Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor ajl » 11 jan 2011 10:24

Hier idem dito. Hugo kijkt naar Sesamstraat en Thomas en vindt het geweldig. Cato is momenteel van de Bumba. Verder luisteren ze naar gewone kinderliedjes en Hugo danst daar uitbundig op. K3 hebben wij niet in huis, maar ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat hij bepaalde liedjes van K3 wel luistert.

De DD heb ik geen moeite mee, griekse goden horen ook bij de geschiedenis en ik vind het niet erg als hij op den duur Homerus zou gaan lezen :wink: Sprookjes vind ik geweldig leuk en zal ik vol overgave gaan voorlezen, net zoals Pinkeltje en Dick Trom, maar momenteel zitten wij nog in de Jip en Janneke.

Mijn kind domweg wat verbieden vind ik persoonlijk niet zo goed. Natuurlijk bepaal ik nu wat zij zien en horen, maar ik vind het belangrijker dat zij keuzes leren maken in het leven. Daar zijn zij nu uiteraard nog te klein voor, maar ik wil de teugels niet te strak trekken. Ik heb namelijk te vaak gezien dat dat averechts werkt
Laatst gewijzigd door ajl op 11 jan 2011 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 10:25

cornelia77 schreef:@Mortlach
Het past niet echt in dit topic, maar ik wil proberen antwoord te geven.
Het feit dat ik geen voorstander ben van het lezen van DD heeft niet echt met angst te maken. Ook niet met het afbakenen van fantasie. Wij willen onze kinderen leren, om keuzes te maken en onderscheid te maken tussen goed en kwaad. Het is best moeilijk om daarin grenzen te trekken en ik durf ook niet te beweren dat wij daarin consequent de goede lijn te pakken hebben. Ik ben er van overtuigt dat de satan machtig is om mensen (en kinderen) van God af te trekken, houden. Wij willen graag dat onze kinderen een levende relatie met God hebben. Daar mag satan niet tussen staan. Ik wil dus niet dat onze kinderen interesse krijgen in occulte dingen, omdat daardoor de satan macht over hun leven kan krijgen.
Ergens moet je een grens trekken, die hebben wij dus bij de DD getrokken, o.a. omdat daar veel verhalen over heksen enzo instaan. Ook de plaatjes met duiveltjes en engeltjes op de schouders vind ik te ver gaan.
Maar...ik vind wel weer dat onze kinderen de sprookjes als hans en grietje, roodkapje enz moeten kennen. Dat hoort naar mijn gevoel wel een beetje bij de opvoeding. Maar 't is wel uiterst inconsequent, omdat in sprookjes ook bijna altijd heksen voorkomen.
Voor een deel is het dus ook gevoelsmatig en niet helemaal helder uit te leggen. (Dat is ook niet mijn sterkste kant, moet ik zeggen.)


Ik denk dat ik je wel begrijp, dank je voor je uitleg. Dan rest alleen de vraag of je met de Donald Duck verhaaltjes 'interesse in het occulte' stimuleert. Ik zie niet in hoe dat zou gaan, zoals gezegd, netzomin stimuleer je een carrière in de criminaliteit als je ze Lucky Luke en de Daltons laat lezen. Maar goed, het staat ieder vrij hun kinderen op te voeden zoals zij dat goed denken te doen, natuurlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Schipje » 11 jan 2011 11:08

Mortlach schreef:
vpk schreef:en mortlach: dit liedje gaat echt niet over een kindje met haar moeder!


Dat zeg je nou wel, maar ik ben benieuwd wat de doelgroep zegt als je het hen vraagt. Mama wordt toch meerdere keren herhaalt in het refrein.

Mortlach, ik vind het haast lachwekkend dat je hier suggereerd dat het liedje over een moeder gaat! Als dat zo is, dan gaat het over incest, en dat lijkt me niet.
"Mama wordt toch meerdere keren herhaalt in het refrein." zelfs jij als volwassene trapt erin.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 11:12

Schipje schreef:Mortlach, ik vind het haast lachwekkend dat je hier suggereerd dat het liedje over een moeder gaat! Als dat zo is, dan gaat het over incest, en dat lijkt me niet.
"Mama wordt toch meerdere keren herhaalt in het refrein." zelfs jij als volwassene trapt erin.


Het is haast net zo lachwekkend voor mij om te zien hoe een volwassen begrip van seksualiteit op een peuter wordt geprojecteerd hoor.

Ik trap helemaal nergens in. natuurlijk zie ik als volwassene wel dat er een voor mij duidelijke laag in de tekst zit, maar ik weet ook dat een kind dat heel anders ervaart.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor lammetje » 11 jan 2011 11:19

misschien snapt het kind het niet, maar jij als ouder wel. En jij moet er toch ook naar luisteren. Ik zou me niet willen 'verlagen' sorry voor het woord, om naar zulke muziek te 'moeten' luisteren omdat mijn kind dat zo leuk vind.

Ik merk dat men steeds meer met de wereld mee wil, we moeten er doorheen, maar we moeten wel duidelijk een andere weg trekken dan 'de wereld' ...

En daar hoort volgens mij ook het 'verbieden' van bepaalde muziek (zoals K3), DVD en kledingkeuze.

Natuurlijk zal ik niet zeggen; dat mag niet omdat ik het niet wil hebben. Dat hebben mijn ouders ook nooit gedaan. En ik wil ook echt niet álles verbieden, maar ik wil mijn kinderen wel iets meegeven over 'verantwoord' mediagebruik, waar in mijn ogen tegenwoordig ook de muziek onder valt, want je kunt álles op je mobiel luisteren.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor ajl » 11 jan 2011 11:21

@ Mortlach Ik vind dat wel een gevaarlijk standpunt wat jij inneemt. (Om het breder te trekken; dat is ook het standpunt wat pedosexuelen innemen; hiermee wil ik niet de discussie op de vlak gaan voeren) Ik denk niet dat het van belang is wat het kind ervaart bij een bepaalde handeling, maar dat het belangrijk is dat een kind leert hoe het op een ander overkomt. Het is juist de taak van ouders om het kind hiervan te behoeden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 11:48

ajl schreef:dat is een andere discussie ( waar de gemoederen altijd hoog over oplopen).


Ja, oké, laat dat dus maar even.

Maar goed, ik heb nog geen reactie gezien op mijn idee de cdtjes te censureren - de acceptabele liedjes wel laten horen en de onacceptabele niet. Of is K3 vanwege 1 of 2 dubieuze liedjes meteen helemaal persona non grata verklaard?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor gempa » 11 jan 2011 11:50

dat lijkt mij zeeer verwarrend eerlijk gezegd, op deze leeftijd

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 11:57

gempa schreef:dat lijkt mij zeeer verwarrend eerlijk gezegd, op deze leeftijd


Hoezo? Je neemt het originele cdtje en knipt daar het een en ander uit (lees, niet die liedjes kopiëren die niet kunnen) en brandt dat op een leeg nieuw cdtje. Geen kleuter die het merkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Sterretje » 11 jan 2011 12:26

Ik ben er niet voor om te censureren.
Waarom het ene wel en het andere niet...
Ik ben dan echt voor duidelijkheid, zeker voor jonge kinderen.
Ze zingen liedjes die niet door de beugel kunnen, dus voor mij is het dan: helemaal niets van de groep luisteren!


(nog terugkomend op je opmerking over Griekse mythen e.d. Helemaal mee eens dat je daar iets van moet weten, maar niet op die manier op een heel jonge leeftijd)
Time flies when you have none!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 12:30

Sterretje schreef:Ik ben er niet voor om te censureren.
Waarom het ene wel en het andere niet...
Ik ben dan echt voor duidelijkheid, zeker voor jonge kinderen.
Ze zingen liedjes die niet door de beugel kunnen, dus voor mij is het dan: helemaal niets van de groep luisteren!


Oei, maar dan houd je maar heel weinig over, ben ik bang.

(nog terugkomend op je opmerking over Griekse mythen e.d. Helemaal mee eens dat je daar iets van moet weten, maar niet op die manier op een heel jonge leeftijd)


Waarom niet? Waarom sprookjes van moeder de gans wel, maar 'sprookjes' van Homerus niet? Niemand die na het lezen van de Odyssee echt geloofd dat Poseidon bestaat hoor...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Sterretje » 11 jan 2011 12:31

Ik denk dat je in een bepaald opzicht weinig overhoudt. (net als met films)
Maar heeft dat niet te maken met het Christen zijn in deze wereld?

Over die mythen: nogmaals, ik ben er niet tegen. Ook niet om het kinderen voor te lezen. Maar wel op die manier in die stripvorm. Daar was ik het niet mee eens.
Time flies when you have none!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Galateia » 11 jan 2011 12:34

Ik vind samen 'censureren' juist wel heel goed. Sommige liedjes kunnen wel, andere liedjes kunnen niet. Zo hoop ik dat mijn kind later ook heel goed onderscheid kan maken. En als hij dan ouder is, ook kan begrijpen waarom zijn ouders sommige dingen wel en sommige dingen niet toelaatbaar vinden. Simpel. Ik vergelijk het met het kijken van tv. Wij kijken van alles, maar niet alles. En daar hebben we zo onze redenen voor. Nou, je zegt toch ook niet: helemaal geen tv meer? (Ik weet dat er refo's zijn die helemaal geen tv hebben, maar er zijn er toch ook velen met)
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Galateia » 11 jan 2011 12:36

Maar die mythen gaan toch echt een stap verder dan de Donald Duck, hoor, ook los van de plaatjes. Die inhoud is toch echt wel een stuk heftiger! En toch vinden we mythologie vaak iets anders dan de Donald Duck, enzo. Best wel apart.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 12:46

Galateia schreef:Maar die mythen gaan toch echt een stap verder dan de Donald Duck, hoor, ook los van de plaatjes. Die inhoud is toch echt wel een stuk heftiger! En toch vinden we mythologie vaak iets anders dan de Donald Duck, enzo. Best wel apart.


Voor mij was het altijd hoe gruwelijker, hoe liever dat ik het had. En toch ben ik groot geworden als sociaal aangepaste, evenwichtige volwassene.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten