Naar wie bidden jullie als je bidt en wat voel je?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DanielDU
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DanielDU » 23 sep 2010 18:11

Ik zelf vind het altijd moeilijk om te beschrijven wat ik voel als ik bidt, en ik zelf richt me persoonlijk altijd tot God zelf, en spreek dan in mijn hoofd Hem ook aan met God. Maar is het niet zo dat je eigenlijk via de naam Jezus moet bidden? En mijn tweede vraag is wat jullie voelen bij het bidden. Ik zelf voel een heel rustgevend gevoel, en na het bidden voel ik me opgelucht en kan ik er weer voor gaan..

Jantjes

Re: Naar wie bidden jullie als je bidt en wat voel je?

Berichtdoor Jantjes » 23 sep 2010 18:54

DanielDU schreef:Ik zelf vind het altijd moeilijk om te beschrijven wat ik voel als ik bidt,

DanielDU schreef:Ik zelf voel een heel rustgevend gevoel, en na het bidden voel ik me opgelucht en kan ik er weer voor gaan..

Je geeft zelf al een antwoord op je vraag :P

DanielDU schreef:En mijn tweede vraag is wat jullie voelen bij het bidden.

Persoonlijk probeer ik alle gevoelens uit te schakelen in die zin dat ik wel gevoelens bij het bidden hebt van rust/onrust, zekerheid/onzekerheid, wel verhoring/geen verhoring enz. Gevoelens horen nu eenmaal bij een mens maar…..ze kunnen zo fout zijn, vandaar mijn uitschakeling maar ik bewaar ze wel in achter/onder liggende gedachten tot de zekerheid daar is. Daar komt bij dat ik mij persoonlijk makkelijk kan overgeven/neerleggen in geloof, hoop en liefde.

DanielDU schreef:en ik zelf richt me persoonlijk altijd tot God zelf, en spreek dan in mijn hoofd Hem ook aan met God. Maar is het niet zo dat je eigenlijk via de naam Jezus moet bidden?

Wij moeten tot God bidden dat staat in het zo genoemde ‘grote gebed’ wat Christus ons geleerd heeft in het ‘onze Vader’. Hierbij te bedekken dat ‘God drie in wezen is en één in persoon’ bidden wij tot alle drie.

.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 23 sep 2010 21:03

Daniel schrijft

Ik zelf vind het altijd moeilijk om te beschrijven wat ik voel als ik bidt, en ik zelf richt me persoonlijk altijd tot God zelf, en spreek dan in mijn hoofd Hem ook aan met God. Maar is het niet zo dat je eigenlijk via de naam Jezus moet bidden? En mijn tweede vraag is wat jullie voelen bij het bidden. Ik zelf voel een heel rustgevend gevoel, en na het bidden voel ik me opgelucht en kan ik er weer voor gaan..

Dag Daniel,

Johannes 16 v 23 zegt:
Dan....( vanaf het moment van 'Het is volbracht')
hoeven jullie Mij niets meer te vragen. Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam- hij zal het je geven".

Op het moment van Jezus'overwinning wordt ook de verhouding met God de Vader meer direct. De dicipelen waren tot dat moment eraan gewend om hun vragen aan Jezus te stellen. Maar bij de opstanding wordt alles anders. Het is niet zo, dat er toch een soort verarming ontstaat, doordat Jezus opvaart naar de hemel. Nee, God is vanaf dat moment direct bereikbaar en met Pinksteren komt daar nog de Heilige Geest bij.

Bid jij maar vrolijk en vrij tot de Heer God direct. Je kunt dan de naam van Jezus noemen, maar dat is geen dwingend voorschrift.

Gebed, de ademtoch van de ziel, geeft rust. Dat staat los van de verhoring, die ons wel eens laat wachten op de beantwoording van specifieke vragen.

Geniet van van dat opgeluchte gevoel.

Daag
Ger
Opmerking Refoweb: Ger Gerritse is op 28-10-10 na een kort ziekbed overleden. Zie ook dit topic.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor cornelis » 25 sep 2010 17:56

God de Vader.
Ik voel dan wat Ps 116 zegt,Hij neigt Zijn oor,
dus een luisterend oor.
Daarom vertrouwen op U wie U naam kennen,want Gij hebt nooit verlaten wie U zoeken,o HERE.
Psalm 9 vers 11.
Een vriendelijke groet van Cornelis

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 10 jan 2011 21:13

tot wie ik bid: tot God.
wat ik voel: dat verschilt per dag, zeker nu mijn gedachten een jojo zijn. Gelukkig gaat het niet om ons voelen, maar om het feit dat er een God is. Ons voelen is subjectief, God is Waarheid.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 13 jan 2011 00:50

Gerritse:
Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in mijn naam- hij zal het je geven".

Wie kan dat óók beamen?

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 13 jan 2011 02:03

Pasker schreef:Gerritse:
Maar ik verzeker jullie: wat je de Vader ook vraagt in Mijn naam- hij zal het je geven".

Wie kan dat óók beamen?

Ik! :D

Alle dingen die ik gevraagd heb aan Mijn Vader - inzake mijn leven met Hem- in de Naam van Christus heb ik ontvangen. Ook dingen die ik niet specifiek in de naam van Christus bid heb ik ontvangen. Hierbij denk ik met name aan dingen als vergeving van zonden, smeken om de nabijheid van God, de Heilige Geest, wegnemen van boezemzonden, kracht om door te gaan, wegnemen van wrokgevoelens/boosheid, enz enz.

Overigens was het geen verhaal van bidden en patsboem daar was het gevraagde. Soms ging/gaat er dagen/weken/maanden overheen. Maar gekregen heb ik het!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 13 jan 2011 12:36

Ik bid vaak tot God in zijn algemeenheid, maar als ik iets specifieks vraag, dan vraag ik het ook vaak specifiek aan de Vader, Christus of de Heilige Geest (voor lofprijzing van God geld hetzelfde)

Wat ik voel? :-k Dat wisselt nogal. Dat hangt vooral af van de omstandigheden waarin ik me op dat moment bevind. Dus mijn gevoel wordt meer bepaalt door mijn stemming vooraf dan het gebed zelf. Dat het gebed rust kan geven herken ik wel.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Flavius
Sergeant
Sergeant

Ctje gaat los

Berichtdoor Flavius » 17 jan 2011 12:46

Ik bid naar God; bemiddelt door Jezus Christus en vertaald door de Heilige Geest. :wink:
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Terug naar “Archief”