paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Jetjuhhh » 05 nov 2010 10:49

Hoe kijkt je man er tegenaan? is die evt wel bereid om een dagje minder te gaan werken bijv..
Geloof, hoop en liefde!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor cornelia77 » 05 nov 2010 10:56

MissF schreef:Ik kan me goed voorstellen dat je zin hebt om iets ernaast te doen.
Ik werk zelf 3 dagen in de week, en dat is precies goed. Voor mijn werk is het nu eigenlijk net te weinig, maar ik wil Jurian niet meer dagen naar het kdv brengen, dus ga ik, tot mijn man eventueel minder kan gaan werken, gewoon met die 3 dagen door.
We hebben Jurian vanaf dat hij 17 weken was naar het kdv gedaan, juist heel bewust wel, omdat hij geen kleine kinderen in zijn directe omgeving hier heeft. Achteraf zagen we ook dat hij contact met andere kinderen superleuk vindt, dus die keus zijn we heel blij mee geweest.
Helaas vinden wij zelf de groep waar hij nu zit, helemaal niet fijn, en omdat de opvang ook zoveel duurder wordt, gaan we toch wat verder kijken naar een gastouder. Het zal voor hem dan wel wennen zijn,maar dan houden we tenminste wat meer geld over, wat ook wel prettig is.
Ik zelf begrijp niet waar moeders die elke dag thuis zijn zich mee bezig moeten houden. Ik vind het zo knap als iemand dat kan. Ik zag iemand opnoemen: boodschappen, huishouden. Maar boodschappen kost me een kwartiertje per dag, huishouden een dag in de week. Dan nog heb ik elke dag zeeeen van tijd over, brr, ik zou me naar gaan vervelen denk ik. al is het op dit moment, omdat ik de leidsters van zijn groep niet leuk vindt naar hem, soms erg lastig om Jurian weg te brengen, en heb ik een knoop in mijn maag als ik wegga, maar da's waarschijnlijk mijn eigen gevoel, want hij wil niet meer weg daar als ik hem ophaal :D


Zelf werk ik ook niet. We hebben vier kinderen, waarvan er drie op school zitten. Ik zou eigenlijk best wel willen werken, maar heb geen idee hoe of wat ik wil en hoe ik dat moet regelen. Ik wacht dus maar wat er op mijn pad komt. Ik heb een SPH diploma en wat werkervaring in kinderspychiatrie en gehandicaptenzorg, maar ik vind het lastig dat het altijd banen zijn met onregelmatige diensten. Hoe regel je dat in vredesnaam met opvang e.d.
En wat ik overdag doe? Tja, echt niet de hele dat boodschappen en huishouden. Vier keer op een dag heen en weer naar school kost al een boel tijd. Verder wat vrijwilligerswerk, maar soms verveel ik me ook wel een beetje.
Wat me ook lastig lijkt: wat doe je als de kinderen ziek zijn. Onze kinderen zijn nogal eens ziek, en wat dan. Je kunt toch moeilijk je werk afbellen omdat je kind ziek is...
Dus: ideeen zijn welkom!

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 11:03

Cornelia: Dat heb ik dus ook! Zoveel keer naar school, en eer je alles opgeruimd hebt, (mijn kinderen zijn echte rommelmakers :-& ) een paar wassen gedraaid hebt, en dan je gewone huishouden nog, dan is niet de dag bij mij om, maar ben ik tegen 12 uur gewoon moe ](*,)
s'middags doe ik niet veel meer, als de kleinste op bed ligt probeer ik ook even rust en tijd voor mezelf te nemen en dan is het zo weer tijd om naar school te gaan, heb ik ze opgehaald dan wat drinken en eten klaarmaken,
en dan is het zo weer bed-tijd voor de kids...

En als MissF nu al aangeeft dat de kinderopvang voor 1 kind al duur is, en nog duurder wordt,
hoe moet dat dan als er een aantal naartoe zouden gaan?

Dus verder geen tips :-k

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Galateia » 05 nov 2010 11:07

Maar even los van feit of je nu wel of niet de hele dag bezig bent, missen de thuis-mama's dan helemaal niet een beetje 'intellectuele' input. Iets op volwassenen-niveau? Dat is waar ik in mijn adoptieverlof echt helemaal gek van werd. Alsof de wereld buiten mij doordraaide, maar ik er zelf geen onderdeel meer van uitmaakte. Zoiets. Alsof mijn hersenen op stil werden gezet, ofzo.

En dat is ook de reden, waarom ik het - net als MissF - altijd knap vind van thuisblijf-mama's, die niet helemaal doordraaien. Want het lijkt me echt waar de zwaarste baan die er is... precies om de redenen die ik net opnoemde.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor MissF » 05 nov 2010 11:14

@ Cornelia, ik werk in de jeugdpsychiatrie, ook onregelmatig. Wij hebben dus een flexibel kdv. Nu is Jurian gelukkig erg weinig ziek, maar in principe kan ik gewoon calamiteitenverlof opnemen, dat heb ik 1 keer gedaan. Ik kan zelf 's morgens net voor ik moet beginnen alsnog bellen dat ik niet kom. maar dat vind ik niet netjes, dus die ene keer heb ik de avond ervoor al iemand anders geregeld, voor als het nodig mocht zijn. Mijn man is ook een keer 's middags thuis komen werken. Volgens mij hebben veel sectoren dat calamiteitenverlof. Nu hebben wij ook familie in de buurt, dus stel dat hij een hele week ziek is, dan probeer ik oppas te regelen, of hem naar mijn moeder te brengen ofzo, daar kan hij bijna nog beter ziek zijn dan bij mij, daar wordt hij heerlijk verwend dan ;) Want ik kan niet een week lang calamiteitenverlof opnemen. Maar gelukkig is zo lang nog neit nodig geweest.
Ook gastouders werken best wel eens flexibel, dat kun je gewoon aangeven.

als je kind op school zit lijkt het me wel weer anders, dan moet je idd 4 x per dag heen en weer. Dat is al heel wat meer invulling van een dag dan met een kindje van 1 jaar dat de hele dag thuis is.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor LeChat » 05 nov 2010 11:27

cornelia77 schreef:Wat me ook lastig lijkt: wat doe je als de kinderen ziek zijn. Onze kinderen zijn nogal eens ziek, en wat dan. Je kunt toch moeilijk je werk afbellen omdat je kind ziek is...
Dus: ideeen zijn welkom!


Dat is echt niet overal lastig hoor... Bij ons op kantoor werkt bijv. iemand van wie de partner voor z'n werk doordeweeks van huis is, als haar kids dan ziek zijn, belt zij af en verdelen de andere dames onderling de telefoonwerkzaamheden (niet dat ze dat altijd leuk vinden, het is hun gewone werk niet, maar ze hebben er wel begrip voor). Het ligt heel erg aan je functie, de bereidwilligheid van je werkgever en van je collega's of en hoe je zo'n situatie oplost als er geen oppas/familie in de buurt is die het kan opvangen.
En wat betreft onregelmatig werk: als je dan moet werken wanneer je partner vrij is, kun je op die manier de zorgtaken mooi verdelen lijkt mij, voor de andere tijden zal een flexibele gastouder waarschijnlijk (wat) makkelijker te vinden zijn dan een flexibele kinderopvang...

Persoonlijk vind ik de oplossing van Galateia en man 'n heel mooie. Mijn man heeft al 'ns gezegd dat als hij straks afgestudeerd is en 'n "echte" baan zoekt hij het liefst 4 dagen wil werken (bij de overheid moet dat wel te regelen zijn). Als we dan kids zouden mogen krijgen, zouden we de werk-/zorgtaken zoveel mogelijk eerlijk willen verdelen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor blompje » 05 nov 2010 11:28

Weet je waar dat gevoel van altijd bezig zijn en moe worden van het huishouden vaak vandaag komt? Omdat je zoveel (teveel) tijd hebt! Je kan beter wat minder tijd hebben, dan doe je alles efficient en geeft dat veel meer voldoening! Als ik soms hoor hoe thuisblijfmoeders alles regelen en dan ook nog het gevoel hebben druk te zijn dan ben ik altijd heel verbaasd.. (het leuke dan is dat ze vaak niet snappen hoe ik het doe, werken, huishouden en nog zeeën van tijd voor leuke dingen). Dus ik kan het iedereen aanraden: ga lekker werken! En dan heb je inderdaad intellectuele input. En wat anders te vertellen 's avonds dan welke vriendjes er gespeeld hebben, wat er bij de supermarkt in de aanbieding is en hoeveel poepluiers er verschoond zijn..

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Sophie77 » 05 nov 2010 13:13

Zoals bekend ben ik ook een thuisblijfmoeder, maar ik herken mezelf gelukkig niet echt in jouw omschrijving hoor blompje ... Gelukkig heb ik tijd genoeg over om leuke dingen te doen voor mezelf en ik doe ook behoorlijk wat vrijwilligerswerk binnen kerk, school en (kerkelijke) bibliotheek (gem. 6-8 uur per week met pieken tot zo'n 20 uur per week). Verder heb ik thuis per week 1 kantoordag, wat inhoudt dat manlief en ik dan die dag onze bedrijfsadministratie op orde brengen etc.

Wat bij mij ervoor zorgt dat ik niet het gevoel heb dat ik altijd (in het huishouden) bezig ben en nooit wat voor mezelf heb, is doelen stellen. Daarom maak ik elke maandag (of zaterdagavond) een soort weekplanning voor de komende week en daar houd ik me ook aardig aan, zonder dat ik ervan in de stress schiet als iets verandert of er wat tussendoor komt; ik kan nl. ook opeens besluiten een dagje weg te gaan, maar vaak komt het werk wat ik voor die dag gepland had, dan op één of andere manier toch in orde :wink: .

En over die intellectuele input: daar heb ik soms wel last van, maar gelukkig hebben we met anderen bijna dagelijks gesprekken over (de achtergronden van) het nieuws / bepaalde literatuur en verder vraagt m'n vrijwilligerswerk ook wel wat.

Sowieso vind ik aan het vrijwilligerswerk fijn dat ik dan veel contact heb met volwassenen, want dat is iets wat ik weleens mis, vooral nu ik niet meer van huis moet om kids op school te brengen/halen.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor toppie » 05 nov 2010 13:24

Contacten kun je idd ook leggen op verenigingen, bij vrijwilligerswerk e.d.
Daar hoef je ook niet speciaal voor te gaan werken!

Zelf heb ik een combinatie er van gemaakt.
Een dag per week voor de klas, de rest van de overige tijd vul ik met vrijwilligerswerk.
Dat is echt heel dankbaar werk!
Kun je een keer niet wegens ziekte, dan kun je makkelijker verzuimen dan bij vast werk.
Daarnaast vragen ze op de scholen ook veel vrijwilligers, er is altijd wel wat te doen.
Creamoeder, voorleesmoeder, enz.
Wil je niet je kinderen wegbrengen naar een chreche of is je man niet flexibel, kun je altijd nog een avond/nachtbaantje zoeken in een koekjesfabriek.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor blompje » 05 nov 2010 13:26

Sophie77... maar dan heb je verder nog genoeg andere dingen om handen. Je werkt een dag in jullie eigen bedrijf en dus gemiddeld nog zeker een dag in de bieb. Dat is heel anders, vind dus eigenlijk dat je gewoon werkt :wink: !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor schelpje3 » 05 nov 2010 13:32

toppie schreef:Contacten kun je idd ook leggen op verenigingen, bij vrijwilligerswerk e.d.
Daar hoef je ook niet speciaal voor te gaan werken!

Zelf heb ik een combinatie er van gemaakt.
Een dag per week voor de klas, de rest van de overige tijd vul ik met vrijwilligerswerk.
Dat is echt heel dankbaar werk!
Kun je een keer niet wegens ziekte, dan kun je makkelijker verzuimen dan bij vast werk.
Daarnaast vragen ze op de scholen ook veel vrijwilligers, er is altijd wel wat te doen.
Creamoeder, voorleesmoeder, enz.
Wil je niet je kinderen wegbrengen naar een chreche of is je man niet flexibel, kun je altijd nog een avond/nachtbaantje zoeken in een koekjesfabriek.

Koekjesfabriek moet dan wel in de buurt zijn en je moet ook geen last hebben van snoepaanvallen :mrgreen:

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Sophie77 » 05 nov 2010 13:40

Voor m'n gevoel blijf ik een thuisblijfmoeder hoor, maar dat komt omdat ik die dag thuis op kantoor zit en gewoon ondertussen koffie zet en de afwasmachine inruim :wink: . Toch werk ik die dag idd tussen de bedrijven door zo'n 6 uur voor de zaak. En veel vrijwilligerswerk wordt ook thuis voorbereid op de pc; voor al die dingen heb ik zelfs heel luxe mijn eigen 'kantoor'... Voordeel is, dat ik zelden oppas nodig heb, omdat ik veel thuis kan doen en er vaak alleen af en toe 's avonds of op zaterdag voor weg moet. Ook kan ik bij sommige activiteiten de meiden meenemen.
blompje schreef:Weet je waar dat gevoel van altijd bezig zijn en moe worden van het huishouden vaak vandaag komt? Omdat je zoveel (teveel) tijd hebt! Je kan beter wat minder tijd hebben, dan doe je alles efficient en geeft dat veel meer voldoening!
Dit zie ik wél in mijn omgeving en uit eigen ervaring van jaren terug weet ik het ook nog. Zelf had ik dan altijd een heel onvoldaan en ontevreden gevoel na zo'n dag/week. Het werd minder/ging over toen de oudste naar school ging en ik veel meer ging plannen. Zo'n weekplanning kan ik iedereen aanraden!

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor J.A. » 05 nov 2010 13:48

Sophie: hoe maak je zo'n weekplanning en hoe ziet die eruit?
Wat zet je er allemaal op en wat niet?

Bij mij is het niet het huishouden waar ik moe van wordt, maar er spelen nog andere dingen mee,
ook al zou ik buitenshuis gaan werken, dan gaat het daar niet van over...

Sophie77
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1377
Lid geworden op: 16 jun 2010 08:48

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor Sophie77 » 05 nov 2010 14:18

O, gewoon heel simpel in Word; eerst typ ik vetgedrukt de dagen. Eronder zet ik per dag evt. afspraken (dokters-, tandarts- en CB-afspraken, vrijwilligerswerkverplichtingen, verjaardagsbezoeken etc.).

Verder vul ik de dagen aan (waarbij ik een inschatting maak hoeveel beschikbare tijd er over blijft) met huishoudelijke taken en leuke dingen om te doen; qua huishoudelijk werk is er een onderscheid tussen dingen die elke week terugkomen en dingen die eens per zoveel weken moeten gebeuren. De tegeltjes van de badkamer komen bijv. niet elke week op het lijstje voor en de buitenboel zemen ook niet. Als ik wat minder afspraken heb, zet ik zo'n extra taak op m'n lijstje.

In een periode dat ik alles wat minder overzie, zet ik meer kleine, dagelijks terugkerende taken op de planning; bijv. iets simpels als de bovenverdieping aan kant maken 's morgens. Het geeft me dan een goed gevoel als ik dat weer af kan strepen :mrgreen: . In zo'n periode plan ik niet teveel op één dag, want dan heb ik zoiets van: ik begin er niet eens aan om het te proberen te halen, want het lukt me toch niet. Gelukkig komt zo'n periode niet vaak voor :wink:.
Wat wel altijd op m'n planning staat, is strijken. Daar heb ik een hekel aan en als dat niet op m'n lijstje staat, gaat het me prima af om de zich ophopende (schone) was te negeren :mrgreen: .

Als het over leuke dingen gaat: soms weet ik nog niet wat ik op bijv. donderdag voor leuks zal gaan doen, maar ook dan reserveer ik er toch tijd voor. Soms ga ik heerlijk met een boek zitten, een andere keer ga ik even bij een vriendin langs en als ik heel moe ben, ga ik ook wel eens lekker op de bank liggen om een dutje te doen. Natuurlijk gebeurt het ook weleens dat ik i.p.v. leuke dingen, gewoon m'n huishoudelijk werk doe omdat bepaalde dingen gewoon moeten gebeuren en er anders geen tijd voor is, maar gelukkig lukt het ook vaak wel om tijd voor mezelf te nemen en de kinderen varen er ook wél bij.

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: paar dagen werken of voor de kinderen zorgen?

Berichtdoor toppie » 05 nov 2010 14:50

Ooit kreeg ik eens een tip van iemand.
Gebruik drie kleuren in je agenda, rood voor noodzakelijk, waar je niet onderuit kan, zwart voor nuttig, dingen die je eigenlijk wel moet, maar toch verschoven kunnen worden of gecanceld, groen voor de aangename dingen, die echt even voor jezelf zijn.
Zorg dat die balans goed is, dan kun je heel veel dingen aan.
Ik werk er nu al jaren mee, het werkt fantastisch!!
Bij teveel "rood" in mijn agenda, zeg ik gewoon, sorry, zit vol, andere week graag.

Werk staat in rood, doktersafspraken e.d. ook, dus bij teveel is het gewoon NEE.
Zwart staat voor huishouden, verenigingen, boodschappen e.d.
Groen staat voor iets leuks, zoals een uitstapje, koffieleuten, boek lezen, hobby, enz.

Wie weet een leuke tip voor iemand die dit leest?! :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten