Christen zijn en je stemkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor meribel » 16 feb 2011 22:39

Lalage schreef:
meribel schreef:
schelpje3 schreef:Ik snap niet dat christenen Groen Links of SP stemmen :shock:


maar heel graag zou ik van een christen die gl of sp stemt horen waarom hij daarop stemt, met welke argumenten precies zodat ik dat mee kan nemen in mijn eigen stemkeuze.


Dat heb ik toch al wel uitgelegd? Goede zorg voor het milieu (daarmee ook goed OV) en sociaal zijn voor mij het belangrijkste bij het kiezen van een partij. Er zijn toch veel christenen die hier geen bal van snappen en bijvoorbeeld veel autorijden, terwijl je ook op de fiets boodschappen kunt doen. Dan laat ik me liever vertegenwoordigen door iemand die echt begaan is met het milieu en de medemens in plaats van iemand die toevallig op zondag naar de kerk gaat.

Voor de duidelijkheid: ik ben wel christen, maar niet reformatorisch. Ik ben niet tegen euthanasie bij mensen die ondraaglijk lijden. Ook vind ik dat je abortus beter legaal kunt uitvoeren dan illegaal, want dat is wat er gaat gebeuren als het volgens de wet niet meer zou mogen.


Abortus beter legaal dan illegaal kan ik me ergens nog wel in vinden. NIet omdat het anders toch wel illegaal gebeurt, maar meer omdat als het legaal gebeurt je mensen kan verplichten om bijv. zoals nu 5 dagen bedenktijd te nemen ( en er zijn aardig wat vrouwen die zich dan bedenken en achteraf heel dankbaar zijn voor de verplichte bedenktijd ) en daarnaast ook dat je weet welke vrouwen abortus willen plegen en ze dus ook makkelijker kan benaderen dan wanneer ze in het illegale circuit terechtkomen en ze ook kan wijzen op beschikbare hulpverlening. Daarmee redt je meer levens dan wanneer het in de illegaliteit zit.

Betreft sociaal: met name het aspect dat het voor GL zo ontzettend belangrijk is dat vrouwen ook "volwaardig" mee draaien in de economie, en dat alle vrouwen aan het werk moeten zodat ze financieel onafhankelijk zijn bij een scheiding, dat steekt me heel erg. Vooral dan de voorwaarden die ze er aan willen verbinden, dat je als vrouw bijv. geen aow opbouwt als je niet werkt, daar ben ik het echt niet mee eens.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 22:44

Ik snap niet dat christenen Groen Links of SP stemmen :shock:[/quote]

maar heel graag zou ik van een christen die gl of sp stemt horen waarom hij daarop stemt, met welke argumenten precies zodat ik dat mee kan nemen in mijn eigen stemkeuze.[/quote]

Dat heb ik toch al wel uitgelegd? Goede zorg voor het milieu (daarmee ook goed OV) en sociaal zijn voor mij het belangrijkste bij het kiezen van een partij. Er zijn toch veel christenen die hier geen bal van snappen en bijvoorbeeld veel autorijden, terwijl je ook op de fiets boodschappen kunt doen. Dan laat ik me liever vertegenwoordigen door iemand die echt begaan is met het milieu en de medemens in plaats van iemand die toevallig op zondag naar de kerk gaat.

Voor de duidelijkheid: ik ben wel christen, maar niet reformatorisch. Ik ben niet tegen euthanasie bij mensen die ondraaglijk lijden. Ook vind ik dat je abortus beter legaal kunt uitvoeren dan illegaal, want dat is wat er gaat gebeuren als het volgens de wet niet meer zou mogen.[/quote]

Abortus beter legaal dan illegaal kan ik me ergens nog wel in vinden. NIet omdat het anders toch wel illegaal gebeurt, maar meer omdat als het legaal gebeurt je mensen kan verplichten om bijv. zoals nu 5 dagen bedenktijd te nemen ( en er zijn aardig wat vrouwen die zich dan bedenken en achteraf heel dankbaar zijn voor de verplichte bedenktijd ) en daarnaast ook dat je weet welke vrouwen abortus willen plegen en ze dus ook makkelijker kan benaderen dan wanneer ze in het illegale circuit terechtkomen en ze ook kan wijzen op beschikbare hulpverlening. Daarmee redt je meer levens dan wanneer het in de illegaliteit zit.

Betreft sociaal: met name het aspect dat het voor GL zo ontzettend belangrijk is dat vrouwen ook "volwaardig" mee draaien in de economie, en dat alle vrouwen aan het werk moeten zodat ze financieel onafhankelijk zijn bij een scheiding, dat steekt me heel erg. Vooral dan de voorwaarden die ze er aan willen verbinden, dat je als vrouw bijv. geen aow opbouwt als je niet werkt, daar ben ik het echt niet mee eens.[/quote]


Je bent al aardig gehersenspoeld merk ik :( Vrouwen draaien OOK volwaardig (!) mee als ze thuis (nee niet zitten, maar gewoon ook werken) voor een gezin zorgen. Dat is nl ook werken. Niet betaald, (schande) maar o zo nuttig. En dat ze zgn zelfstandig moeten zijn in geval van scheiding, klinkt heel modern maar totaal niet bijbels ! Het is toch van de gekke dat je daarom je principe overboord moet gooien ??

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor haring » 16 feb 2011 22:47

schelpje3 schreef:Je bent al aardig gehersenspoeld merk ik :(


Hoor wie het zegt......

Vrouwen draaien OOK volwaardig (!) mee als ze thuis (nee niet zitten, maar gewoon ook werken) voor een gezin zorgen. Dat is nl ook werken. Niet betaald, (schande) maar o zo nuttig. En dat ze zgn zelfstandig moeten zijn in geval van scheiding, klinkt heel modern maar totaal niet bijbels ! Het is toch van de gekke dat je daarom je principe overboord moet gooien ??


We leven in een democratie. Als de meerderheid het van de mensen vind dat vrouwen gewoon werken gebeurd dat ook.
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 22:48

haring schreef:
schelpje3 schreef:Je bent al aardig gehersenspoeld merk ik :(


Hoor wie het zegt......

Vrouwen draaien OOK volwaardig (!) mee als ze thuis (nee niet zitten, maar gewoon ook werken) voor een gezin zorgen. Dat is nl ook werken. Niet betaald, (schande) maar o zo nuttig. En dat ze zgn zelfstandig moeten zijn in geval van scheiding, klinkt heel modern maar totaal niet bijbels ! Het is toch van de gekke dat je daarom je principe overboord moet gooien ??


We leven in een democratie. Als de meerderheid het van de mensen vind dat vrouwen gewoon werken gebeurd dat ook.

Ja zelfs als dit tegen Bijbelse normen is !
Je bent aardig over de datum haring :-oo

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor haring » 16 feb 2011 22:49

meribel schreef:Betreft sociaal: met name het aspect dat het voor GL zo ontzettend belangrijk is dat vrouwen ook "volwaardig" mee draaien in de economie, en dat alle vrouwen aan het werk moeten zodat ze financieel onafhankelijk zijn bij een scheiding, dat steekt me heel erg. Vooral dan de voorwaarden die ze er aan willen verbinden, dat je als vrouw bijv. geen aow opbouwt als je niet werkt, daar ben ik het echt niet mee eens.


Hoezo? Dat lijkt me volkomen logisch, als je niet werkt bouw je ook geen aow op. Trouwens, geld dit ook voor mannen die niet werken?
*onderschrift verwijderd door moderator*

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 22:51

haring schreef:
meribel schreef:Betreft sociaal: met name het aspect dat het voor GL zo ontzettend belangrijk is dat vrouwen ook "volwaardig" mee draaien in de economie, en dat alle vrouwen aan het werk moeten zodat ze financieel onafhankelijk zijn bij een scheiding, dat steekt me heel erg. Vooral dan de voorwaarden die ze er aan willen verbinden, dat je als vrouw bijv. geen aow opbouwt als je niet werkt, daar ben ik het echt niet mee eens.


Hoezo? Dat lijkt me volkomen logisch, als je niet werkt bouw je ook geen aow op. Trouwens, geld dit ook voor mannen die niet werken?

Jullie gooien pensioen en AOW door elkaar

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor haring » 16 feb 2011 22:51

schelpje3 schreef:Ja zelfs als dit tegen Bijbelse normen is !


Nou en? De meerderheid van de Nederlandse bevolking leeft niet strikt volgens de bijbel. En zoals ik al zei, als de meerderheid van het volk het wil gebeurd het ook.

Je bent aardig over de datum haring :-oo


Hoezo? Kan je me ruiken dan? :P
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor haring » 16 feb 2011 22:52

schelpje3 schreef:
haring schreef:
meribel schreef:Betreft sociaal: met name het aspect dat het voor GL zo ontzettend belangrijk is dat vrouwen ook "volwaardig" mee draaien in de economie, en dat alle vrouwen aan het werk moeten zodat ze financieel onafhankelijk zijn bij een scheiding, dat steekt me heel erg. Vooral dan de voorwaarden die ze er aan willen verbinden, dat je als vrouw bijv. geen aow opbouwt als je niet werkt, daar ben ik het echt niet mee eens.


Hoezo? Dat lijkt me volkomen logisch, als je niet werkt bouw je ook geen aow op. Trouwens, geld dit ook voor mannen die niet werken?

Jullie gooien pensioen en AOW door elkaar


Ik zie het schelpje3. Bedankt voor het erop wijzen :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor esli » 16 feb 2011 22:58

Hmm de AOW is een algemene wet en dus voor het hele volk, dus ook voor de mensen die niet werken. Mensen die nu werken betalen voor de ouderen van nu, dus er is wat dat betreft geen sprake van het opbouwen van een AOW, dat krijg je gewoon. Ik kan niet helemaal terug vinden dat GL daar verandering in aan wil brengen. Verder vind ik het punt dat ze het werk eerlijker willen verdelen juist wel goed, ik vind het ook belangrijk dat vader en moeder beide voor hun kinderen zorgen.

Bij mij kwam overigens ook partij voor de dieren uit de stemwijzer van de provinciale staten en GL als tweede. Dat komt denk ik omdat ik het milieu en vervoer typisch zaken vindt die door de provincie geregeld moeten worden. Ik weet overigens nog niet waar ik op ga stemmen, ik laat wel meewegen dat deze stem ook voor de Eerste Kamer geldt. Voor de provincie an sich gelden de meeste ethische kwesties sowieso niet, omdat de provincie daar gewoon niet over gaat. Dus mi. maakt het dan weinig uit of je op christelijke partij stemt. Landelijk gezien speelt het voor mij wel mee (en nu dus ook gezien de Eerste Kamer), maar ik vind een sociaal (maar wel stimulerend) en duurzaam beleid het belangrijkste. Vaak stem ik op CU maar ik kijk ook zeker naar GL, PvdA en CDA.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor meribel » 16 feb 2011 23:17

schelpje3 schreef:

Je bent al aardig gehersenspoeld merk ik :( Vrouwen draaien OOK volwaardig (!) mee als ze thuis (nee niet zitten, maar gewoon ook werken) voor een gezin zorgen. Dat is nl ook werken. Niet betaald, (schande) maar o zo nuttig. En dat ze zgn zelfstandig moeten zijn in geval van scheiding, klinkt heel modern maar totaal niet bijbels ! Het is toch van de gekke dat je daarom je principe overboord moet gooien ??



Ik ben niet gehersenspoeld; ik ben het juist NIET eens met de standpunten van GL. En ja, vrouwen draaien ook volwaardig mee als ze thuis zitten. Sterker nog, mannen ook als die thuiszitten en de vrouwen werken. Het maakt allemaal niet uit, het gaat erom dat je dat als gezin gewoon zelf mag verdelen.
Wat groenlinks wil is NIET dat taken eerlijk verdeelt worden, nee, wat groenlinks wil is dat mannen en vrouwen beide volwaardig deelnemer van de maatschappij blijven als werknemer en dat de kinderen door goede professionele opvang worden opgevangen.
Goede professionele opvang ben ik natuurlijk mee eens, maar ik ben het niet eens met het feit dat een gezin niet zo de taken mag verdelen dat de kinderen niet naar een opvang hoeven. Dat moet hun eigen keus zijn.
En de belachelijke stimulatie dat groenlinks vind dat je aow moet verdienen, ja dat vind ik gewoon echt belachelijk. Daar is de aow niet voor ingesteld en dat is nooit het doel geweest. ( pensioen is natuurlijk wat anders , dat kan je alleen verkrijgen door ervoor te werken dat lijkt me logisch )

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor esli » 16 feb 2011 23:25

Maar waar staat dat dan dat GL dat wil? De AOW is gewoon een volksverzekering.
En ik zie bij de standpunten juist staan dat ze willen dat je met een deeltijdbaan sneller een voldoende inkomen hebt, dus juist voor het flexibele werken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2011 23:53

schelpje3 schreef:Jij komt dus ook met die reden, als vrouwen gaan aanmodderen. Hoe komt het dat die vrouwen zwanger zijn ? Aangevlogen door de wind ??


Het kan mij niets schelen waarom de vrouw in kwestie zwanger is geworden. Het seksleven van de vrouw doet er niet toe. Mensen weerhouden seks te hebben is mijns inziens een aanpak die gelukkig met de puriteinen is verdwenen.

Er zijn heel veel schrijnende gevallen, maar een vrouw die zwanger is, is een a.s. MOEDER ! Hoe kan een moeder haar kind doden ??


Omdat jij het je niet kunt voorstellen, verbieden we het maar? Nogmaals, ik betreur elk geval van abortus, eerlijk waar, maar er zijn overduidelijk vrouwen die zo vroeg in hun zwangerschap die emotionele band nog niet hebben.

Er zijn veel redenen te verzinnen (nog) geen kind te willen, maar het is wel leven ! Allen die een kind doden, zijn dus moordenaar.


Dus 12 tot 20 jaar celstraf?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2011 23:57

schelpje3 schreef:
haring schreef:We leven in een democratie. Als de meerderheid het van de mensen vind dat vrouwen gewoon werken gebeurd dat ook.

Ja zelfs als dit tegen Bijbelse normen is !


Ahum, er zijn wel wat Bijbelse normen waar wat op af te dingen is hoor. Slavernij bijvoorbeeld, hartstikke Bijbels maar doen we toch maar niet meer tegenwoordig.

Maar goed, dat GL vrouwen dwingt te participeren op de arbeidsmarkt is misschien niet juist, al zijn de bedoelingen wel goed. Ze 'straffen' via de AOW is niet netjes. Misschien kun je je als gemoedsbezwaard opgeven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2011 23:59

haring schreef:
Nou en? De meerderheid van de Nederlandse bevolking leeft niet strikt volgens de bijbel. En zoals ik al zei, als de meerderheid van het volk het wil gebeurd het ook.


Die meerderheid heeft echter wel de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor de positie van de minderheden. Democratie is geen dictatuur van de meerderheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Lalage » 17 feb 2011 07:24

meribel schreef:Betreft sociaal: met name het aspect dat het voor GL zo ontzettend belangrijk is dat vrouwen ook "volwaardig" mee draaien in de economie, en dat alle vrouwen aan het werk moeten zodat ze financieel onafhankelijk zijn bij een scheiding, dat steekt me heel erg. Vooral dan de voorwaarden die ze er aan willen verbinden, dat je als vrouw bijv. geen aow opbouwt als je niet werkt, daar ben ik het echt niet mee eens.

En toch zou het een hoop ellende kunnen voorkomen als vrouwen financieel onafhankelijk kunnen zijn na een scheiding. Dat impliceert niet dat je een paar jaar thuis kunt blijven voor je kinderen.

AOW bouw je volgens mij niet op, dat krijgt iedereen toch? Pensioen bouw je wel op en daar spaar je voor van je loon. Dus als je geen loon hebt krijg je dat extraatje niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten

cron