Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 08:46

hubert schreef:Tsja Marnix,
Als menigeen geen seks zou hebben was de wereld niet zo vol.
Als niemand zou roken was er minder longkanker.

Ik zie niet zoveel in dit type redenering, alhoewel ze wel kloppen.
Waarom je Jezus niet zou kunnen volgens als je aan seks doet is mij niet duidelijk.
Dit gaat toch prima samen?


Omdat als je Jezus wil volgen, Hij ook iets te zeggen heeft over je leven. Je kan Hem niet volgen en wat Hij zegt niet belangrijk vinden. Dan volg je Hem niet. De Bijbelse lijn is niet echt: Ach als je seks wil ga je toch met iemand naar bed, maakt niet uit met wie. Seks en Jezus volgen gaan prima samen.... binnen bepaalde kaders die God zelf gesteld heeft. Niet als je graag eigen baas wil blijven en seks wil met wie je maar wil.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 22 apr 2014 11:21

Marnix
De Bijbelse lijn is niet echt: Ach als je seks wil ga je toch met iemand naar bed, maakt niet uit met wie
.

Dat ben ik met je eens. Het maakt zeker uit met wie en in welke situatie. Uitgaande van kwaliteit in deze, zie ik niet in waarom dit niet zou kunnen/mogen.
Ik ken genoeg christenen die dit blijkbaar wel verantwoord kunnen combineren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 13:46

Mee eens. Alleen verschillen we van mening over de definitie van kwaliteit denk ik?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 22 apr 2014 14:49

En er is ook inderdaad iets als slechte seks, en dat kan ook na je huwelijk zijn. Of een partner die enkel aan eigen genot denkt. En wat als het onderwerp dan onbespreekbaar is ?.

Wervelwindje
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 apr 2014 14:48

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Wervelwindje » 22 apr 2014 14:54

Visje: dan denk ik dat het tijd wordt voor een bezoekje aan de seksuoloog / relatietherapeut. Want dat lijkt me een kwalijke zaak en ook niet de bedoeling van Gods schepping.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2014 15:20

Als het bespreekbaar is kom je daar denk ik wel uit... luisteren naar elkaar, wat de ander wil.

Als het onbespreekbaar is moet je wat veranderen aan je relatie.... want in een huwelijk zijn dingen als het goed is altijd bespreekbaar. Anders klopt er iets structureel niet... en heb je vast wel op meer punten problemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mohamed » 22 apr 2014 15:24

Waar de grens ligt is wat rebellen willen weten, de rest bleef keurig in het gareel zonder lastige vragen te stellen en bekeek hen met argusogen.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 26 apr 2014 14:18

visje36 schreef:En er is ook inderdaad iets als slechte seks, en dat kan ook na je huwelijk zijn. Of een partner die enkel aan eigen genot denkt. En wat als het onderwerp dan onbespreekbaar is ?.


Als een partner alleen aan het eigen genot denkt is het wegwezen geblazen. Daarom is het zo belangrijk - en dat herhaal ik maar weer - om te experimenteren met seks voor het huwelijk. Verder de andere zaken - naast de prille liefde - niet vergeten. Zijn er genoeg gedeelde interesses, godsdienstige opvattingen, juiste milieu, kinderwens etc. etc.
Kortom: hou ik het de eerste 10 jaar met deze persoon uit? Is deze partner boeiend genoeg?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 26 apr 2014 21:53

hubert schreef:
Als een partner alleen aan het eigen genot denkt is het wegwezen geblazen. Daarom is het zo belangrijk - en dat herhaal ik maar weer - om te experimenteren met seks voor het huwelijk. Verder de andere zaken - naast de prille liefde - niet vergeten. Zijn er genoeg gedeelde interesses, godsdienstige opvattingen, juiste milieu, kinderwens etc. etc.
Kortom: hou ik het de eerste 10 jaar met deze persoon uit? Is deze partner boeiend genoeg?


Seks staat wel heel centraal in het huwelijk voor je, lijkt het. Echter, wat mij belangrijk lijkt is ook dat bij de intimiteit de geborgenheid is, het weten dat de ander niet bij je weg gaat. Het niet hoeven presteren enzo. Dingen die je in een "test periode" wat zult missen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 28 apr 2014 11:34

Het is niet op mij van toepassing hoor wat ik hier neer zette, eerder (op dit topic). Maar er zijn blijkbaar genoeg relaties of huwelijken die op bepaalde punten niet passen bij elkaar, en dat zal maar gebeuren op het moment dat je al getrouwd bent en mogelijk al kind(eren) hebt samen.
Leuk is anders.
:?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 11:44

hubert schreef:
Als een partner alleen aan het eigen genot denkt is het wegwezen geblazen. Daarom is het zo belangrijk - en dat herhaal ik maar weer - om te experimenteren met seks voor het huwelijk. Verder de andere zaken - naast de prille liefde - niet vergeten. Zijn er genoeg gedeelde interesses, godsdienstige opvattingen, juiste milieu, kinderwens etc. etc.
Kortom: hou ik het de eerste 10 jaar met deze persoon uit? Is deze partner boeiend genoeg?

Krijgt God ook eventueel nog een plaatsje in jouw egocentrische wensen?
Mensen veranderen in de loop van hun leven, door allerlei omstandigheden.
Dus dat jonge verliefde sexy meisje, kan wel eens een uitgebluste, oververmoeide vrouw worden!
En die leuke bink met dat flitsende kapsel, zit misschien later als een dikke uitgezakte kale man naast je op de bank.
Triest als je de sex dan als het uitgangspunt genomen hebt en dan pas met de andere zaken aan de slag gaat.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 28 apr 2014 12:25

Denk dat de punten van Hubert zeker belangrijk zijn om mee te nemen.

Er kunnen allerlei dingen ontstaan binnen huwelijk, of naarmate de jaren verstrijken kunnen kleine ergernissen groter worden. Of nieuwe ergernissen erbij ontstaan. En dan heb je nog ziektes, aandoeningen, waarbij je veranderd van partner in, verzorger. Hou je dat fluitend vol ? tot iemand er (mogelijk) aan overlijd, zet je dan jezelf helemaal aan de kant. Ga je dan totaal op in je zorgtaak.

Er zijn huwelijken zat waarin 1 van de 2 in de huissloof veranderd van de ander omdat die niks uitvoert in huishouden nooit kookt bijvoorbeeld, en ook niet omkijkt naar de kinderen het idee van als ouder alleen je kinderen opvoeden.

Relatie (huwelijk) kan helemaal fantastisch zijn, maar 9 van de 10 x is het wel wat minder binnen die relatie, en dat kan van alles zijn, grote of kleine problemen, met elkaar of rond kinderen, (opvoeding) anders denken over dingen, dingen anders willen doen enz.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 12:33

visje36 schreef:Denk dat de punten van Hubert zeker belangrijk zijn om mee te nemen.

Er kunnen allerlei dingen ontstaan binnen huwelijk, of naarmate de jaren verstrijken kunnen kleine ergernissen groter worden. Of nieuwe ergernissen erbij ontstaan. En dan heb je nog ziektes, aandoeningen, waarbij je veranderd van partner in, verzorger. Hou je dat fluitend vol ? tot iemand er (mogelijk) aan overlijd, zet je dan jezelf helemaal aan de kant. Ga je dan totaal op in je zorgtaak.

Er zijn huwelijken zat waarin 1 van de 2 in de huissloof veranderd van de ander omdat die niks uitvoert in huishouden nooit kookt bijvoorbeeld, en ook niet omkijkt naar de kinderen het idee van als ouder alleen je kinderen opvoeden.

Relatie (huwelijk) kan helemaal fantastisch zijn, maar 9 van de 10 x is het wel wat minder binnen die relatie, en dat kan van alles zijn, grote of kleine problemen, met elkaar of rond kinderen, (opvoeding) anders denken over dingen, dingen anders willen doen enz.

Het gaat er om visje, dat mensen veranderen!
Op je 20e denk je heel anders dan op je 55e.
Dat heet: voortschrijdend inzicht.
Mijn man en ik zijn ook niet dezelfden meer, uiterlijk en innerlijk.
Ik behoor tot de langer getrouwden, meer dan 30 jaar huwelijk, en het is niet altijd gemakkelijk, of vanzelf rollend.
Het is voornamelijk trouw. En verliefdheid moet plaats gaan maken voor liefde en kameraadschap.
Want het huishouden plus gezin, is een soort klein bedrijfje ook, dat gerund moet worden.
En als je dan op een te smalle basis bent begonnen, wreekt dat zich vroeger of later wanneer er geen verdieping komt.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor ajl » 28 apr 2014 13:25

schelpje3 schreef:Dus dat jonge verliefde sexy meisje, kan wel eens een uitgebluste, oververmoeide vrouw worden!
En die leuke bink met dat flitsende kapsel, zit misschien later als een dikke uitgezakte kale man naast je op de bank.
.


Aan de 'de buit is binnen look' kan je zelf ook behoorlijk wat doen om je huwelijk leuk te houden. Je hoeft niet onverzorgd, dik en oververmoeid te worden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 28 apr 2014 13:29

ajl schreef:
Aan de 'de buit is binnen look' kan je zelf ook behoorlijk wat doen om je huwelijk leuk te houden. Je hoeft niet onverzorgd, dik en oververmoeid te worden.

De eerste 2 heb ik geen last van, de laatste wel gehad, vanwege een ziekte.
En zeg het 2e punt niet tegen bepaalde mensen, want je krijgt oorlog.
Het kwam door zwangerschappen, zware botten, trage stofwisseling, maar niet door hun eetpatroon. :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 105 gasten