Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 11:38

Mede door een aantal discussies hier op Refoweb, maar ook door gesprekken met mensen uit andere streken van het land, kwam bij mij de vraag op:
In hoeverre heeft je achtergrond en ook de volksaard invloed op het geloofsleven.

Ter illustratie:
Iemand die kerkt in een kerk waar regelmatig het volgende gedicht wordt aangehaald:
Zijt ge met mijn doem gediend,
Doe het Heere, ik heb het verdiend.

Zal die zich na zijn bekering meer herkennen in een uitspraak: men moet Gods eer meer leren achten dat zijn eigen zaligheid? En zou zo iemand niet meer een indruk hebben van eigen onwaardigheid?

Of iemand die van jongs af aan onder de bediening van een predikant geleefd heeft die zeer regelmatig citeerde:
Weg wereld, weg schatten,
Gij kunt niet bevatten,
Hoe rijk of ik ben.
'k Heb alles verloren,
Maar Jezus verkoren,
Wiens eigen ik ben.

Zal die niet zo gevormd zijn dat hij of zij veel meer leeft uit de rijkdom van Christus, omdat hij of zij van jongs af aan gezien heeft dat de dominee dit niet zomaar citeerde, maar dit ook werkelijkheid voor hem was?

Of nog anders, iemand die opgroeit in een kerk waar sterk de nadruk ligt op het verbond, zou die niet veel meer leven vanuit de gedachte: "Heere, het ligt niet in mij, maar ik pleit op Uw verbond." Of zoals ik ooit hoorde van een vrouw die alles kwijt was, die kon enkel nog uitroepen: "Maar Heere, ik ben toch gedoopt?" Waarna ze zekerheid verkreeg dat het inderdaad vastlag in Gods verbond.

En dan die volksaard. Er zijn pratende delen van het land, en ook delen waar gezwegen wordt, als het gaat om het innerlijk. Heeft de volksaard invloed op het geloofsleven?

Ik zou mijn voorbeelden uit kunnen breiden tot buiten de landsgrenzen, maar dat gaat mij nu even te ver.

Mijn vraag is dus concreet: heeft de achtergrond van mensen invloed op de beleving van het geloof?

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Invloed van achtergrond/volksaard op het geloofsleven

Berichtdoor schaapje » 09 feb 2011 12:26

@The Keimpe

Ik denk dat je daar al jaren geleden achter gekomen bent dat het antwoord ja is.
Ben wel benieuwd of je veel reacties zal krijgen, is natuurlijk moeilijk om toe tegeven.

Al die verschillende regels over de zondag, doop, avondmaal het heeft geen enkele
zin om de discussie hierover aan tegaan, denk ik wel eens.

Er moet eens een topic geopend worden met de titel WIE IS JEZUS VOOR JOU
dan zullen velen elkaar vinden en vallen al die verschillen weg.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 09 feb 2011 14:27

Ik weet wel zeker dat de volksaard invloed heeft op mijn geloofsleven.

Ik kom uit een dorp waar 90-95% naar de kerk gaat, waar nog nieuwe kerk gebouwd worden en waar geloven normaal is en niet geloven 'abnormaal'.
2x naar de kerk, bidden/danken/bijbellezen bij het eten is in vrijwel ieder gezinn een vast onderdeel. Er zijn alleen christelijke scholen, er zijn veel koren, de zondag is hier nog aardig rustig, enz. enz. In het dorp zijn we niet zulke praters over het geloof, tenminste. Wel over de buitekant, maar ons eigen, diepe ik daar wordt niet over gepraat.
Toen ik tot bekering kwam waren er dus niet echt dingen die ik actief moest veranderen. Ik ging de dingen niet anders beleven, maar wel intenser. Ik ben niet ineens een prater geworden, al zal ik het nu wel vertellen als het naar gevraagd wordt, terwijl ik er eerder dan netjes om heen wist te praten.

In mijn gemeente wordt nog regelmatig, net als vroeger, het gedichtje wat je noemde aangehaald:
Weg wereld, weg schatten/Gij kunt niet bevatten/Hoe rijk of ik ben/'k Heb alles verloren/Maar Jezus verkoren/Wiens eigen ik ben.
Toen ik je openingspost net las, ontdekte ik dat ik inderdaad meer leef vanuit de rijkdom die ik mocht vinden in Jezus Christus, mijn Zaligmaker dan vanuit mijn eigen verdoemenis.
Ik ben nooit (thuis niet, in de kerk niet) opgevoed met alleen mijn verdoemenis. Het is mij zeker wel ingewreven, maar met heel veel liefde is ook het evangelie er als pap ingegoten. En dan heeft tot op de dag van vandaag invloed op mijn geloofsleven.

@schaapje: ga je gang om zo'n topic te openen. ;)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 14:46

mw schreef:Ik weet wel zeker dat de volksaard invloed heeft op mijn geloofsleven.

Ik kom uit een dorp waar 90-95% naar de kerk gaat, waar nog nieuwe kerk gebouwd worden en waar geloven normaal is en niet geloven 'abnormaal'.
2x naar de kerk, bidden/danken/bijbellezen bij het eten is in vrijwel ieder gezinn een vast onderdeel. Er zijn alleen christelijke scholen, er zijn veel koren, de zondag is hier nog aardig rustig, enz. enz. In het dorp zijn we niet zulke praters over het geloof, tenminste. Wel over de buitekant, maar ons eigen, diepe ik daar wordt niet over gepraat.
Toen ik tot bekering kwam waren er dus niet echt dingen die ik actief moest veranderen. Ik ging de dingen niet anders beleven, maar wel intenser. Ik ben niet ineens een prater geworden, al zal ik het nu wel vertellen als het naar gevraagd wordt, terwijl ik er eerder dan netjes om heen wist te praten.

In mijn gemeente wordt nog regelmatig, net als vroeger, het gedichtje wat je noemde aangehaald:
Weg wereld, weg schatten/Gij kunt niet bevatten/Hoe rijk of ik ben/'k Heb alles verloren/Maar Jezus verkoren/Wiens eigen ik ben.
Toen ik je openingspost net las, ontdekte ik dat ik inderdaad meer leef vanuit de rijkdom die ik mocht vinden in Jezus Christus, mijn Zaligmaker dan vanuit mijn eigen verdoemenis.
Ik ben nooit (thuis niet, in de kerk niet) opgevoed met alleen mijn verdoemenis. Het is mij zeker wel ingewreven, maar met heel veel liefde is ook het evangelie er als pap ingegoten. En dan heeft tot op de dag van vandaag invloed op mijn geloofsleven.

@schaapje: ga je gang om zo'n topic te openen. ;)

Ik dacht dat op De Bult de kerkgang ook enigszins achteruit begon te lopen ? I.i.g. hebben jullie ook met wereldse invloeden te maken :(

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 09 feb 2011 14:48

@TheKeimpe

Ja ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is en ieder mens is een product van zijn opvoeding.

Mensen van de eerste alinea van je illustratie heb ik gekend en ken ik nog.

Betreffende persoon was opgevoed bij een orthodox georiënteerde kerk (je snap denk ik wel welke kerk ik bedoel, ander vegen de mods het weer weg) en zei: ik hoorde steeds van de kansel dat ik mijn ellende maar goed moest over denken en die kan niet diep genoeg zijn. Graaf maar dieper o mensenkind. God alles en de mens niets. God is een verterend vuur en een eeuwige vloek bij wie niemand wonen kan. Hij zag God als een dus danige iemand waar hij het vreselijk benauwd onder kreeg. Hij had een vreselijk benauwdheid voor de hel en wist niet hoe hij dat ontlopen moest.

Dat duurde zo voort tot dat de jehova getuigen (JG) bij hem lang kwamen. Die vertelde hem dat de hel niet bestond. Dat was in eerste instantie een hele opluchting voor hem en sinds die tijd is hij gaan bestuderen of er inderdaad wel een hel bestond. Alle plaatsen in de Bijbel schreef hij op en bestudeerden of dat wel klopte uiteraard met ondersteuning van de JG. Sinds die tijd is hij een fanatiek JG getuigen en gaat ook zelf langs de deur het liefst bij die eerder genoemde orthodox georiënteerde mensen.

Zo zie je maar zo kan het dus ook gaan dit in tegenstelling tot mw
Laatst gewijzigd door Jantjes op 09 feb 2011 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 14:51

Jawel, ik denk zeker dat het invloed heeft. Of je nu bij de Zeeuwen of de Veluwers komt, beiden een bepaald kerkverband, maar toch anders. De Zeeuwen hebben ingrijpende dingen meegemaakt (1953) in Putten is nog steeds het wegvoeren van de mannen tijdens WO 2 een wond, Urk was vroeger een eiland, geeft ook zo een karakter.
Ik ben opgegroeid in een middelgrote stad, waar onze kerk maar een mini-gemeenschap was. Werd zwartekousenkerk genoemd, terwijl het verre van oud ger gem was ! Maar alles "zwaarder" dan de gereformeerde werd al zo genoemd.
Van vaders kant waren ze behoudender dan van mijn moeder's kant. De tantes aan moeder's kant hadden bijv allemaal een tv. Dus daar ging ik graag logeren :wink:
Dus ik heb een van beiden iets meegekregen. Moet ik wel zeggen dat gereformeerd vroeger een stuk "zwaarder" was.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 09 feb 2011 15:59

Ik ben trouwens één belangrijk aspect vergeten, namelijk het gezin waarin je opgroeit.

Misschien hoort het in het andere topic thuis, maar mijn beide ouders nemen, Gode zij dank, zolang ik het weet, deel aan het Avondmaal. Ik denk dat dat mijn visie op het Avondmaal gestempeld heeft, dat het de drempel lager heeft gemaakt.
Als ik de postings van Schelpje lees (en dit is beslist geen aanval), en zie hoe haar ouders ermee omgingen, dan heeft dat ook haar gestempeld.

Soms zie je ook het tegenovergestelde: mensen zetten zich af tegen hun thuissituatie, en daarmee lijkt alles van thuis fout te zijn. (Ook dit is geen verwijt, maar wel een constatering.) Ook het goede dat thuis meegegeven werd, hoort bij het foute verleden, en wordt ontkent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 16:18

En niet alleen mijn ouders !! Ook opa en oma, tantes en ooms, vrienden die over de vloer kwamen.
En nog hoor, mijn broers en zussen, ze hebben er allemaal een mening over en o wee als jij niet in dat straatje past !
Er wordt heel erg op elkaar gelet, marietje heeft een lange broek aan, wij hebben tv, een ander neefje was op een gratis popconcert in Rotterdam gesignaleerd.
Dat is heel erg in bepaalde reformatorische families, ik weet niet of dat overal zo is ?? Maar die eeuwige controle, je wordt gewogen, en in mijn geval: vaak te licht bevonden. Ik ben er nu onderuit gegroeid, maar heb wel eens dingen gelaten of gedaan omdat dat nu eenmaal zo hoort :(

hazelaar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hazelaar » 09 feb 2011 20:47

Natuurlijk bepaalt je opvoeding, het gezin waar je opgroeit, e.d. een deel van je geloofsleven. Dat moeten we ook inzien, onszelf ook durven te relativeren.
Maar wat denk ik ook heel belangrijk is, is om je opvattingen, je denkbeelden te toetsen. Als eerste natuurlijk door de bijbel te lezen. Daarnaast heeft bij mij ook heel goed gewerkt om veel te lezen van heel verschillende schrijvers, van of vroeger tijden, of uit het buitenland, die dus niet in te passen zijn in een huidig bestaand kerkverband en die je dus ook heel onbevooroordeeld kunt lezen (Spurgeon, Calvijn, Augustinus, Packer, Loyd-Jones, Ryle, etc etc)

Dat geeft je niet alleen een bredere blik, maar ook een veel steviger fundament, doordat je leert begrijpen wat nu werkelijk de kernzaken zijn. (natuurlijk alleen als God het zegent, maar dat spreekt voor zich)
Jezus zei tot hem: Ik ben de weg, de Waarheid en het Leven. Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 feb 2011 20:51

Ik ben van oorsprong een noorderling. Nuchter en niet 'goed-gelovig' maar kritisch. Opgegroeid binnen de Hervormde Kerk in de jaren '40 en '50. Vader zeer actief, ouderling, secretaris/penningmeester van de schippersgemeente (coasters, binnenvaart).
Zondagsschool met Kerstfeest waarin prachtige verhalen verteld werd.
Op school helaas een onderwijzer die hel en verdoemenis verweefde in zijn verhalen en ons alle dagen waarschuwde voor de Dag des Oordeels.
Dat ben ik nooit helemaal kwijtgeraakt.

Zeker weten dat je gevormd wordt door het gezin waarin je opgroeit, de kerk waar je catechese kreeg en de scholen. Jezuïeten zeiden niet voor niets: "geef ons het kind de eerste 7 jaar van zijn leven en wij hebben het voor goed gevormd".

De lessen van de onderwijzer ben ik nooit geheel kwijtgeraakt. Altijd is er ergens nog iets van angst dat ik inderdaad verdoemd ben. Het is verschrikkelijk dat het zo gebracht werd en, naar ik begrijp op dit forum, nog steeds gepredikt wordt. De HC heeft maar een superklein deel "ellende" maar heel veel verlossing en dankzegging als je het goed naleest.

Maar wat wij ons hele leven hebben meegekregen aan Bijbeluitleg en leer vormt ons beslist en daardoor komen we in bepaalde topics ook niet tot elkaar. Wat heel jammer en verdrietig is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 21:57

TheKeimpe schreef:Mede door een aantal discussies hier op Refoweb, maar ook door gesprekken met mensen uit andere streken van het land, kwam bij mij de vraag op:
In hoeverre heeft je achtergrond en ook de volksaard invloed op het geloofsleven.

Ter illustratie:
Iemand die kerkt in een kerk waar regelmatig het volgende gedicht wordt aangehaald:
Zijt ge met mijn doem gediend,
Doe het Heere, ik heb het verdiend.

Zal die zich na zijn bekering meer herkennen in een uitspraak: men moet Gods eer meer leren achten dat zijn eigen zaligheid? En zou zo iemand niet meer een indruk hebben van eigen onwaardigheid?

Of iemand die van jongs af aan onder de bediening van een predikant geleefd heeft die zeer regelmatig citeerde:
Weg wereld, weg schatten,
Gij kunt niet bevatten,
Hoe rijk of ik ben.
'k Heb alles verloren,
Maar Jezus verkoren,
Wiens eigen ik ben.

Zal die niet zo gevormd zijn dat hij of zij veel meer leeft uit de rijkdom van Christus, omdat hij of zij van jongs af aan gezien heeft dat de dominee dit niet zomaar citeerde, maar dit ook werkelijkheid voor hem was?

Of nog anders, iemand die opgroeit in een kerk waar sterk de nadruk ligt op het verbond, zou die niet veel meer leven vanuit de gedachte: "Heere, het ligt niet in mij, maar ik pleit op Uw verbond." Of zoals ik ooit hoorde van een vrouw die alles kwijt was, die kon enkel nog uitroepen: "Maar Heere, ik ben toch gedoopt?" Waarna ze zekerheid verkreeg dat het inderdaad vastlag in Gods verbond.

En dan die volksaard. Er zijn pratende delen van het land, en ook delen waar gezwegen wordt, als het gaat om het innerlijk. Heeft de volksaard invloed op het geloofsleven?

Ik zou mijn voorbeelden uit kunnen breiden tot buiten de landsgrenzen, maar dat gaat mij nu even te ver.

Mijn vraag is dus concreet: heeft de achtergrond van mensen invloed op de beleving van het geloof?

Dat denk ik wel. Je hebt 2 verschillende culturen. Kerkcultuur, dus waar je mee opgevoed en grootgebracht bent in de kerk... en regionale of plaatselijke cultuur, hoe men in het algemeen met elkaar omgaat, beiden spelen daarin wel een rol, hoewel ik denk dat de 1e meer invloed heeft. Voor een deel is dat prima, maar we moeten soms ook dingen relativeren omdat ze cultuurbepaald zijn. Overigens kan dat positief werken maar ook negatief, ook dat is goed om te beseffen. Nadruk op bepaalde zaken, houvast aan bepaalde dingen... Wat dat betreft kunnen we dus ook van elkaar (christenen uit anderen culturen en subculturen) leren. Aan de andere kant zijn er ook negatieve invloeden te noemen. "Het moet je wel gegeven worden" is een zinnetje wat bij heel veel mensen kan blijven hangen, soms tot aan hun sterven toe. Kinderen die anderen naroepen: "je mag geen broek aan van de Heer". En zo zijn er denk ik in iedere kerkcultuur wel voorbeelden te vinden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 22:02

Nou Marnix, zo wordt dat niet geroepen hoor.
Eerstens spreekt deze groep bezwaarden over de HEERE en nimmer over de Heer en ten 2e wordt dat op deze manier echt niet nageschreeuwd.
Ik weet niet waar je dit vandaan haalt, in ieder geval wel uit zn verband getrokken :D

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 22:16

Je bent wel een beetje bevooroordeeld denk ik. Jo'tje heeft in Yerseke gewoond en heeft dat daar geregeld van wat zwaarder gereformeerde kinderen naar haar hoofd geslingerd gekregen. Kan jij wel zeggen dat dat niet gebeurt, maar de feiten zijn anders.

Anyhow, daar gaat het niet om, het ging me er om dat cultuurinvloeden naast op positieve maniere, ook op negatieve manieren kunnen werken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 feb 2011 22:26

Marnix schreef:Je bent wel een beetje bevooroordeeld denk ik. Jo'tje heeft in Yerseke gewoond en heeft dat daar geregeld van wat zwaarder gereformeerde kinderen naar haar hoofd geslingerd gekregen. Kan jij wel zeggen dat dat niet gebeurt, maar de feiten zijn anders.

Anyhow, daar gaat het niet om, het ging me er om dat cultuurinvloeden naast op positieve maniere, ook op negatieve manieren kunnen werken.

Het klopt gewoon niet wat je zegt. In die kerken wordt op deze manier gesproken. Ik ben niet bevooroordeeld, maar weet gewoon heel goed in welke termen er wordt gesproken.
En ik denk dat het er wel om gaat, in veel reform. milieus is een broek voor meisjes absoluut not done.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 feb 2011 23:11

Klopt. En dat is een cultuurbepaald iets. En dat neemt men over, horen de kinderen ook... en die weten iets minder goed wat je wel en niet moet zeggen en roepen dan dit soort dingen. Het gebeurt wel degelijk, ik heb het van meer mensen gehoord. Maar goed, het was maar een voorbeeld.

Terug naar “Archief”