Is er herkenning in de Hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Is er herkenning in de Hemel?

Berichtdoor Pasker » 06 sep 2010 16:59

Volgens Jezus zijn we bij de opstanding als engelen in de Hemel.
Misschien helemaal niet belangrijk maar het lichaam gaat volgens mij niet naar de Hemel.
Hoe zouden wij dan bvb.onze ouders in de Hemel kunnen herkennen als we als kind van pakweg 6 jaar gestorven zijn en onze ouders pas als 70 en 76 jaar?
Bedenk ook dat engelen in de Hemel niet mannelijk of vrouwelijk zijn.

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Re: Is er herkenning in de Hemel?

Berichtdoor Nelly91 » 06 sep 2010 19:05

Ik heb weleens in een boek gelezen dat je elkaar aan karakter herkent, dus niet aan uiterlijk. Dit was niet onderbouwd met Bijbelse argumenten, dus ik zou niet weten waarom.
Het lijkt me wel logisch dat je elkaar herkent. In Lucas 16: 19-31 staat de gelijkenis van Lazarus en de rijke man, en daarin herkent de rijke man Lazarus ook. Maar het is natuurlijk een gelijkenis, en de rijke man was niet in de hemel maar in de hel.
Maar persoonlijk denk ik dat het logisch is je leven in de hemel voort te zetten met de mensen die je op de aarde al ontmoet hebt. Ik hoop echter wel dat we daar ook een heleboel andere mensen kunnen ontmoeten!

meisje20
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor meisje20 » 06 sep 2010 21:37

ik zou het niet weten. zou ik daar dan mijn vader herkennen?
kort na het overlijden van mijn vader zat ik ook heel erg met die vraag, maar de 1 zegt dat er wel herkenning is en de ander niet. uiteindelijk wist ik het nog niet.
menselijke wijze zou je dan ook zeggen: dat hij dan weet dat niet al zijn kinderen er zijn, dus zou hij daar verdriet over krijgen. maar in de hemel is er geen verdriet.
Gods geduld is groot maar niet oneindig

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 sep 2010 23:12

Waarom zou er daar geen herkenning zijn?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 07 sep 2010 16:30

Zo als Jezus ook zegt:
3. Mat 22,30
Immers, in de opstanding huwen zij niet en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemel.

In de hemel ben je dus niet meer mannelijk of vrouwelijk maar net als de engelen onzijdig.

Lees ook: Luc 20,35
maar die waardig gekeurd zijn deel te verkrijgen aan die eeuw en aan de opstanding uit de doden, huwen niet en worden niet ten huwelijk genomen.

De vraag zou dan misschien kunnen zijn of het belangrijk is om elkaar in de hemel te herkennen?

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 sep 2010 18:53

Eén ding is zeker: als er geen herkenning is in de hemel, zul je het in ieder geval niet missen 8)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2010 10:00

Pasker schreef:Zo als Jezus ook zegt:
3. Mat 22,30
Immers, in de opstanding huwen zij niet en worden zij niet ten huwelijk genomen, maar zij zijn als engelen in de hemel.

In de hemel ben je dus niet meer mannelijk of vrouwelijk maar net als de engelen onzijdig.

Lees ook: Luc 20,35
maar die waardig gekeurd zijn deel te verkrijgen aan die eeuw en aan de opstanding uit de doden, huwen niet en worden niet ten huwelijk genomen.

De vraag zou dan misschien kunnen zijn of het belangrijk is om elkaar in de hemel te herkennen?

1. Dat staat er niet. Engelen trouwen niet en Jezus zegt dat wij op de nieuwe hemel en aarde niet meer zullen trouwen en wat dat betreft zoals de engelen zullen zijn.

2. Goede vraag. Maar nogmaals, waarom zouden we elkaar niet kunnen herkennen? Sommigen zeggen: Omdat je dan ook wordt herinnerd aan het kwaad wat je elkaar hebt aangedaan. Ik vind dat echter geen sterk argument. We zullen daar ten volle de vergeving in Christus kennen, en zullen we de ander dan ook niet ten volle vergeven hebben? Als we daar geen herinneringen aan de zonde meer hebben, hebben we dan uberhaupt nog herinneringen aan dit leven? Zo nee, wat heeft ons leven hier op aarde dan voor zin? Zo ja, dan herinneren we de zonde toch ook? Is dat erg? Nee, juist niet, als we weten wat we achter ons hebben gelaten weten we ook waar we van verlost zijn. Ik denk dat die herinneringen er zeker zijn en we daardoor extra verwonderd en dankbaar zullen zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 08 sep 2010 11:02

De Emmaüsgangers herkenden de Here Jezus niet direct (door verdriet) maar bij het breken van het brood!

Lucas 24:13-35
28 En zij naderden het dorp, waar zij heengingen, en Hij deed, alsof Hij verder zou gaan. 29 En zij drongen sterk bij Hem aan en zeiden: Blijf bij ons, want het is tegen de avond en de dag is reeds gedaald. En Hij ging binnen om bij hen te blijven. 30 En het geschiedde, toen Hij met hen aanlag, dat Hij het brood nam, de zegen uitsprak, het brak en hun toereikte. 31 En hun ogen werden geopend en zij herkenden Hem; en Hij verdween uit hun midden.

Ik denk zeker dat als we bij God zijn onze dierbaren weer zullen herkennen en we zullen er ook veel bekenden missen, daarom zegt de Here Jezus in Openbaring 21:4
En Hij zal alle tranen van hun ogen afwissen, en de dood zal er niet meer zijn, ook geen rouw, geween of moeite zal er meer zijn.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 08 sep 2010 15:49

De Emmausgangers waren niet in de hemel, dus ik denk niet dat je dat echt kan vergelijken..
Verder ben ik het volledig eens met Marnix. Ik denk dat we nog wel weten dat we gezondigd hebben, anders kunnen we Jezus toch ook niet dankbaar zijn in de hemel? Alleen zal het dan waarschijnlijk op een mooie manier zo 'geregeld' zijn dat we niet meer verdrietig zijn over onze zonden!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 sep 2010 23:25

1 Korinthe 15:50 Wat ik bedoel, broeders en zusters, is dit: wat uit vlees en bloed bestaat kan geen deel hebben aan het koninkrijk van God; het vergankelijke krijgt geen deel aan de onvergankelijkheid.
De "herkenning" bestaat volgens mij uit woord en daad maar niet uit lichamelijke herkenning.

André

Berichtdoor André » 09 sep 2010 10:00

Zeker is er herkenning in de Hemel, hoe kan God anders aan de juiste persoon het juiste oordeel koppelen? :wink:
Iets serieuzer, ik vind het niet van belang om het te weten.
Veel belangrijker vind ik dat je de zekerheid mag hebben een kind van God te zijn.
Dat je door het eenzijdige verbond dat God met Abraham sloot een kind van God bent.
Dat je uit geloof alleen gered kunt worden, dat zijn dingen die ik belangrijk vind.

Nelly91
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Nelly91 » 09 sep 2010 13:04

Natuurlijk is dat belangrijk, het belangrijkste zelfs!
Maar je mag er toch wel over nadenken hoe het in de hemel zal zijn? Ik denk dat het sowieso veel mooier is dan we ons ooit kunnen voorstellen!

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 sep 2010 16:28

André schreef:
Zeker is er herkenning in de Hemel, hoe kan God anders aan de juiste persoon het juiste oordeel koppelen? :wink:

Doet God ook niet want we zijn ons zelf tot oordeel.

Iets serieuzer, ik vind het niet van belang om het te weten.

Dat is een andere zaak.

Veel belangrijker vind ik dat je de zekerheid mag hebben een kind van God te zijn
.
We hebben inderdaad macht gekregen om kinderen van God te worden maar dat wil zeggen dat we het nog niet zijn en waarom denk jij die zekerheid al te hebben?

Dat je door het eenzijdige verbond dat God met Abraham sloot een kind van God bent.
Dat je uit geloof alleen gered kunt worden, dat zijn dingen die ik belangrijk vind.

Vreemde reactie, waarvan zou jij, die voor zich zelf de zekerheid heeft een kind van God te zijn, gered moeten worden?

André

Berichtdoor André » 09 sep 2010 16:57

Pasker schreef:
Veel belangrijker vind ik dat je de zekerheid mag hebben een kind van God te zijn
.
We hebben inderdaad macht gekregen om kinderen van God te worden maar dat wil zeggen dat we het nog niet zijn en waarom denk jij die zekerheid al te hebben?
Oh, vertel eens welke invloed je als mens hebt om kind van God te worden? Is het niet, gelooft en u zult behouden worden?

Vreemde reactie, waarvan zou jij, die voor zich zelf de zekerheid heeft een kind van God te zijn, gered moeten worden?
Het eenzijdige verbond dat God met mij sloot is inderdaad ook een gevolg van mijn geloof in Hem. (Beetje dubbel op, daar werd het voor jou waarschijnlijk wat onduidelijk van.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 sep 2010 22:17

André:
Oh, vertel eens welke invloed je als mens hebt om kind van God te worden? Is het niet, gelooft en u zult behouden worden?

Wel eens gehoord van de smalle en de brede weg?
Daar kunnen we op wandelen omdat we de Heilige Geest hebben ontvangen. Daarom zijn we ook instaat om (net als Jezus) de wil van de Vader te doen.

Terug naar “Archief”