Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2011 16:33

schelpje3 schreef:Laat me raden, jij speelt..... dungeon :mrgreen:


Was het maar waar... :wink:

We zijn afgelopen dinsdag gestopt halverwege een spannend gevecht tegen een troep Goblins die een boerderij hadden aangevallen. Het zijn er behoorlijk veel, en geen idee hoeveel er nog in de boerderij zitten verstopt. Dat gaan we dinsdag zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Spons » 22 jan 2011 16:45

eh back on topic.... :mrgreen:

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Jo'tje » 22 jan 2011 17:49

schelpje3 schreef:
Filosoof schreef:De Bijbel heeft toch ook veel 'fantasy' elementen?
Er komen draken in voor en allerlei andere sprookjesachtige dingen.

Ik bedoel dus niet dat 't een sprookje is hè, maar gewoon dat het elementen kent die je heden ten dage ook terugziet in fantasy.

Ja eigenlijk wel.
Brandende braambos, de doorgang door de Rode Zee.
Bloed aan de deurposten, toch allemaal geen gebruikelijke dingen !


En wat te denken van het boek Openbaringen? :)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 17:56

Jo'tje schreef:En wat te denken van het boek Openbaringen? :)

Komen meer draken in voor dan in het epos van menig fantasy-schrijver. :D
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Schipje » 22 jan 2011 18:08

Mortlach, ik vind jou posts hier 'grappig' om te lezen. Blijkbaar zijn de mensen in dit topic gewoon heeeeel erg verschillend. Ik heb me nog nooit iets kunnen voorstellen bij 'lekker' griezelen. Ik hield als kind al niet van spookhuizen in speeltuinen, vond het alleen maar doodeng. En om eerlijk te zijn vind ik zulke rollenspellen als jij doet een beetje kinderachtig :oops: maar misschien is dat bevooroordeeld omdat ik geen idee heb hoe dat zou voelen, ben er overigens ook niet benieuwd naar :wink: .

Gebruikersavatar
Filosoof
Sergeant
Sergeant
Berichten: 485
Lid geworden op: 04 jun 2009 22:36
Locatie: Venetië, Italië

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Filosoof » 22 jan 2011 18:15

Schipje schreef: En om eerlijk te zijn vind ik zulke rollenspellen als jij doet een beetje kinderachtig :oops: maar misschien is dat bevooroordeeld omdat ik geen idee heb hoe dat zou voelen, ben er overigens ook niet benieuwd naar :wink: .

Is niet kinderachtig hoor. Zeker dingen als Dungeons & Dragons niet. Het is hetzelfde als een leuk boek lezen, maar hier bepaal je de koers van het verhaal zelf, kun je improviseren, je fantasie kwijt, etc. ;)
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor schelpje3 » 22 jan 2011 18:32

Jo'tje schreef:
schelpje3 schreef:
Filosoof schreef:De Bijbel heeft toch ook veel 'fantasy' elementen?
Er komen draken in voor en allerlei andere sprookjesachtige dingen.

Ik bedoel dus niet dat 't een sprookje is hè, maar gewoon dat het elementen kent die je heden ten dage ook terugziet in fantasy.

Ja eigenlijk wel.
Brandende braambos, de doorgang door de Rode Zee.
Bloed aan de deurposten, toch allemaal geen gebruikelijke dingen !


En wat te denken van het boek Openbaringen? :)

Tja, er staan nog veel meer "harde" verhalen in de Bijbel. Veel mensen blijven steken in ik hou van Jezus, Hij is voor mij gekruisigd, maar al die andere Bijbelboeken ? In de Bijbel worden sommige mensen, met goede bedoelingen ! met de dood gestraft.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Jo'tje » 22 jan 2011 20:11

Ik bedoel gewoon dat je openbaringen ook als een soort 'fantasy' zou kunnen zien, vanwege allerlei beelden die worden gebruikt.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2011 20:34

Filosoof schreef:
Schipje schreef: En om eerlijk te zijn vind ik zulke rollenspellen als jij doet een beetje kinderachtig :oops: maar misschien is dat bevooroordeeld omdat ik geen idee heb hoe dat zou voelen, ben er overigens ook niet benieuwd naar :wink: .

Is niet kinderachtig hoor. Zeker dingen als Dungeons & Dragons niet. Het is hetzelfde als een leuk boek lezen, maar hier bepaal je de koers van het verhaal zelf, kun je improviseren, je fantasie kwijt, etc. ;)


Sorry dat ik even off topic doorga hierover hoor, maar wil dus op verzoek best even vertellen hoe Dungeons and Dragons bij ons gaat.

We hebben nu een groep van 4 spelers. tussen de 25 en 37 jaar. Na het werk komen we samen bij iemand thuis en eten we gezellig met zijn allen. Daarna pakt iedereen zijn blaadje waar het 'personage' op staat en beginnen we. We zitten gewoon aan tafel met een papiertje, pen, en wat dobbelstenen. Er wordt dus niet verkleed en we rennen ook niet rond. Als je dat wil, kan dat wel, maar dan heet het Live Action RolePlaying, en dat is niks voor mij.

Een van de spelers is DM (Dungeon Master). De DM vertelt het verhaal dat hij verzonnen heeft en vertelt op wat voor locatie de personages van de andere spelers zijn, wat ze zien, alles wat je je maar kan bedenken. De spelers laten hun personage dingen doen, praten, vragen stellen.

De wereld is fantasy a la Lord of the rings, dus regelmatig wordt er gevochten met allerlei gespuis, van simpele struikrovers tot enorme watermonsters of zelfs draken (maar zo ver zijn we nog lang niet). Wij vechten nu nog tegen goblins, kleine kwaardaardige mensachtigen. Vechten is eigenlijk simpel. Je zegt tegen de DM: ik val de goblin links aan,; je rolt een dobbelsteen en als je hoog genoeg rolt sla je raak en mag je schade doen, net zo lang tot de goblin dood is. Uiteraard vecht de goblin wel terug en dat is soms nog best spannend.

Verder is het helemaal wat je er zelf van maakt. Mijn personage is lekker uitbundig, een musketier met tabard en grote hoed met veer. Ondertussen is het wel de meest vuile vechter die er is. Ik probeer van elke aanval iets moois te maken, voor mijn eigen vermaak en dat van de anderen. Ik schop, sla, bijt en spuug als ik de kans krijg. De laatste keer deed ik een goblin in 1 klap zó veel schade dat de DM besloot dat ik zijn kop eraf had gehakt. Waarna ik dus bij de volgende aanval zeg: Ik schop het afgehakte hoofd richting de volgende goblin! Die ving het hoofd op en stond er een beetje verbaasd naar te kijken terwijl ik mijn degen kort werk van hem maakte.

Er gaat natuurlijk ook wel eens wat mis. Als je een 1 gooit op een dobbelsteen (met 20 zijden, dus zo vaak gebeurd het niet), gaat wat je probeert finaal mis. In plaats van te slaan laat je je wapen per ongeluk los, of zoiets. Dat is een speler nu al zo vaak overkomen dat ik volgende keer dat we spelen met veel omhaal zeg dat ik haar een leren riempje geef zodat ze haar wapen aan haar pols kan vastmaken. Niet dat het uitmaakt, maar grappig is het wel.

Kijk, al met al is het een goed excuus om met een aantal vrienden een paar uur per week aan tafel gezellig dingen samen te doen, en vooral heel veel grappen te maken en veel te lachen. Zowel binnen het spel als over het spel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Schipje » 22 jan 2011 21:40

Leuk dat je het even uitlegt Mortlach.

Er wordt dus niet verkleed en we rennen ook niet rond.

Dat beeld had ik dus wel.

Ondanks je verhaal hou ik het toch maar lekker bij een potje uno ofzo :P

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor gempa » 22 jan 2011 22:04

schelpje3 schreef:Ik zie trouwens helemaal niks in die fantasy films, dus ook niet Narnia en Lord of the Rings. :(
Het is mij allemaal te vaag.
Als ik dit soort figuren in mijn droom tegenkom, word ik badend in het zweet wakker :shock:


kijk dat ia al een heel verschil, mijn dochter vondt lezen pas leuk nadat ze fantasy boeken ontdekte, zij heeft en ik ook trouwens een vreselijke hekel aan dat soort fantasielozie boekjes , die refo moeders met te veel tijd schrijven,
met titels zoals hanneke en janneke enz.
echt brrr, geef mij dan maar een lekker spannend verhaal

al moet ik zeggen dat ik pietje bel ook leuk vindt, :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 22 jan 2011 22:46

Schipje schreef:Leuk dat je het even uitlegt Mortlach.

Er wordt dus niet verkleed en we rennen ook niet rond.

Dat beeld had ik dus wel.


Ja, ik ken wel mensen die dat doe, maar zoals ik al zei, dat gaat mij toch net wat te ver.

Ondanks je verhaal hou ik het toch maar lekker bij een potje uno ofzo :P


Uiteindelijk maakt het niet uit welk spel je gebruikt om een paar uur gezellig met dierbaren door te brengen, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 82 gasten