Wanneer mogen wij God onze Vader noemen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 14 jul 2003 11:53

Als we enerzijds een letterlijke bijbeltekst hebben (b.v. over de eeuwige ondergang) en anderzijds hebben we een idee dat voortkomt uit het doortrekken van een gelijkenis dan kies ik toch voor de bijbeltekst.
de genoemde definitiefheid van de eeuwige ondergang (waar de boom ligt, daar zal hij wezen) heeft, denk ik, te maken met het feit dat wanneer mensen in dit leven geen berouw zullen tonen, het tamelijk onwaarschijnlijk is dat ze het na de dood WEL zullen doen, tenminste, om de goede redenen, en niet uit vrees.

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 11:56

Maar ook die interpretatie blijft een aanname. We weten het gewoon niet. Vandaar dat ik wat voorzichtig ben.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor
Berichten: 2005
Lid geworden op: 12 sep 2002 13:58

Berichtdoor surfer » 14 jul 2003 12:04

OK, Klaas, maar één van mijn vertrekpunten is: als ik niet weet wat ik van God moet denken, geef ik de voorkeur aan de mooiste uitleg (OK, mooi naar mijn belevingswereld misschien, maar ja, daar moet ik het mee doen.. :wink: ). Mocht ik dwalen, dan is dat in ieder geval een uiterst symphatieke dwaling :)

En ik moet regelmatig nieuwe hypothesen toetsen, anders groei ik niet :)

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 15 jul 2003 09:19

Misschien kun je God je Vader noemen als je gedoopt bent:

Uit een dooptoespraak van ds. J.W. Kersten (gergem)

Wat betekent dat? O ja, we staan al gereed om te zeggen: “dat is maar uitwendig. Dat heeft zoveel niet te betekenen. Als ze niet toe zijn aan de waarachtige bekering, dan liggen ze toch onder het oordeel.” Nee! God heeft uw kinderen, die straks hier gedoopt worden, als Zijn kinderen aangenomen. Als Zijn kinderen! De Heere komt en zegt: “Die kindertjes die daar aan de Heilige Doop worden overgegeven, daar leg Ik beslag op.” (…) Met name wordt u genoemd in de Heilige Doop. En de Heere zegt: “U bent Mijn volk! U bent Mijn kinderen!” Ik zeg: dit heeft geen betrekking op uw staat voor de eeuwigheid. Want dit brengt de zaligheid niet aan. Maar aan de andere kant is dat voorrecht zo groot, dat God u onder het geklank van Zijn Woord en dat Hij u nawandelt met Zijn zegeningen en met Zijn getrouwheid en met duizenderlei bewijzen, dat het niet noodzakelijk is om straks naar het eeuwig oordeel te verzakken en te verzinken. Dat heeft God gezworen. Als dat gebeurt, is dat volkomen alleen uw eigen schuld, omdat u niet anders hebt gewild!

Uit een preek van ds L. Huisman (gergem)

(…) Al deze mensen hebben, ieder op hun eigen wijze, geprobeerd om te verduidelijken, wat rationeel (dat wil zeggen met ons verstand) nooit op te lossen is.
Namelijk dit: dat je een kind van het verbond kunt zijn en toch verloren kunt gaan. Dat God zegt: Je bent Mijn kind, maar je bent een onbekeerd kind en als je je niet tot Mij bekeerd dan ga je voor eeuwig verloren. Dat is Bijbeltaal! Ik kan dat ook niet klein krijgen. Ik kan dat niet klein krijgen omdat ik weet dat roeping en verkiezing onberouwelijk zijn; maar ik weet ook dat de macht van de zonde – door God toegelaten – zo groot is, dat er kinderen van het koninkrijk verloren kunnen gaan.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Gebruikersavatar
Charity
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 21 jun 2003 20:06

Berichtdoor Charity » 15 jul 2003 10:06

Ik heb eens gehoord/gelezen dat God eigenlijk net als een opvoeder bezig is.

In het oude testament noemt Hij zich niet Vader. De 'kinderen' (joden) krijgen regels (de tien geboden) om er aan te houden. Ze krijgen zogezecht normen en waarden mee. Als de kinderen groot worden kunnen ze kijken welke normen en waarden belangrijk voor ze zijn. Dan komt de Heere Jezus op aarde en geeft de 'grote mensen' richtlijnen in het Koninkrijk van God. (dus maak je klaar voor de toekomst).

In het nieuwe testament wordt God als Vader aangesproken. Dit wordt geleerd door Christus. Wie dat mogen? Iedereen die in God gelooft of in God wil geloven. Hij is een Vader en wil graag je Vader zijn.

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 15 jul 2003 10:26

Mag ik even opmerken dat de Heere Jezus het "Onze Vader" aan al zijn discipelen leerde: dus ook aan Judas!
Verder ben ik het er mee eens dat je na je bekering / wedergeboorte een kind van God bent, en dat Hij dus je Vader is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten

cron