Bloemen op een begrafenis, op een graf?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 17:25

Race406 schreef:
Mortlach schreef:GerGemInNedBuitenVerbandHersteldHervormdVrijgemaaktinclusiefDortseRegel23a. :mrgreen:


Nee joh, het moet zijn: Oud-Evangelisch-voortgezet-Hersteld-Gereformeerd-Hervormde-gemeente-buiten-verband-in-oprichting-onderhoudend-artikel 26-lid 5-sub 99z-in-uitgetreden-wederom-opgenomen-en-er-alsnog-weer-uitgesmeten-verband...!
Zo moeilijk is dat toch niet? 8)

*Edit: Uiteraard is dit hierbovengenoemde splintergroeperinkje gebaseerd op de enig ware en uiteraard onfeilbare Katholiek-Protestantse grondslag.. :mrgreen: *

Een hele rare cynische reactie, ik denk nog niet gezien door de mod.
Wat mij betreft mag hij verwijderd worden, het voegt niks toe aan deze discussie en slaat nergens op.
Ik begrijp niet waarom je dit doet ??

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 17:32

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Ja tuurlijk mag je zeggen hoe je ergens over denkt, maar je gaat er altijd meteen kaarsrecht tegenin :mrgreen: als iemand hier iets post, wat totaal niet strookt met jouw bevinding.
Dit is een christelijk forum en als je hierop wilt posten, prima, maar dan ervaar je keer op keer dat christenen vreemde opvattingen hebben (volgens jou) en dat kun je proberen steeds onderuit te halen, maar dat lukt je niet.


Ik hoop dat je mijn bijdragen niet ervaart als "pogingen tot onderuit halen". Dat is totaal mijn bedoeling niet, in ieder geval.
Natuurlijk denk ik ook wel eens "Tjongejonge, wordt zelfs hier moeilijk om gedaan? Ongelooflijk"

het gaat over mijn mening, wat ik heb met bloemen. Ik houd van bloemen, heb ze altijd om me heen, maar geef ze niet als ik er niet meer ben !
Een begrafenis is een soort waarschuwing voor de achterblijvenden: het is nog genadetijd !
Dan past alleen maar ernst. En geen bloemen om het op te fleuren.


Tja, dan ervaar jij dat heel anders dan ik. Bloemen op een begrafenis zijn er niet om te verbloemen of op te fleuren. Ik vind ze juist wat statigs en ingetogen hebben.

Dat bedoel ik, je ziet alles als "moeilijk". Tjonge, wat maakt dat bloemetje nou uit ? Heel veel.
Omdat christenen uit een bepaalde richting, midden en rechts, een bepaalde opvatting hebben. Dit hier is maar tijdelijk. We kunnen het allemaal mooier maken dan het i, maar dat is het niet ! Wie niet wedergeboren is, (zie andere topics) gaat voor eeuwig verloren.
Dat kun je niet geloven ! Ook hier zijn er forummers die dit niet geloven, het zelfs lachwekkend vinden.
Je merkt in het maatschappelijk leven, dat de dood niet meer eng is.
Moeders/vaders doden hun eigen kinderen ! Je kunt om euthanasie vragen. Veel mensen hoor je over hun afscheid, het moet leuk zijn, leuke muziek, vrolijke mensen. Dan staat het bij mij even stil. Wij leren dat de dood de laatste vijand die overwonnen moet worden.
Stervensgenade, daar wel eens van gehoord ?
Heb je iemand wel eens gezien die onbekeerd stierf en zich daarvan bewust was ? Vreselijk is dat !
De doodsjordaan over, zegt dat iets ?
Dus kan een begrafenis nooit een vrolijke boel, opgefleurd met bloemen zijn.
Het zit em niet in de krans, of de bloemen, het is de algehele behoefte daaraan.
Ga een dag of 2 later maar eens kijken hoe de bloemen eruitzien, door weer en wind geteisterd :(

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 18:21

schelpje3 schreef:Dat bedoel ik, je ziet alles als "moeilijk". Tjonge, wat maakt dat bloemetje nou uit ? Heel veel.


Ja, dat merk ik.

Moeders/vaders doden hun eigen kinderen!


Dat lijkt me niet helemaal te vergelijken met een normale begrafenis

Je kunt om euthanasie vragen.


Idem.

Veel mensen hoor je over hun afscheid, het moet leuk zijn, leuke muziek, vrolijke mensen. Dan staat het bij mij even stil. Wij leren dat de dood de laatste vijand die overwonnen moet worden.


In de seculiere wereld staat een begrafenis eerder in het teken van de persoon en zijn leven ja. Ik begrijp ondertussen dat dat in prot. kring anders is, en daar is uiteraard niets mis mee.

Stervensgenade, daar wel eens van gehoord ?


Nee.

Heb je iemand wel eens gezien die onbekeerd stierf en zich daarvan bewust was ? Vreselijk is dat !


Weet je wat vreselijk is? De pastoor die mijn opa op zijn sterfbed met allerlei angstbeelden over de hel bestookte zodat mijn opa, die toch zeer vroom was, doodsbang stierf. Dat is pas erg. Eén van de 'functies' van geloof, als ik het zo even uit mag drukken, is voor mij dat je je bij leven kunt voorbereiden op de dood, en die vol vertrouwen tegemoet kunt zien.

De doodsjordaan over, zegt dat iets ?


Nee, is dat zoiets als de Styx uit de Griekse mythologie?

Dus kan een begrafenis nooit een vrolijke boel, opgefleurd met bloemen zijn.


Nogmaals, jij verbindt blijkbaar bloemen onlosmakelijk met vrolijkheid. Voor mij is dat totaal niet zo. Bloemen zijn net als kaarsen, ze veranderen en situatie niet. Of worden er ook geen kaarsen gebrand tijdens een begrafenis?

Het zit em niet in de krans, of de bloemen, het is de algehele behoefte daaraan.
Ga een dag of 2 later maar eens kijken hoe de bloemen eruitzien, door weer en wind geteisterd :(


Ja, bloemen zijn vergankelijk. Dat draagt toch alleen maar bij aan de symboliek?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor JeeWee » 25 nov 2010 18:27

schelpje3 schreef: Dus kan een begrafenis nooit een vrolijke boel, opgefleurd met bloemen zijn.(


Wordt een begrafenis een vrolijke boel door bloemen?
Wordt de dodenherdenking een vrolijke boel door bloemen?

Ik dacht het niet. ik denk dat het best wel eens goed zou zijn als we eens wat minder gehinderd zouden worden door onze tradities.
Nee, voor mij hoeft niet alles over boord. Maar net zoals huilen een uiting van je verdriet kan zijn, kan het leggen van bloemen op een graf dat ook zijn. Ik zal er niemand hard om vallen en ik leg ook wel eens een bloem op het graf van m'n vader. Dan sta ik te mijmeren bij zijn graf.

'De gedachtenis des rechtvaardigen zal tot zegening zijn'
Spr. 10:7
Laatst gewijzigd door JeeWee op 25 nov 2010 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Galateia » 25 nov 2010 18:41

Ik vind bloemen bij een begrafenis van een christen een symbool van hoop en troost. Een begrafenis zonder bloemen vind ik daarom ook vaak 'troosteloos' overkomen. Als een christen sterft, dan worden wij op aarde verscheurd door verdriet, maar de overledene is bij de Vader. Zo is een begrafenis voor mij niet alleen een moment om stil te staan bij de vergankelijkheid van het leven en het verdriet, maar ook een manier om troost te ervaren.

Als ik ooit sterf, dan wil ik dat niemand komt in een donker strak pak. Maar dat iedereen komt in mooie kleuren, ik wil mooie bloemen bij mijn begrafenis. Waarom? Niet omdat ik er zelf iets aan heb - met mij is het dan wel goed! - maar omdat ik hoop, dat het voor de achterblijvers een klein symbool van hoop en troost mag zijn.

Verder zou ik op basis van de Bijbel geen grond kunnen bedenken, waarom bloemen niet zouden 'mogen'. Dat behoort dan toch eerder tot de ongeschreven regels en tradities binnen verschillende stromingen. En ach, met ongeschreven regels en tradities heb ik nooit echt iets gehad: ze lijken me niet relevant voor ons behoud ofzo.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 25 nov 2010 22:25

In het nieuws van 6 uur. Het wordt steeds belangrijker om lang van tevoren met je overlijden bezig te zijn. Vooral laatste wensen komen steeds meer in trek. Mensen willen iets van zichzelf nalaten.
Hoe betrekkelijk is dit ! Over een halve tot hele eeuw is er niemand meer van ons hier.
Weet niemand meer hiervan.
Zoals ik ook eerder zei, de dood jaagt geen schrik meer aan !
En DAT is pas erg.
Wat stellen mensen zich voor van het hiernamaals ?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Jo'tje » 25 nov 2010 22:32

Wij leren dat de dood de laatste vijand die overwonnen moet worden.

Nou, ik weet niet wat jij gelooft, maar ik geloof toch echt dat Jezus de dood heeft overwonnen!
Wat voor geloof heb je anders? In een Verlosser die nog een stukje voor je heeft laten liggen?
De dood is onze laatste aardse vijand. Maar we hoeven hem niet meer te overwinnen, ook al kunnen we er niet omheen. (tenzij Jezus terugkomt voor we sterven natuurlijk) Dat vind ik toch wel een essentieel andere denkwijze eerlijk gezegd...

En wat bloemen betreft: er is wel een verschil tussen bloemen en bloemen. Als je gaat trouwen neem je een heel ander boeket dan wanneer je een boeket koopt voor op een graf. Ik neem aan dat iedereen dat wel aan kan voelen.
En dat de een er wel van houdt en de ander niet, prima. Afkeuren op bijbelse basis lijkt me wat lastig.


Dus kan een begrafenis nooit een vrolijke boel, opgefleurd met bloemen zijn.

Een begrafenis hoeft ook helemaal geen vrolijke boel te worden door die bloemen. Dat proberen heel veel mensen hier al uit te leggen, maar kun/wil jij blijkbaar niet snappen. Lees bijvoorbeeld eens goed wat Galateia hier net over zegt.

Als mijn begrafenis is hoop ik vooral dat iedereen hoort van Jezus die de dood overwon voor ons. Juist dat uitzicht wat ik als christen mag hebben ná de dood is belangrijk om te delen. Je hoeft echt niet te gaan dreigen: ach en wee mensen, op een dag gaan jullie ook dood! Dat weten die mensen heus wel... Laat ze iets van Jezus zien, dat ze dichter bij God mogen komen.
Dat is toch het mooiste wat je nog mee kan geven i.p.v. alleen maar zwartigheid en dreigementen?
In die zin mag er dus ook ruimte zijn voor lofprijzing en dankzegging voor het leven. Natuurlijk ook rouw, want het is een proces voor iedereen die daar is. Maar alleen doffe ellende? Nee, dat is niet wat ik geloof.
pobody's nerfect

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Jo'tje » 25 nov 2010 22:33

schelpje3 schreef:Zoals ik ook eerder zei, de dood jaagt geen schrik meer aan !
En DAT is pas erg.
Wat stellen mensen zich voor van het hiernamaals ?


Dat is onzin. Ik weet niet welke mensen jij spreekt, maar er zijn zat mensen ontzettend bang voor de dood!
pobody's nerfect

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor JeeWee » 25 nov 2010 22:38

Eerlijk gezegd lees ik hier bijna alleen maar positieve reacties op de bloemen bij een begrafenis en op een graf. Nou ja, met uitzondering van Schelpje dan maar ik krijg het idee dat die alleen maar tegen is omdat ze altijd al tegen was en denkt dat dat de norm is.

Maar als jullie hier dan niet negatief tegenover staan, waarom gebeurt het dan niet in refo-kringen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Jo'tje » 25 nov 2010 22:45

Misschien heeft het ook met leeftijd te maken?
Op de begrafenis van mijn oma zou ik ook nooit bloemen meenemen, omdat ze dat zelf niks vindt.
Maar op de begrafenis van een vriend van me wel...
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 25 nov 2010 23:17

schelpje3 schreef:
Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Ja tuurlijk mag je zeggen hoe je ergens over denkt, maar je gaat er altijd meteen kaarsrecht tegenin :mrgreen: als iemand hier iets post, wat totaal niet strookt met jouw bevinding.
Dit is een christelijk forum en als je hierop wilt posten, prima, maar dan ervaar je keer op keer dat christenen vreemde opvattingen hebben (volgens jou) en dat kun je proberen steeds onderuit te halen, maar dat lukt je niet.


Ik hoop dat je mijn bijdragen niet ervaart als "pogingen tot onderuit halen". Dat is totaal mijn bedoeling niet, in ieder geval.
Natuurlijk denk ik ook wel eens "Tjongejonge, wordt zelfs hier moeilijk om gedaan? Ongelooflijk"

het gaat over mijn mening, wat ik heb met bloemen. Ik houd van bloemen, heb ze altijd om me heen, maar geef ze niet als ik er niet meer ben !
Een begrafenis is een soort waarschuwing voor de achterblijvenden: het is nog genadetijd !
Dan past alleen maar ernst. En geen bloemen om het op te fleuren.


Tja, dan ervaar jij dat heel anders dan ik. Bloemen op een begrafenis zijn er niet om te verbloemen of op te fleuren. Ik vind ze juist wat statigs en ingetogen hebben.

Dat bedoel ik, je ziet alles als "moeilijk". Tjonge, wat maakt dat bloemetje nou uit ? Heel veel.
Omdat christenen uit een bepaalde richting, midden en rechts, een bepaalde opvatting hebben. Dit hier is maar tijdelijk. We kunnen het allemaal mooier maken dan het i, maar dat is het niet ! Wie niet wedergeboren is, (zie andere topics) gaat voor eeuwig verloren.
Dat kun je niet geloven ! Ook hier zijn er forummers die dit niet geloven, het zelfs lachwekkend vinden.
Je merkt in het maatschappelijk leven, dat de dood niet meer eng is.
Moeders/vaders doden hun eigen kinderen ! Je kunt om euthanasie vragen. Veel mensen hoor je over hun afscheid, het moet leuk zijn, leuke muziek, vrolijke mensen. Dan staat het bij mij even stil. Wij leren dat de dood de laatste vijand die overwonnen moet worden.
Stervensgenade, daar wel eens van gehoord ?
Heb je iemand wel eens gezien die onbekeerd stierf en zich daarvan bewust was ? Vreselijk is dat !
De doodsjordaan over, zegt dat iets ?
Dus kan een begrafenis nooit een vrolijke boel, opgefleurd met bloemen zijn.
Het zit em niet in de krans, of de bloemen, het is de algehele behoefte daaraan.
Ga een dag of 2 later maar eens kijken hoe de bloemen eruitzien, door weer en wind geteisterd :(


De dood moet nog onttroond worden, maar is al verslagen. Wel eens gehoord van deze tekst?

En wanneer dit vergankelijke lichaam is bekleed met het onvergankelijke, dit sterfelijke met het onsterfelijke, zal wat geschreven staat in vervulling gaan: ‘De dood is opgeslokt en overwonnen. Dood, waar is je overwinning? Dood, waar is je angel?’ De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet. Maar laten we God danken, die ons door Jezus Christus, onze Heer, de overwinning geeft.

Of van: Wie in mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven?

En de HC over waarom we nog moeten sterven: De dood is geen betaling voor de zonde maar een afsterven van de zonde en een doorgang tot het eeuwig leven.

Etc. Het lijkt me dus zeker niet ongepast als een kind van God bloemen bij de begrafenis heeft. Voor de achterblijvers is de dood altijd erg, maar van de gestorvene mogen we weten dat hij/zij bij God mag zijn omdat Christus de dood overwon. Als je alleen focust op de negatieve kanten kan ik me voorstellen dat je tegen bloemen bent, maar als je focust op de overwinning door Christus, dat iemand onvolmaakt en zondig was en volmaakt mag zijn, dan een graankorrel sterft en dan tot bloei komt, lijken bloemen me niet ongepast. Dan wordt een begrafenis ook altijd tweeledig, er is verdriet, maar er mag ook hoop en troost zijn en zekerheid, dat we elkaar weer zullen zien op het feest van onze Heer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Haai » 25 nov 2010 23:44

Wij kregen juist vandaag de vraag 'mee te doen' met een grafstuk voor mijn schoonzus die zaterdag begraven zal worden. Wij hebben besloten dit niet te doen. Naar mijn beleving horen bloemen bij het leven, en niet bij de dood. Het voelt voor ons teveel als het 'verbloemen' van de dood. Net zo goed vinden wij een overdaad aan toespraken, muziek, kaarsjes niet passen bij een begrafenis. Als het goedi is staat het Woord van God centraal, en putten wij daar onze troost uit. Dan zijn bloemen ed denk ik overbodig.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor ajl » 26 nov 2010 07:51

Dat vind ik zelf ook. Ik hoef geen bloemen op mijn kist/graf. Aan de andere kant vond ik het bij de begrafenis van mijn neef heel mooi dat mijn oom en tante een grote bos rode rozen op de kist hadden liggen met 1 witte roos erin. Op die manier wilden ze zeggen dat hij toch bij hen bleef horen, ook al was hij er niet meer....dat was echt ontroerend.

Mijn man wil heel graag bloemen op zijn kist. In zijn vrije tijd is hij heel veel met de natuur bezig en hij is dol op bloemen en planten. Aangezien ik geen bijbelse gronden heb om het niet te doen ( anders dan de gewoonte) zou ik zijn wens respecteren. Net zoals mijn vader heeft aangegeven dat hij geen marmeren steen op zijn graf wil.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor JeeWee » 26 nov 2010 09:05

Haai schreef: Naar mijn beleving horen bloemen bij het leven, en niet bij de dood.
Ik denk dat je hier iets heel essentieels zegt. Daar heb ik het vet gemaakt en gearceerd. Nog maar eens over nadenken?

Haai schreef: Het voelt voor ons teveel als het 'verbloemen' van de dood.
Dit begrijp ik dus echt niet. De dood is een feit. dat zal ieder erkennen. Wie wil dat verbloemen?

Haai schreef: Net zo goed vinden wij een overdaad aan toespraken, muziek, kaarsjes niet passen bij een begrafenis.
Je haalt wat dingen door elkaar. In onze kringen wordt nog al eens gezegd: "dat uit dit sterven nog eens gewin geboren mag worden. Dat kán met toespraken en muziek: "maar 't vrome volk in U verheugd, zal huppelen van zielenvreugd, daar zij hun wens verkrijgen".! En dan: blijdschap, onbepaald! Juist ja, door het licht dat van ZIJN aangezicht straalt!

Haai schreef: Als het goed is staat het Woord van God centraal, en putten wij daar onze troost uit. Dan zijn bloemen ed denk ik overbodig.
Tja, waar trek je dan een grens?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Race406 » 26 nov 2010 10:29

schelpje3 schreef:
Race406 schreef:
Mortlach schreef:GerGemInNedBuitenVerbandHersteldHervormdVrijgemaaktinclusiefDortseRegel23a. :mrgreen:


Nee joh, het moet zijn: Oud-Evangelisch-voortgezet-Hersteld-Gereformeerd-Hervormde-gemeente-buiten-verband-in-oprichting-onderhoudend-artikel 26-lid 5-sub 99z-in-uitgetreden-wederom-opgenomen-en-er-alsnog-weer-uitgesmeten-verband...!
Zo moeilijk is dat toch niet? 8)

*Edit: Uiteraard is dit hierbovengenoemde splintergroeperinkje gebaseerd op de enig ware en uiteraard onfeilbare Katholiek-Protestantse grondslag.. :mrgreen: *

Een hele rare cynische reactie, ik denk nog niet gezien door de mod.
Wat mij betreft mag hij verwijderd worden, het voegt niks toe aan deze discussie en slaat nergens op.
Ik begrijp niet waarom je dit doet ??


Was een reactie op Mortlach, en moet je zien als zelfspot.
Zou lang er nog mensen zijn die een eigen club oprichten en die "Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland buiten verband in oprichting" noemen denk ik dat zelfspot wat leert relativeren. Niet echt ontopic, maar wel iets om over na te denken denk ik..? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten