emdr

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wienke
Verkenner
Verkenner

emdr

Berichtdoor wienke » 31 jul 2010 14:15

Ik vroeg me af of EMDR bijbels verantwoord is. Voorheen dacht ik er niet zo moeilijk over
ik dacht dat het toch een therapie is die net als andere therapie en medicatie door God
gezegend moet worden. Maar de laatste tijd hoor ik zoveel mensen die zeggen dat het
niet mag, aangezien het volgens hen onder hypnose valt.
Nu sta ik zelf voor de keuze en wil ik er toch wel meer van weten.
Wie kan mij daar meer over vertellen?

Faramir

Re: emdr

Berichtdoor Faramir » 31 jul 2010 14:19

Ik heb geen flauw idee wat emdr is, maar als je twijfelt kun je het beste even overleggen met je dominee oid.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 31 jul 2010 15:12

hoi wienke,

zelf ben ik ook behandeld met emdr. Zover ik weet is er niets op tegen, en ik moet zeggen het heeft me heel erg geholpen. Ik heb de behandeling gekregen bij eleos.

http://www.eleos.nl/Page/sp145/ml1/from ... Index.html

even heel kort samengevat. De therapeut zit tegenover je, heeft een vinger die ze voor je ogen heen en weer beweegt, ondertussen praat ze met je, en je praat dan gewoon terug. Doordat je praat, en door dat zij met haar vingers beweegt gaan er twee verschillende hersenhelften werken, en verplaats je dingen van het korte naar het langetermijn geheugen. Met als resultaat dat de gedachtes/nachtmerries of wat het ook mag zijn, niet meer dagelijks op de voorgrond treden, maar meer een plekje krijgen.

begrijp me goed, ik vind het lastig onder woorden te brengen.
ik kan me nog goed herinneren dat ik helemaal op was, het vergt enorm veel energie.
maar het heeft mij heel erg geholpen.
Laatst gewijzigd door nita op 31 jul 2010 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 31 jul 2010 15:13

Voor de mensen die geen idee hebben waar EMDR voor staat:
Wikipedia: EMDR

wienke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wienke » 31 jul 2010 15:44

nita schreef:hoi wienke,

zelf ben ik ook behandeld met emdr. Zover ik weet is er niets op tegen, en ik moet zeggen het heeft me heel erg geholpen. Ik heb de behandeling gekregen bij eleos.

http://www.eleos.nl/Page/sp145/ml1/from ... Index.html

even heel kort samengevat. De therapeut zit tegenover je, heeft een vinger die ze voor je ogen heen en weer beweegt, ondertussen praat ze met je, en je praat dan gewoon terug. Doordat je praat, en door dat zij met haar vingers beweegt gaan er twee verschillende hersenhelften werken, en verplaats je dingen van het korte naar het langetermijn geheugen. Met als resultaat dat de gedachtes/nachtmerries of wat het ook mag zijn, niet meer dagelijks op de voorgrond treden, maar meer een plekje krijgen.

begrijp me goed, ik vind het lastig onder woorden te brengen.
ik kan me nog goed herinneren dat ik helemaal op was, het vergt enorm veel energie.
maar het heeft mij heel erg geholpen.

Dankje voor je reactie.
Fijn dat je er nog een stukje van hoe het bij jou gebeurde bijvoegd
Heb ik toch meer een idee erbij.
Ja, dat het heel veel vergt was mij ook vertelt, maar dat doet het probleem ook.
Dankje!!

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 31 jul 2010 16:12

Waarom zou dit niet bijbels verantwoord zijn?? :?:
*onderschrift verwijderd door moderator*

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 31 jul 2010 16:31

@ wienke,

ik vond het erger om elke dag te leven met het probleem, dan te proberen of het hielp want dat is natuurlijk geen garantie.
ben nog steeds dankbaar dat ik de stap heb genomen.
natuurlijk denk je er nog wel eens aan, maar het is niet meer op de voorgrond.
sterkte

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 31 jul 2010 18:51

haring schreef:Waarom zou dit niet bijbels verantwoord zijn?? :?:

Hypnose wordt ook als niet verantwoord gezien en gezien de beschrijving van nita kan ik mij voorstellen dat mensen die link leggen. Ik zeg niet dat die link terecht is en ik zou ook niet precies weten waarom hypnose niet verantwoord is.

nita
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor nita » 31 jul 2010 19:28

ik kan me ook voorstellen dat mensen dit als hypnose zien.
ik weet ook niet echt hoe ik het kan omschrijven, het is ook een soort roes, maar ik hoor en zie echt alles wat er gebeurd.
bij hypnose (wat ik er ooit van heb gezien) doet die persoon alles wat je wordt gevraagd, en weet hij echt niet wat hij doet, en kan zich daar later ook niets van herinneren.
dat is bij emdr niet zo..

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 03 aug 2010 08:37

EMDR valt volgens mij niet onder hypnose. Je bent dan absoluut nog bij bewustzijn.
Bij hypnose stel je je onder invloed van een ander...

Overigens is EMDR wetenschappelijk bewezen effectief. Dat klinkt misschien stijf, maar dat betekent wel dat veel mensen er echt door geholpen worden...
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 05 aug 2010 11:22

Dat laatste waag ik toch te betwijfelen :wink: . Uit onafhankelijk onderzoek blijkt dat het niet effectiever is dan exposure therapie (ook niet veel minder effectief overigens). Het bewegen van de vinger is vooral een gimmick. Er zijn verschillende theorieën over waarom dat een toegevoegde waarde zou hebben, maar die theorieën zijn of niet wetenschappelijk te onderzoeken of blijken na onderzoek niet te kloppen.

Neemt niet weg dat er verder niets tegen EMDR is en dat als het voor jou helpt je het vooral moet doen. Met hypnose heeft het in elk geval niets te maken.

Voor de liefhebbers wat wetenschappelijke literatuur:

Herbert, J. D., Lilienfield S. O., Lohr, J. M., Montgomery, R. W., O’Donohue, W. T., Rosen, G. M., Tolin, D. F. (2000) Science and pseudoscience in the development of eye movement desensitization and reprocessing: implications for clinical psychology. Clinical psychology review, 20 (8), 945-971.

Davidson P. R., Parker, K. C. H. (2000) Eye movement desensitization and reprocessing (EMDR): a meta-analysis. Journal of consulting and clinical psychology, 69 (2), 305-316.

Taylor, S., Thordarson, D. S., Fedoroff, I. C., Maxfield, L., Lovell, K., Ogrodniscuk J. (2003). Comparative efficacy, speed, and adverse effects of three PTSD treatments: Exposure therapy, EMDR, and Relaxation therapy. Journal of consulting and clinical psychology, 71 (2), 330-338.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 09 aug 2010 21:34

Voor degenen die zich niet kunnen voorstellen dat mensen er iets verkeerds in zien:
http://www.stichting-promise.nl/artikel ... essing.htm
Wat mij vooral tegenstaat is dat niet wetenschappelijk is bewezen hoe deze techniek helpt, behalve dat het kan helpen. Aangezien ik het toch wel een vaag gedoe vind, houd ik me hier verre van. Dat het bij Eleos wordt toegepast zegt helemaal niets. Er worden wel meer theorieën gebruikt waarbij ik grote vraagtekens heb...

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 12 aug 2010 20:38

Ik heb een aantal jaren terug ook EMDR gehad bij Eleos.
Had eerst erg mijn twijfels, had ook het artikel van stichting promise gelezen.
Ik heb 5 sessies gehad (inderdaad extreem vermoeiend!!!), maar het lijkt totaal niet op hypnose.
Overigens bewoog mijn therapeut niet met haar vingers heen en weer, maar ik kreeg een koptelefoon op met steeds tikjes in een bepaald ritme.

Ik zou deze therapie iedereen aanraden die op de een of andere manier een trauma te verwerken heeft.
Het werkt en of het dan wetenschappelijk bewezen is boeit mij vrij weinig...

ShaRe
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ShaRe » 12 aug 2010 20:49

Er zijn inderdaad verschillende vormen van EMDR.

Deze vorm van hulpverlening is vrij nieuw en is meer en meer in optocht. Voor mensen met trauma verwerking kan dit erg helpend zijn.
Voor elke vorm van hulpverlening zijn er verschillende meningen. Bij de 1 slaat het wel aan, bij de ander niet. Iedereen is ook verschillend. Het is belangrijk om serieus met jezelf bezig te zijn, maar daardoor ook niet jezelf uit het oog te verliezen. Als je begrijp wat ik bedoel.

Ik denk dat je het gewoon maar moet proberen, als het niet goed voelt (kan je ongeveer na 3x sessies bepalen), kies dan in overleg voor iets ander en laat je doorverwijzen.

Dorah
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorah » 13 aug 2010 11:22

[quote][/quote]Het werkt en of het dan wetenschappelijk bewezen is boeit mij vrij weinig...

Tja, dat kan natuurlijk, mij boeit het wel.
Glaasje draaien werkt ook (kun je geesten mee oproepen) maar of je daar uiteindelijk nou zo gelukkig van wordt waag ik te betwijfelen. Wat ik ermee wil aangeven is dat ik EMDR vooralsnog raadselachtig vind omdat het niet duidelijk is wat er met je bewustzijn gebeurt. Er is geen wetenschappelijk bewijs over hoe dit precies werkt. Bij de een werkt het wel, bij de ander niet. Dat is ook zo bij occulte methoden, waarmee ik niet wil beweren dat dit een occulte methode is, integendeel. Wel denk ik dat we er goed aan zouden doen om wat kritischer te zijn dan het 'maar doen omdat het goed voelt of niet'. Je gevoel als leidraad gebruiken lijkt me erg onverstandig.
Nogmaals, ik beweer niet dat EMDR per definitie occult is maar zolang nog niet duidelijk is wat er (objectief gezien) met je gebeurt tijdens deze therapie, lijkt het me goed om dit als overweging mee te nemen. Er gebeurt de laatste tijd erg veel in de psychologie. Allerlei methoden worden zomaar uit het boeddhisme overgenomen omdat 'het werkt'. Oh ja, men haalt dan wel de religieuze invloeden eruit en dan blijft het goede over waar we een christelijk sausje overheen gooien. He, het werkt nog ook...
Vergeef mijn cynisme...

Terug naar “Archief”