paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor schelpje3 » 10 nov 2010 22:33

@lia, volgens mij ben jij een zorgzame moeder :D En dan moet je jezelf steeds zo in bochten wringen als je kindjes ziek zijn. Ik denk dat het idd voor jou beter is niet die baan in de zorg er nog bij te hebben. Op je werk ook nog zo betrokken, dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat jij geestelijk overbelast raakt.
Ik zou het ook niet kunnen ! Ik werk sinds een paar maanden pas parttime en zou er niet aan moeten denken om er eentje ziek thuis te laten. En bij mij is de jongste 15. Maar ik werk nooit langer dan 4 uur en vlakbij huis, dus zo lang zouden ze niet eens alleen zijn.

lia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jul 2010 08:01

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor lia » 11 nov 2010 18:25

Mijn werk was ook vlakbij, maar het was in de gehandicaptenzorg, jongeren met probleemgedrag, daar kon ik echt niet tussendoor weg. En het waren diensten van drie tot tien, dus als je dan meer met je gedachten thuis bent als bij de bewoners, dan is zo`n dienst wel lang.... Misschien wel iets te bezorgd, dus. Daar kwam bij dat mijn man in die tijd elke drie/vier weken ziek was, zijn weerstand was gewoon nihiel, dus je bent continu daar bang voor. Inderdaad vergde de zorg voor thuis dan erg veel van me, vooral voordat ik moest gaan werken was ik dan heel gestresst, eenmaal op het werk viel dat meestal wel van me af.

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Nina87 » 11 nov 2010 20:50

LauraC schreef:Zal ik ook eens de knuppel in het hoenderhok gooien ;)? Las een paar maanden geleden op een Amerikaanse blog dat de schrijfster van mening is dat moeders Bijbels gezien geen recht hebben op 'me-time/eigen tijd'. Volgens haar zou je dag helemaal gevuld zijn als je volgens Bijbels principe te werk gaat en dat dat ook zo hoort. Discussieer.... (ik ben het daar overigens niet helemaal mee eensch hoor, maar ben benieuwd wat anderen vinden)


Ik heb hier de afgelopen paar dagen nog eens over na lopen denken en ik kan het er niet mee eens. Ik heb er niet zozeer een probleem mee dat voor mannen en vrouwen misschien andere taken zijn weggelegd in het leven maar wel met het idee dat je niet zou mogen ontspannen. Ik weet natuurlijk niet wat er in het originele artikel staat, maar zoals jij het nu vertelt komt het erg op mij over alsof je helemaal geen vrije tijd mag hebben. Dat lijkt mij geen bijbelse opdracht. In de bijbel lees ik duidelijk dat er tijden zijn om te werken (en om met je gezin bezig te zijn) maar ook om van je werk te genieten. Dat heeft God al zo in de scheppingsorde gelegd door de zevende dag de rustdag te maken, en in andere bijbelboeken komt dat ook duidelijk naar voren (Prediker bijv.).

Ik heb hier vorig jaar eens over gepraat met onze priester in een gesprek dat over zonden ging. Ik vertelde toen dat ik me vaak heel schuldig voel als ik voor mijn gevoel niet genoeg werk heb gedaan, en hij reageerde daar toen op door te zeggen dat God helemaal niet van ons vraagt dat we altijd aan het werk zijn en altijd nuttig bezig zijn. Hij haalde toen ook psalm 104 aan, waarin staat dat God de Leviathan heeft gemaakt om te spelen, en niet voor een of andere belangrijke functie.

Dus, samenvattend, ik ben het er niet mee eens dat je als moeder geen tijd voor jezelf mag hebben. Het enige wat dit soort teksten voor mijn gevoel doen is vrouwen met een gezin een schuldgevoel opzadelen.

Zo, ik heb gezegd. En nu ga ik weer verder met mijn wasje opvouwen :wink:.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Nina87 » 11 nov 2010 20:51

Ik zou trouwens het origineel nog weleens willen lezen want ik ben nu wel erg benieuwd wat de redenatie is. Dus als je het nog kunt vinden Laura..?
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Haai » 12 nov 2010 13:11

Zoals Nina zegt, er zijn genoeg plaatsen in de Bijbel waar gesproken wordt over rust nemen na je werk. Wel denk ik dat uiteindelijk ook je rust en ontspanning weer ten dienste staat van ons uiteindelijke scheppingsdoel: God lief te hebben boven alles en onze naaste als onszelf. Ontspanning en vrijetijdsbesteding mag dus denk ik geen doel opzich zijn, maar moet tot doel hebben ons in staat te maken en te houden om ons werk goed en met liefde te kunnen doen.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor esli » 12 nov 2010 14:54

Juist in het ontspannen kan je toch genieten van het goede leven dat God geeft. Dat lijkt me al goed op zichzelf en hoeft mi. dan ook niet perse het doel te hebben om je werk beter te kunnen doen (dat is natuurlijk wel mooi meegenomen).


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten