Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bolwang

Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Bolwang » 10 feb 2011 19:31

Dit is een beetje een filosofische post.

Ik zit dus met vragen als, waarom is er kwaad in de wereld, oorlog, demonen.

Een stukje uit mijn blog:

Denken over goed en kwaad in deze wereld. Vroeger dacht ik dat alles eigenlijk kwaad was. Je hebt slecht en slechter. Dat geloof ik nog steeds. Niets is perfect en alles heeft zijn mankementen.

Maar nu weet ik dat er ook een echt kwaad is. Dat zijn degene die de duivel volgen. Goed zijn de godsvrezende mensen. Ik moet ook niet zoveel hebben van al die blije kerk toestanden. Voor mij, en daar ben ik erg nuchter in, blijft het leven een lijdensweg.

Maar ik ben blij dat ik op die weg God heb. Hij zal mij uit de frustratie leiden. Hij zal mij groot maken.

Terug naar het onderwerp. Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwade? In de natuurkunde houden donkere materie en donkere krachten het heelal bij elkaar. Het is de motor van het heelal wordt door de wetenschap gezegt. En dat klinkt voor mij ook heel logisch.

Ik vind het allemaal maar moeilijk. Ik vind wel dat we God moeten laten gaan over onze lijden en pijn en dat we het niet zelf in de hand moeten nemen, behalve dan misschien door hard te werken.


Ik hoop dat jullie me een beetje kunnen volgen. Mijn vraag is, wat is jullie visie hierop?

Stof tot nadenken:
Machiavelli zegt in 'de Heerser': is het beter om gevreesd te worden of geliefd te zijn als heerser?
De Keizer zegt in Star Wars tegen Luke: 'The only way how you can help your friends is join the dark side'

Ik wil politicologie studeren, dus dit vind ik allemaal erg boeiend. Kan iemand mij helpen gezond politiek gedachtengoed te krijgen? Alles in een bijbelser perspectief te brengen. Ik ben nog maar vier maanden Christen dus ik weet het nog niet zo goed.

Een belangrijke reden waarom ik dit post is ook omdat het kwade mijn geloof ondermijnd. Ik heb symphatie ervoor.

Bolwang

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Bolwang » 10 feb 2011 19:39

Maar misschien geef ik zelf het antwoord al. Ik moet mijn sympathie voor het kwade laten varen, want dat komt alleen maar voort uit mijn minderwaardige gevoelens en op Jezus vertrouwen. God heeft mijn leven in zijn handen en daar moet ik vrede in vinden in plaats van die satanische behoefte naar macht, manipulatie, en dergelijke.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2011 19:50

Bolwang schreef:Maar misschien geef ik zelf het antwoord al. Ik moet mijn sympathie voor het kwade laten varen, want dat komt alleen maar voort uit mijn minderwaardige gevoelens en op Jezus vertrouwen. God heeft mijn leven in zijn handen en daar moet ik vrede in vinden in plaats van die satanische behoefte naar macht, manipulatie, en dergelijke.


Je geeft inderdaad al zelf een antwoord, zelfhaat leidt tot zelfvernietiging, dat is het
kwaad die jou daar toe aanzet.

God draagt ons op om van ons zelf te houden, omdat we geschapen zijn naar zijn
beeld, en omdat Hij van ons houdt, en ook omdat we in feite Hem toebehoren en
niet iemand anders.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Dirk
Sergeant
Sergeant
Berichten: 331
Lid geworden op: 24 mei 2005 20:44

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Dirk » 10 feb 2011 19:52

Filosofisch is het zeker. Ik ga niet filosoferen.

Wel weet ik dat het kwaad in ons zit. Het heeft ons denken aangetast en vervuild. Maar God vernieuwt het hart. Ons denken kan, zeker als we in de put zitten, echter echt iets heel anders laten zien dan er in ons hart zit of door God is gewerkt. En juist als wij in de put zitten is de boze heel dicht bij. Onze boze hart, maar ook de boze, willen ons beiden laten geloven dat het hier en nu het meest aantrekkelijk is en dat kwaad bevrediging geeft. Gelukkig hebben wij een van Christus een gebed gekregen: het Onze Vader, en dan de zesde bede: 'En leidt ons niet verzoeking, maar verlos ons van de boze', want: 'van U is het Koninkrijk en de kracht (ook om de boze te weerstaan) en de heerlijkheid'!

En wat de christelijke politieke gedachten betreft: ga in gesprek met mensen die lid zijn van de CU, de SGP en ga op zoek naar boeken over dit onderwerp. Aangezien ikzelf a-politiek ben, kan ik je niet verder helpen op dit punt!
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Bolwang

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Bolwang » 10 feb 2011 20:16

schaapje schreef:
Bolwang schreef:Maar misschien geef ik zelf het antwoord al. Ik moet mijn sympathie voor het kwade laten varen, want dat komt alleen maar voort uit mijn minderwaardige gevoelens en op Jezus vertrouwen. God heeft mijn leven in zijn handen en daar moet ik vrede in vinden in plaats van die satanische behoefte naar macht, manipulatie, en dergelijke.


Je geeft inderdaad al zelf een antwoord, zelfhaat leidt tot zelfvernietiging, dat is het
kwaad die jou daar toe aanzet.

God draagt ons op om van ons zelf te houden, omdat we geschapen zijn naar zijn
beeld, en omdat Hij van ons houdt, en ook omdat we in feite Hem toebehoren en
niet iemand anders.


Je hebt wel gelijk dat symphatie voor het kwaad een vorm van zelfhaat is. Mooi geschreven.

Bolwang

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Bolwang » 10 feb 2011 20:20

Dirk schreef:Filosofisch is het zeker. Ik ga niet filosoferen.

Wel weet ik dat het kwaad in ons zit. Het heeft ons denken aangetast en vervuild. Maar God vernieuwt het hart. Ons denken kan, zeker als we in de put zitten, echter echt iets heel anders laten zien dan er in ons hart zit of door God is gewerkt. En juist als wij in de put zitten is de boze heel dicht bij. Onze boze hart, maar ook de boze, willen ons beiden laten geloven dat het hier en nu het meest aantrekkelijk is en dat kwaad bevrediging geeft. Gelukkig hebben wij een van Christus een gebed gekregen: het Onze Vader, en dan de zesde bede: 'En leidt ons niet verzoeking, maar verlos ons van de boze', want: 'van U is het Koninkrijk en de kracht (ook om de boze te weerstaan) en de heerlijkheid'!

En wat de christelijke politieke gedachten betreft: ga in gesprek met mensen die lid zijn van de CU, de SGP en ga op zoek naar boeken over dit onderwerp. Aangezien ikzelf a-politiek ben, kan ik je niet verder helpen op dit punt!


Erg wijs. Mijn hart daar voel ik God als een gloed aanwezig. Mijn hoofd daar is de strijd gaande.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor schaapje » 10 feb 2011 20:31

Bolwang schreef:
Dirk schreef:Filosofisch is het zeker. Ik ga niet filosoferen.

Wel weet ik dat het kwaad in ons zit. Het heeft ons denken aangetast en vervuild. Maar God vernieuwt het hart. Ons denken kan, zeker als we in de put zitten, echter echt iets heel anders laten zien dan er in ons hart zit of door God is gewerkt. En juist als wij in de put zitten is de boze heel dicht bij. Onze boze hart, maar ook de boze, willen ons beiden laten geloven dat het hier en nu het meest aantrekkelijk is en dat kwaad bevrediging geeft. Gelukkig hebben wij een van Christus een gebed gekregen: het Onze Vader, en dan de zesde bede: 'En leidt ons niet verzoeking, maar verlos ons van de boze', want: 'van U is het Koninkrijk en de kracht (ook om de boze te weerstaan) en de heerlijkheid'!

En wat de christelijke politieke gedachten betreft: ga in gesprek met mensen die lid zijn van de CU, de SGP en ga op zoek naar boeken over dit onderwerp. Aangezien ikzelf a-politiek ben, kan ik je niet verder helpen op dit punt!


Erg wijs. Mijn hart daar voel ik God als een gloed aanwezig. Mijn hoofd daar is de strijd gaande.


En de Heilige Geest wil regeren over jou gedachten in samenwerking met jou wil.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Cathy » 11 feb 2011 14:13

Bolwang schreef:Ik zit dus met vragen als, waarom is er kwaad in de wereld, oorlog, demonen.

Als je wilt filosoferen moet je volgens mij eerst eens goed definieren wat je met kwaad bedoelt.
Natuurlijk kwaad?
Moreel kwaad?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bolwang

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Bolwang » 13 feb 2011 18:16

gewoon kwaad in het algemeen...

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor discipel2011 » 13 feb 2011 19:14

Het kwaad, de Boze is de oorsprong van de opstand tegen God en daarmede heeft hij dus zijn plaats in de hemel verlorenen heeft ook de mens verleid tot dezelfde opstand en dat is hem gelukt en daarom zijn er oorlogen, rampen, ziekten en dood.
Jezus Christus is gekomen om de werken van satan te verbreken en heeft satan al overwonnen hoewel hij nog een resttijd heeft op aarde.
Dus het kwaad is er en zal er zijn tot de wederkomst van Christus, maar in Christus is satan de mindere en kunnen wij hem weerstaan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2011 10:07

Waarom zouden we niet zonder kwaad kunnen? Ik geloof niet zo in de theorie "zonder duisternis zou je het licht niet waarderen". Geef me eens een reden dat de wereld zonder "duisternis" niet kan bestaan? Ik geloof dat de wereld zo eens bestaan heeft en God het ook weer zo gaat maken, en dat dat veel beter zal zijn dan dat het nu is. Duisternis is niet meer dan het ontbreken van licht, kwaad niet meer dan "verwrongen goed". Waarom zouden we daar niet zonder kunnen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 12:10

Er is Jezus in Hem is geen duisternis en allen die Hem kennen en verwachten, zullen delen in de nieuwe aarde en daarin en daarop is alleen maar gerechtigheid en heerlijkheid, zoals het was in de hof van Eden, maar nog dieper en rijker...

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor Jozo » 15 feb 2011 23:11

Ik zit dus met vragen als, waarom is er kwaad in de wereld, oorlog, demonen.

Een belangrijke reden waarom ik dit post is ook omdat het kwade mijn geloof ondermijnd. Ik heb symphatie ervoor.

Misschien geef je hierboven zelf al een antwoord. Waarom is het kwaad in de wereld? Omdat wij hier sympathie voor hebben. Dat heeft denk ik elk mens in meer of mindere mate.

Waarom zouden we niet zonder kwaad kunnen? Ik geloof niet zo in de theorie "zonder duisternis zou je het licht niet waarderen". Geef me eens een reden dat de wereld zonder "duisternis" niet kan bestaan? Ik geloof dat de wereld zo eens bestaan heeft en God het ook weer zo gaat maken, en dat dat veel beter zal zijn dan dat het nu is. Duisternis is niet meer dan het ontbreken van licht, kwaad niet meer dan "verwrongen goed". Waarom zouden we daar niet zonder kunnen?

Het is inderdaad een bekende dooddoener dat goed niet zonder kwaad kan. Zelf zie ik de logica daar ook niet van in, tenzij je er een natuurlijk evenwicht in ziet, maar wat mij betreft is dat evenwicht er oorspronkelijk niet.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

hazelaar
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 mei 2010 16:55

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor hazelaar » 16 feb 2011 21:44

Kwaad:

Wij vinden de ramp in Haiti zo dramatisch, dat we helemaal opgaan in alle kranten, tv-programma's, foto's, aantallen doden etc etc.
We "genieten" van onze heftige gevoelens. Het is namelijk erg genoeg om het erg te vinden en ver weg genoeg om er geen persoonlijk verdriet van te hebben.
Nieuws is vaak pas nieuws als het slecht nieuws is.

Voor mezelf kom ik dan tot de conclusie, dat in deze wereld het 'kwaad' zover doorgedrongen is tot in de diepste porien van ons bestaan, dat we ook als christen ten diepste ons niet echt een leven kunnen voorstellen zonder 'kwaad'.

Toch heeft God de wereld volmaakt geschapen. "En Hij zag dat het goed was". En de Bijbel vertelt ons meerdere malen dat het eens weer volledig volmaakt zal zijn. Ik denk ook dat het belangrijk is dat we er ons nooit bij neer leggen dat 'kwaad' er nu eenmaal is. 'Kwaad' is nu eenmaal niet normaal, het hoort er niet bij! Laat ons dan ook uitzien, naar de wederkomst van Christus als alle kwaad weggedaan zal worden en ondertussen elk op onze eigen plek, met onze beperkte mogelijkheden de strijd tegen het kwade en voor het goede aangaan.
Wat is dan het goede?
De overweldigende liefde van God voor ons zondaren. Van uit die liefde mogen en moeten wij ons leven in dienst willen stellen van niet onszelf, maar in dienst van God en onze naaste.
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kunnen we eigenlijk wel zonder het kwaad?

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2011 22:15

@Hazelaar,

Hier ben ik het van uit het diepst van mijn ziel mee eens.
Kwaad is niet normaal, en heerlijk om de weten dat de
Here Jezus hiermee afgerekent heeft, en alles zal worden
zoals God het bedoelt had.

Groetjes :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 53 gasten