Comics en Strips

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Comics en Strips

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2010 11:36

Ik ben een enorme stripfanaat en heb sinds kort de hobby weer eens opgepakt. Ik vroeg me af of hier nog meer mensen zijn die graag stripverhalen lezen, en zo ja welke. Of natuurlijk zo nee, waarom niet?

Ik ben opgegroeid met strips als de Donald Duck, Asterix en Obelix, Guust Flater, Lucky Luke, Kuifje en Urbanus. (Die laatste zoek ik trouwens nog steeds in digitale versie). Ik ben destijds eigenlijk nooit aan de superheldencomics begonnen, voornamelijk omdat ik al genoeg dure hobbies had, maar dat ben ik nu heel snel aan het inhalen. Nu lees ik dus comics van de Hulk, Spider-man, The Avengers, The X-men, Batman, en eigenlijk alles wat ik tegenkom van uitgevers Marvel en DC Comics.

Ik heb gisteren de jubileum-uitvoering van Batman Arkham Asylum; A serious house on a serious Earth gekocht. Het bijzondere hieraan is dat het volledige script van de schrijver staat afgedrukt. Je kunt dus lezen hoe de schrijver elk plaatje heeft bedoeld, en dan merk je dat er zo ontzettend veel meer in een plaatje zit dan je dacht. Heel bijzonder.

Welke strips of comics vindt JIJ leuk, en aan welke heb je goede herinneringen? Of zijn er strips waar je qua thema moeite mee hebt? De verhalen van Thor ofzo?
Laatst gewijzigd door Mortlach op 22 aug 2010 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Faramir » 22 aug 2010 11:40

Ik ben opgegroeid met Suske en Wiske. De strips waren van mijn broer dus helaas heb ik ze niet. Wel ben ik van plan om eens een stripwinkel in te lopen om te kijken of er ik er voor een gunstig prijsje wat op de kop kan tikken.

Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een Transformer strip heb gekregen voor mijn verjaardag van een vriendje. Ik kan helaas geen Transformer strips vinden...

Voor de rest probeer ik van de week nog even te kijken of ik een bak met oude strips op de kop kan tikken voor in de klas. Het schijnt best een motiverende leesvorm te zijn voor kinderen.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Comics en Strips

Berichtdoor tulp » 22 aug 2010 12:06

Ik vind Calvin & Hobbes heel erg leuk, maar dat zijn geen lange verhalen dus dat bedoel je, denk ik, niet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2010 12:25

Faramir schreef:Ik ben opgegroeid met Suske en Wiske. De strips waren van mijn broer dus helaas heb ik ze niet. Wel ben ik van plan om eens een stripwinkel in te lopen om te kijken of er ik er voor een gunstig prijsje wat op de kop kan tikken.

Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een Transformer strip heb gekregen voor mijn verjaardag van een vriendje. Ik kan helaas geen Transformer strips vinden...

Voor de rest probeer ik van de week nog even te kijken of ik een bak met oude strips op de kop kan tikken voor in de klas. Het schijnt best een motiverende leesvorm te zijn voor kinderen.



Suske en Wiske, die was ik helemaal vergeten. Die strip loopt nog steeds en die las ik al toen de pagina's nog bruin/blauw waren. Rikki en Wiske in Sjokowakije. Geweldig.

Op boekenmarkten vind je soms wel een stand met allemaal strips, helaas voor prijzen die er niet om liegen. Meestal worden oude dingen goedkoper, maar strips worden om de een of andere reden duurder. De stripwinkel hier in de stad verkoopt recente back copies voor 1,50 per stuk. En wie weet kan je korting bedingen als je een hele zwik tegelijk koopt.

Het is inderdaad zo dat strips een hele fijne manier zijn om meer te lezen. Zelfs de kinderen die meer plaatjes kijken dan lezen raken zo toch meer vertrouwd met letters en vormen enzo. Tenminste, dat lijkt mij als pedagogisch leek logisch ;-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2010 12:26

tulp schreef:Ik vind Calvin & Hobbes heel erg leuk, maar dat zijn geen lange verhalen dus dat bedoel je, denk ik, niet.


Ik dacht in eerste instantie inderdaad aan wat langere verhalen. Maar Calvin & Hobbes zijn inderdaad ook erg leuk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Spons » 22 aug 2010 19:07

ah guust flater, dan moet ik uitkijken als ik in de lach schiet, kan dan wel zo 5 minuten duren voor ik er uit ben ! Suske en Wiske, ook altijd leuk, Astrik en Oblik, Lucky luke ook altijd erg leuk maar het leukste vindt ik nog altijd de smurfen :-oo

Wiepie

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Wiepie » 22 aug 2010 19:39

Strips, ik lees ze ook nog steeds! Naast de wat meer 'serieuze' literatuur al jaren lid van de Donald Duck :mrgreen:
Ook Jan Jans en de kinderen.. Als die herkenbare situaties:) en natuurlijk de 'je-weet-wel-kater' :D

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Re: Comics en Strips

Berichtdoor gempa » 22 aug 2010 19:50

Naast idd de boven genoemde strips vindt ik deze ook leuk
Ravian http://nl.wikipedia.org/wiki/Ravian en Yoko tsuno http://nl.wikipedia.org/wiki/Yoko_Tsuno

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Comics en Strips

Berichtdoor *Annet* » 22 aug 2010 20:05

Donald Duck is hier favoriet. We hebben er heel veel. Voorheen werd altijd gezegd dat strips niet goed waren om te lezen. Heb een dyslectische zoon die lezen echt haat. Maar DD leest hij echt. De juf zegt: liever DD lezen als helemaal niet.

Jan, Jans en de kinderen vind ik ook heel erg leuk, net zoals 15 en een half.

Noortje, Guust Flater, Lucky Luke kunnen mij ook altijd erg bekoren.

Asterix snapte ik nooit. Voorheen las ik ook wel Suske en Wiske maar nu nooit meer.

Garfield is ook altijd wel een leuke sagerijn.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Mortlach » 22 aug 2010 21:30

De asterix & obelix-reeks is recent opnieuw vertaalt, waardoor een heleboel potjeslatijnse woorden en namen ineens erg leuke grappen zijn geworden. Het Romeinse legerkamp dat eerst petitbonum heette, het nu Kleinmokum, bijvoorbeeld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Floefloe
Moderator
Berichten: 1099
Lid geworden op: 29 mar 2003 10:57
Locatie: Oud-Beijerland / Oegstgeest
Contacteer:

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Floefloe » 23 aug 2010 22:39

Ah, Asterix en Obelix is echt briljant ja 8) . De oude kon ik trouwens ook enorm om lachen. Ik probeer zelf zo af en toe een stripboek van Biggles te kopen, in de Miklo uitvoering. De eerste paar albums vooral om de verhalen, daarna worden de verhalen minder maar de tekeningen beter. Eric Loutte en Michelle Oleffe zijn wat dat aangaat mijn favoriete tekenaars. Ze tekenen erg realistisch en met een bizar oog voor detail.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2010 15:58

Ik vind het zelf erg leuk om oude strips te lezen, uit de jaren '60 en '70 bijvoorbeeld, omdat het zo'n heerlijk gevoel van culturele afscheiding geeft. De slechterikken zijn allemaal communisten, en allerlei (voor die tijd) splinternieuwe uitvindingen duiken steeds weer op. Echt erg grappig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Spons » 24 aug 2010 18:21

Kapitien Rob, kennen jullie dat ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Comics en Strips

Berichtdoor Mortlach » 24 aug 2010 21:29

Spons schreef:Kapitien Rob, kennen jullie dat ?


Wel van gehoord, maar nooit gelezen.

En The Sandman?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: Comics en Strips

Berichtdoor nita » 25 aug 2010 10:18

hier donald duck, suske en wiske, en die strips van billie en bessie turf vond ik ook altijd zo leuk, evenals guust flater,

hier zwerven vanuit mijn jeugd nog enige, tina`s, penny`s, katrien`s :lol:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten