zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

zelfbevrediging

Berichtdoor nette » 21 feb 2011 21:25

zelfbevrediging is dat geoorloofd?

wat zegt de bijbel hierover?

ik vind dit een best wel lastig onderwerp, hoe je daar tegen aan moet kijken

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor schaapje » 21 feb 2011 21:28

volgens mij is er een topic over
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor nette » 21 feb 2011 21:30

oke niet gezien :?

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor *Annet* » 22 feb 2011 07:54

viewtopic.php?f=5&t=23016

zit een slotje op maar als je vraagt aan een mod. of ie open mag doen ze dat wel voor je hoor.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 11:54

Hm aangezien die al op slot zit is het misschien niet zo gek om er hier over door te praten. Ik ben wel benieuwd wat je zelf vindt, welke vragen je hebt mbt dit onderwerp.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor nette » 22 feb 2011 13:21

op het forum zie ik verschillende meningen

ik zelf vind het moeilijk te zeggen of het goed is
al vind ik het niet goed als het word aangepraat
er zijn mensen die jonge meisjes(rond de 12-14) al dingen uitleggen over zelfbevrediging
en het aanpraten dat vind ik niet goed

en ik denk dat het bij jongens ook anders is dan bij meiden
in hooglied staat:
4 Meisjes van Jeruzalem, ik bezweer je:
wek de liefde niet, laat haar niet ontwaken
voordat zij het wil.

ik denk niet dat alle meiden voor dat ze een vriendje krijgen lustgevoelens hebben

maar de argumenten die op het andere forums genoemd worden vind ik ook niet zo heel goed

maar om al je lustgevoelens toe te geven vind ik niet altijd goed.

ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken

er zijn mensen die zeggen het mag

maar ik heb ook wel eens dominees horen zeggen dat het verkeerd is

en voor mezelf heb ik het gevoeld dat het niet goed is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2011 15:13

Ik denk dat je masturbatie niet los kan koppelen van gedachten. Als dat kon zou ik er geen moeite mee hebben. Als je bij het masturberen kan denken aan een mooi landschap of zo is er denk ik niet zoveel mis mee. Maar volgens mij werkt het in de praktijk niet zo, gaat het in de praktijk samen met beelden, visualiseren.... Plaatjes... of personen waar je aan denkt en hoe je aan ze denkt. En dan gaat er wat mis.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2011 19:21

Marnix schreef:Ik denk dat je masturbatie niet los kan koppelen van gedachten. Als dat kon zou ik er geen moeite mee hebben. Als je bij het masturberen kan denken aan een mooi landschap of zo is er denk ik niet zoveel mis mee. Maar volgens mij werkt het in de praktijk niet zo, gaat het in de praktijk samen met beelden, visualiseren.... Plaatjes... of personen waar je aan denkt en hoe je aan ze denkt. En dan gaat er wat mis.


Dat kan heus wel, maar waarom zou je dat willen? Zelfbevrediging als puur lichamelijke functie? Dat zou, lijkt me, een vrij ongewone seksualiteit opleveren - hoe gaat dat dan werken nadat je bent getrouwd?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2011 19:32

nette schreef:al vind ik het niet goed als het word aangepraat
er zijn mensen die jonge meisjes(rond de 12-14) al dingen uitleggen over zelfbevrediging
en het aanpraten dat vind ik niet goed


Nu wil ik je niet vreselijk teleurstellen, maar mensen beginnen al met zelfbevrediging in de baarmoeder. Dat heeft niks met aanpraten te maken. Maar goed, je kunt daar beter gewoon over praten, wil je niet dat je dochter op haar 15de zwanger thuiskomt.

en ik denk dat het bij jongens ook anders is dan bij meiden
in hooglied staat:
4 Meisjes van Jeruzalem, ik bezweer je:
wek de liefde niet, laat haar niet ontwaken
voordat zij het wil.


Waarom zou het voor meiden anders zijn? Woon je in Jeruzalem? Samenlevingen zijn al millenia lang lust-vijandig, zéker als het op lust van vrouwen aankomt. Dat wil niet zeggen dat dat goed is.

ik denk niet dat alle meiden voor dat ze een vriendje krijgen lustgevoelens hebben


Niet? Waarom denk je dat?

maar om al je lustgevoelens toe te geven vind ik niet altijd goed.

ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken


Je lustgevoelen wegdrukken, dat is pas niet goed. Juist zelfbevrediging is een goede manier om ermee om te gaan, je wordt er niet zwanger van en je doet er niemand kwaad mee. Pas als het masturberen dwangmatig wordt, wordt het misschien een probleem, alhoewel dat ook wel van de leeftijd afhangt.

er zijn mensen die zeggen het mag

maar ik heb ook wel eens dominees horen zeggen dat het verkeerd is

en voor mezelf heb ik het gevoeld dat het niet goed is.


Als je dat voelt, dan moet je het vooral niet doen. En ondertussen eens uitzoeken waar dat gevoel precies vandaan komt. Opgelegd door je omgeving?

Christendom en seksualiteit staan al heel erg lang op gespannen voet. Ongetwijfeld zal iemand aankomen met de 'vrouw aanzien om haar te begeren, etc' maar ik vermoed dat dat tekstdeel veel, veel te streng wordt geinterpreteerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor TheKeimpe » 22 feb 2011 19:45

Hoe bedoel je dat laatste? Het lijkt mij heel helder dat er bedoeld wordt: kijk je naar een vrouw* en gaat die blik gepaard met een begeerte om seks met haar te hebben (in wat voor mate dan ook, zoenen, knuffelen, of tot en met de coïtus), dan is het een zondige blik.

*over deze vrouw: als zij vrijgezel is en je bent zelf vrijgezel, dan liggen de zaken anders, hoewel een lust die enkel gericht is op het seksuele me dan ook niet de bedoeling lijkt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2011 19:58

TheKeimpe schreef:Hoe bedoel je dat laatste? Het lijkt mij heel helder dat er bedoeld wordt: kijk je naar een vrouw* en gaat die blik gepaard met een begeerte om seks met haar te hebben (in wat voor mate dan ook, zoenen, knuffelen, of tot en met de coïtus), dan is het een zondige blik.

*over deze vrouw: als zij vrijgezel is en je bent zelf vrijgezel, dan liggen de zaken anders, hoewel een lust die enkel gericht is op het seksuele me dan ook niet de bedoeling lijkt.


Over het algemeen kun je aan de buitenkant niet zien of een vrouw vrijgezel is. Maar goed, mijn probleem met die zinsnede is dat het het idee van overspel volledig betekenisloos maakt. Je kunt zéker de stukken die over seksuele gewoonten gaan niet zo maar klakkeloos aannemen, het is ook geen vreemd gebruik om in bedekte termen te spreken over seksualiteit.

Hoe ik dat stuk dus zie: dat 'aankijken om te begeren' zie ik meer als potloodventen, mannen die in lustige staat tegen vrouwen oprijden. Ik kan me voorstellen dat Jezus zich daartegen uitsprak.

Anderzijds, mochten de Bijbelschrijvers het allemaal wel zo hebben bedoeld, dan zou ik in dat geval toch de boel naast me neerleggen. Er zijn wel meer dingen die we nu anders doen dan 2000 jaar geleden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2011 20:01

Even wat achtergrond voor Nette: ik ben niet refomatorisch en zelfs geen christen. Mijn antwoorden en ideeën vloeien daar dan ook uit voort.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor nette » 22 feb 2011 20:01

Mortlach schreef:
nette schreef:al vind ik het niet goed als het word aangepraat
er zijn mensen die jonge meisjes(rond de 12-14) al dingen uitleggen over zelfbevrediging
en het aanpraten dat vind ik niet goed


Nu wil ik je niet vreselijk teleurstellen, maar mensen beginnen al met zelfbevrediging in de baarmoeder. Dat heeft niks met aanpraten te maken. Maar goed, je kunt daar beter gewoon over praten, wil je niet dat je dochter op haar 15de zwanger thuiskomt.

en ik denk dat het bij jongens ook anders is dan bij meiden
in hooglied staat:
4 Meisjes van Jeruzalem, ik bezweer je:
wek de liefde niet, laat haar niet ontwaken
voordat zij het wil.


Waarom zou het voor meiden anders zijn? Woon je in Jeruzalem? Samenlevingen zijn al millenia lang lust-vijandig, zéker als het op lust van vrouwen aankomt. Dat wil niet zeggen dat dat goed is.

ik denk niet dat alle meiden voor dat ze een vriendje krijgen lustgevoelens hebben


Niet? Waarom denk je dat?

maar om al je lustgevoelens toe te geven vind ik niet altijd goed.

ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken


Je lustgevoelen wegdrukken, dat is pas niet goed. Juist zelfbevrediging is een goede manier om ermee om te gaan, je wordt er niet zwanger van en je doet er niemand kwaad mee. Pas als het masturberen dwangmatig wordt, wordt het misschien een probleem, alhoewel dat ook wel van de leeftijd afhangt.

er zijn mensen die zeggen het mag

maar ik heb ook wel eens dominees horen zeggen dat het verkeerd is

en voor mezelf heb ik het gevoeld dat het niet goed is.


Als je dat voelt, dan moet je het vooral niet doen. En ondertussen eens uitzoeken waar dat gevoel precies vandaan komt. Opgelegd door je omgeving?

Christendom en seksualiteit staan al heel erg lang op gespannen voet. Ongetwijfeld zal iemand aankomen met de 'vrouw aanzien om haar te begeren, etc' maar ik vermoed dat dat tekstdeel veel, veel te streng wordt geinterpreteerd.


sorry dat ik niet duidelijk ben, maar ik bedoel niet dat je niet over seksualiteit moet praten
maar er word wel eens heel gedetaileerd over zelfbevrediging gepraat, en uit gelegd hoe moet
erover praten is goed, maar uitleggen hoe het moet enzo vind ik een beetje te ver gaan
ik heb weleens gehoord dat er vroeger tvprogramma's waren waar ze dat uitgebreid uitlegde namelijk, en ik heb ook een boek gelezen waar het ook best wel word opgedrongen, dat vind ik niet goed. maar dat doet er verder ook niet toe

omdat meiden anders in elkaar zitten, ooit weleens gehoord van dat jongens een taartpunten zijn en meiden een schietschijf? bij meiden is seksualteit het intiemste
en voelen zich vaak fijnste binnen het huwelijk. het niet alleen seks op zichzelf, maar ook de veilige omgeving, de liefde,
met bio heb ik weleens een stencil gehad, daarin stond ook dat: zelfbevrediging niet bevredigt, het meisje wil meer, de liefde

het ligt ook aan me omgeving dat zal ongetwijfelt
ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het niet mocht, tot ik er meer ben over gaan nadenken

en over het laatste ik heb al meer over je gelezen :D en wist dat al

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2011 20:20

nette schreef:sorry dat ik niet duidelijk ben, maar ik bedoel niet dat je niet over seksualiteit moet praten
maar er word wel eens heel gedetaileerd over zelfbevrediging gepraat, en uit gelegd hoe moet
erover praten is goed, maar uitleggen hoe het moet enzo vind ik een beetje te ver gaan.


Dat mag je uiteraard vinden. Maar waarom vindt je dat? Nou is het niet zo heel ingewikkeld, gewoon de juiste plekken aanraken. Meestal komen mensen er vrij snel achter hoe dat moet. Maar juist door erover te praten wordt het uit de taboesfeer gehaald, iets wat mijns inziens een goede zaak is. Er zijn al veel te veel mensen die vreselijk veel moeite hebben met hun eigen seksualiteit uit een misplaatst gevoel van schaamte.

ik heb weleens gehoord dat er vroeger tvprogramma's waren waar ze dat uitgebreid uitlegde namelijk, en ik heb ook een boek gelezen waar het ook best wel word opgedrongen, dat vind ik niet goed. maar dat doet er verder ook niet toe


Ik kan me slecht voorstellen hoe je zelfbevrediging zou kunnen opdringen, maar dat zal aan mij liggen...

omdat meiden anders in elkaar zitten, ooit weleens gehoord van dat jongens een taartpunten zijn en meiden een schietschijf? bij meiden is seksualteit het intiemste
en voelen zich vaak fijnste binnen het huwelijk. het niet alleen seks op zichzelf, maar ook de veilige omgeving, de liefde,
met bio heb ik weleens een stencil gehad, daarin stond ook dat: zelfbevrediging niet bevredigt, het meisje wil meer, de liefde


Persoonlijk denk ik dat het met die verschillen reuze meevalt, dat dat idee eerder voortkomt uit de maatschappelijke wens vrouwen te kunnen indelen in twee groepen: maagden en moeders. Over opdringen gesproken... Maar ook vrouwen veranderen niet pas na het jawoord in seksuele wezens. Zeker als je ook nog eens laat (zeg halverwege de 20) trouwt... Dat trouwen als je 12 bent doen we tegenwoordig ook niet meer.

het ligt ook aan me omgeving dat zal ongetwijfelt
ik heb eigenlijk altijd gedacht dat het niet mocht, tot ik er meer ben over gaan nadenken

en over het laatste ik heb al meer over je gelezen :D en wist dat al



De vraag is: wie doe je er kwaad mee? Mijn idee is: niemand. Het idee dat de dominees zou zeggen dat Jezus moet huilen als je niet met je handen boven het dekbed slaapt, vind ik schokkend manipulatief.

Zelfs als je masturbeert terwijl je aan iemand denkt die je kent, of een bekende ster ofzo... ach, daar voelen ze niets van hoor. Zolang jij hen niet anders behandelt als je ze tegenkomt, is er mijns inziens niets aan de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

nette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 413
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:22

Re: zelfbevrediging

Berichtdoor nette » 22 feb 2011 20:51

als je voor de 1e keer seks heb verander je wel degelijk

je word lichamelijk 1 met degene waarmee je seks hebt

dat brengt ook weer gevoelens mee
in de weet.magazine staat daar een heel mooi stukje over
de regel van seks binnen het huwelijk is er niet zomaar, het bewezen dat het beter is
want als je je verschillende sexpartners heb, kan je daarna minder makkelijk een vaste relatie aangaan,
hier bedoel ik dat je wel verandert.
en vrouwen hebben ook een maagdenvlies, in een stencil van biologie heb ik gelezen,
dat die bij de 1e mastruberen er ook af gaat, dus er verandert wel degelijk iets


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten