Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 30 jan 2014 23:27

En dan maakt het bijna geen verschil of het een christelijke of niet christelijke man betreft die helemaal los gaat voor hij trouwt. Want dat is blijkbaar al jaren heel normaal. En vrouwen zijn er ook zat christelijk of niet die alles doen voor ze getrouwd zijn.
:roll:

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Cail » 31 jan 2014 17:03

Bambi schreef:Als mannen eerst moeten trouwen om seks te mogen hebben, zoeken ze wel een ander slachtoffer, waar ze het gelijk mee mogen doen.
Dus het is juist ook een bescherming tegen lust. :wink:

Dat snap ik niet Bambi.

Dit stel ging juist trouwen om alvast seks met elkaar te 'mogen' hebben voor zij samen als man en vrouw in een huis konden gaan wonen (en dus ook leven als getrouwd stel).
Mijn inziens dus geen beschermen tegen lust, maar er doormiddel van het trouwen juist er aan toegeven.
Anders hadden deze jonge christenen toch gewoon kunnen wachten met trouwen tot na de studie, wanneer zij ook samen in een huis konden gaan wonen?
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Cail » 31 jan 2014 17:08

visje36 schreef:En vrouwen zijn er ook zat christelijk of niet die alles doen voor ze getrouwd zijn.
:roll:

Helemaal mee met je eens visje36.
Lust is zeker niet het exclusieve domein van alleen maar de man.
Waarom bestaan er in sommige culturen anders van die barbaarse vormen van vrouwenbesnijdenis?
Laatst gewijzigd door Cail op 31 jan 2014 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 31 jan 2014 17:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Cail » 31 jan 2014 19:18

@Bambi:
Ik snap niet dat je er vanuit gaat dat het alleen bij mannen voorkomt, seks hebben zonder zich te willen binden aan de sekspartner.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 31 jan 2014 19:42

Cail schreef:@Bambi:
Ik snap niet dat je er vanuit gaat dat het alleen bij mannen voorkomt, seks hebben zonder zich te willen binden aan de sekspartner.

Bij mannen is het 10% meer, maar veel maakt het inderdaad niet uit.
http://www.avoiceformen.com/men/mens-is ... t-married/
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Cail » 01 feb 2014 01:50

Boerin schreef:Bij mannen is het 10% meer, maar veel maakt het inderdaad niet uit.
http://www.avoiceformen.com/men/mens-is ... t-married/

Van die 10% wist ik niet, maar je hebt gelijk dat het er verder ook niet veel toe doet.
Wat ik opvallend vind, is hoe er tegen jongens en meiden met ruime seksuele ervaring en wisselende contacten wordt aangekeken, en dan met name het onderscheid dat veel jongens hierbij maken.
Jongens vinden hun seksegenoten die met veel vriendinnetjes tussen de lakens hebben gelegen nogal eens stoer of gewoon goede versierders.
Maar aan meiden of vrouwen die met meerdere ex-partners het bed hebben gedeeld wordt, hoe verrassend, vaak een ander waardeoordeel toebedeeld.
Niet zelden worden zij simpel weggezet als sletjes, hoeren - of iets van gelijke strekking.
Dit verschil zal wel met onze cultuur te maken hebben, kennelijk zijn we nog niet zo sterk geëmancipeerd als we wel eens veronderstellen?
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 01 feb 2014 11:36

Denk in dit verband ook eens aan diverse, vooral ook Nederlandse! bioscoopfilms die uitgebracht worden en welk thema ze dan hebben. Overspel, seks voor het huwelijk, seks met meerdere partners wordt als het normaalste van de wereld gebracht.
Wat ik bijv. gelezen heb over die verschrikkelijke film "er komt een vrouw bij de dokter", daar wil je als vrouw toch niet heen?
Ik was ooit begonnen in het boek, omdat ik dacht dat het een mooi boek zou zijn. Niet dus. En het blijkt nog op waarheid gestoeld ook!
Wat een enorme ........ is die Kl..n zeg!

mohamed

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mohamed » 01 feb 2014 11:42

Seks voor het huwelijk...waar ligt de grens? De grens ligt waar die ligt en is bereikt zodra men er over praat. De vraag is niet waar de grens ligt, maar wanneer men over de grens is gegaan. De vraag wat een rechtsgeldig huwelijk volgens de bijbel is, is minstens zo belangrijk, maar die wordt niet gesteld.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 01 feb 2014 11:49

mohamed schreef:Seks voor het huwelijk...waar ligt de grens? De grens ligt waar die ligt en is bereikt zodra men er over praat. De vraag is niet waar de grens ligt, maar wanneer men over de grens is gegaan. De vraag wat een rechtsgeldig huwelijk volgens de bijbel is, is minstens zo belangrijk, maar die wordt niet gesteld.

Ja ja, de grens ligt waar die ligt :-k lijkt wel Cruyfiaans. :lol:
De grens is geslachtsgemeenschap, dat lijkt mij wel helder. En een rechtsgeldig huwelijk is in Nederland: wanneer de ambtenaar van de gemeente de akte heeft voorgelezen, het JA is gehoord en beiden hun handtekening hebben gezet.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mealybug » 01 feb 2014 11:54

schelpje3 schreef:Ja ja, de grens ligt waar die ligt :-k lijkt wel Cruyfiaans. :lol:
De grens is geslachtsgemeenschap, dat lijkt mij wel helder. En een rechtsgeldig huwelijk is in Nederland: wanneer de ambtenaar van de gemeente de akte heeft voorgelezen, het JA is gehoord en beiden hun handtekening hebben gezet.


Volgens mij ligt de bijbelse grens bij het moment waarop het gebeurd.
Zodra het is gebeurd moet je bij die persoon blijven (= trouwen, trouw blijven)

Handtekeningen en rituelen zeggen me niets, de helft van alle huwelijken is na een paar jaar alweer vvoorbij, dus het ritueel heeft veel minder kracht dan de geestelijke eenhied van de 2 geliefden
Zo ook in het geloof.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 01 feb 2014 11:58

mealybug schreef:
Volgens mij ligt de bijbelse grens bij het moment waarop het gebeurd.
Zodra het is gebeurd moet je bij die persoon blijven (= trouwen, trouw blijven)

Handtekeningen en rituelen zeggen me niets, de helft van alle huwelijken is na een paar jaar alweer vvoorbij, dus het ritueel heeft veel minder kracht dan de geestelijke eenhied van de 2 geliefden
Zo ook in het geloof.

Daar heb je wel gelijk in, dat DAT in principe het moment is, maar zo is nu eenmaal onze wet en regel hier.
En wat je nu zegt over handtekeningen is weer zo ongefundeerd als wat.
Als jij een afspraak met iemand maakt, bekrachtig je die door de handtekening van beiden.
En je dacht toch zeker niet dat ik bij mijn man blijf, omdat ik die handtekening ooit heb gezet?
Maar dat is wel nodig om als zijn echtgenote door het leven te gaan (alhoewel ik een aantal jaren terug opeens weer mijn meisjesnaam terug heb in officiële documenten) en om onze kinderen te wettigen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor mealybug » 01 feb 2014 13:39

schelpje3 schreef:Daar heb je wel gelijk in, dat DAT in principe het moment is, maar zo is nu eenmaal onze wet en regel hier.
En wat je nu zegt over handtekeningen is weer zo ongefundeerd als wat.
Als jij een afspraak met iemand maakt, bekrachtig je die door de handtekening van beiden.
En je dacht toch zeker niet dat ik bij mijn man blijf, omdat ik die handtekening ooit heb gezet?
Maar dat is wel nodig om als zijn echtgenote door het leven te gaan (alhoewel ik een aantal jaren terug opeens weer mijn meisjesnaam terug heb in officiële documenten) en om onze kinderen te wettigen.


What's in a name?

Jij kan oerdegelijk getrouwd zijn in de kerk met 8 hantekeningen, maar fantaseren over de buurman, en je contractje is niets meer waard.
God ziet het hart aan, en dat is heel wat meer dan zo'n krabbeltje.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 01 feb 2014 13:44

mealybug schreef:
What's in a name?

Jij kan oerdegelijk getrouwd zijn in de kerk met 8 hantekeningen, maar fantaseren over de buurman, en je contractje is niets meer waard.
God ziet het hart aan, en dat is heel wat meer dan zo'n krabbeltje.

Waarom zei Hij dan: Die u nu hebt is uw man niet? En in Maleachi sprak Hij ook over een wettige echtgenote. Kennelijk is die krabbel voor God toch wel belangrijk, zou leuk zijn hoor als het niet zo was, maar mij wat te link.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor refo » 01 feb 2014 13:58

Wake up your brain cells.

Die uitspraken bevestigen slechts wat MB zegt en niet de handtekeningentheorie.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten