Wanneer zijn wij "Kinderen van God".

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Wanneer zijn wij "Kinderen van God".

Berichtdoor Pasker » 08 aug 2010 17:32

We hebben namelijk MACHT gekregen om kinderen van God te worden en dat wil volgens mij zeggen dat we dus nog géén kinderen van God zijn. Johannes 1:12 NBG

Het feit dat we het "Onze Vader" bidden is blijkbaar géén garantie om een kind van God te ZIJN.

Mijn vraag is dan ook: Waaraan kunnen we een kind van God herkennen en wat kunnen
we doen om een Kind van God te worden?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Wanneer zijn wij "Kinderen van God".

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2010 18:01

Je overgeven... tegen je eigen wil vechten, je laten leiden door de Geest. Dat moet je doen, en daaraan kan je mensen soms ook aan herkennen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 08 aug 2010 23:46

Aan wie moet je je dan overgeven en tegen wie hebben we dan te strijden?

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 09 aug 2010 06:33

Pasker schreef:Aan wie moet je je dan overgeven en tegen wie hebben we dan te strijden?

Geef jezelf over aan Jezus. Laat Jezus jou de weg wijzen.
Strijd tegen het slechte in jezelf en in de wereld : overmatig drinken / vloeken / (ver)oordelen / ruzies / ......
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 09 aug 2010 07:51

Dat kunnen wij toch niet vanuit onszelf?

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 aug 2010 09:09

maboc schreef:
Geef jezelf over aan Jezus. Laat Jezus jou de weg wijzen.
Strijd tegen het slechte in jezelf en in de wereld : overmatig drinken / vloeken / (ver)oordelen / ruzies / ......

Overgeven aan Jezus is volgens mij geloven in Jezus dat Hij zich voor mij heeft overgegeven
waardoor wij nu het recht hebben verkregen om kinderen van God te worden.
Zegt Jezus daarom ook niet dat we moeten strijden om in te gaan.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 09 aug 2010 10:26

Pasker schreef:Overgeven aan Jezus is volgens mij geloven in Jezus dat Hij zich voor mij heeft overgegeven
waardoor wij nu het recht hebben verkregen om kinderen van God te worden.

Dat is, denk ik, iets te weinig. Als je werkelijk gelooft dat Jezus voor ons aan het kruis heeft gehangen, maar dat jij verder leeft zoals het jou goed dunkt, denk ik dat je je niet hebt overgegeven Jezus.
Wat mij betreft moet je dan ook wel je best gaan doen om te leven zoals Jezus on heeft voorgeleefd.
Zegt Jezus daarom ook niet dat we moeten strijden om in te gaan.

Ik denk dat leven zoals Jezus ons heeft voorgeleefd een strijd op zich is. Als je Jezus zo goed mogelijk probeert te volgen/na te leven dan is dat moeilijk genoeg. Ik denk dat iedereen wel (veel) dingetjes heeft die nog wel even bijgeschaafd mogen worden. Dat zien en er dan ook nog wat mee doen....voor mij is dat een strijd.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 aug 2010 11:06

[quote="maboc"]
Dat is, denk ik, iets te weinig. Als je werkelijk gelooft dat Jezus voor ons aan het kruis heeft gehangen, maar dat jij verder leeft zoals het jou goed dunkt, denk ik dat je je niet hebt overgegeven Jezus.
Wat mij betreft moet je dan ook wel je best gaan doen om te leven zoals Jezus on heeft voorgeleefd.
[quote]
Als kinderen van God hebben we toch onze eigen verantwoording voor ons doen en laten en zijn toch ook vrij om de wil van onze Vader te doen.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 09 aug 2010 11:15

Pasker schreef:
maboc schreef:Dat is, denk ik, iets te weinig. Als je werkelijk gelooft dat Jezus voor ons aan het kruis heeft gehangen, maar dat jij verder leeft zoals het jou goed dunkt, denk ik dat je je niet hebt overgegeven Jezus.

Als kinderen van God hebben we toch onze eigen verantwoording voor ons doen en laten en zijn toch ook vrij om de wil van onze Vader te doen.

Inderdaad, dat denk ik wel. De kunst is wat mij betreft het juiste (= de wil van onze Vader) te doen. In theorie wellicht makkelijk maar in praktijk o zo moeilijk. De wereld staat bol van de verleidingen :-) (haha en ik ben nogal bevatteljik daarvoor :-()

Wiepie

Berichtdoor Wiepie » 09 aug 2010 11:41

Dat denk ik ook. Geloven alleen dat Jezus aan het kruis gehangen heeft komt mijn inziens meer in de richting van een historisch geloof.
Als je je overgeeft aan Jezus, dan wil je je leven niet meer voortzetten zoals het was. Dan wordt je bewust van de heiligheid van God en wil je
leven naar zoals Hij het van je vraagt.
Of we dit vanuit onszelf kunnen? Geen enkel mens zal vanuit zichzelf God beminnen, zoeken, vrezen of kiezen.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 aug 2010 13:58

maboc:
Inderdaad, dat denk ik wel. De kunst is wat mij betreft het juiste (= de wil van onze Vader) te doen. In theorie wellicht makkelijk maar in praktijk o zo moeilijk. De wereld staat bol van de verleidingen (haha en ik ben nogal bevatteljik daarvoor )

Misschien moeilijk om de wil van Vader te doen maar niet uitgesloten natuurlijk :D
we hebben toch niet voor niets de Heilige Geest ontvangen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 aug 2010 22:15

Klopt. Daarom zei ik ook dat we ons door de Geest moeten laten leiden. Ons overgeven aan God (en dus Zijn wil doen) en tegen onze eigen wil, onze oude natuur, strijden. Dat baseerde ik op Romeinen 8, waarin wordt geschreven over het kinderen van God zijn:

Wat onze eigen natuur wil brengt de dood, maar wat de Geest wil brengt leven en vrede. 7 Onze eigen wil staat vijandig tegenover God, want hij onderwerpt zich niet aan zijn wet en is daar ook niet toe in staat. 8 Wie zich door zijn eigen wil laat leiden, kan God niet behagen. 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, bent u door de zonde weliswaar sterfelijk, maar de Geest schenkt u leven, omdat u door God als rechtvaardigen bent aangenomen. 11 Want als de Geest van hem die Jezus uit de dood heeft opgewekt in u woont, zal hij die Christus heeft opgewekt ook u die sterfelijk bent, levend maken door zijn Geest, die in u leeft.
12 Broeders en zusters, we hoeven ons niet langer te laten leiden door onze eigen wil. 13 Als u dat wel doet, zult u zeker sterven. Als u echter uw zondige wil doodt door de Geest, zult u leven. 14 Allen die door de Geest van God worden geleid, zijn kinderen van God. 15 U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’. 16 De Geest zelf verzekert onze geest dat wij Gods kinderen zijn. 17 En nu we zijn kinderen zijn, zijn we ook zijn erfgenamen, erfgenamen van God. Samen met Christus zijn wij erfgenamen: wij moeten delen in zijn lijden om met hem te kunnen delen in Gods luister.

En BigSmile, daarin staat ook het antwoord op jou vraag. We kunnen het uit onszelf niet. Maar we kunnen het wel.... als we ons door de Geest laten leiden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 09 aug 2010 23:51

Marnix:
, , , 9 Maar u leeft niet zo. U laat u leiden door de Geest, want de Geest van God woont in u. Iemand die zich niet laat leiden door de Geest van Christus behoort Christus ook niet toe. 10 Als Christus echter in u leeft, , , , ,

Kinderen van God zijn dus herkenbaar voor ons en voor de Vader aan de Geest van Christus die in hen leeft.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 aug 2010 08:27

Dat is inderdaad wel een kenmerk. Of we ze daar ook aan herkennen ligt er aan of we ook daar naar kijken, of dat we dat beoordelen op verkeerde criteria. (wat helaas ook veel gebeurt)

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 10 aug 2010 11:25

De enige criteria lijkt mij Christus zelf. Wanneer wij in ons doen en laten op Christus lijken dan is dat een bewijs van de Geest van Christus die in ons is.

Terug naar “Archief”