Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 17 jul 2010 22:59

Beste mensen, ik heb een vraagje:

Wat is het beleid van de PKN m.b.t. lid worden als homostel? Is het zo dat elke PKN-gemeente een homostel moet accepteren en je dus altijd volwaardig lid kunt worden?

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor phox » 18 jul 2010 07:01

Weet niet zeker, maar kan me voorstellen dat men daar binnen de Gereformeerde Bond afwijzend tegenover zal staan en vermoed dus dat de PKN dit niet dwingend aan alle gemeentes zal hebben opgelegd.

Je kunt anders ook even contact opnemen. Ze kunnen het je daar vast vertellen of er binnen een paar dagen op terug komen. De kerkorde e.d. staan ook op de site van de PKN. Wellicht staat daarin iets vermeld?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 18 jul 2010 07:33

Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.
Of je je in sommige gemeentes geaccepteerd zult voelen, is weer een andere zaak.

Er is wel verschillend beleid t.a.v. toelating tot het HA en de ambten.
Bijvoorbeeld in de Geref. Bondsgemeente in Utrecht is er gewoon toegang tot het H.A. maar staan de ambten (nog) niet open voor samenlevende homo's. Deze Jacobikerk kwam met dit officiële standpunt in het nieuws.

Dit verandert echter allemaal heel snel...
Veel gemeenten hebben een beetje een Don't Ask Don't Tell beleid...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 18 jul 2010 11:20

JeeWee schreef:Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.
Of je je in sommige gemeentes geaccepteerd zult voelen, is weer een andere zaak.

Er is wel verschillend beleid t.a.v. toelating tot het HA en de ambten.
Bijvoorbeeld in de Geref. Bondsgemeente in Utrecht is er gewoon toegang tot het H.A. maar staan de ambten (nog) niet open voor samenlevende homo's. Deze Jacobikerk kwam met dit officiële standpunt in het nieuws.

Dit verandert echter allemaal heel snel...
Veel gemeenten hebben een beetje een Don't Ask Don't Tell beleid...


Dat is raar. Als je volwaardig lid wordt, moet je ook deel kunnen nemen aan het avondmaal. Anders ben je geen volwaardig lid (en dan kan ik net zo goed blijven waar ik nu ben).

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Annet76 » 18 jul 2010 11:59

Bij onze (PKN) gemeente ben je meer dan welkom :D

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 18 jul 2010 12:42

Annet76 schreef:Bij onze (PKN) gemeente ben je meer dan welkom :D


En waar is dat? :P

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Annet76 » 18 jul 2010 13:57

coupe soleil schreef:
Annet76 schreef:Bij onze (PKN) gemeente ben je meer dan welkom :D


En waar is dat? :P


Ik zou zeggen: als je het werkelijk weten wilt dan moet je me maar een prive bericht sturen. Ik ben een beetje voorzichtig in het prijsgeven van allerlei gegeven :)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Evelien » 18 jul 2010 14:02

Bij ons in de gemeente (gereformeerd evangelisch) ben je ook welkom. Al zijn wij geen PKN gemeente.

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Schipje » 18 jul 2010 14:27

JeeWee schreef:Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.

JeeWee, dan ben je toch echt verkeert geinformeerd vrees ik. De 'bonds' gemeentes hebben een bezwaarschrift ingediend en hoeven praktiserende homo's niet te accepteren aan de sacramenten/ambten.

Het lijkt mij duidelijk dat IEDERE kerk, zwaar of licht wel open staat voor praktiserende homo's.

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 18 jul 2010 14:40

Schipje schreef:
JeeWee schreef:Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.

JeeWee, dan ben je toch echt verkeert geinformeerd vrees ik. De 'bonds' gemeentes hebben een bezwaarschrift ingediend en hoeven praktiserende homo's niet te accepteren aan de sacramenten/ambten.

Het lijkt mij duidelijk dat IEDERE kerk, zwaar of licht wel open staat voor praktiserende homo's.


Open in die zin dat je naar de kerk mag komen; dat klopt. Maar dan houdt het vaak op.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Optimatus » 18 jul 2010 18:17

Wijk 1 van Berkenwoude heeft, voor zover ik weet, geen barrières (in elk geval geen anderen dan die voor hetero's gelden).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Juliah
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 sep 2002 19:03
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Juliah » 18 jul 2010 18:45

Het punt met de PKN is natuurlijk dat zij vele passieve leden heeft. Anders dan in de meeste afgescheiden kerken wordt iemand nooit uit de kerk kerk gezet (zoals in de GKV met samenwonende stellen etc gebeurd). Als iemand gedoopt is blijft hij/zijn het hele leven lid, ookal is men nooit in de kerk geweest.
Ook wanneer je toevallig lid bent van een GB-wijk, dan nog kun je er niet uitgezet worden. Al beslist de kerkeraad of zij homo-relaties inzegent en hen toelaat aan het avondmaal.
Wat ik zelf uit ervaring weet is dat hier een keer een predikant werd beroepen die volgens een homostel te radicaal was. Een van de partners correspondeerde hier met kerkeraad en betreffende predikant over. Dominee bedankte voor het beroep, maar homostel zit tot heden niet meer in de gemeente. Het blijft een gevoelig punt.
In de meeste midden-orthodox tot vrijzinnige gemeentes(en een enkele confessionele)accepteert met gewoon homostellen hoor.
Het Noorden is trouwens een verzamelplek voor homopredikanten. Hier in stad woont de predikant die als eerste het homohuwelijk als dominee aanging.
~Get out and do what we were meant to do~

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 18 jul 2010 19:41

coupe soleil schreef:Dat is raar. Als je volwaardig lid wordt, moet je ook deel kunnen nemen aan het avondmaal. Anders ben je geen volwaardig lid (en dan kan ik net zo goed blijven waar ik nu ben).


Tja, je benoemt even de moeite die veel homo's uit reformatorische kring hebben.
Ze zijn tot de conclusie gekomen dat een relatie in liefde en trouw tussen twee mensen van het zelfde geslacht niet op Bijbelse bezwaren stuit. En dan begint het. Want je wilt gewoon kunnen blijven gaan naar een reformatorische kerk waar schriftgezag telt en waar de bevindelijke prediking wordt gehoord.

Er zijn genoeg kerken waar je als 'homo-mét' terecht kunt, maar daar voel je je weer niet thuis omdat je gewoon de diepgang wilt die je gewend bent. Ik zeg niet dat dat elders niet is, maar iemand die zich kerkelijk thuisvoelt in bijvoorbeeld de Ger.Gem. zal zich minder thuisvoelen in bijvoorbeeld een Geref. Vrijgemaakte kerk.

Zoals ik al zei: het is in veel reformatorische gemeenten geen probleem, zolang je er maar niet te luidruchtig over bent: Don't Ask Don't Tell. In Utrecht (geref bond Jacobikerk) heeft men gelukkig wel duidelijk een uitspraak gedaan en zijn ook 'homo's-mét' welkom aan het Heilig Avondmaal.

Heel krom maar wel een feit.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 jul 2010 23:38

JeeWee schreef:Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.
Of je je in sommige gemeentes geaccepteerd zult voelen, is weer een andere zaak.

Er is wel verschillend beleid t.a.v. toelating tot het HA en de ambten.
Bijvoorbeeld in de Geref. Bondsgemeente in Utrecht is er gewoon toegang tot het H.A. maar staan de ambten (nog) niet open voor samenlevende homo's. Deze Jacobikerk kwam met dit officiële standpunt in het nieuws.

Dit verandert echter allemaal heel snel...
Veel gemeenten hebben een beetje een Don't Ask Don't Tell beleid...

wat geheel tegenovergesteld is aan de manier waarop Paulus en de andere apostelen predikten en leerden, he?Maar ach, wie luistert er nog naar de bijbel?
"Zal ik nog waar geloof vinden als Ik terug kom", begint steeds meer invulling te krijgen.

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor em_ma » 19 jul 2010 05:53

Bastiaan30 schreef:
JeeWee schreef:Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.
Of je je in sommige gemeentes geaccepteerd zult voelen, is weer een andere zaak.

Er is wel verschillend beleid t.a.v. toelating tot het HA en de ambten.
Bijvoorbeeld in de Geref. Bondsgemeente in Utrecht is er gewoon toegang tot het H.A. maar staan de ambten (nog) niet open voor samenlevende homo's. Deze Jacobikerk kwam met dit officiële standpunt in het nieuws.

Dit verandert echter allemaal heel snel...
Veel gemeenten hebben een beetje een Don't Ask Don't Tell beleid...

wat geheel tegenovergesteld is aan de manier waarop Paulus en de andere apostelen predikten en leerden, he?Maar ach, wie luistert er nog naar de bijbel?
"Zal ik nog waar geloof vinden als Ik terug kom", begint steeds meer invulling te krijgen.


Tja, ik hou ook mn hart vast....
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, dat besef ik, ook voor mijzelf.
Maar God is zo duidelijk in Zijn Woord over praktiserende homosexualiteit dat ik elke keer schrik over wat er allemaal mogelijk is in de kerk en wat er toegelaten wordt...
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten