Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jo'tje » 19 nov 2010 11:37

'Jahaa mam, weten we al', dan ben je dus al te laat?
Ik heb echt gewoon van mijn moeder gehoord hoe het allemaal werkt.
Daarna werd er op school natuurlijk wel over gegiecheld en gekletst, maar dat hoort er ook gewoon bij denk ik.
Dat was trouwens wel nog op de basisschool hoor. Ik las iemand die voor seksuele voorlichting in de brugklas pleitte, maar dan ben je toch echt te laat denk ik. Op de middelbare school kun je wel wat inhoudelijker op dingen ingaan. Bijvoorbeeld over voorbehoedsmiddelen, maar ook over je normen en waarden w.b. seks.
pobody's nerfect

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor toppie » 19 nov 2010 12:59

Volgens mij moet je al bij het kleutertijdperk beginnen.
Wij hebben vanaf dat ze vragen gingen stellen, altijd eerlijk geantwoord naar het niveau van het kind.
Onze jongste vindt het allemaal zo'n gedoe, die wil er nog niet eens wat meer over weten.
Prima, het kind geeft zelf wel aan wat het wel en niet aan kan.

Gebruikersavatar
jamillah
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2505
Lid geworden op: 17 jan 2007 14:10

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor jamillah » 19 nov 2010 13:49

Boudin van vijf kwam thuis met het verhaal dat hij wel snapte hoe een kind uit de buik ging maar hoe kwam het er toch in??? Onbegrijpelijk vondtie dat. Tja, op vijf-jarige leeftijd vind ik het dus echt te vroeg om te vertellen van een zaadje en een eitje. Toen ik zei dat dat kwam omdat de papa en mama erg veel van elkaar houden nam hij daar genoegen mee, dat zal over een jaar wel anders zijn denk ik. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Funlover » 19 nov 2010 13:57

In de puberteit is het inderdaad weer genant.
Je moet veel eerder beginnen.
Sowieso 2 jaar eerder dan je denkt.
Begin er gewoon van jongs af aan mee.
Vertel gewoon eens wat, ze pikken op wat ze aankunnen en verder komen ze er vanzelf op terug als je houding open is....
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2010 14:49

Gewoon het kale feit al dat er over kan worden en ook wordt gepraat is enorm behulpzaam.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 19 nov 2010 14:56

Jo'tje schreef:'Jahaa mam, weten we al', dan ben je dus al te laat?
Ik heb echt gewoon van mijn moeder gehoord hoe het allemaal werkt.
Daarna werd er op school natuurlijk wel over gegiecheld en gekletst, maar dat hoort er ook gewoon bij denk ik.
Dat was trouwens wel nog op de basisschool hoor. Ik las iemand die voor seksuele voorlichting in de brugklas pleitte, maar dan ben je toch echt te laat denk ik. Op de middelbare school kun je wel wat inhoudelijker op dingen ingaan. Bijvoorbeeld over voorbehoedsmiddelen, maar ook over je normen en waarden w.b. seks.

Ik had het niet over voorlichten, maar over het begrip seks in de breedste zin van het woord :D
En kennelijk vinden pubers DAT genant.
Op tv was een vrouw die zich met haar eigen menstruatiebloed "versierde". :-& Te zien in de zapservice bij P & W. Mijn zoon zat te kijken en zapte direct weg ! Dubbele zapservice dus :mrgreen: Ik zei: laat ff staan, wat is dat precies ? Bah, wat smerig.
Maar het moment was al voorbij. Ouders zijn dus vaak bang dat pubers hierin blijven hangen, nou bij ons dus niet.
Hij vond het idee alleen al smerig, hij hoefde het dus niet te zien.
n.b.: ze noemde dit zelf kunst ! Wat mij betreft is dat het niet [-X

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jozo » 21 nov 2010 23:44

oke, daar hoef je geen puber voor te zijn om dat ronduit ranzig te vinden :(

Ik vind gewoon dat je openlijk met kinderen/pubers over sex moet kunnen praten. Wij konden er thuis altijd flink om geinen, maar ondertussen bleef de moraal van het verhaal wel hangen.

Ik heb eens een vriendin gehad die thuis geen enkele voorlichting had gehad. Dan MOET je het wel noodgedwongen op straat leren en daar leer je het echt niet beter van...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Swimmie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 15 dec 2009 10:11

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Swimmie » 22 nov 2010 15:15

schelpje3 schreef:... Op tv was een vrouw die zich met haar eigen menstruatiebloed "versierde". ...

Volgens mij heeft dat ook niks met seks te maken.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor *Annet* » 23 nov 2010 21:31

Spons schreef:zo wie zo is het goed als er voorlichting gegeven wordt op scholen, liefst in de brugklas ! Weet niet hoe dat in de refomatorische scholen zit maar lijkt me nogal een taboe over heen hangen.... zo wie zo in deze gezindte ! maar ik weet niet hoe de steel nu anno 2010 in de steel zit ! so dont blame me !


De vork in de steel toch?

Heb eens op reformatorische basisschool lezing gehoord van een vrouw die pleit om al op de kleuter leeftijd te beginnen met voorlichting en dat, als de kinderen om en nabij de 10 jaar zijn, ze alles weten.

Dus Spons, je bent echt ouderwets in je opvattingen :mrgreen: :wink:
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor LauraC » 23 nov 2010 21:35

*Annet* schreef:
Spons schreef:zo wie zo is het goed als er voorlichting gegeven wordt op scholen, liefst in de brugklas ! Weet niet hoe dat in de refomatorische scholen zit maar lijkt me nogal een taboe over heen hangen.... zo wie zo in deze gezindte ! maar ik weet niet hoe de steel nu anno 2010 in de steel zit ! so dont blame me !


De vork in de steel toch?

Heb eens op reformatorische basisschool lezing gehoord van een vrouw die pleit om al op de kleuter leeftijd te beginnen met voorlichting en dat, als de kinderen om en nabij de 10 jaar zijn, ze alles weten.

Dus Spons, je bent echt ouderwets in je opvattingen :mrgreen: :wink:

Las in de Terdege een artikel waarin voor hetzelfde gepleit wordt en ik heb daar best wat handige tips uit gehaald voor Michael later/nu.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 23 nov 2010 21:52

Swimmie schreef:
schelpje3 schreef:... Op tv was een vrouw die zich met haar eigen menstruatiebloed "versierde". ...

Volgens mij heeft dat ook niks met seks te maken.

Nee, dat valt onder kunst :mrgreen:

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor pannenkoek » 23 nov 2010 21:54

schelpje3 schreef:
Swimmie schreef:
schelpje3 schreef:... Op tv was een vrouw die zich met haar eigen menstruatiebloed "versierde". ...

Volgens mij heeft dat ook niks met seks te maken.

Nee, dat valt onder kunst :mrgreen:


jakkes
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 24 nov 2010 13:01

Ja pannekoek, als je zegt dat iets onder kunst valt, mag je van alles doen, zo lijkt het :wink:
Dus een hotelkamer helemaal volsmeren met vanillevla, een poepmachine fabriceren, je kunt het zo gek niet bedenken.
Maar terug naar het onderwerp, waar ligt de grens wat betr seks voor het huwelijk.
Leid ons niet in verzoeking, dus geen dingen opzoeken die prikkelend kunnen zijn !

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor *Annet* » 24 nov 2010 14:40

Nog ff een leuk boekje voor de voorlichting:

papa, mama en ik
ja, dat is mijn mening dan he.....

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 15:02

toch kreeg ik in de klas op de EH eens een zeer behoudend meisje in de klas.
18 jaar en nog zo groen als gras.

over sexualiteit wist ze feitelijk niets. Daardoor had ze ook nooit de drive gehad om rare dingen te doen (perversiteit is aangeleerd, zet een mens vanaf zijn kindertijd op een eilandje en ze hebben nooit die enorme sex drive/verleidingslast die mensen in onze samenleving kennen)

die ervaring op die school was voor haar wel een eye opener... overigens is ze nog geen 2 jaar later getrouwd..

Ik zag dat aan en dacht das eigenlijk heel mooi, die heeft nooit verleiding gekend.. en daarna meteen getrouwd.

Helaas was dat voor internet zo populair werd... ik vraag me sterk af of een dergelijke besloten opvoeding tegenwoordig nog kan zonder inderdaad fysiek op de hei te gaan wonen.

------------------------------------
Verder on topic :

mij was altijd geleerd, alles mag behalve het.
Echter een gesprek met een vrij puriteins ingestelde amerikaan zei : das nep, alleen maar omdat je er niet ingeweest ben ben je nog maagd? het idee is juist dat je niet elkaar sexueel benadeerd, niet bij elkaar klaarkomt. Zoenen en handje houden, en verder niet.

Ik neig dat zijn houding het juiste antwoord is, en dat dus ook "voorspelpraktijken" om het maar een net woord te geven.. eigenlijk al sex voor het huwelijk zijn.

En ik erken... mij breekt het zweet uit als de voorganger mij ooit die vraag gaat stellen, vooral omdat ik nee moet antwoorden volgens deze lijn..
veel mensen zeggen dan lieg je toch.. maar nee dat is niet mijn stijl... niet iets waar ik iig naar uitkijk..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten