Dochter wil K3 luisteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2011 21:56

cornelia77 schreef:Wij willen bijvoorbeeld geen Donald Duck'jes in huis. Belachelijk volgens de meeste mensen om ons heen. Maar wij hebben moeite met al die onwerkelijke dingen als heksen, draken en dergelijke dingen. Samen met onze kinderen hebben we er een paar doorgenomen en in alle Duckjes kwamen dergelijke dingen voor. Toen snapten onze kids wat we bedoelden. En als ze ergens anders een duckie lezen, vinden we dat echt geen groot probleem, maar hier komen ze er gewoon niet in. Dan maar belachelijk...


Kun je me uitleggen waar je dan precies moeite mee hebt? Ik kan me daar namelijk erg lastig een beeld van maken.

Als ik het me probeer in te beelden zie ik het zo dat je bang bent/lijkt (misschien te sterke woordkeuze maar kan zo gauw niet verzinnen wat ik bedoel) voor fantasie. Voor mij is fantasie iets schitterends wat je juist zo veel mogelijk zou moeten stimuleren, daar heb je je hele leven plezier van. Ik weet nog dat ik toen ik 2 turven hoog was al naar 'toververhalen' luisterde die mijn vader speciaal voor mij opnam van de radio. Geweldige sprookjes en verhalen waar ik enorm fijne zij het vage herinneringen aan heb, maar waaraan ik waarschijnlijk een deel van mijn beeldende fantasie aan heb te danken.

Het kind weet als het goed is in 100% van de gevallen wanneer iets fantasie is en wanneer niet, bijzondere gevallen met PDD-NOS en dergelijke even buiten beschouwing gelaten.

Trouwens, als je dan toch over onwerkelijke dingen nadenkt, een pratende eend die kan autorijden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 10 jan 2011 21:58

vpk schreef:en mortlach: dit liedje gaat echt niet over een kindje met haar moeder!


Dat zeg je nou wel, maar ik ben benieuwd wat de doelgroep zegt als je het hen vraagt. Mama wordt toch meerdere keren herhaalt in het refrein.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
vpk
Majoor
Majoor
Berichten: 2070
Lid geworden op: 05 jun 2007 12:54
Locatie: onder de ijssel

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor vpk » 10 jan 2011 22:26

Mortlach schreef:Als je de rest van de tekst leest, zie je dat het over iemands moeder gaat. Gaat het liedje nu over incest? Of over een kindje dat graag bij haar moeder is?

ik vraag me af wat dan de opzet is van zulke teksten. als je zegt: de doelgroep snapt er toch niets van, waarom moeten er dan zulke dingen gezongen worden in kinderversjes? dan kan het toch net zo goed gaan over een koetje of een kalfje van mij part op dezelfde wijs.
Zijn handen, jouw handen
jouw zorg, Zijn zorg!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2011 22:38

Onze jongens interesseert k3 niet maar het zou ook hier niet in huis komen. Net als de donald duck. Ook de filmpjes op internet mogen ze niet kijken. Het verbaast mij wel eens wat anderen volgens hun wel mogen kijken. Door nu duidelijk te zijn hopen we later te voorkomen dat ze naar verkeerde muziek gaan luisteren. Wel geven we ze alternatieven die wel mogen en wat hun interesse geeft.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor LeChat » 10 jan 2011 22:48

Memmem: wat is er mis met de Donald Duck? 't Is al lang geleden dat ik er eentje ingezien heb, maar ik zou het echt niet weten. Een oprechte vraag om uitleg dus.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Memmem » 10 jan 2011 22:53

O.a de zwarte magie die er in voor komt met de heks. Ook voor mij is het lang geleden dat ik er 1 las dus ik weet niet alle verhaallijnen meer maar wel dat dus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 00:42

Memmem schreef:O.a de zwarte magie die er in voor komt met de heks. Ook voor mij is het lang geleden dat ik er 1 las dus ik weet niet alle verhaallijnen meer maar wel dat dus.


Ja, je hebt 2 heksen, zwarte Magica, de vijand van Dagobert (verhaallijn is altijd dat zij met meer of minder succes het geluksdubbeltje probeert te stelen), en Madam Mikmak, een iets lastiger te plaatsen heks met meer variatie qua verhalen.

Maar goed, het zijn verhalen, en zonder vijand geen held. Er moet iets gebeuren wil het spannend zijn, toch? En hoe machtiger de vijand, hoe spannender het verhaal. Maar net zo goed dat de Zware Jongens niet met nog meer stereotypen kunnen worden getekend, geldt dat voor de heksen ook. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar één kind is dat denkt dat heksen echt bestaan na het lezen van een Donald Duck.

Ik vraag me oprecht af waar men zich zorgen om maakt. Echt, kan iemand me dat uitleggen? Het enige dat ik kan bedenken is dat ouders bang zijn dat kinderen spelenderwijs met 'echte' hekserij in aanraking zullen komen, maar die kans is mijns inziens net zo groot als dat ze echt prins of prinses worden door Assepoester te lezen. Of een bank gaan beroven na het zien van de Zware Jongens.

Misschien komt het omdat fantasie zo'n belangrijke rol in mijn leven speelt, iets wat ik echt als zegen voel, dat ik het idee die fantasie 'af te bakenen' zo vreemd vind. Híer mag je wel over fantaseren, maar dáár niet over. Ik kan dat totaal niet bevatten. Ik kan me geen situatie bedenken waarin een rijke fantasie iets slechts is (mits voldoende zelfbeheersing en gepast gedrag, uiteraard). Het is fantasie, het is niet echt. Je wéét dat het niet echt is, dat maakt het leuk en tegelijkertijd volledig onschuldig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Kris
Mineur
Mineur
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 mei 2010 10:13

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Kris » 11 jan 2011 01:10

Weet je overigens dat de heksen met hun magie áltijd verliezen, Memmem?

Het lijkt wel een christelijk verhaal joh!

Sterretje
Moderator
Berichten: 1461
Lid geworden op: 11 sep 2002 13:51

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Sterretje » 11 jan 2011 08:16

Ik weet wel dat wij vroeger de Donald Duck hadden tot er een verhaal in stond over (ik geloof) Griekse goden. Zo'n godenzoon ging naar het 'duister' en daar werd zijn levensdraad bijna doorgeknipt e.d. Toen was het ineens afgelopen met de Donald Duck;-) We mochten wel Donald Duck extra lezen, dus alleen de Donald Duck verhalen maar niet meer een gewone omdat mijn ouders de vervolgverhalen al vaker op het randje vonden.
Time flies when you have none!

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor ajl » 11 jan 2011 08:19

Een vraag voor de mensen die tegen Donald Duck zijn; hoe denken jullie over sprookjes? Mogen jullie kinderen die luisteren, lezen of zien?

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor J.A. » 11 jan 2011 08:35

Hier komen er geen sprookjes, donalds en zo in huis!

En wat Kris zegt, klopt, het 'lijkt' wel christelijk!!

En ik weet van mezelf dat ik ze toch wel bij anderen las en hoorde,
maar ik ben er nu vanaf gestapt, het is gewoon niet goed.
Er zijn betere dingen om voor te leven!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor cornelia77 » 11 jan 2011 09:19

@Mortlach
Het past niet echt in dit topic, maar ik wil proberen antwoord te geven.
Het feit dat ik geen voorstander ben van het lezen van DD heeft niet echt met angst te maken. Ook niet met het afbakenen van fantasie. Wij willen onze kinderen leren, om keuzes te maken en onderscheid te maken tussen goed en kwaad. Het is best moeilijk om daarin grenzen te trekken en ik durf ook niet te beweren dat wij daarin consequent de goede lijn te pakken hebben. Ik ben er van overtuigt dat de satan machtig is om mensen (en kinderen) van God af te trekken, houden. Wij willen graag dat onze kinderen een levende relatie met God hebben. Daar mag satan niet tussen staan. Ik wil dus niet dat onze kinderen interesse krijgen in occulte dingen, omdat daardoor de satan macht over hun leven kan krijgen.
Ergens moet je een grens trekken, die hebben wij dus bij de DD getrokken, o.a. omdat daar veel verhalen over heksen enzo instaan. Ook de plaatjes met duiveltjes en engeltjes op de schouders vind ik te ver gaan.
Maar...ik vind wel weer dat onze kinderen de sprookjes als hans en grietje, roodkapje enz moeten kennen. Dat hoort naar mijn gevoel wel een beetje bij de opvoeding. Maar 't is wel uiterst inconsequent, omdat in sprookjes ook bijna altijd heksen voorkomen.
Voor een deel is het dus ook gevoelsmatig en niet helemaal helder uit te leggen. (Dat is ook niet mijn sterkste kant, moet ik zeggen.)

Gebruikersavatar
lammetje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3638
Lid geworden op: 18 jul 2003 16:04

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor lammetje » 11 jan 2011 09:47

Kan me voorstellen dat de Donald Duck er niet in komt. Wij krijgen hem van mijn ouders, maar hebben er ook onze twijfels bij of het wel echt zo onschuldig is. Laatst ook iets van Griekse goden gezien, heel vaag en niet iets wat je je kinderen wil laten lezen denk. Ik vermoed dat hij hier ook gaat verdwijnen binnenkort.
Ik heb vroeger altijd sprookjes mogen luisteren, maar ik vind het niet nodig om ze in huis te halen voor mijn kinderen...
En filmpjes en DVD's komen er hier ook niet in. Er is niks mis met Thomas Trein, ik weet het. Met Nijntje misschien ook niet. Maar waar trek je de grens?
Ze hebben 1 filmpje van Thomas en dat mogen ze soms kijken, verder kijken ze af en toe films van zichzelf, die wij dus gemaakt hebben.

Verschil? nou dat daar iig geen vloeken in voorkomen :)

En ik geloof niet dat al die love songs netjes zijn. Ik weet dat ik mijn kinderen niet kan verbieden en ook niet kan voorkomen, maar door er al vroeg over te praten en alternatieven te bieden hoop ik het wel zo lang en zo veel mogelijk te beperken.

Ik ben overigens echt geschrokken veel jeugd op de reformatorische scholen doen en zich kleden. Het lijkt wel of ouders tegenwoordig niks meer te zeggen hebben in de kledingkeus van hun kinderen op 12 jarige leeftijd.

Maargoed we dwalen af :)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor MissF » 11 jan 2011 10:17

De grens voor dvd's en filmpjes lijkt me nogal simpel. Ik kijk van tevoren wat er het is, en als ik (of mijn man natuurlijk) het goedkeurd, dan mag hij het zien. Nu is dat alleen Zandkasteel en Sesamstraat, en daar heb ik nog nooit iets raars in kunnen ontdekken. Hij heeft ook een dvd van Calimero, die heb ik zelf ook zitten kijken, en is ook gewoon leuk. Maar die kijkt hij eigenlijk zeer zelden, alleen toen zijn neefje en nichtje er waren. Ik vind juist dvd'tjes voor kleine kinderen nogal makkelijk om als ouder te zien wat wel en niet kan. Want ik heb er zeggenschap over. Als ze ouder zijn is dat over, dan ga ik films juist gevaarlijker vinden, maar nu echt nog niet.
K3 hebben we niet mee te maken, en ken ik eigenlijk ook niet echt. Hier luistert hij enorm veel Elly en Rikkert en vindt dat heerlijk, hij danst zich helemaal moe op die muziek :D En op gewone kinderliedjes ook. Sprookjes hebben we wel, van mij van vroeger, maar is hij nog te klein voor. Veel sprookjes heb ik weinig moeite mee, een kind leert wel dat het een sprookje is en geen waarheid, denk ik. Jurians leeftijd natuurlijk nog niet, maar die snapt toch nog niks van die verhalen, dus laat ik hem toch nog niet luisteren. Jip en Janneke luistert hij ook veel, en dat vind ik zelfs fantastisch. Zo enorm herkenbaar, en ik haal zoveel goede tips uit hoe de mama's Jip en Janneke opvoeden :mrgreen:

Donald Duck hebben we niet. Jurian heeft 1 groot boek ervan, met allemaal leuke verhaaltjes, en die kijkt hij vaak in. De gewone Donald Duck is een poos geleden dat we die hadden, kan best zijn dat het nu niet meer zo oke is. Maar ook daar hebben we (nog) niet mee te maken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Dochter wil K3 luisteren

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2011 10:22

Sterretje schreef:Ik weet wel dat wij vroeger de Donald Duck hadden tot er een verhaal in stond over (ik geloof) Griekse goden. Zo'n godenzoon ging naar het 'duister' en daar werd zijn levensdraad bijna doorgeknipt e.d. Toen was het ineens afgelopen met de Donald Duck;-) We mochten wel Donald Duck extra lezen, dus alleen de Donald Duck verhalen maar niet meer een gewone omdat mijn ouders de vervolgverhalen al vaker op het randje vonden.


(Griekse) Mythologie hoort wat mij betreft gewoon tot de basiskennis hoor. Moet je eens proberen een beetje literair boek van niveau te lezen zonder die kennis, dan mis je enorm veel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 77 gasten