Pietpiet schreef:Mijn punt aangaande Hebr. 13:17 was meer dat we daar zien dat ze gezag hebben, dit zegt het Woord: "en zijt hun onderdanig".
Paulus en Petrus (en alle apostelen) zouden niet zulke geziene voorgangers zijn in uw kerk dat merk ik wel. Want deze geloofden duidelijk wel in kerkelijke leiding en daarbij kerkelijke tucht.
Als er alleen zou staan wat u tussen aanhalingstekens plaatst zou er nog iets voor te zeggen zijn maar het staat in context en dan kom je op tegenovergestelde conclusie als de uwe, wat ik reeds verwoorde.
Pietpiet schreef:Ik denk dat de reacties mijn punt alleen maar bevestigen: Geen gezag meer maar vrijheid, geen verschil meer maar iedereen gelijk, geen leiding maar broederschap.
Bijzonder trouwens dat zelfs het CPB in het 111 jarig rapport deze lijn heeft waargenomen! Het is de algemene lijn zoals deze in Nederland momenteel gevolgd wordt; individualisme, geen verantwoording meer schuldig aan niemand meer. Eigen baas, eigen koning en o wee als iemand wat op te merken heeft! Dan is dat gelijk een onderdrukker/machtsmisbruiker en wat iets meer zij. Het is de lijn van de wereld waarin het eigen ik voorop staat die breed in de kerk aangenomen wordt.
Dan heeft de wereld het beter begrepen dan de kerk hoewel zij elkaar niet verstaan. Het politieke niet verwarren met het religieuze. Daar maakt u steeds één pot nat van. Als het om de gemeente Gods gaat geeft de wereld soms een beter voorbeeld dan de kerk met al hun verdeeldheid, scheuringen en gevecht. Ik kan het met de uitspraak van Cathy hierboven eens zijn, aanvullend zei Jezus:
'Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer, noch een gezant (apostel) meerder, dan die hem gezonden heeft' (Joh.13:16).
Pietpiet schreef:Het "eer/achting" waarover gesproken wordt in de formulieren is niet een "afgodische eer" zoals u denkt.
Dan zal ik het formulier waarschijnlijk niet goed begrijpen zoals u maar volgens mij bedoelen zij dat weldegelijk. Dat is ook in verschillende orthodoxen kerken duidelijk te herkennen zoals ik al omschreven hebt.
Pietpiet schreef:Maar het gaat gewoon om het respect wat men voor iemand opbrengt die een bepaald ambt bekleed. Zoals men ook respect heeft voor de burgemeester, dokter, koningin of voor een politieagent en uw ouders. Ja, deze eer zouden we zelfs moeten hebben voor oudere mensen alleen al vanwege hun leeftijd/levenservaring! We luisteren als zij spreken, men spreekt niet onfatsoenlijk tegen, men doet wat deze van u vragen etc... Ik weet dat dit allemaal fatsoensregels zijn die in het huidige Nederland niet meer zo gelden maar daar gaat het wel om.
Volledig met u eens.
Maar let wel, u gebruikt nu een ander woord 'respecteren' uitgezonderd het woord wat ik vet gemaakt hebt wat ook 'respect' zou moeten zijn. Eren is iemand een kroon op zijn hoofd zetten en daar gaat het niet om.
Ik kan mij dan ook in de uitspraak van Riska vinden:
daar waar 'gezag' gelijk wordt gesteld aan macht zit er iets grondig fout. Aanvullend durf ik wel te stellen dát het grondig fout is in veel orthodoxen kerken inclusief de RKK. Vereren en respecteren staat niet op een zelfde nivo.
Als 'eer' niet bedoeld wordt in het formulier kunnen we dat formulier dus beter aanpassen. Als het formulier dus ‘respecteren’ bedoeld zoals u omschrijft zou ik mij in deze kunnen vinden, maar helaas.
Ik denk toch dat we nog een keertje het protestantisme over moeten doen, niet zoals Voltaire maar als Luther

16e eeuwse protestantse spotprent van de paus (Wikipedia).
.