Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 24 nov 2010 18:56

T.A.F. schreef:Daardoor had ze ook nooit de drive gehad om rare dingen te doen (perversiteit is aangeleerd, zet een mens vanaf zijn kindertijd op een eilandje en ze hebben nooit die enorme sex drive/verleidingslast die mensen in onze samenleving kennen)


Wat een woordkeuze weer... rare dingen, perversiteit zelfs, toe maar...

Hoe weet je trouwens dat een eilandje dat effect heeft? Onderzoek gedaan op Terschelling?

die ervaring op die school was voor haar wel een eye opener... overigens is ze nog geen 2 jaar later getrouwd..

Ik zag dat aan en dacht das eigenlijk heel mooi, die heeft nooit verleiding gekend.. en daarna meteen getrouwd.


Misschien is ze wel getrouwd omdat ze graag een keer seks wou... dat zou dan wel weer bijzonder treurig zijn.

Verder on topic :

mij was altijd geleerd, alles mag behalve het.
Echter een gesprek met een vrij puriteins ingestelde amerikaan zei : das nep, alleen maar omdat je er niet ingeweest ben ben je nog maagd? het idee is juist dat je niet elkaar sexueel benadeerd, niet bij elkaar klaarkomt. Zoenen en handje houden, en verder niet.


Hoezo is zoenen niet 'elkaar seksueel benaderen'?

En ik erken... mij breekt het zweet uit als de voorganger mij ooit die vraag gaat stellen, vooral omdat ik nee moet antwoorden volgens deze lijn..
veel mensen zeggen dan lieg je toch.. maar nee dat is niet mijn stijl... niet iets waar ik iig naar uitkijk..


Ik zou zeggen dat dat die voorganger geen bal (haha) aangaat!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor *Annet* » 24 nov 2010 21:19

Mortlach schreef:
T.A.F. schreef:Hoezo is zoenen niet 'elkaar seksueel benaderen'?

En ik erken... mij breekt het zweet uit als de voorganger mij ooit die vraag gaat stellen, vooral omdat ik nee moet antwoorden volgens deze lijn..
veel mensen zeggen dan lieg je toch.. maar nee dat is niet mijn stijl... niet iets waar ik iig naar uitkijk..


Ik zou zeggen dat dat die voorganger geen bal (haha) aangaat!


http://refoweb.nl/vragenrubriek/16575/huwelijksgesprek
ja, dat is mijn mening dan he.....

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 22:23

Ik vind dat het de plicht van een gemeente is leden onder de tucht te stellen en van leden zich daaronder te onderwerpen.

Hoewel onprettig, hij is de herder over mij gesteld en het gaat hem ALLES aan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 00:05

T.A.F. schreef:Ik vind dat het de plicht van een gemeente is leden onder de tucht te stellen en van leden zich daaronder te onderwerpen.

Hoewel onprettig, hij is de herder over mij gesteld en het gaat hem ALLES aan.


Om iets waar je toch niks meer aan kunt veranderen? Mensen maken zich toch al veel te druk om wat er dan al dan niet in andermans slaapkamer gebeurd, maar goed, ik hoor dan ook niet tot een gemeente.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor T.A.F. » 25 nov 2010 00:14

Mortlach schreef:
T.A.F. schreef:Ik vind dat het de plicht van een gemeente is leden onder de tucht te stellen en van leden zich daaronder te onderwerpen.

Hoewel onprettig, hij is de herder over mij gesteld en het gaat hem ALLES aan.


Om iets waar je toch niks meer aan kunt veranderen? Mensen maken zich toch al veel te druk om wat er dan al dan niet in andermans slaapkamer gebeurd, maar goed, ik hoor dan ook niet tot een gemeente.


Hoewel ik sterke overtuigingen heb over hoe een gemeente hoort te zijn ingericht en ik er niet een ken die zo is, ik vind het een plicht dat elke christen lid is van een gemeente, dus OF richt je eigen op (en daarvoor heb je al een groep medestanders nodig) OF word lid van een bestaande.
Het is niet toegestaan als christen zonder gemeente te zijn.
Daarom zeg ik ook vaak ik BEN geen .... (geregem in mijn huidige geval) maar ik ben lid van het menselijke instituut geregem, ik ben geowon christen.
(kerk en Kerk is een verschil)
Laatst gewijzigd door T.A.F. op 25 nov 2010 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Spons » 25 nov 2010 00:15

T.A.F. schreef:Ik vind dat het de plicht van een gemeente is leden onder de tucht te stellen en van leden zich daaronder te onderwerpen.

Hoewel onprettig, hij is de herder over mij gesteld en het gaat hem ALLES aan.


ah een soort geestelijke communistische staat dus .... Sorry ik vindt dat te ver gaan, en dat is een van de reden waarom ik me niet thuis zou voelen in een GG !

meeleven in een gemeente is een groot goeds maar als de gemeente voor rechter gaat spelen....

Uiteraard is een zwangerschap bv niet goed te praten maar als men het over klederdracht gaat hebben, het voorval van de legging wat niet zou mogen etc... dan kan ik er nog wel een paar noemen ! Internet, is gevaarlijk, TV uit den boze .. en als ik dan zo eens kijk hoeveel mensen internet en tv hebben in de zwaardere gemeente ... maar daar wordt niks aan gedaan en oogluikend toegestaan, zie soms complete gezinnen achter de pc kijken naar uitzending gemist of naar het voetbal ten tijde van het wk ! Daar zou volgens jou dus ook de gemeente op moeten ingrijpen ....

je kan regels stellen, door een kerk . Door God maar het is de mens die nog altijd (ten goede en ten ongoede ) de beslissing neemt en eigen verantwoordign heeft ten opzichte van zijn eigen daden die hij in het heden of de toekomst heeft te verantwoorden

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor T.A.F. » 25 nov 2010 00:17

Als ik zoiets zou doen (als dat stiekum voetbal kijken) dan zou ik het ZEER waarderen als een broer of zus mij vermaand!
dan is hij sterk als ik zwak ben en dat is zeer gewaardeerd!

Jij noemt het communisme, ik gemeente zijn. zoals het hoort, trouwens lees de bijbel de eerste gemeentes deelden alles samen geld tijd en goed, en kwamen dagelijks samen om te bidden en elkaar op te bouwen.
Een communevorm komt veel dichter bij hoe een gemeente hoort te zijn idd en een soort daarvan is ook waarnaar ik streef.

Als je me nu vraagd naar klederdracht, ikzelf geloof niet dat rokken verplicht zijn. of hoedjes.
Maar ik weet ook dat er ook staat (wees griek met de grieken etc) dus hoewel ik het niet eens ben, ik probeer niet tot aanstoot te zijn.

Dat zal ws inhouden dat ik mijn dochters later wel in rok en met hoed naar de kerk laat gaan, en naar school omdat dat daar nu eenmaal de gewoonte is, en ik relschoppen daarin onjuist vind, maar thuis ik ze wel broeken zal toelaten.

Hierin speelt ook mee hoe streng een gemeente hierin is, het beleid van de gergem is iets lichter dan van de nedgeregem.
bij ons zijn zaken vaak een advies (zoals je moet filternet of zulke zaken) bij nedgeregem vaker een absoluut gebod.
Als iets echter als absoluut gebod word opgelegd zal ik het volgen zonder klagen.
Ik kan of vertrekken of proberen de regel te veranderen, maar zolang een regel er is en ik niet kies te vertrekken heb ik me ernaar te voegen.

Op het gebied van tv's ik heb er al jaren geen, het was een tijdlang de gewoonte in de pinkstergemeente om je tv weg te doen, de een na de ander deed het. de mijne ging stuk, nooit een nieuwe gehaald, ik heb niet het idee dat het niet mag, maar ik heb gewoon de behoefte niet om een nieuwe te halen, het voelt beter zo.

Veel regels ervaar ik dus niet als dwang maar sta ik vanuit eigen gevoelsmatige overtuiging al achter (en dan niet als ik moet, maar ik verlang) en waar dat niet het geval is, zie ik me verplicht me te schikken.

Ik vind individualisme een kwade zaak, liberalisme tot grote hoogte ook en emacipatie voor een fors deel ook.
Orde en gezag moet er zijn!

Die behoudende kerken zijn soms idd een beetje teveel behoudend, maar als ik zie wat het alternatief is, als je te snel dingen wilt veranderen.. dan ben ik liever in een gemeente waar men misschien te vaak het te veilig wilt doen.

Want stel men zou inderdaad vrouwen in ambt toestaan, rokken niet langer verplicht stellen, en gezangen en liederen ook toestaan net als andere begeleiding dan alleen orgel. Dat zou positief zijn, maar hoelang zou het duren voor mensen verder dan dat willen en men niet langer de man het hoofd van zijn gezin laat zijn? de trouw in een huwelijk onder het geding komt, of de loyaliteit aan gezag? hoe lang voor men homohuwelijken ook goed gaat keuren, en wereldse liederen ook wel best vind? Ik heb wijd en ver gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een zekere mate van terughoudendheid, en dingen eerst grondig onderzoeken (behoudend en bevindelijk) voor je veranderingen doorvoert beter is.

Spons schreef:
T.A.F. schreef:Ik vind dat het de plicht van een gemeente is leden onder de tucht te stellen en van leden zich daaronder te onderwerpen.

Hoewel onprettig, hij is de herder over mij gesteld en het gaat hem ALLES aan.


ah een soort geestelijke communistische staat dus .... Sorry ik vindt dat te ver gaan, en dat is een van de reden waarom ik me niet thuis zou voelen in een GG !

meeleven in een gemeente is een groot goeds maar als de gemeente voor rechter gaat spelen....

Uiteraard is een zwangerschap bv niet goed te praten maar als men het over klederdracht gaat hebben, het voorval van de legging wat niet zou mogen etc... dan kan ik er nog wel een paar noemen ! Internet, is gevaarlijk, TV uit den boze .. en als ik dan zo eens kijk hoeveel mensen internet en tv hebben in de zwaardere gemeente ... maar daar wordt niks aan gedaan en oogluikend toegestaan, zie soms complete gezinnen achter de pc kijken naar uitzending gemist of naar het voetbal ten tijde van het wk ! Daar zou volgens jou dus ook de gemeente op moeten ingrijpen ....

je kan regels stellen, door een kerk . Door God maar het is de mens die nog altijd (ten goede en ten ongoede ) de beslissing neemt en eigen verantwoordign heeft ten opzichte van zijn eigen daden die hij in het heden of de toekomst heeft te verantwoorden

Nelly91
Verkenner
Verkenner
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 sep 2010 10:43

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Nelly91 » 25 nov 2010 11:40

T.A.F. schreef:
Mortlach schreef:
T.A.F. schreef:Ik vind dat het de plicht van een gemeente is leden onder de tucht te stellen en van leden zich daaronder te onderwerpen.

Hoewel onprettig, hij is de herder over mij gesteld en het gaat hem ALLES aan.


Om iets waar je toch niks meer aan kunt veranderen? Mensen maken zich toch al veel te druk om wat er dan al dan niet in andermans slaapkamer gebeurd, maar goed, ik hoor dan ook niet tot een gemeente.


Hoewel ik sterke overtuigingen heb over hoe een gemeente hoort te zijn ingericht en ik er niet een ken die zo is, ik vind het een plicht dat elke christen lid is van een gemeente, dus OF richt je eigen op (en daarvoor heb je al een groep medestanders nodig) OF word lid van een bestaande.
Het is niet toegestaan als christen zonder gemeente te zijn.
Daarom zeg ik ook vaak ik BEN geen .... (geregem in mijn huidige geval) maar ik ben lid van het menselijke instituut geregem, ik ben geowon christen.
(kerk en Kerk is een verschil)


Hem gaat ALLES aan? Volgens mij verwar je een dominee nu een beetje met de Vader in de hemel. Het lijkt me voor de beste man zelf ook niet prettig om van de hele gemeente alles maar te weten, maar dat even terzijde :wink:
Als ernaar gevraagd zou meoten worden of je wel of niet rein bent gebleven, moet er toch ook gevraagd worden of je wel eens een ander dan je eigen vriend of vriendin hebt begeerd. Dat valt net zo goed onder dat gebod toch?
En als de dominee je dan daarover vermaand.. wat dan nog? Je kunt er niets meer aan veranderen, alleen vergeving vragen. En naar mijn weten vraag je nog altijd vergeving aan God en niet aan de dominee of de kerkenraad.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2010 12:46

De enige reden voor tucht is dan ook de rest van de gemeente waarschuwen met 'Kijk wat er gebeurd als je met je handen onder de lakens slaapt."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Schipje » 25 nov 2010 14:47

T.A.F.
Het gaat hier over sex voor't huwelijk en niet over de gg!

En mag ik de Bijbelse grond weten voor je uitspraak dat de ds ALLES aangaat? Het is toch geen pastoor? Biechten?

De Bijbel zegt dat VERBORGEN zonden in het VERBORGEN beleden moeten worden. En verborgen is verborgen en daar valt de ds ook onder. Tenzij je natuurlijk de behoefte voelt om de ds op de hoogte te stellen zodat je met z'n drieen kan bidden bv.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jozo » 29 nov 2010 02:00

Hierin speelt ook mee hoe streng een gemeente hierin is, het beleid van de gergem is iets lichter dan van de nedgeregem.
bij ons zijn zaken vaak een advies (zoals je moet filternet of zulke zaken) bij nedgeregem vaker een absoluut gebod.
Als iets echter als absoluut gebod word opgelegd zal ik het volgen zonder klagen.
Ik kan of vertrekken of proberen de regel te veranderen, maar zolang een regel er is en ik niet kies te vertrekken heb ik me ernaar te voegen.


Ik weet niet of het regel is maar ik ken een gergem gemeente waar je onder censuur wordt gesteld (tenminste, dat zeggen ze te doen, het is nog niet daadwerkelijk gebeurd) als je geen filternet hebt.
Daar snap ik helemaal niets van van zulke praktijken. :?

Maar goed: back on topic

Seks voor het huwelijk waar ligt de grens. Dit is wat de bijbel erover zegt (er zullen vast nog veel meer teksten zijn):
1Korinthiërs7:1,2: U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man

1 Thessalonicensen 4:3 5: Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven, niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de heidenen, die van God niet weten, en dat men zijn broeder niet slecht behandele of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben.

Ook het verhaal van Jakob die verliefd was op Rachel maakt duidelijk dat seks voor het huwelijk niet aan de orde was.
Hij zij namelijk: 'De termijn is om. Geef me nu mijn vrouw, ik wil met haar slapen.' Laban nodigde alle inwoners van de stad uit en gaf een feest. Toen de avond was gevallen bracht hij zijn dochter Lea bij Jakob, en Jakob sliep met haar

Voor meer informatie over dit onderwerp kun je het boek Seks in de kerk van Ouweneel lezen.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor kwebbel » 30 nov 2010 05:15

Jozo schreef:[...]Dit is wat de bijbel erover zegt (er zullen vast nog veel meer teksten zijn):
1Korinthiërs7:1,2: U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man
Juistem. Paulus spreekt hier over MAN en VROUW. Niet over VRIEND, VRIENDIN, etc. Dat vind ik persoonlijk duideiljk.

Jozo schreef:1 Thessalonicensen 4:3 5: Want dit wil God: uw heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij, dat ieder uwer in heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te verwerven, niet in hartstochtelijke begeerlijkheid, zoals ook de heidenen, die van God niet weten, en dat men zijn broeder niet slecht behandele of bedriege in deze zaak, want de Here is een wreker van dit alles, zoals wij u ook vroeger gezegd en nadrukkelijk betuigd hebben.

Ook het verhaal van Jakob die verliefd was op Rachel maakt duidelijk dat seks voor het huwelijk niet aan de orde was.
Hij zij namelijk: 'De termijn is om. Geef me nu mijn vrouw, ik wil met haar slapen.' Laban nodigde alle inwoners van de stad uit en gaf een feest. Toen de avond was gevallen bracht hij zijn dochter Lea bij Jakob, en Jakob sliep met haar

Voor meer informatie over dit onderwerp kun je het boek Seks in de kerk van Ouweneel lezen.
Ik wil je nog even aanvullen met een tekst uit Genesis 2:23
"Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt."
Het staat in verschillende Bijbelboeken, zo ongeveer, soms net even wat anders geschreven. Duidelijk is dat dus eerst je ouders verlaat (uit huis gaat), daarna trouwen (hechten aan zijn vrouw) en dan kinderen krijgen (één lichaam worden, gemeenschap dus!). Tenminste zo vind ik dat het zo geschreven staat. Waarom? Omdat het niet voor niets in die volgorde in de Bijbel staat. Als je zelfs dat nog gaat om/verdraaien..... (niet dat ik suggereer dat iemand dit hier wel doet voor t geval dat we dáár weer discussie over krijgen.... :-oo )
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2010 11:16

kwebbel schreef:
Jozo schreef:[...]Dit is wat de bijbel erover zegt (er zullen vast nog veel meer teksten zijn):
1Korinthiërs7:1,2: U zegt dat het goed is dat een man geen gemeenschap met een vrouw heeft. Maar om ontucht te vermijden moet iedere man zijn eigen vrouw hebben en iedere vrouw haar eigen man
Juistem. Paulus spreekt hier over MAN en VROUW. Niet over VRIEND, VRIENDIN, etc. Dat vind ik persoonlijk duideiljk.


Je zou de grondteksten erbij moeten pakken om te zien of ze het over de seksen hebben (mannelijk en vrouwelijk) of over echtgenoten (man en vrouw). Het Nederlands is hier niet duidelijk.

Ik wil je nog even aanvullen met een tekst uit Genesis 2:23
"Zo komt het dat een man zich losmaakt van zijn vader en moeder en zich hecht aan zijn vrouw, met wie hij één van lichaam wordt."
Het staat in verschillende Bijbelboeken, zo ongeveer, soms net even wat anders geschreven. Duidelijk is dat dus eerst je ouders verlaat (uit huis gaat), daarna trouwen (hechten aan zijn vrouw) en dan kinderen krijgen (één lichaam worden, gemeenschap dus!). Tenminste zo vind ik dat het zo geschreven staat. Waarom? Omdat het niet voor niets in die volgorde in de Bijbel staat. Als je zelfs dat nog gaat om/verdraaien..... (niet dat ik suggereer dat iemand dit hier wel doet voor t geval dat we dáár weer discussie over krijgen.... :-oo )


Ik las laatst ergens dat de tekst ook zo kan worden gelezen dat er staat "dit is de reden dat de man zich losmaakt, etc.". Eerder een beschrijving en verklaring van een feit (wat je in de gemeenschap ziet gebeuren) dan een voorschrift.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor kwebbel » 30 nov 2010 16:50

tot nu toe kan ik dit vinden:
verlaten [Dit neemt niet weg de liefde noch de eer, die men zijnen ouders verschuldigd is, maar het maakt onderscheid tussen de wijze der samenwoning en de grootheid der verbintenis.] (vanuit de Statenvertaling)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2010 17:55

pffft. wordt echt tijd voor die HSV. Aan dat SV-Nederlands kan ik geen touw vastknopen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten