Formulieren van Enigheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Formulieren van Enigheid

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2011 15:00

In het overgrote deel van de protestantse kerken in ons land vormen de z.g. Formulieren van Enigheid (de Heidelbergse Cathechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordse Leerregels), samen met de drie oude geloofsbelijdenissen (Twaalf Artikelen, Nicea/Constantinopel en Athanasius) de belijdenisgeschriften.

Hoe denken wij hier anno 2011 over? Zijn deze Formulieren nog altijd onverkort van kracht, lezen en overdenken wij ze nog of beschouwen we ze als een gedateerd trio geschriften, rijp voor het archief?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Formulieren van Enigheid

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 15:03

Nee, niet gedateerd en ze zijn van zeer grote waarde ! Hier op het forum zijn er velen die ze niet eens kennen, er nooit in gelezen hebben. Terwijl er zoveel in staat wat ons tot nut en stichting kan zijn. Vrijwel wekelijks hoor de ik de catechismus, inmiddels al voor de zoveelste maal, maar altijd anders, altijd nieuw.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen deze formulieren nog nuttig achten ?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 feb 2011 18:23

schelpje3 schreef:Nee, niet gedateerd en ze zijn van zeer grote waarde ! Hier op het forum zijn er velen die ze niet eens kennen, er nooit in gelezen hebben. Terwijl er zoveel in staat wat ons tot nut en stichting kan zijn. Vrijwel wekelijks hoor de ik de catechismus, inmiddels al voor de zoveelste maal, maar altijd anders, altijd nieuw.
Ik ben benieuwd hoeveel mensen deze formulieren nog nuttig achten ?

Voorbeeldje: hoeveel toevoegingen, veranderingen en weglatingen bevat volgende ''vraag en antwoord'' als je het naast de Schrift legt?

Vr.103. Wat gebiedt God in het vierde gebod?
Antw. Eerstelijk dat de kerkedienst, of het predikambt, en de scholen onderhouden worden en dat ik, inzonderheid op den sabbat, dat is op den rustdag, tot de gemeente Gods naarstiglijk kome, om Gods Woord te horen, de Sacramenten te gebruiken, God den Heere openlijk aan te roepen, en den armen Christelijke handreiking te doen; ten andere dat ik al de dagen mijns levens van mijn boze werken ruste, den Heere door Zijn Geest in mij werken late, en alzo den eeuwigen sabbat in dit leven aanvange.

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 16 feb 2011 18:52

Optimatus schreef:In het overgrote deel van de protestantse kerken in ons land vormen de z.g. Formulieren van Enigheid (de Heidelbergse Cathechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordse Leerregels), samen met de drie oude geloofsbelijdenissen (Twaalf Artikelen, Nicea/Constantinopel en Athanasius) de belijdenisgeschriften.

Hoe denken wij hier anno 2011 over? Zijn deze Formulieren nog altijd onverkort van kracht, lezen en overdenken wij ze nog of beschouwen we ze als een gedateerd trio geschriften, rijp voor het archief?

nee, niet het archief in [-X

de genoemde geschriften zijn zeer waardevol voor de christelijke kerk. enige aanpassing naar de huidige tijd zou geen overbodige luxe zijn denk ik. (kunnen we vragen aan de opstellers van de HSV 8) )

deze formulieren zijn vooral zo waardevol omdat ze exact aangeven waar de dwalingen uit vroegere eeuwen lagen. die komen we ook nu weer veelvuldig tegen. ze zijn dus een prima basis om ons te wapenen tegen allerlei wind van leer die vandaag Gods kerk bestormt.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 feb 2011 19:17

Optimatus schreef:In het overgrote deel van de protestantse kerken in ons land vormen de z.g. Formulieren van Enigheid (de Heidelbergse Cathechismus, de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Dordse Leerregels), samen met de drie oude geloofsbelijdenissen (Twaalf Artikelen, Nicea/Constantinopel en Athanasius) de belijdenisgeschriften.

Ik acht ze nog van grote waarde, en ben dan ook blij dat mijn kerk er onverkort aan vast wil houden.
Wel pleit ik voor een taalkundige herziening, waarbij de inhoud onveranderd blijft.

Nu de HSV klaar is kunnen we op naar de HFvE. :) :wink:
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 16 feb 2011 19:44

Een gelovig lezen en overdenken van Gods Woord zal leiden tot onderschrijving van deze formulieren. Het is te verwachten, dat de reformatoriese kerken deze formulieren in ere zullen houden. Het naar de marge verwijzen van deze formulieren is een teken van ongeloof.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 feb 2011 19:56

Dit zegt veel t.o.v. de topicvraag.

Op. 22:18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 18 Want ik betuig aan een ieder, die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

In de Thora geeft Mozes ook deze waarschuwing:
Deuteronomium 12:32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.

.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2011 22:19

En nu je eigen mening?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 16 feb 2011 22:30

Jantjes schreef:Dit zegt veel t.o.v. de topicvraag.

Op. 22:18 Ik verklaar tegenover eenieder die de profetie van dit boek hoort: als iemand er iets aan toevoegt, zal God hem de plagen toevoegen die in dit boek beschreven zijn; 18 Want ik betuig aan een ieder, die de woorden van de profetie van dit boek hoort: Indien iemand tot deze dingen toedoet, God zal hem toedoen de plagen, die in dit boek geschreven zijn.
19 en als iemand iets afneemt van wat in het boek van deze profetie staat, zal God hem zijn deel afnemen van de levensboom en van de heilige stad, zoals die in dit boek beschreven zijn.

Deuteronomium 12:32 Al dit woord, hetwelk ik ulieden gebiede, zult gij waarnemen om te doen; gij zult daar niet toedoen, en daarvan niet afdoen.

.

@jantjes; ik herken niets in de opmerking dat de betreffende formulieren een toevoeging op de bijbel zijn. Zo worden ze ook totaal niet gebruikt of gezien. Ze leren ook niet iets anders dan dat er in de bijbel staat ( ja uiteraard: de protestante visie op de bijbel dat geef ik toe )

Ik heb altijd geleerd dat de catechismus geschreven is als een "leerboekje voor de jeugd" . Kon ik mij daar als puber altijd weinig in vinden ( want vond het erg ingewikkeld geformuleerd ) nu vind ik het gewoon ontzettend handig voor als ik me iets afvraag of iets wil opzoeken. Alle onderwerpen worden er in behandeld met duidelijke schriftverwijzing waar ik het zelf nazoek als ik iets niet begrijp.
Bij ons in de kerk is het overigens ook gebruikelijk dat de middagdienst wordt gebruikt voor een "catechismuspreek" met als doel dat de 52 zondagen in een jaar ( iets langer mag ook natuurlijk, is geen wet van meden en perzen ) wordt behandelt.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 feb 2011 22:40

.
Stukje van CIP vandaag:
"Veel van de jongeren op school hebben geen geloofszekerheid. Ze hebben vaak het idee dat ze naar de hel gaan en dat ze waarschijnlijk niet 'bekeerd zullen worden'. Die theologie is een werk van de satan. Het begint met de leugen, 'God wil niet dat je gered wordt'. Als jongeren daar niet meer intrappen en Jezus echt zoeken, probeert de duivel hen wijs te maken dat ze niet oprecht genoeg aan het zoeken zijn, of dat ze eerst iets heel bijzonders moeten voelen. Veel jongeren hebben geen idee welke beloften God hen in de Bijbel geeft, terwijl er honderden staan. Er is een grote nood op reformatorische scholen. Tegelijkertijd staan jongeren open voor echtheid en waarheid."

Heeft deze grote nood op reformatorische scholen te maken met deze ''toegevoegde'' waarde der 3FvE ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 22:45

Bastiaan30 schreef:

.
Stukje van CIP vandaag:
"Veel van de jongeren op school hebben geen geloofszekerheid. Ze hebben vaak het idee dat ze naar de hel gaan en dat ze waarschijnlijk niet 'bekeerd zullen worden'. Die theologie is een werk van de satan. Het begint met de leugen, 'God wil niet dat je gered wordt'. Als jongeren daar niet meer intrappen en Jezus echt zoeken, probeert de duivel hen wijs te maken dat ze niet oprecht genoeg aan het zoeken zijn, of dat ze eerst iets heel bijzonders moeten voelen. Veel jongeren hebben geen idee welke beloften God hen in de Bijbel geeft, terwijl er honderden staan. Er is een grote nood op reformatorische scholen. Tegelijkertijd staan jongeren open voor echtheid en waarheid."

Heeft deze grote nood op reformatorische scholen te maken met deze ''toegevoegde'' waarde der 3FvE ?

Wat een lariekoek. Heb jij onderzoek verricht ? CIP wellicht wel, of niet, maar er klopt niets van.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 16 feb 2011 23:22

Misschien moeten de heren Jantjes en Bastiaan hun post eens onderbouwen in plaats van een suggestieve vraag te stellen of een Bijbeltekst aan te halen...

Daar ligt overigens meteen een probleem. Een voorwaarde voor het posten binnen deze gesloten fora is dat er respect is voor de belijdenisgeschriften. Succes ;-)

Riska

Berichtdoor Riska » 16 feb 2011 23:46

Ik denk dat het een heel goed idee zou zijn als de Dordtse Leeregels en de Nederlandsche Geloofsbelijdenis in hedendaags Nederlands zouden worden overgezet. Dat maakt dingen wel veel meer helder.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 17 feb 2011 07:38

Even een vraag van huishoudelijke aard. Ik dacht altijd dat het deel van het forum waarin dit topic staat wat scherpere regels kende en dat je dus de formulieren van enigheid moet respecteren.
Ik zie nu dat dat niet echt gebeurt. Wil dat dan zeggen dat een ieder hier zijn opmerkingen mag maken? Met andere woorden mogen deze formulieren bestreden worden op dit forumonderdeel? (niet dat ik daar behoefte aan heb, maar vroeg het me af)

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 17 feb 2011 07:46

henkie schreef:Misschien moeten de heren Jantjes en Bastiaan hun post eens onderbouwen in plaats van een suggestieve vraag te stellen of een Bijbeltekst aan te halen...

Daar ligt overigens meteen een probleem. Een voorwaarde voor het posten binnen deze gesloten fora is dat er respect is voor de belijdenisgeschriften. Succes ;-)

Bedoel je met dat 'probleem', dat als ik alle 140 keer dat de bijbel oproept tot active bekering, en daar de onderbouwende teksten bij ga zetten, dit resulteert in het niet respecteren van de belijdenisgeschriften, omdat deze zeggen dat we onszelf niet kunnen bekeren ;) ?

Terug naar “Archief”