Ik herken wel wat ajl zegt over dat moeilijk uit het hoofd te praten. Ons manneke was de eerste tijd bij de psz echt gewoon van slag, omdat kindjes op de psz met speelgoed gooiden. Mama had hem toch een keer verteld, dat je niet met speelgoed mag gooien. En die kindjes deden dat wel! Dagen heeft hij daar met een ernstig gezicht over nagedacht. Sjonge. Ik durf ook bijna niet meer te zeggen 'nog even groter groeien', want dan zegt hij dat over een half jaar nog...
Dat zo'n situatie van een verhuizing effect heeft op gedrag, nou, dat lijkt me nogal simpel, zeg! Het is me een verandering! Maar wat me wel opvalt, is dat je spreekt over dat er geen greintje kwaad bij zit en dat je je daardoor schuldig voelt als je een keer boos wordt... het is ook gewoon een lieverd, maar... er zit geen kwaad in, maar is het het gedrag wat jij wilt zien, wat sociaal is, wat voor hem goed is? Duidelijke grenzen en een mama die kwaad wordt, kan ook heel veilig zijn. Hij moet toch ook leren om zich 'te gedragen'. Zo zie ik het. Haha, dat klinkt alsof ik vind dat een kind zichzelf niet mag zijn, maar dat bedoel ik natuurlijk he-le-maal niet. Van mij mogen ze allemaal stuiteren en klimmen, springen en vallen, maar moeten ze ook leren, wanneer je dat heel even niet doet en dat er grenzen zijn, zeg maar. Dus schuldig voelen? Niet doen, joh! Hij heeft toch recht op een opvoeding?!
Ach ja, hoe dan ook: ik weet niet of ik die brief van de psz zou geven, zeg. Je kindje krijgt zo snel een stempel, een etiketje. Dan is hij dalijk dat jongetje met 'weinig zelfbescherming'. Ja, en dan is hij dalijk een jaar verder, een beetje uitgeraasd, en dan gaan ze op school daar weer eens op duiken. Ik heb toch zo'n hekel aan dat soort brieven, observaties en gedoe. Maar ja, dat ik geen fan ben van de juffen op de psz hier, dat is al eerder duidelijk geworden
(Gisteren haalde ik hem op, waren ze buiten aan het spelen. Hij zat op een fietsje, maar hij heeft een hekel aan fietsen - er zit gewoon een Nigeriaans hoofd op en hij heeft besloten dat loopfietsen sneller gaat dan trappen - en maakt van alles een loopfiets. Zagen ze er een probleem in: hij fietst niet. En wat heb ik gedaan: ik ben gaan lachen. Heel hard gaan lachen. En toen vroeg de juf verbaasd, of hij thuis wel een driewieler had... Toen moest ik op mijn lip bijten en heb heel ernstig gezegd, na een korte pauze... "hij heeft er..... wel TWEE! En hij fietst er op... GEENEEN!")
Niet geven, die brief.