Lichaamstaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

klaasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2011 23:47

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor klaasje » 19 jan 2011 20:02

TheKeimpe schreef:Een goede stap. Bij ons op de Bijbelstudievereniging komen ook mensen die niet zoveel zeggen in een groep. Als tweede voorzitter heb ik weleens de leiding, maar ik ga deze mensen dan echt niet uit de tent lokken, maar kun jij mij vertellen hoe je dat zou ervaren, als degene die de leiding heeft je als eerste zou laten reageren op een vraag?


Heb daar geen moeite mee. Zou er meer moeite mee hebben als het altijd dezelfde zijn die vragen voorgeschoteld krijgen. Dan voel je je buitengesloten min of meer.
Maar zit wel verschil in om gewoon een vraag te stellen, dan iemand uit z'n tent te lokken..

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Filosoof » 19 jan 2011 20:07

TheKeimpe schreef:In de groep mensen (Daniëlkamp) waar ik mijn vrouw heb leren kennen was zij ook niet direct de spraakzaamste.

Ingepakte cadeautjes hebben op mij ook altijd meer aantrekkingskracht gehad, dan uitgestalde spullen in een vitrine.

Oftewel: introverte mensen zijn ingepakte cadeautjes. Je moet erachter komen hoe ze zijn, ze zitten vol verrassingen en ze zijn interessant. Stille wateren hebben vaak diepe gronden.
Extraverte mensen - althans, sommige - zijn in dat opzicht veel minder intrigerend.

Moest ik even kwijt.
;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 22:07

klaasje schreef:Krijg trouwens wel eens het idee dat doordat je weinig zegt weleens een beetje buitengesloten ben. Maar dat is meer mijn gevoel.


Tja, als je niet een beetje mee praat en bijdraagt aan het gesprek wordt het voor mensen wel lastig je in de groep op te nemen. Wat moeten mensen dan, als je op vragen alleen ja of nee-antwoorden krijgt?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 22:11

Filosoof schreef:Oftewel: introverte mensen zijn ingepakte cadeautjes. Je moet erachter komen hoe ze zijn, ze zitten vol verrassingen en ze zijn interessant. Stille wateren hebben vaak diepe gronden.


Soms is het gewoon 10 centimeter stinkende modder :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

klaasje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 75
Lid geworden op: 05 jan 2011 23:47

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor klaasje » 19 jan 2011 22:34

Mortlach schreef:
klaasje schreef:Krijg trouwens wel eens het idee dat doordat je weinig zegt weleens een beetje buitengesloten ben. Maar dat is meer mijn gevoel.


Tja, als je niet een beetje mee praat en bijdraagt aan het gesprek wordt het voor mensen wel lastig je in de groep op te nemen. Wat moeten mensen dan, als je op vragen alleen ja of nee-antwoorden krijgt?


Er zijn altijd mensen die zelf graag aan het woord zijn, en weinig ruimte voor anderen overlaten. Simpelweg omdat zij hun antwoord altijd klaar hebben. De 'stillere'moeten ff wat langer nadenken.. :roll:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Mortlach » 19 jan 2011 22:45

klaasje schreef:Er zijn altijd mensen die zelf graag aan het woord zijn, en weinig ruimte voor anderen overlaten. Simpelweg omdat zij hun antwoord altijd klaar hebben. De 'stillere'moeten ff wat langer nadenken.. :roll:


Dat soort mensen zijn er ook, maar niet iedereen is zo. Ik weet nog wel dat in werkgroepen van de universiteit ook altijd dezelfde mensen (waaronder ik) antwoorden gaven, maar als wij het niet deden kwam er simpelweg geen antwoord. Dat had niks met 'langer moeten nadenken' te maken.

Ik merk het nou nog steeds, dat er mensen zijn die in teamvergaderingen het liefst achteraan in een hoekje zouden willen wegkruipen met een groot persoon voor hen zodat ze maar geen 'beurt' krijgen van de manager.

Natuurlijk moet je rekening houden met elkaar in een groep, maar de verantwoordelijkheid van de ander houdt op een gegeven moment echt op. Dan is het gewoon een kwestie van zelf actief voor je mening uitkomen en niet wachten totdat de ander die mening uit jou sleept.

Soms komen er de leukste dingen uit als je gewoon wat zegt zonder daar al te lang bij stil te staan. Het is ook niet erg als je wat doms zegt, je moet meestal behoorlijk wat kwaad in de zin hebben om iemand echt te beledigen en mocht dat onbedoeld toch gebeuren, dan is een excuusje ook zo gemaakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 01:07

Mortlach schreef:Soms is het gewoon 10 centimeter stinkende modder :-)

Laat me nu gewoon in de illusie, met je nuchtere praatjes! :P
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 19:29

Filosoof schreef:
Mortlach schreef:Soms is het gewoon 10 centimeter stinkende modder :-)

Laat me nu gewoon in de illusie, met je nuchtere praatjes! :P

Mortlach, het is dat je het niet over mijn vrouw heb, anders zou ik vandaag nog in het vliegtuig stappen om je een pak slaag te geven :mrgreen:
Ik vond het verhaal van Filosoof juist zo mooi.

Klaasje, hoe ervoer je dat op school, vond je het daar lastig om antwoorden te geven als de docent iets vroeg?

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor ajl » 20 jan 2011 20:28

Filosoof schreef:
TheKeimpe schreef:In de groep mensen (Daniëlkamp) waar ik mijn vrouw heb leren kennen was zij ook niet direct de spraakzaamste.

Ingepakte cadeautjes hebben op mij ook altijd meer aantrekkingskracht gehad, dan uitgestalde spullen in een vitrine.

Oftewel: introverte mensen zijn ingepakte cadeautjes. Je moet erachter komen hoe ze zijn, ze zitten vol verrassingen en ze zijn interessant. Stille wateren hebben vaak diepe gronden.
Extraverte mensen - althans, sommige - zijn in dat opzicht veel minder intrigerend.

Moest ik even kwijt.
;)


Toch zijn er ook mensen ( daar schaar ik mijzelf onder) die extravert overkomen voor de buitenwereld, maar eigenlijk heel introvert zijn. Dat maakt het ook niet altijd makkelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 20:30

Mortlach schreef:
Filosoof schreef:Oftewel: introverte mensen zijn ingepakte cadeautjes. Je moet erachter komen hoe ze zijn, ze zitten vol verrassingen en ze zijn interessant. Stille wateren hebben vaak diepe gronden.


Soms is het gewoon 10 centimeter stinkende modder :-)

Wat moet jij teleurgesteld zijn :(

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 20:48

ajl schreef:
Filosoof schreef:
TheKeimpe schreef:In de groep mensen (Daniëlkamp) waar ik mijn vrouw heb leren kennen was zij ook niet direct de spraakzaamste.

Ingepakte cadeautjes hebben op mij ook altijd meer aantrekkingskracht gehad, dan uitgestalde spullen in een vitrine.

Oftewel: introverte mensen zijn ingepakte cadeautjes. Je moet erachter komen hoe ze zijn, ze zitten vol verrassingen en ze zijn interessant. Stille wateren hebben vaak diepe gronden.
Extraverte mensen - althans, sommige - zijn in dat opzicht veel minder intrigerend.

Moest ik even kwijt.
;)


Toch zijn er ook mensen ( daar schaar ik mijzelf onder) die extravert overkomen voor de buitenwereld, maar eigenlijk heel introvert zijn. Dat maakt het ook niet altijd makkelijk.

Hoe moet ik dat precies zien: overschreeuw je jezelf, of praat je dan maar omdat je denkt dat de ander vindt dat je moet praten.
Als je niets wilt zeggen, dan hou je toch gewoon je mond?

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 21:12

TheKeimpe schreef:Als je niets wilt zeggen, dan hou je toch gewoon je mond?

Sterk opgemerkt. Het probleem is echter dat de maatschappij anno 2011 in de illusie verkeert dat extravertheid een zegen is en introvertheid een vloek. In de jaren zestig bijvoorbeeld was de visie daarop zo ongeveer andersom.
Mensen die weinig zeggen worden bestempeld als onzeker, waardoor ze - je raadt het al - ook daadwerkelijk onzeker worden. De baas stuurt die stille administrateur op een assertiviteitscursus, het stille kind moet naar de kinderpsycholoog en die stille puber is het lelijke eendje van de klas.

Dat is eigenlijk enorm sneu. Een introvert mens kan zichzelf namelijk vermaken en haalt zijn energie uit het alleen zijn. Een extravert mens heeft daar veelal (voor de muggenzifters: niet altijd) anderen voor nodig. De één laadt zijn accu op in de 'eenzaamheid', de ander in het gezelschap. Natuurlijk is de extraverte persoon in het algemeen succesvoller op de arbeidsmarkt en in het sociale milieu, maar dat neemt niet weg dat de introverte persoon een ware overlever is wanneer de tijden eenzaam zijn.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jan 2011 21:14

Als we het op geloofsgebied nou net zo eens waren als hier, dat zou een zegen zijn :)

Maar ik onderschrijf je verhaal van harte. Toch één kanttekening: de extraextraverte leerling wordt ook uitgekotst door de klas, omdat hij nou nooit zijn klep eens even houdt.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor ajl » 20 jan 2011 21:28

Met introvert bedoelde ik meer 'het achterste van de tong niet laten zien'. Ik overschreeuw mijzelf zeker niet, maar ben niet de rustigste en klets veel. Daarom denken veel mensen dat ik een open boekben, terwijl dat zeker niet zo is.

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Lichaamstaal

Berichtdoor Filosoof » 20 jan 2011 21:32

TheKeimpe schreef:Als we het op geloofsgebied nou net zo eens waren als hier, dat zou een zegen zijn :)

;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten