Discipline voor stille tijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Discipline voor stille tijd

Berichtdoor BigSmile » 06 sep 2010 14:07

De schoolvakantie is weer voorbij en het drukke leven gaat weer beginnen. Vakantie is ook een prima moment om eens terug te kijken op het afgelopen jaar en te denken over dingen die je zou willen verbeteren. Iets waar ik het hele vorige jaar al tegenaan loop is het punt stille tijd. ’s Ochtends vroeg is voor mij het enige moment in huis voor mezelf. Dus ging ik soms eerder uit bed om die tijd ‘stille tijd’ te houden. Ik vond dat een heel fijn iets, gevoelsmatig ga ik de dag dan toch anders in. Echter het lukte me maar heel af en toe. Maar voor het nieuwe schooljaar had ik me vast voorgenomen om iedere dag zo mijn dag te beginnen. Samen met nog een aantal kleine veranderingen die ik wilde doorvoeren voor mezelf. Maar wat blijkt: er komt niets van terecht. ’s Ochtends ben ik steeds te laat uit bed, ook mijn andere plannetjes komt niets van terecht. Ik had me nl voorgenomen bij het wakker worden de kinderen te leren bidden voor de komende dag. En het frustreert me gewoon want ik voel me er ook erg slecht over. Alsof er in mijn hoofd iemand zegt van: zie je wel dat je er niets van terecht brengt! Duidelijk een gebrek aan zelfdiscipline, je bent lui want je komt slecht je bed uit. Zie je wel dat kan jij toch niet. Etc. Dus dan raak ik alleen maar verder van huis.
Hoe kom je zover dat je gaat leven zoals je dat graag zou willen? Gewoon een kwestie van beslissen: en vanaf vandaag gaan we het zus en zo doen!! Of toch niet? Het lijkt soms wel alsof iedere beslissing om meer tijd te besteden aan God en Zijn dienst aangevochten wordt en op de één of andere manier altijd strand.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor Jo'tje » 06 sep 2010 14:29

Lastig, en ik denk voor veel mensen wel herkenbaar!
Wat misschien kan helpen: verplicht jezelf er niet elke dag toe. Niet dat je God maar een dag compleet moet vergeten!
Maar als je om te beginnen eens kijkt of je 3 vaste dagen in de week kunt prikken om er wél eerder uit te gaan en een periode van stille tijd te hebben. Of 2 keer 's ochtends en 1 keer 's avonds o.i.d. Beter die 3 keer dat het lukt, dan jezelf verplichten tot 5 of 6 keer en er al gauw tegenaan lopen dat het niet lukt.
Verder ben ik ook erg benieuwd naar tips van anderen en hoe anderen dat beleven / doen.
Wij lezen momenteel het bijna-elke-dagboek voor twintigers. (aan tafel dan) Speciaal voor mensen die regelmatig ergens anders eten etc. Prima voor ons dus ;)
pobody's nerfect

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor J.A. » 08 sep 2010 11:01

Ik herken het helemaal, BigSmile!

Maar ik weet ook niet hoe het veranderd kan worden :?

Riska

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor Riska » 16 sep 2010 09:51

Je hebt kinderen schrijf je. Gaan die naar school? Of heb je ze nog thuis? Werk je buitenshuis?
Niet bedoeld als impertinente vragen. Maar meer: zijn er andere mogelijkheden? Een rustig moment, zoals je ook tijd neemt voor een kop koffie? (ik noem maar een voorbeeld).
En dat hoeft niet perse om een bepaalde tijd te zijn.
Misschien kan het zelfs heel kort: door een Psalm te lezen en die de hele dag in je om te dragen, bij je te dragen.
En wat de kinderen betreft: al bid je maar aan tafel bij het ontbijt, dat is voor hen al voldoende.

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor mw » 17 sep 2010 02:39

Herkenbaar BigSmile!

Wat mij enorm heeft geholpen is mijn hele 'leven met God' onder de loep te nemen. De uitkomst voor mij was dat het voor mij vruchtbaarder was om door de dag heen veel contact met God te hebben (bidden met de pet op zeg maar, net als Nehemia) vergeleken met een aantal vaste momenten te hebben.
Omdat ik bepaald geen ochtendmens ben en dus ook slecht mijn bed uitkom en een onregelmatig leven heb gaat vaste momenten gewoon niet lukken. Ik heb me er een tijd schuldig (t.o. God) over gevoeld, maar een altnernatief vinden vond ik beter dan steeds weer blijven proberen met veel frustratie als gevolg.

Wat ik nu doe:
- tussen alles door veel contact met God. Het kan zijn van: 'God geef me de kracht om dit te doen', 'God geef me de juiste woorden voor deze patiënt', 'Zet Heer een wacht voor mijne lippen', maar ook: 'Dank U God dat U vandaag bij mij bent', enz.
- veel zingen. M.n. de oude psalmen vertolken veel van wat ik mee maak, voel, aan God wil vertellen, enz.
- Enige dicipline brengen in bijbellezen (voor het naar bed gaan, na het eten). Moeilijke moment vermijden en dus niet verplichten (bijv. bij het opstaan).
- Zoeken naar momenten, plekken waar ik wel rustig ellenlange gesprekken met God kan voeren. Voor mij is dat in de auto. Thuis kan ik er de rust niet voor vinden.

Dit alles heeft mogen resulteren in een intenser en mooier leven met God, want tegen een stootje kan.


M.b.t. de kinderen: als je gezamelijk ontbijt kun je bijv. ook instellen om samen te zingen. Dank U voor deze nieuwe dag bijv.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor Marnix » 21 sep 2010 23:26

BigSmile, ben je een ochtendmens of een avondmens? Kan je 's avonds ook niet af en toe wat inplannen? (en dan niet vlak voor het slapengaan, maar gewoon 's avonds eventjes een kwartier "boven" of in de tuin ofzo) gaan zitten?

p.s. Hoe gaat het met het minder tv kijken 's avonds? ;)

Groetjes,

Marnix
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
BigSmile
Mineur
Mineur
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 jun 2006 08:41
Locatie: Gelderland

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor BigSmile » 04 okt 2010 10:23

@ Marnix: Ik ben denk ik geen van beide echt heel erg. Maar ik kan op zich goed uit bed komen als ik ècht wil. Ik doe het wel eens en het geeft wel een voldaan gevoel door de dag heen. Enne...met tv kijken gaat het heel goed. Ik kijk de laatste tijd heel weinig. Maar ik zit daarentegen wel wat meer achter de pc. Dus ja, what's the difference :-)

@ MW: dat doe ik op zich soms ook wel gedurende de dag. Een soort van schietgebedjes zeg maar.

@ Riska: Er gaat er 1 naar school. Ik werk buitenshuis. Als ik al tijd neem voor een kop thee, zijn daar de kleintjes die graag voorgelezen willen worden. De dagen dat je thuis bent zijn druk met ophalen/wegbrengen en huishouden etc. En 's avonds ben je toch vaak helemaal gaar. Tenminste, ik wel.

Inmiddels zing ik wel vaak met de kinderen tussen de middag als ik thuisben. Ik heb me voorgenomen ze 1 liedje per maand aan te leren. En dat voelt wel goed naar hen toe :D .

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2010 15:59

BigSmile,

Mag ik uit het feit dat je kinderen hebt ook concluderen dat je een man of vrouw hebt (weet even niet wat je zelf bent)? Zo ja, kun je dan niet iets met elkaar afspreken om stille tijd te houden?

Mijn vrouw en ik doen dit ook:
Door de week ben ik vroeg uit bed (zet je wekker!), kan ik rustig stille tijd houden, en daarna komen de kinderen beneden. Mijn vrouw gaat iets later uit bed en kan dan eerst stille tijd houden, omdat ik nog even een kwartiertje er ben voor de kinderen. Daarna ga ik de deur uit.

In het weekend gaat het ongeveer hetzelfde. Eén van ons gaat eerst naar de kinderen (die dan al een poosje beneden spelen) en de ander houdt stille tijd, dit wisselen we daarna om, zodat je echt een poosje voor de stille tijd hebt.

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor J.A. » 08 dec 2010 16:43

Wat een mooie 'regeling' TheKeimpe!

Dat zou ik ook graag willen, maar pff...hoe lang ik ook slaap, moe blijf ik,
dus op tijd het bed uit, vind ik echt heel erg moeilijk!

Waar bestaat dat kwartier stille tijd uit, als ik vragen mag?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2010 19:39

Voor mij persoonlijk: een (gedeelte van een) hoofdstuk uit de Bijbel lezen, wat nadenken en bidden. Als ik al beneden ben lees ik alleen de Bijbel, in het weekend lees ik uit een Bijbel met kanttekeningen erbij, hoewel ik die niet allemaal lees.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor cornelia77 » 08 dec 2010 21:33

Samen iets afspreken, werkt echt ja. Mijn man houdt 's morgens vroeg stille tijd. Ik zorg dan dat de kinderen niet naar hem toe gaan. Dan gaan we eten, breng ik de kinderen naar school. Dan hou ik stille tijd. Een van onze kinderen is nog thuis, gaat altijd lekker spelen. Dan pak ik een kopje koffie en ga er echt voor zitten. Heerlijk!
In het weekend is het altijd wat lastiger, dan schiet het er weleens bij in... :oops:

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor J.A. » 08 jan 2011 23:27

Bedankt TheKeimpe en Cornelia voor de uitleg, ik ga eens kijken hoe ik het vorm kan geven!

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor cornelia77 » 10 jan 2011 21:14

@J.A.
Ik gebruik het boekje: Ontdekkingstocht. Een dagelijkse gids door de Bijbel. van de internationale bijbelbond. Dat vind ik een erg fijn boekje.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor hamlap » 11 jan 2011 10:34

Zelf gebruik het dagboekje van de G.Z.B. 'Een handvol koren'. Per dag staan hier twee korte stukjes in. Ik probeer het Bijbelgedeelte te lezen en het stukje in het dagboekje. Als het even kan zing ik 's ochtends ook nog de opgegeven psalm - al dan niet meezingen met een filmpje op YouTube :-)
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

cornelia77
Luitenant
Luitenant
Berichten: 580
Lid geworden op: 20 sep 2010 20:29

Re: Discipline voor stille tijd

Berichtdoor cornelia77 » 04 mei 2011 20:12

cornelia77 schreef:Samen iets afspreken, werkt echt ja. Mijn man houdt 's morgens vroeg stille tijd. Ik zorg dan dat de kinderen niet naar hem toe gaan. Dan gaan we eten, breng ik de kinderen naar school. Dan hou ik stille tijd. Een van onze kinderen is nog thuis, gaat altijd lekker spelen. Dan pak ik een kopje koffie en ga er echt voor zitten. Heerlijk!
In het weekend is het altijd wat lastiger, dan schiet het er weleens bij in... :oops:


Waarom is het toch zo lastig om vol te houden in de vakantie??
Ik baal daar echt van, maar krijg het niet echt doorbroken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten