Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anne 80

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Anne 80 » 02 sep 2010 07:43

Marnix schreef:Ik snap je vraag niet precies. Je kan toch gewoon met droge oren dat tegen die predikant zeggen, mocht hij daar naar vragen en dat ook zo is?


Droge oren :?:

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor haring » 02 sep 2010 12:10

Ik denk dat je de vraag moet stellen, wat is de definitie van seks?
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2010 16:37

Anne 80 schreef:
Marnix schreef:Ik snap je vraag niet precies. Je kan toch gewoon met droge oren dat tegen die predikant zeggen, mocht hij daar naar vragen en dat ook zo is?


Droge oren :?:


Excuus :D tiepfoutje :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Brenn » 02 sep 2010 17:39

Marnix schreef:
Anne 80 schreef:
Marnix schreef:Ik snap je vraag niet precies. Je kan toch gewoon met droge oren dat tegen die predikant zeggen, mocht hij daar naar vragen en dat ook zo is?


Droge oren :?:


Excuus :D tiepfoutje :)


Nouja als je droog achter de oren bent kun je bij zo'n vraag ook je ogen droog houden...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2010 09:56

:D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Night
Moderator
Berichten: 976
Lid geworden op: 10 sep 2002 16:09
Contacteer:

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Night » 04 sep 2010 08:52

Ik snap de oorsprong van de vraag wel, maar uiteindelijk kun je met een vraag als deze niets.
Stel er zou een duidelijk antwoord gegeven worden, met daarin een duidelijk beargumenteerde grens, enz.
Wat dan? Wat zou je daarmee doen of daarmee kunnen?
Je kan moeilijk je eigen mening, leven, grens koppelen aan wat er hier neergezet is.
Je hoort jezelf over een paar maanden al zeggen: "Schat, haal je hand daar eens weg, want dat kan niet volgens een topic op Refoweb van een half jaar terug". "Kan dit dan wel?" "Even wachten, ik zoek het even op".
Of, in het kader van een eerder voorbeeld: "tja dominee, op Refoweb zeiden ze dat dat en dat wel kon, en dat niet, dus dat hebben we keurig gevolgd." :)

Het is uiteraard wel zinvol om te lezen hoe anderen ermee omgaan, of zijn omgegaan. Dat kan helpen je eigen mening te vormen. Maar de uiteindelijke keuze moet je zelf maken, en moet je ook zelf verantwoorden. Het is niet onverstandig dat wat de mensen heel dicht bij je aangeven te volgen. Ouders lijken lastige wezens, maar kunnen toch ook heel veel goeds bijdragen :)

Soms krijg ik weleens het vermoeden dat zulke vragen gesteld worden terwijl er gevoelsmatig prima begrepen wordt wat er wel en wat er niet kan. Maar wanneer er verkering is en je hersens niet meer synchroon lopen met je hormonen zegt je gevoel tegenje verstand: misschien zou er iets meer ruimte zijn binnen de grens die we onszelf hebben opgelegd. Laat ik nog eens polsen. Ohw, zij vinden ook dat dat wel kan. Laten wij dat ook maar doen. (Of redeneer ik dan teveel vanuit mijn eigen verdorven geest :( )
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jetjuhhh » 20 okt 2010 20:50

Night schreef:Ik snap de oorsprong van de vraag wel, maar uiteindelijk kun je met een vraag als deze niets.
Stel er zou een duidelijk antwoord gegeven worden, met daarin een duidelijk beargumenteerde grens, enz.
Wat dan? Wat zou je daarmee doen of daarmee kunnen?
Je kan moeilijk je eigen mening, leven, grens koppelen aan wat er hier neergezet is.
Je hoort jezelf over een paar maanden al zeggen: "Schat, haal je hand daar eens weg, want dat kan niet volgens een topic op Refoweb van een half jaar terug". "Kan dit dan wel?" "Even wachten, ik zoek het even op".
Of, in het kader van een eerder voorbeeld: "tja dominee, op Refoweb zeiden ze dat dat en dat wel kon, en dat niet, dus dat hebben we keurig gevolgd." :)

Het is uiteraard wel zinvol om te lezen hoe anderen ermee omgaan, of zijn omgegaan. Dat kan helpen je eigen mening te vormen. Maar de uiteindelijke keuze moet je zelf maken, en moet je ook zelf verantwoorden. Het is niet onverstandig dat wat de mensen heel dicht bij je aangeven te volgen. Ouders lijken lastige wezens, maar kunnen toch ook heel veel goeds bijdragen :)

Soms krijg ik weleens het vermoeden dat zulke vragen gesteld worden terwijl er gevoelsmatig prima begrepen wordt wat er wel en wat er niet kan. Maar wanneer er verkering is en je hersens niet meer synchroon lopen met je hormonen zegt je gevoel tegenje verstand: misschien zou er iets meer ruimte zijn binnen de grens die we onszelf hebben opgelegd. Laat ik nog eens polsen. Ohw, zij vinden ook dat dat wel kan. Laten wij dat ook maar doen. (Of redeneer ik dan teveel vanuit mijn eigen verdorven geest :( )


Ik denk dat het belangrijk is dat je samen afspraken maakt, de een vind het prima om bij elkaar in bed te liggen(ook al gebeurd er verder nix) de ander vind alleen zoenen al ver genoeg gaan, en het ligt er denk k ook aan hoe lang je verkering hebt...
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jozo » 18 nov 2010 00:07

Deze hele discussie doet me denk aan de islam. Daar kennen ze dit ook. Mag je zoenen? Moet de vrouw bedekt zijn? Wat is het meest verleidelijk. de nek of de handen (de rest kun je niet zien)? Niemand die het precies weet.

Dit is allemaal zo enorm door je omgeving bepaalt.

Wat idd handig is is dat je weet hoe je er samen over denk en dat je afspraken maakt (want ja, af en toe kun je best de neiging hebben een grens te overschrijden en dan kan zo'n afspraak maar wat handig zijn). En praat er eventueel met jouw en haar ouders over.

Bid en lees in de bijbel hoe er daar mee omgegaan word (daar kunnen we in deze maatschappij zeker nog wat van leren...)
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jo'tje » 18 nov 2010 16:44

Ouders horen dat allang besproken te hebben als je toe bent aan een relatie.
Je gaat daar toch niet met vriendin en ouders voor aan tafel zitten?
Ik zie het al voor me: wat vind jij pap, wel of niet tongzoenen? :P
pobody's nerfect

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 18 nov 2010 17:03

Jo'tje schreef:Ouders horen dat allang besproken te hebben als je toe bent aan een relatie.
Je gaat daar toch niet met vriendin en ouders voor aan tafel zitten?
Ik zie het al voor me: wat vind jij pap, wel of niet tongzoenen? :P

:lol: zeg, zullen we het eens over de bloemetjes en de bijtjes hebben ? Nou die zoenen niet ! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Spons » 18 nov 2010 17:14

zo wie zo is het goed als er voorlichting gegeven wordt op scholen, liefst in de brugklas ! Weet niet hoe dat in de refomatorische scholen zit maar lijkt me nogal een taboe over heen hangen.... zo wie zo in deze gezindte ! maar ik weet niet hoe de steel nu anno 2010 in de steel zit ! so dont blame me !

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jo'tje » 18 nov 2010 17:56

Don't blame you, maar het is wel sowieso i.p.v. zo wie zo ;)
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2010 18:00

De weerstand tegen seksuele voorlichtig is vaak dat men bang is dat kinderen het ook echt gaan doen als je ze voorlichting geeft. Zo van "even in de praktijk brengen wat we vandaag op school hebben geleerd."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor ajl » 18 nov 2010 19:16

of schaamte van de ouders. Hoeveel stellen praten überhaupt niet over sexualiteit onderling. Als je dat als partners al niet kunt, dan is voorlichting aan je kind sowieso moeilijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor schelpje3 » 18 nov 2010 22:34

Bij ons is het andersom, ik ben er nogal open over en dan vinden de kinderen het genant :oops:
Als je kind/puber bent, wil je niet nadenken over het seksleven van je ouders.
En kennelijk willen ze dat ouders er een beetje bedekt over praten.
Ik weet het niet zeker, misschien zijn er andere ervaringen ? Maar bij vriendinnen van mij werkt dit ook zo.
Zij hoorden ook, jaha mam, dat weten we al, laat maar, was het steeds.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten