Nebukadnezar

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Horeb
Sergeant
Sergeant

Nebukadnezar

Berichtdoor Horeb » 07 jan 2011 19:41

we lezen van de Koning van Babel........van zijn enorme heerszucht en macht....maar ook van zijn vernedering onder Gods hand.
iemand stelde mij de vraag......was Nebukadnezar voor zijn sterven behouden?

wat denken jullie daarvan?

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Re: Nebukadnezar

Berichtdoor Bastiaan30 » 08 jan 2011 08:21

Horeb schreef:we lezen van de Koning van Babel........van zijn enorme heerszucht en macht....maar ook van zijn vernedering onder Gods hand.

de (be)oordeling van "Andermans knecht" komt ons totaal niet toe, volgens mij.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 jan 2011 10:21

Ik denk niet dat de boodschap van dit verhaal is of Nebukadnezar nu wel of niet behouden was. Dat gaat ons niks aan.
De boodschap is m.i. vooral dat God redding aanbiedt aan de grootste der zondaren.
En dat wij kunnen weigeren om ons te verootmoedigen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 08 jan 2011 14:05

Bastiaan30 schreef:
Horeb schreef:we lezen van de Koning van Babel........van zijn enorme heerszucht en macht....maar ook van zijn vernedering onder Gods hand.

de (be)oordeling van "Andermans knecht" komt ons totaal niet toe, volgens mij.

wij kunnen niet (ver)oordelen. en al zouden we dat doen heeft dat toch geen waarde. God oordeelt zelf wel. dat is ook niet de bedoeling van mijn vraag.

God wijst ons in Zijn woord de weg van wedergeboorte. in bijna elk hoofdstuk van de bijbel is de weg getekend die God met Zijn kinderen gaat.
in sommige gevallen maakt God ons duidelijk hoe een bekering geschied (Paulus), in andere gevallen maakt God ook duidelijk hoe een mens voor eeuwig verloren kan gaan (rijke man).

het is Zijn wijze bedoeling dat we de bijbel onderzoeken en ons leven naast al die geschiedenissen leggen opdat we zouden weten hoe we zelf staan tegenover een Heilige God. bekeerd of onbekeerd......de bijbel leert ons onze eigen staat.

de ouden spraken vroeger al van de kenmerken van genade. ze gebruikte de bijbel en de geschiedenissen om duidelijk te maken wat nou genade was en wat niet. dat zijn Godsgeschenken ,ons gegeven om onszelf te beproeven.
altijd alles maar "vrij" laten is een evangelische gedachte......en rust niet op de bijbel.

de Heere Jezus vroeg zelf aan Nicodemus " bent u een leraar Israels en weet u deze dingen niet?". De Heere verweet Nicodemus dat hij niet beter onderzocht had wat de geestelijke betekenis was van deze geschiedenissen.

het is voor ons dus van belang om wat te denken van de staat en de stand van het leven van Nebukadnezar. niet om te oordelen, maar uit oogpunt van ons persoonlijk heil of onheil

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 jan 2011 14:40

maar wat is nou je hele punt met dit topic dan?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 jan 2011 15:59

Sla er eens een aantal betrouwbare bijbelverklaringen op na, en waarschijnlijk vind je tegengestelde visies, als men zich al laat verleiden tot een oordeel. Ik vraag me ook in alle ernst af of de vraag terzake doet.

De andere vraag die je later stelt doet wel terzake: "Hoe staat het met MIJ?"

Maar daar waar de Schrift zwijgt over het lot van een mens, moeten wij niet in willen dringen in wat God heeft gedaan. Hij is rechtvaardig, heilig, barmhartig, en Zijn oordeel rust op de allerbeste wetten!

't honkie

Berichtdoor 't honkie » 17 mei 2011 09:29

Helemaal eens met TheKeimpe.

Toch een kleine aanvulling. Nebukadnezar komen we het laatst tegen als bijbelschrijver (Jawel!) in Daniël 4. Hij beschrijft daarin zelf hoe hij vernederd is door God en Daniël heeft een afschrift daarvan opgenomen in zijn boek. Typerend is het slot van die beschrijving: in vers 34 loof en prijst hij de God des hemels, maar noemt Hem niet zijn God. In vers 36 meet hij weer breed uit hoe machitg hij wel weer werd (hij blijft de hoogmoedige, brallende koning) en sluit in vs 37 weer vroom klinkend af, maar noemt God weer niet zijn God. Dat doet hij trouwens nergens. Hij noemt God alleen de God van Daniël of de Koning des hemels.

Mij komt het oordeel niet toe, maar ik zie niets van het dienen van God in ootmoedige overgave, in het leven van deze koning.

Terug naar “Archief”