Welk bijbelgedeelte spreekt jou erg aan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ezri
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:09
Contacteer:

Welk bijbelgedeelte spreekt jou erg aan?

Berichtdoor ezri » 30 jun 2003 18:43

Misschien zijn er heel veel gedeeltes in de Bijbel die je erg aanspreken. Maar misschien kun je er een of enkele uitlichten die voor jou erg bijzonder zijn.

En misschien kun ook motiveren waarom dat gedeelte bijzonder voor je is.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Gebruikersavatar
Cor
Mineur
Mineur
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 feb 2003 15:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 30 jun 2003 19:06

De Psalmen spreken me erg aan je kan er veel uit halen en voor alle fase in het leven is er een Psalm, in het bijzonder Ps 139.

En de Openbaringen vind ik erg interigerend, dat zijn de dingen die nog moeten gebeuren als Jezus terug komt, op de aarde, daarom beanstigd het mij wel als ik er in lees.

ezri
Sergeant
Sergeant
Berichten: 261
Lid geworden op: 13 sep 2002 22:09
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 jun 2003 19:16

Maar misschien nog concreter. Een tekst of pericoop.

Voor mij: het verhaal van de kamerling uit Morenland (Hand. 8: 26-40)
(dat kan ik niet motiveren 8))

En verder Jes. 55: nodiging tot het heil, vanwege 'het ruime aanbod'
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

Gebruikersavatar
Willempie
Mineur
Mineur
Berichten: 113
Lid geworden op: 30 mei 2003 12:50
Locatie: in het midden van het land

Berichtdoor Willempie » 30 jun 2003 21:51

Romeinen 5

Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.

vanwege deze strekking in dit hele hoofdstuk
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Chloë

Berichtdoor Chloë » 30 jun 2003 22:02

Eigenlijk vind ik heel veel teksten mooi, of is dat erg raar?

Zef 3:14-17
'Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israel; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!
De HEERE heeft uw oordelen weggenomen, Hij heeft uw vijand weggevaagd; de Koning Israels, de HEERE, is in het midden van u, gij zult geen kwaad meer zien.
Te dien dage zal tot Jeruzalem gezegd worden: Vrees niet, o Sion! laat uw handen niet slap worden.
De HEERE, uw God, is in het midden van u, een Held, Die verlossen zal; Hij zal over u vrolijk zijn met blijdschap, Hij zal zwijgen in Zijn liefde, Hij zal Zich over u verheugen met gejuich.'

Dat vind ik zo gaaf, dat de Heere het Joodse volk weer zal herstellen; Hij zal Jeruzalem tot een lof op de aarde stellen! Wow, hallelujah!

En ook Jes 61 vind ik erg mooi.
'De Geest des Heeren HEEREN is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft, om een blijde boodschap te brengen den zachtmoedigen; Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van harte, om den gevangenen vrijheid uit te roepen, en den gebondenen opening der gevangenis;
Om uit te roepen het jaar van het welbehagen des HEEREN, en den dag der wraak onzes Gods; om alle treurigen te troosten;
Om den treurigen Sions te beschikken dat hun gegeven worde sieraad voor as, vreugdeolie voor treurigheid, het gewaad des lofs voor een benauwden geest; opdat zij genaamd worden eikebomen der gerechtigheid, een planting des HEEREN, opdat Hij verheerlijkt worde.
En zij zullen de oude verwoeste plaatsen bouwen, de vorige verstoringen weder oprichten, en de verwoeste steden vernieuwen, die verstoord waren van geslacht tot geslacht.
En uitlanders zullen staan, en uw kudden weiden; en vreemden zullen uw akkerlieden en uw wijngaardeniers zijn.
Doch gijlieden zult priesters des HEEREN heten, men zal u dienaren onzes Gods noemen; gij zult het vermogen der heidenen eten, en in hun heerlijkheid zult gij u roemen.
Voor uw dubbele schaamte en schande zullen zij juichen over hun deel; daarom zullen zij in hun land erfelijk het dubbele bezitten; zij zullen eeuwige vreugde hebben.
Want Ik, de HEERE, heb het recht lief, Ik haat den roof in het brandoffer, en Ik zal geven, dat hun werk in der waarheid zal zijn; en Ik zal een eeuwig verbond met hen maken.
En hun zaad zal onder de heidenen bekend worden, en hun nakomelingen in het midden der volken; allen, die hen zien zullen, zullen hen kennen, dat zij zijn een zaad, dat de HEERE gezegend heeft.
Ik ben zeer vrolijk in den HEERE, mijn ziel verheugt zich in mijn God, want Hij heeft mij bekleed met de klederen des heils, den mantel der gerechtigheid heeft Hij mij omgedaan; gelijk een bruidegom zich met priesterlijk sieraad versiert, en als een bruid zich versiert met haar gereedschap.
Want gelijk de aarde haar spruit voortbrengt, en gelijk een hof, hetgeen in hem gezaaid is, doet uitspruiten; alzo zal de Heere HEERE gerechtigheid en lof doen uitspruiten voor al de volken.'

En Psalm 103 vind ik ook heel erg mooi.
'Loof den HEERE, mijn ziel, en al wat binnen in mij is, Zijn heiligen Naam.
Loof den HEERE, mijn ziel, en vergeet geen van Zijn weldaden;
Die al uw ongerechtigheid vergeeft, die al uw krankheden geneest;
Die uw leven verlost van het verderf, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheden;
Die uw mond verzadigt met het goede, uw jeugd vernieuwt als eens arends.
De HEERE doet gerechtigheid en gerichten al dengenen, die onderdrukt worden.
Hij heeft Mozes Zijn wegen bekend gemaakt, den kinderen Israels Zijn daden.
Barmhartig en genadig is de HEERE, lankmoedig en groot van goedertierenheid.
Hij zal niet altoos twisten, noch eeuwiglijk den toorn behouden.
Hij doet ons niet naar onze zonden, en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden.
Want zo hoog de hemel is boven de aarde, is Zijn goedertierenheid geweldig over degenen, die Hem vrezen.
Zo ver het oosten is van het westen, zo ver doet Hij onze overtredingen van ons.
Gelijk zich een vader ontfermt over de kinderen, ontfermt Zich de HEERE over degenen, die Hem vrezen.
Want Hij weet, wat maaksel wij zijn, gedachtig zijnde, dat wij stof zijn.
De dagen des mensen zijn als het gras, gelijk een bloem des velds, alzo bloeit hij.
Als de wind daarover gegaan is, zo is zij niet meer, en haar plaats kent haar niet meer.
Maar de goedertierenheid des HEEREN is van eeuwigheid en tot eeuwigheid over degenen, die Hem vrezen, en Zijn gerechtigheid aan kindskinderen;
Aan degenen, die Zijn verbond houden, en die aan Zijn bevelen denken, om die te doen.'

Een heel persoonlijke tekst is Ex 14:14 en Jes 1:18
'De HEERE zal voor ulieden strijden, en gij zult stil zijn.'
'Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.'

Dit zijn allemaal teksten uit het OT zie ik nu. En dat terwijl het nieuwe Testament ook al zo mooi is. :oops: :oops:

Bijvoorbeeld Matth 11:28
'Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven.'

Hand 17:28
'Want in Hem leven wij, en bewegen ons, en zijn wij.'

Heb 13:8
'Jezus Christus is gisteren en heden dezelfde en in der eeuwigheid.'

Jak 1:17
'Alle goede gave, en alle volmaakte gifte is van boven, van den Vader der lichten afkomende, bij Welken geen verandering is, of schaduw van omkering.'

1 Joh 4:9-10
'Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.'

Gewoon heel Gods woord is zo ongelofelijk mooi!!

Groetjes van Chloë

Dorothee
Verkenner
Verkenner
Berichten: 58
Lid geworden op: 18 jun 2003 22:04

Berichtdoor Dorothee » 30 jun 2003 22:19

Cor schreef:voor alle fase in het leven is er een Psalm, in het bijzonder Ps 139.


Inderdaad, die Psalm spreekt mij ook heel erg aan. Moeilijk om te zeggen waarom precies

Gebruikersavatar
Ikke21
Majoor
Majoor
Berichten: 1644
Lid geworden op: 28 mar 2003 12:00

Berichtdoor Ikke21 » 01 jul 2003 07:46

psalm 77 vind ik een hele mooie psalm.

eigenlijk staat de hele bijbel vol met hele mooie dingen.

Gebruikersavatar
hanneke
Verkenner
Verkenner
Berichten: 32
Lid geworden op: 02 mar 2003 21:46

Berichtdoor hanneke » 01 jul 2003 11:33

het gedeelte dat ik als onderschrift gebruik. psalm 103
Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is zijn heilig naam ; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet 1 van zijn weldaden. (psalm103: 1,2)

Gebruikersavatar
lizzz
Luitenant
Luitenant
Berichten: 500
Lid geworden op: 13 sep 2002 13:01
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 01 jul 2003 12:57

matt. 5:4 'zalig zijn die treuren, want zij zullen vertroost worden'

Alleen die tekst is al een enorme troost voor me, de gedachte dat ik door God getroost ga worden, maakt alles al goed!

Joh. 14:18,19 'Ik zal u geen wezen laten, Ik kom weder tot u. Nog een kleine tijd en de wereld zal Mij niet meer zien; maar gij zult Mij zien, want Ik leef, en gij zult leven'

Gaaf toch?!

Joh. 4:14 'wie gedronken zal hebben van het water dat Ik hem geven zal, die zal in eeuwigheid niet dorsten, maar het water dat Ik hem zal geven, zal in hem worden een fontein van water springende tot in het eeuwige leven.'
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

joris

Berichtdoor joris » 01 jul 2003 16:55

Ik hou erg van de brief Jacobus omdat die zo duidelijk en concreet is! mIjn tong is mijn zwakke punt (als het om praten gaat) en jacobus kan mij duslekker op mijn plek zetten.

Verder hou ik erg van de roeping van Mozes. Ik voel mij vaak verwant met Mozes, iemand die een roeping krijgt terwijl hij zelf ervan overtuigt is dat hij het niet kan. En als hij het aan God overgeeft dan krijgt hij een mond om mee te spreken! Geweldig vind ik dat. Zo he ik dat ook regelmatig ervaren in leidinggevende functies.

Gebruikersavatar
butterfly
Luitenant
Luitenant
Berichten: 536
Lid geworden op: 13 sep 2002 16:43

Berichtdoor butterfly » 01 jul 2003 19:20

Voor mij Lucas 15: 11-32: De verloren zoon
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2003 20:05

Komt tot Mij allen die vermoeid en belast zijn, Ik zal u rust geven.

Gebruikersavatar
xgnoom
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jun 2003 16:17

Berichtdoor xgnoom » 01 jul 2003 21:32

Matheus 9:13

Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande, want ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Het mooie van deze tekst vind ik dat het leren dus niet gaat over 'een leer verkondigen', maar meer over leren in het leven. Leer maar, kijk maar waarom het zo werkt: Jezus ziet het hart aan (de barmhartigheid), nl dat je in Hem gelooft, dat je erkent zondaar te zijn. Het gaat niet om de offers die je zelf brengt. Verder zegt Jezus hier duidelijk niet geinteresseerd te zijn in de mensen die het allemaal goed voor elkaar hebben, maar voor de mensen die nederig van hart Hem erkennen als Heer.

Tim Keller van de Redeemer Presbyterian Church in New Yok heeft hier een fantastisch mooie preek over gehouden, getiteld Mercy, not Sacrifice, als mp3 te downloaden vanaf http://www.redeemer.com, onder About Redeemer - Vision and Values - Gospel
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Gebruikersavatar
FV
Sergeant
Sergeant
Berichten: 449
Lid geworden op: 01 jul 2003 14:30
Locatie: Zeist

Berichtdoor FV » 02 jul 2003 18:48

Er zijn veel mooie gedeeltes in de Bijbel, maar ik vind de brieven van Paulus vooral heel mooi, je kunt er heel veel uit leren. Ook Prediker vind ik een mooi Bijbelboek, niet alleen de inhoud, maar ook het taalgebruik

Gebruikersavatar
hijwel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3328
Lid geworden op: 17 mar 2003 12:34
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 jul 2003 18:48

heel de bijbel is mooi!!!

Maar mijn favoriete boek is toch wel: prediker

Laat zo heerlijk duidelijk zien wat het leven is en wat het niet is!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten