Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jozo » 10 sep 2012 19:25

Ik geloof ook dat sex voor het huwelijk niet gelukkig maakt, maar ongelukkig

Ik denk dat er veel stellen zijn die het omgekeerde beweren :D

Psalm 119:5 gaat trouwens over het houden van de wet. Niet over het hebben van seks voor het huwelijk.

----------

Waarom worden mensen die oprecht van elkaar houden en dat willen bezegelen met een huwelijk, daarvan uitgesloten omdat ze toevallig broer en zus zijn?

Inderdaad, wat ajl zegt. Recessieve eigenschappen spelen dan ineens op en hebben vrijwel zeker een negatief gevolg voor een kind. Niet alleen qua handicap maar ook allerlei ziekten hebben dan een grotere kans om op te spelen.

------
Je moet doen waar je je zelf goed bij voelt.

Gevaarlijke uitspraak. :-k
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor beantsje » 10 sep 2012 19:32

ajl schreef:Het feit dat er gehandicapte kinderen kunnen komen heeft er juist alles mee te maken. |Het gaat namelijk niet om een klein risico dat iedereen loopt, maar op zware lichamelijke en verstandelijke handicaps , omdat je dezelfde genen hebt. Ik heb pas begrepen dat er zelfs nog over inteelt gesproken wordt als je gemeenschappelijke voorouders tot in de 5e/6e generatie voor je hebt. Tot zolang werkt dat gewoon nog door.


Het argument van de handicaps gaat niet op.
Als een broer en zus willen samenleven, zou wel/geen huwelijk weinig invloed hebben op het aantal kinderen dat ze samen krijgen.
Trouwens, 2 broers kunnen toch ook niet met elkaar trouwen?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 10 sep 2012 22:56

beantsje schreef:Het argument van de handicaps gaat niet op.
Als een broer en zus willen samenleven, zou wel/geen huwelijk weinig invloed hebben op het aantal kinderen dat ze samen krijgen.
Trouwens, 2 broers kunnen toch ook niet met elkaar trouwen?


ik begrijp helemaal niet wat je bedoelt beantsje..

Je schrijft als een broer en zus willen samenleven dat ze dan gewoon kinderen samen kunnen krijgen?
Vlgs mij is dat inteelt, of incest, en mag dat niet ( en krijg je dus zeker bezoek van één of andere instantie )

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor beantsje » 11 sep 2012 17:58

meribel schreef:ik begrijp helemaal niet wat je bedoelt beantsje..

Je schrijft als een broer en zus willen samenleven dat ze dan gewoon kinderen samen kunnen krijgen?
Vlgs mij is dat inteelt, of incest, en mag dat niet ( en krijg je dus zeker bezoek van één of andere instantie )


Als 2 willekeurige mannen wèl met elkaar kunnen trouwen, waarom mogen 2 broers dat dan niet? Er lijkt me geen risico op inteelt....

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 11 sep 2012 18:18

nee, in dat geval incest.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor beantsje » 11 sep 2012 22:04

meribel schreef:nee, in dat geval incest.


en dan hypothetisch: waarom zou dat dan niet mogen?

trouwens: er is sprake van incest als de broers seks hebben. Zijn ze beiden volwassen, dan is dat niet strafbaar.
Of er sprake is van incest, hangt niet van een evt. huwelijk af.
Dus nogmaals de vraag: als dat mag, waarom mogen ze dan niet trouwen?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 12 sep 2012 08:38

beantsje schreef:en dan hypothetisch: waarom zou dat dan niet mogen?



ik vind het lastig wat je nu probeert te zeggen. Je probeert denk ik aan de menselijke ethiek te morrelen.
Waarom mogen eigenlijk 2 broers niet met elkaar slapen? Het is een biologisch feit dat broers en zussen seksueel niet tot elkaar aangetrokken worden ( verdrietige uitzonderingen waar er scheefgroei is daargelaten ) en menselijk moraal is dat je geen sex heb met je broer of met je moeder of vader.

Waarom zou je eigenlijk geen sex mogen hebben met je eigen moeder is de volgende vraag namelijk dan. Twee meerderjarige mensen, waarom niet.

Bijzonder dat zowel christenen als niet-christenen het over het algemeen over deze zaken eens zijn. Dat seks met je familie ethisch niet toelaatbaar is.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor beantsje » 14 sep 2012 21:46

meribel schreef:

ik vind het lastig wat je nu probeert te zeggen. Je probeert denk ik aan de menselijke ethiek te morrelen.
Waarom mogen eigenlijk 2 broers niet met elkaar slapen? Het is een biologisch feit dat broers en zussen seksueel niet tot elkaar aangetrokken worden ( verdrietige uitzonderingen waar er scheefgroei is daargelaten ) en menselijk moraal is dat je geen sex heb met je broer of met je moeder of vader.

Waarom zou je eigenlijk geen sex mogen hebben met je eigen moeder is de volgende vraag namelijk dan. Twee meerderjarige mensen, waarom niet.

Bijzonder dat zowel christenen als niet-christenen het over het algemeen over deze zaken eens zijn. Dat seks met je familie ethisch niet toelaatbaar is.


Natuurlijk, incest is een taboe en daarom niet helemaal een goed vergelijk, want homosexualiteit is oha wèl geaccepteerd.
Maar volgens mij is het ook zo, dat een huwelijk tussen 2 broers eenvoudigweg niet aan de definitie van huwelijk voldoet.
en dat is in mijn beleving net zo voor homo's. 2 mannen of 2 vrouwen die trouwen? Nee.

meisje1986
Verkenner
Verkenner
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2012 00:21

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meisje1986 » 15 sep 2012 00:03

Kinderen die met een diep cerebrale aandoening geboren worden, om welke reden dan ook, kan ook in een "" gezond huwelijk'' voorkomen. Het risico is groter, maar geen garantie dat het mis gaat. Net als dat rokers een groter risico hebben op longkanker, maar er zijn genoeg rokers die de 100 halen en niet rokers die sterven aan longkanker.. Je vergroot het risico, maar vaak gaat het ook goed....

En trouwens, laat ze lekker geboren worden die kindertjes, dan heb ik tenminste nog heel lang werk waar ik van houd ;)
"Luctor et emergo" maar wel door mezelf...

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor LeChat » 15 sep 2012 12:15

meisje1986 schreef:En trouwens, laat ze lekker geboren worden die kindertjes, dan heb ik tenminste nog heel lang werk waar ik van houd ;)
Hmm, da's wel een beetje ongelukkig geformuleerd.. alsof je hoopt op zoveel mogelijk gehandicapte kinderen, zodat jouw werk blijft bestaan..
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Mango

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mango » 20 sep 2012 14:24

Ik denk dat het beantsje niet zo zeer gaat om eventueel gehandicapte kinderen als wel om de algehele vergelijking:trouwen met je broer/zus tegenover homohuwelijk.

Hoewel mij duidelijk is dat beantsje bij allebei denkt: nee. Is het voor veel mensen iets gecompliceerder. Broers en zussen voelen zich inderdaad (bijna) nooit aangetrokken tot elkaar. Het staat in ieder geval niet in verhouding tot het aantal mensen dat homoseksueel is (6% van de bevolking geloof ik).
Wat dat betreft gaat deze vergelijking dus al niet op. Ik vind het eerlijk gezegd ook een zwaktebod als ik op zo'n manier overtuigd dien te worden om tegen het homohuwelijk te zijn. Alle vergelijkingen met bestialiteit ed doen mij ook niets, dat is appels met peren vergelijken. (weet je wat? Ik verwijs weer naar deze site: http://www.stopgeek.com/top-10-reasons- ... legal.html)

Hoewel ik deze discussie ontzettend fascinerend vind is het niet relevant voor het topic.
Wat vinden jullie van mensen die zeggen:
Wij hebben wel seks want we gaan sowieso trouwen?

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 20 sep 2012 14:36

Mango schreef:Ik denk dat het beantsje niet zo zeer gaat om eventueel gehandicapte kinderen als wel om de algehele vergelijking:trouwen met je broer/zus tegenover homohuwelijk.

Hoewel mij duidelijk is dat beantsje bij allebei denkt: nee. Is het voor veel mensen iets gecompliceerder. Broers en zussen voelen zich inderdaad (bijna) nooit aangetrokken tot elkaar. Het staat in ieder geval niet in verhouding tot het aantal mensen dat homoseksueel is (6% van de bevolking geloof ik).
Wat dat betreft gaat deze vergelijking dus al niet op. Ik vind het eerlijk gezegd ook een zwaktebod als ik op zo'n manier overtuigd dien te worden om tegen het homohuwelijk te zijn. Alle vergelijkingen met bestialiteit ed doen mij ook niets, dat is appels met peren vergelijken. (weet je wat? Ik verwijs weer naar deze site: http://www.stopgeek.com/top-10-reasons- ... legal.html)

Hoewel ik deze discussie ontzettend fascinerend vind is het niet relevant voor het topic.
Wat vinden jullie van mensen die zeggen:
Wij hebben wel seks want we gaan sowieso trouwen?


Wat betreft het eerste punt. Het geeft aan dat veel van de argumenten voor het homohuwelijk niet consequent worden doorgevoerd. Als er geen vraag is naar broer/zus huwelijken dan hoeft er geen wet tegen te zijn en als er maar een kleine vraag is dan is het nog geen reden om te verbieden, want waarom zou de staat twee mensen die van elkaar houden verbieden met elkaar te trouwen? (Dat is een argument voor het homohuwelijk toch?)

Wat betreft de on-topic. Ik heb er geen probleem mee als mensen dat zeggen. Waarom zou ik mensen willen oordelen? Zelf wil ik wachten tot het huwelijk en mijn verloofde gelukkig ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 21 sep 2012 13:59

De antwoorden die Beantjse geeft tegen het homohuwelijk vind ik niet relevant. Wat is er tegen om mensen in gelijke gevallen gelijk te behandelen? Waarom zouden christenen art. 1 van de Grondwet niet respecteren? Straks komen er anderen die vinden dat christenen anders behandeld moeten. In de Bijbel komen relaties in liefde en trouw tussen gelijkgeaarden niet voor. Er zijn dus geen voorschriften omtrent het homohuwelijk. Dat de RKK het afwijst is treurig genoeg!

Terug naar het topic: de uitvlucht: 'seks mag als je toch gaat trouwen' is grappig gevonden. Van mij mag iedereen seks beleven hoe hij of zij dat ook wil, vóór, gedurende, na en buiten het huwelijk. Waarom zou je daar iets van moeten vinden. Er zijn geen andere grenzen dan je eigen geweten. De Bijbel verbiedt het volgens mij niet. Seks is een prachtig gave van God en voor iedereen beschikbaar.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 apr 2005 09:04

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Lichtzwaard » 21 sep 2012 14:03

Op grond van de Heilige Schrift is sex tussen twee mannen een gruwel.En de natuurlijke gang van zaken is nog altijd zo en zal altijd zo blijven dat een man en een vrouw sex hebben ,ze zijn er niet voor niets de twee man en vrouw. :8> :8> :8>
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 21 sep 2012 14:21

Lichtzwaard schreef:Op grond van de Heilige Schrift is sex tussen twee mannen een gruwel.En de natuurlijke gang van zaken is nog altijd zo en zal altijd zo blijven dat een man en een vrouw sex hebben ,ze zijn er niet voor niets de twee man en vrouw. :8> :8> :8>


Maar is dat een reden om mensen niet gelijk te behandelen? Een christen houdt zich toch aan de door God gegeven overheid en haar richtlijnen? Ben je voor anarchie?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten