Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor ajl » 03 aug 2010 13:41

leclerc schreef:Wel, als dat juridisch gezien geen probleem is, prima toch?
Maar wat doe je als je hulp tijdens het werken van de trap af valt en het een en ander breekt?


Dat is iets waar ik mij (ook in het kader van van mijn werk als letselschadejurist) wel wat zorgen over maak. In principe zou je als werkgever zijnde een deugdelijke verzekering voor je werknemers moeten hebben. Je bent namelijk aansprakelijk als de atributen waar je werkster mee werkt niet deugdelijk zijn. Een huishoudelijke hulp heeft mogelijk wel een ziektekostenverzekering, maar wat doe je als zij nooit meer kan werken. Toch vermoed ik dat het merendeel van de huishoudelijke hulpen hier zelf ook nooit over na denkt.

Ik moet zeggen dat ik zwart werken ook niet als een zonde zie. Iedereen betaalt al een bepaald bedrag aan belasting, sommige mensen zelfs 50% van hun belastbaar inkomen. Dat is meer dan de 10% die de bijbel zegt dat je af moet staan aan de armen.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor leclerc » 03 aug 2010 14:06

Ik vind het toch een beetje een drogredenering.
Belasting wordt helemaal niet geheven voor de armen maar om het voorzieningenniveau in de breedste zin van het woord te bekostigen.
die 10% in de bijbel is weer het bedrag dat je aan de kerk kan afdragen.

Verder is het niet zo spannend of de huishoudelijke hulp nadenkt over eventuele gevolgen van zwart werk. dat is eigen verantwoordelijkheid. Het is vooral of je er zelf over nadenkt en verantwoording aflegt.

Waar je dan uiteindelijk bij terechtkomt maakt me niet zoveel uit, eerlijk gezegd.

ik heb dit topic alleen maar geopend om een stukje dubbelhartigheid aan te tonen in bevindelijk gereformeerde kringen.
o wee als er een homo uit de kast komt, dan kunnen we als bevindelijken degene om de oren slaan over zijn/haar zondige staat maar hebben we de ballen niet om naar de wortel van het kwaad (geldzucht) te kijken en dit aan te pakken, omdat iets als zwart werk blijkbaar multi-interpretabel is (net zoals visie op homoseksualiteit).

groet
en
lelcerc
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor *Annet* » 03 aug 2010 14:09

hoe zwarter de kerkgangers hoe zwarter het werk, is mijn ervaring.

Alles mag je doen en laten, als je op zondag maar in de kerk zit. Slapend of half bezopen, maakt niet uit, als je er maar bent.
ja, dat is mijn mening dan he.....

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor ajl » 03 aug 2010 14:50

Dat vind ik wel heel negatief.Annet....Ik vraag mij af of dat voor iedereen geldt.

@leclerc Zoals je zelf al zegt, wordt de belasting geheven om de voorzieningen van onze verzorgingsstaat in de breedste zin te bekostigen. Dat betreft dus de WW, AWBZ, AOW...dus met andere woorden...de mensen die het zonder de voorzieningen arm zouden hebben. Ik ben het niet met je eens dat je nog eens daarbovenop 10% van je inkomen aan de kerk moet schenken. Dat is in de huidige tijd bijna niet meer op te brengen. dat je naar rato bijdraagt vind ik prima, maar je kan je afvragen of dat 10% moet zijn. Maar goed dat is off topic

Daarbij zie ik nog steeds niet in waarom zwart werken zo verkeerd is. helemaal niet als iemand daarnaast netjes werkt en zijn/haar belastingen betaald. Ik vind het weer een ander verhaal als iemand een uitkering heeft en vervolgens bij gaat beunen. Dan gaat dat echt ten koste van de samenleving. daarbij heeft het niets te maken met geldzucht als ik mijn huishoudelijke hulp zwart uitbetaal. Als ik dat 'wit' zou moeten doen, was het niet op te brengen. Ik werk zelf ook 3 dagen en heb kleine kinderen, ik ben blij dat zij mij elke woensdag 3 uur lang uit de brand helpt en wij samen het huis door werken.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor leclerc » 03 aug 2010 15:27

ik had het eigenlijk meer over voorzieningen als openbaar vervoer, wegen en riolering.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
filia
Sergeant
Sergeant
Berichten: 327
Lid geworden op: 25 aug 2009 10:23

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor filia » 03 aug 2010 18:00

ajl schreef:Daarbij zie ik nog steeds niet in waarom zwart werken zo verkeerd is. helemaal niet als iemand daarnaast netjes werkt en zijn/haar belastingen betaald. Ik vind het weer een ander verhaal als iemand een uitkering heeft en vervolgens bij gaat beunen. Dan gaat dat echt ten koste van de samenleving.


Stel je voor dat 10 automonteurs overdag keurig werken, over dat inkomen belasting betalen, maar in hun avonduren zwart werken. Dan zit nummer 11 wél werkloos thuis omdat die auto's overdag niet meer naar zijn garage komen. Hetzelfde geldt voor stucadoors, timmermannen, tegelzetters, etc. etc. Zwart werken schaadt de samenleving wel degelijk, met name de sectoren waar al werk tekort is...
A mind is like a parachute. It doesn't work if it's closed.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor coupe soleil » 03 aug 2010 20:13

filia schreef:
ajl schreef:Daarbij zie ik nog steeds niet in waarom zwart werken zo verkeerd is. helemaal niet als iemand daarnaast netjes werkt en zijn/haar belastingen betaald. Ik vind het weer een ander verhaal als iemand een uitkering heeft en vervolgens bij gaat beunen. Dan gaat dat echt ten koste van de samenleving.


Stel je voor dat 10 automonteurs overdag keurig werken, over dat inkomen belasting betalen, maar in hun avonduren zwart werken. Dan zit nummer 11 wél werkloos thuis omdat die auto's overdag niet meer naar zijn garage komen. Hetzelfde geldt voor stucadoors, timmermannen, tegelzetters, etc. etc. Zwart werken schaadt de samenleving wel degelijk, met name de sectoren waar al werk tekort is...


Daarnaast wordt vrijwel altijd materiaal, materieel en dergelijke van de baas ingezet, zonder dat de baas daarvan weet. Dit kost ook veel geld.

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor Brenn » 03 aug 2010 21:57

ajl schreef:Daarbij zie ik nog steeds niet in waarom zwart werken zo verkeerd is. helemaal niet als iemand daarnaast netjes werkt en zijn/haar belastingen betaald. Ik vind het weer een ander verhaal als iemand een uitkering heeft en vervolgens bij gaat beunen. .


Tel je nu daden? Als ik zoveel uur wit werk en belasting betaal mag ik zoveel uur zwart werken? Als ik de ene dag extra geduldig ben mag ik de dag daarna wat ongeduldiger zijn? Als ik heel de week netjes stille tijd heb mag ik zaterdagavond best naar de disco?

Even serieus waarom je iets wat je niet voor veertig uur mag doen wel voor 8 uur mogen doen?

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor esli » 04 aug 2010 10:30

Je moet natuurlijk gewoon over al je loon belasting betalen, dus ook over dat stukje wat je zwart werkt. Ik zie geen principieel verschil tussen iemand met een uitkering of iemand die gewoon werkt (van nr. 1 kan ik het misschien zelfs nog beter begrijpen).

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor Jo'tje » 04 aug 2010 11:29

Maar waar ligt de grens?
Toen ik vroeger wekelijks op ging passen, kreeg ik dat gewoon contant.
Mijn zus heeft wekelijks iemand die komt schoonmaken. Net zoveel uur ongeveer.
Die betaalt ze ook contant.

Is het één wel fout-zwart en het ander niet?
pobody's nerfect

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor esli » 04 aug 2010 11:35

Volgens mij mag dat gewoon en is het dus helemaal niet zwart. Ik weet de regels niet precies, maar je mag (zover ik weet) een bepaald bedrag verdienen zonder dat je daar belasting over hoeft te betalen. Vaak gaat het dan idd. om schoonmaken en oppassen.

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor LeChat » 04 aug 2010 11:48

Wat betreft huishoudelijke hulp, wat wel/niet zwart is: Quote van Belastingdienst.nl:

U doet huishoudelijk werk voor iemand

U bent particulier en u doet huishoudelijk werk voor iemand in en om het huis voor maximaal 3 dagen per week. Dan geldt voor u waarschijnlijk de Regeling dienstverlening aan huis. Deze regeling houdt in dat u voor de Belastingdienst niet in loondienst bent. U krijgt daardoor de afgesproken vergoeding voor uw werkzaamheden volledig uitbetaald. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.

Toeslagen en uitkering
U moet uw inkomsten voor het huishoudelijk werk opgeven aan de Belastingdienst. Deze inkomsten tellen mee voor het vaststellen van uw toeslagen, uitkering en uw voorlopige teruggaaf.

Meer dan 3 dagen werken
Doet u huishoudelijk werk in en om het huis voor meer dan 3 dagen bij dezelfde particuliere opdrachtgever? Dan bent u meestal in loondienst.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor coupe soleil » 04 aug 2010 16:12

Jo'tje schreef:Maar waar ligt de grens?
Toen ik vroeger wekelijks op ging passen, kreeg ik dat gewoon contant.
Mijn zus heeft wekelijks iemand die komt schoonmaken. Net zoveel uur ongeveer.
Die betaalt ze ook contant.

Is het één wel fout-zwart en het ander niet?


Zie de info van de vorige poster. Daarnaast: je mag gewoon een x-aantal duizend euro 'bijverdienen' zonder dat je dat hoeft op te geven.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor Wullimpie » 05 aug 2010 18:37

Jo'tje schreef:Maar waar ligt de grens?
Toen ik vroeger wekelijks op ging passen, kreeg ik dat gewoon contant.
Mijn zus heeft wekelijks iemand die komt schoonmaken. Net zoveel uur ongeveer.
Die betaalt ze ook contant.

Is het één wel fout-zwart en het ander niet?


Ik heb geen wettekst bij de hand, maar 5 euro voor een avondje oppassen valt volgens mij niet onder de belastingwet.

Niet zwart werken wil niet zeggen niets verdienen.
Niet zwart werken wil zeggen dat je je houdt aan de door de overheid opgestelde wet.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Beleid kerken t.o.v. Zwart Werk

Berichtdoor Jo'tje » 06 aug 2010 08:30

Ik heb even het één en ander uitgezocht op internet, maar ik vind al die wetten zo ingewikkeld. Zovaak mits, tenzij, behalve etc. Stel: ik heb wel een paar dagen per week over, en word gevraagd door iemand om te helpen in de huishouding. Dat doe je dan 3 uur per week. De buurvrouw vindt dat wel fijn en vraagt je ook. Zo heb je uiteindelijk 4 adresjes waar je 3 uur per week schoonmaakt. Je hebt dan niet echt een werkgever, maar je werkt eigenlijk wel een behoorlijk aantal uur. Hoe moet je dat dan zien?
pobody's nerfect


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten

cron