Christen zijn en je stemkeuze

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tien93
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 feb 2011 19:07

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor tien93 » 15 feb 2011 18:31

Naar mijn mening is het belangrijk om op een christelijke partij te stemmen!
Wat is er nou mooier dan een regering die vol liefde en lof over de HEERE is?

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Lalage » 15 feb 2011 19:24

Een tip die ik weer van iemand anders kreeg: doe de stemwijzer van de Eerste Kamer ook. Die vond ik 'makkelijker': er waren meer stellingen bij waar ik een uitgesproken mening over heb dan bij de stemwijzer van de Proviciale Staten. Toch stem ik niet automatisch wat er bovenaan de stemwijzer komt. Bij de PS kwam er de Partij voor de Dieren uit. Op hun website vond ik het taalgebruik niet zo intelligent overkomen (spelfoutje hier, stijlfoutje daar) dus dan stem ik toch liever op een andere partij die dicht bij me ligt (GroenLinks wordt het dan).

Ik stem op een partij met standpunten waar ik het mee eens ben. Dat hoeft niet perse een christelijke partij te zijn, ook al is mijn mening natuurlijk wel gevormd door mijn geloof en mijn gelovige opvoeding. Mede daardoor ben ik erg begaan met het milieu en dat heeft grote invloed op wat ik stem. Ook heeft geloof en opvoeding veel invloed op mijn mensbeeld en daardoor zal ik sneller op een sociale partij stemmen dan op een liberale. In het verleden heeft dit altijd geleid tot een stem op kandidaten van de ChristenUnie of van GroenLinks.

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor jaapo » 15 feb 2011 20:42

Taalfoutje in de folder maakt de parij minder goed? Vreemd: volgens mij gaat het om de ideologie. Dan: christelijke principes: solidariteit met de zwakkeren in onze samenleving, die er niets meer aan kunnen veranderen zonder hulp van anderen; rentmeesterschap: zorg dragen voor een goede aarde die ook nog bewoonbaar is voor volgende generaties. Behoud van de biodiversiteit, ook al weet je niet waarom bepaalde soorten bestaan. Ze zijn niet voor niets ingeschapen als deel van de Schepping. Economie: nooit mag economie, of geldelijk gewin of abnormale rijkdom een hoofddoel zijn. Tolerantie: Je eigen vrijheid niet bevechten ten koste van de vrijheid van een andersdenkende. Dat zijn zo een paar hoofdpunten, er zijn er nog meer. Als je deze punten serieus neemt, zul je zien, dat er partijen zijn die daar dichbij komen en dat het niet altijd christelijke partijen zijn. Zelf kom ik tot de conclusie dat "links"vaak meer christelijke elementen bevat dan "rechts" . Wat mooi, dat we hier echt vrije verkiezingen hebben. Geen kerk of juist niet-kerk die ons hierin dingen gaat opleggen.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2011 21:36

schelpje3 schreef:Tis al oud, maar toch nog even. Een keizersnee, sowieso een operatie, is iets heel anders dan sterven ! Een operatie kom je van bij (als het goed is) is in feite "omkeerbaar". Maar het gaat tegen alles in om te zeggen: morgenavond half 10 wil ik een spuitje.


Het ging erom dat niet alleen de dood, maar ook de geboorte tegenwoordig op afspraak gebeurt en hoe dat in Gods plan past.

Zo'n dokter moet zich toch ook voelen als de beul in een Amerikaanse gevangenis ? Of juist niet? Een arts die geen bezwaar heeft, voelt zich een bevrijder, maar is het niet :(


Je mag hopen van niet. Ik vind de vergelijking met de doodstraf de plank volledig misslaan, om redenen die je waarschijnlijk ook wel begrijpt. Ik vraag me trouwens af waarop je je conclusie baseert dat een arts geen bevrijder is. Het zal ongetwijfeld nooit een makkelijke beslissing zijn voor een arts, en hopelijk altijd de laatste keus, maar uiteindelijk is het de medische eed tot in zijn logische extreem doorgevoerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 15 feb 2011 21:37

tien93 schreef:Naar mijn mening is het belangrijk om op een christelijke partij te stemmen!
Wat is er nou mooier dan een regering die vol liefde en lof over de HEERE is?


Een regering die staat voor de verworven vrijheden van alle Nederlanders, niet alleen de christelijke?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor haring » 15 feb 2011 22:44

tien93 schreef:Naar mijn mening is het belangrijk om op een christelijke partij te stemmen!
Wat is er nou mooier dan een regering die vol liefde en lof over de HEERE is?


Is dat belangrijker dan een goed beleid voeren?
*onderschrift verwijderd door moderator*

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2011 09:06

Ik snap niet waarom de refomatorische wereld zo pro PVV is: (niet dat dit hier zichtbaar is)

Je kan beter op een moslimpartij stemmen, want de sharia staat dichter bij de wetten van de Bijbel dan
de samenleving en het gedachtegoed (en praxis) van de PVV

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor em_ma » 16 feb 2011 10:16

Als ik dit topic doorlees en om mij heen mn oor te luister leg, valt het mij op dat christenen tegenwoordig niet allemaal meer op een christelijke partij stemmen.
Als ik eerlijk ben heb ik daar best moeite mee. Als christen wil je God in alles in je leven betrekken, ook in de maatschappij!
Je wilt toch dat christelijke normen en waarden in de maatschappij zolang mogelijk bewaard blijven?
Ik vind het dan moeilijk te begrijpen dat je op een niet christelijke partij kunt stemmen.
Ik denk dat we veel meer dankbaar moeten zijn voor het feit dat er hier in NL christelijke partijen zijn waar we op kunnen stemmen, zouden we dat niet moeten uiten door op hun te stemmen?
Als meer en meer christenen het niet belangrijk vinden om op een christelijke partij te stemmen, wat voor gevolgen gaat dat hebben???
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2011 10:48

Dan heb je een echte scheiding van kerk en staat.

Het is natuurlijk niet zo dat als het CDA (bij mij rinkelen dan niet veel christelijke bellen), CU en SGP verdwijnen
dat dan de hele christelijke wereld in NL omvalt en christenen ineens allemaal onchristelijke dingen moeten gaan doen!

Bovendien blijft er in GroenLinks altijd nog een christelijk partij over. (de Evangelische Volkspartij EVP was een van de fusiepartijen)

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor meribel » 16 feb 2011 11:00

Ik heb sympathie voor groenlinks mbt het milieubeleid, en als christen ben je natuurlijk rentmeester ( alhoewel gl ook soms wel weer doorschiet ) maar ik kan mij ook goed vinden in het milieubeleid van CU ( bijv. ook tégen kernenergie totdat er een manier is gevonden om kernafval verantwoord op te ruimen )
wat mij ontzettend tegenstaat bij groenlinks is hun bijzondere manier van denken over de rol van de vrouw. Die moet en zál onafhankelijk zijn, en om dat te bereiken willen ze wel heel bijzondere voorwaarden. Bijv. dat je alleen aow opbouwt als je werkt ( dus gezinnen waar de vrouw bewust niet werkt om voor de kinderen te zorgen, daar bouwt de vrouw geen aow op, ) dit om te stimuleren dat de vrouw gaat werken, maar ik vind zulke keuze's voor een gezin zelf, ik vind het juist heel verantwoordelijk als je als "team" je kinderen opvoedt, en zodoende veel zelf voor ze kan zijn ipv opvang ( waar ik overigens helemaal niet op tegen ben ). Om dezelfde reden wil GL zogenaamde "aanrechtsubsidie" afschaffen.
Daarnaast zijn ze zeer pro euthenasie, abortus en koopzondagen. Nog wat principiële kwesties voor mij. Kortom, GL zal het voor mij zeker niet worden.

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2011 11:11

Binnen GL is veel discussie over de koopzondagen, zie bijvoorbeeld:http://arnhem.groenlinks.nl/node/52061

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2011 11:19

em_ma schreef:Als ik dit topic doorlees en om mij heen mn oor te luister leg, valt het mij op dat christenen tegenwoordig niet allemaal meer op een christelijke partij stemmen.
Als ik eerlijk ben heb ik daar best moeite mee. Als christen wil je God in alles in je leven betrekken, ook in de maatschappij!
Je wilt toch dat christelijke normen en waarden in de maatschappij zolang mogelijk bewaard blijven?
Ik vind het dan moeilijk te begrijpen dat je op een niet christelijke partij kunt stemmen.
Ik denk dat we veel meer dankbaar moeten zijn voor het feit dat er hier in NL christelijke partijen zijn waar we op kunnen stemmen, zouden we dat niet moeten uiten door op hun te stemmen?
Als meer en meer christenen het niet belangrijk vinden om op een christelijke partij te stemmen, wat voor gevolgen gaat dat hebben???


Blijkbaar staan bepaalde niet-christelijke partijen beleid voor dat beter aansluit bij de beleving van sommige christenen dan christelijke partijen. Wat dat als gevolg gaat hebben? Dat de christelijke partijen hun programma daarop aanpassen. Meer niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor em_ma » 16 feb 2011 11:23

blijblij schreef:Dan heb je een echte scheiding van kerk en staat.

Het is natuurlijk niet zo dat als het CDA (bij mij rinkelen dan niet veel christelijke bellen), CU en SGP verdwijnen
dat dan de hele christelijke wereld in NL omvalt en christenen ineens allemaal onchristelijke dingen moeten gaan doen!

Bovendien blijft er in GroenLinks altijd nog een christelijk partij over. (de Evangelische Volkspartij EVP was een van de fusiepartijen)


Waarom zouden we dan nog christelijke partijen moeten hebben? Ik snap je standpunt wel, al zie ik het zelf anders. Maar goed, dat is al wel duidelijk denk ik:-)
In dit land krijg je de kans om een christelijk geluid in de politiek te laten horen. Laten we als christenen dit op deze manier niet voorbijgaan?
Ik kan dat niet goed verkopen naar niet-christenen, ik vind het nogal tegenstrijdig overkomen.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor em_ma » 16 feb 2011 11:29

Mortlach schreef:
em_ma schreef:Als ik dit topic doorlees en om mij heen mn oor te luister leg, valt het mij op dat christenen tegenwoordig niet allemaal meer op een christelijke partij stemmen.
Als ik eerlijk ben heb ik daar best moeite mee. Als christen wil je God in alles in je leven betrekken, ook in de maatschappij!
Je wilt toch dat christelijke normen en waarden in de maatschappij zolang mogelijk bewaard blijven?
Ik vind het dan moeilijk te begrijpen dat je op een niet christelijke partij kunt stemmen.
Ik denk dat we veel meer dankbaar moeten zijn voor het feit dat er hier in NL christelijke partijen zijn waar we op kunnen stemmen, zouden we dat niet moeten uiten door op hun te stemmen?
Als meer en meer christenen het niet belangrijk vinden om op een christelijke partij te stemmen, wat voor gevolgen gaat dat hebben???


Blijkbaar staan bepaalde niet-christelijke partijen beleid voor dat beter aansluit bij de beleving van sommige christenen dan christelijke partijen. Wat dat als gevolg gaat hebben? Dat de christelijke partijen hun programma daarop aanpassen. Meer niet.


Okay, dat is mogelijk. Ik stem zelf op een christelijke partij, maar ben het ook niet in alles met ze eens. Maar blijf je dat probleem niet houden? Je kunt nooit 100% achter een politieke partij staan, zelfs een partij is vaak al verdeeld intern.
Dat zul jij vast ook herkennen.
Uiteindelijk onderscheiden de christelijke partijen zich op een fundamenteel punt van niet-christelijke partijen (even zwart-wit gezegd) en dat is dat ze willen gaan voor christelijke normen en waarden. En ik heb er dan moeite mee als christenen dit fundamentele verschil minder belangrijk vinden als bv kinderopvang. Tuurlijk is dat belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste lijkt mij...
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Christen zijn en je stemkeuze

Berichtdoor blijblij » 16 feb 2011 11:38

Wat zijn specifieke christelijke normen en waarden? Paulus? die schreef gewoon de heidense ethiek van zijn tijd over.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten