enz. op christelijke scholen even vaak voorkomen als op openbare scholen. Helaas, maar wel de harde waarheid.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 gasten