Beleid PKN t.o.v. homo's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Arco » 19 jul 2010 14:11

Precies, wat je zegt Em_na!


De Bonsgemeenten hebben zich geschaard onder het Convenant van Alblasserdam (hier te lezen). De Bijbel is zo duidelijk over andere vormen van huwelijk dan die tussen een man en een vrouw. In Leviticus wordt gesproken over de afschuw tegen gemeenschap van twee mensen van hetzelfde geslacht. Moeten we dat nu niet zo serieus nemen? En wie zijn wij om dat zo te stellen? Mogen wij van de Bijbel een knip-en-plak-werk te maken?

En waarom heeft God dan één man en één vrouw geschapen? En waarom is Jezus' eerste optreden op een bruiloft? Natuurlijk geldt het gebod van de liefde, maar dat betekend niet dat het huwelijk wordt vrijgegeven. Paulus en Petrus spreken in hun brieven over het huwelijk, waarbij zij duidelijk spreken over het huwelijk tussen één man en één vrouw.

De discussie alhier gaat over het homobeleid van de PKN. Als ik dan kijk naar mijn eigen gemeente (deel van de PKN), dan is het zo dat een persoon met een andere geaardheid best lid mag zijn en deel van gemeente. Maar indien er sprake is van de prakiserende kant, dan wordt gezegd dan men geen deel mag hebben aan de sacramenten (Heilig Avondmaal). Daarnaast is een huwelijk in die aard bij ons niet mogelijk, gezien het convenant van Alblasserdam.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 19 jul 2010 16:40

Ik stel voor dat we het gewoon bij de vraag houden.

Voor inhoudelijke reacties op homosexualiteit is er het homotopic.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Wullimpie » 19 jul 2010 18:16

coupe soleil schreef:Beste mensen, ik heb een vraagje:

Wat is het beleid van de PKN m.b.t. lid worden als homostel? Is het zo dat elke PKN-gemeente een homostel moet accepteren en je dus altijd volwaardig lid kunt worden?


Een PKN gemeente kan/moet een beleidsplan opstellen, daarin staat hoe men met sommige dingen zoals het homohuwelijk omgaat.

Zie bijvoorbeeld > http://www.webkey2.nl/hgs/images2/Belei ... 9-2014.pdf
Bladzijde 15
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor coupe soleil » 19 jul 2010 18:44

Het is dus blijkbaar niet zo dat elke PKN-gemeente homostellen als volwaardig lid zal accepteren.

Op pagina 15 zie ik staan dat ieder aan het avondmaal mag deelnemen (...) die niet onder censuur staat. Maar sta je onder censuur als je 'samenwoont? Dat kwam ik er niet in tegen (of ik heb het niet goed gelezen).

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 19 jul 2010 22:39

Dat is heel verwarrend allemaal in heel veel refogemeentes.
Men weet eigenlijk zelf niet wat men er mee aan moet. Veel gemeentes houden vast aan wat men altijd heeft gedacht.
Maar zodra je één op één met een predikant praat, dat merk je dat predikanten er meestal erg mee zitten. Ze kunnen niet hardop zeggen dat er we ruimte is, want dan staat de hetero goegemeente op z'n kop. Kijk alleen al hier naar de reacties van mensen die krampachtoig vast houden aan één bijbelvisie die op z'n zachtst gezegd multi interpretabel is.
De mate van rechtzinnigheid wordt helaas vaak afgemeten aan de visie op homoseksualiteit.

Gelukkig verandert er veel. Homo's met relatie die daar samen met de Heere God zijn uitgekomen, en zich thuis willen blijven voelen in een schriftuurlijk bevindelijke gemeente, wotrden meer en meer erkend.
God jaagt hen niet weg en dan hebben gemeenteleden dat recht ook niet.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor J.A. » 20 jul 2010 08:08

JeeWee schreef:
Homo's met relatie die daar samen met de Heere God zijn uitgekomen,


@JeeWee, dit had ik toch niet van je verwacht, nadat je in het topic over voetbalgekte andere uitspraken deed...

Homo's worden absoluut niet geweerd uit de gemeente, maar relatie's...
daar is de Bijbel toch duidelijk over?
De zonde wordt afgekeurd, maar niet de mens...

Ben het verder eens met Arco en Em_ma.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor Evelien » 20 jul 2010 08:11

em_ma schreef:
Bastiaan30 schreef:
JeeWee schreef:Ja, elke PKN gemeente moet een homostel als volwaardig lid accepteren.
Of je je in sommige gemeentes geaccepteerd zult voelen, is weer een andere zaak.

Er is wel verschillend beleid t.a.v. toelating tot het HA en de ambten.
Bijvoorbeeld in de Geref. Bondsgemeente in Utrecht is er gewoon toegang tot het H.A. maar staan de ambten (nog) niet open voor samenlevende homo's. Deze Jacobikerk kwam met dit officiële standpunt in het nieuws.

Dit verandert echter allemaal heel snel...
Veel gemeenten hebben een beetje een Don't Ask Don't Tell beleid...

wat geheel tegenovergesteld is aan de manier waarop Paulus en de andere apostelen predikten en leerden, he?Maar ach, wie luistert er nog naar de bijbel?
"Zal ik nog waar geloof vinden als Ik terug kom", begint steeds meer invulling te krijgen.


Tja, ik hou ook mn hart vast....
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, dat besef ik, ook voor mijzelf.
Maar God is zo duidelijk in Zijn Woord over praktiserende homosexualiteit dat ik elke keer schrik over wat er allemaal mogelijk is in de kerk en wat er toegelaten wordt...


Het is voor sommige mensen een openbare zonde(?) die dan gepleegd wordt.

Jammer dat andere zonden wel toegelaten worden in de kerk en waar men het door de vingers ziet.

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3650
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor henkie » 20 jul 2010 09:56

JeeWee schreef:Veel gemeentes houden vast aan wat men altijd heeft gedacht.
Maar zodra je één op één met een predikant praat, dat merk je dat predikanten er meestal erg mee zitten. Ze kunnen niet hardop zeggen dat er we ruimte is, want dan staat de hetero goegemeente op z'n kop. Kijk alleen al hier naar de reacties van mensen die krampachtoig vast houden aan één bijbelvisie die op z'n zachtst gezegd multi interpretabel is.


Herstel: veel gemeenten houden vast aan wat verreweg de meeste christenen van alle eeuwen af al in de Bijbel lezen.

Ik ben ook erg benieuwd hoeveel predikanten jij hebt gesproken. Ik geloof er niets van.

Alles is multi-interpretabel. Iedere ketter heeft immers zijn letter. De meeste bondsgemeenten delen echter het standpunt wat 95% van de christenen op de wereld heeft en wat al 2000 jaar zo geldt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 20 jul 2010 14:17

henkie schreef: Herstel: veel gemeenten houden vast aan wat verreweg de meeste christenen van alle eeuwen af al in de Bijbel lezen.
Nee Henk, juist op gebieden waar de bijbel multi-interpretabel lijkt, is er sprake van voortschrijdend/veranderend inzicht.
Ik noem punten als de positie van de vrouw, (welke vrouw gaat er nu uit principe niet stemmen) de besteding van de zondag, (wie loopt er nu nog elke zondag 2 keer 5 km heen en 5 km terug) het hebben en kijken van TV, (wie praat er nog over radio?), geboortebeperking (hoeveel gezinnen zijn er nu nog met 15 kinderen), Sportverdwazing (de meerderheid ziet geen enkel bezwaar in het volgen van het WK... En zo zijn er legio onderwerpen waarvan de interpretatie aan verandering onderhevig is.

henkie schreef: Ik ben ook erg benieuwd hoeveel predikanten jij hebt gesproken. Ik geloof er niets van.

Oftewel jeewee, je bent een leugenaar. Nee Henk, dit onderwerp gaat mij zeer ter harte. Daarom ben ik zeer regelmatig in gesprek met predikanten. Maar predikanten zwijgen in het openbaar om de lieve vrede. Is ook te begrijpen. Moest dr. Van Loon zijn prachtige boek 'Hij heeft een vriend' niet terug trekken omdat hij anders geschorst zou zijn? Hij mocht het (nog) niet hardop zeggen.

henkie schreef:Alles is multi-interpretabel. Iedere ketter heeft immers zijn letter. De meeste bondsgemeenten delen echter het standpunt wat 95% van de christenen op de wereld heeft en wat al 2000 jaar zo geldt.

Je roept maar wat met je percentage. Ooit geloofde 100% van de christenen dat de aarde plat was, dat zes dagen schepping letterlijk 6 dagen waren, dat de aarde 6000 jaar oud is... Ooit 100% en nu?

Waar jij zo makkelijk aan voorbij gaat, is dat hier een vraag wordt gesteld door iemand die kennelijk na een lange zoektocht met God, vrede heeft gevonden in het aangaan van een relatie met een man in een drievoudig snoer en daarbij zijn onderdak bij een bijbelgetrouwe gemeente wil behouden.

En dan mag jij en al die anderen die zo snel hun oordeel klaar hebben, je wel drie keer bedenken met welk recht je iemand veroordeelt. Jij die 's avonds in je veilige nestje bij je vrouw komt. Prachtig als je dat hebt, maar niet voor iedereen weggelegd.

Natuurlijk staat het iedereen vrij om zijn of haar visie te hebben, maar het zou mensen sieren als ze eerlijk zouden zeggen: "wie ben ik om te zeggen dat jij dat ook zo moet zien. Die het tot zonde is, is het tot zonde...

Vind je het gek als je met dit soort veroordelingen mensen de kerk uitjaagt en dus ook mensen die, zoals in dit topic juist op zoek zijn naar een veilige plek bij Hem?
Het is GOD's huis en niet het huis van jou of mij!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 20 jul 2010 14:21

J.A. schreef: @JeeWee, dit had ik toch niet van je verwacht, nadat je in het topic over voetbalgekte andere uitspraken deed...


Dat waren zeker geen andere uitspraken!
Ik heb echter veel minder met 'geloof dat geloofd wordt'.
Wat mensen van mij verwachten is van geen belang in vergelijking met wat God van mij verwacht.

Ik wil heel radicaal Zijn stem horen en volgen en dan is het voor mij zwart/wit. Niet wat mensen zeggen, maar wat God zegt.
En ik denk inderdaad dat velen Zijn stem anders verstaan, getuige ook de vele verschillende kerkgenootschappen alleen al op ons reformatorische erf.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor ajl » 20 jul 2010 14:23

Is dit dezelfde JeeWee als ik in het topic over het WK van alles heb horen beweren over de zonde van het voetbal #-o ??

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 20 jul 2010 16:09

Dit is inderdaad exact dezelfde jeewee en zoals ik dat hierboven heb proberen uit te leggen, probeer ik ook hierin dicht bij God en Zijn Woord te blijven en misschien wat minder dicht bij 'het geloof dat geloofd wordt'. Overigens heb ik nadrukkelijk nooit gesproken over 'de zonde van het voetbal' maar over de gekte er om heen die God te kort doet.
En neem maar van mij aan dat ik bij deze zoektocht niet over één nacht ijs ben gegaan. Overigens is dat een discussie die in het topic homofilie wordt gevoerd.

Hier gaat het met name over de vraag van coupe soleil in welke gemeente hij als reformatirsche homo met vriend welkom is.
In deze context heb ik vooral stelling genomen tegen de keiharde afwijzing van sommige mensen die uiteraard het volste recht hebben om een visie op de Bijbel te hebben maar vervolgens ook het recht opeisen om die visie op te leggen aan anderen die na veel strijd tot een andere conclusie zijn gekomen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor em_ma » 20 jul 2010 17:13

@ Evelien: op welke zonden doel jij? Elke zonde moet in de kerk bestreden worden.
Als je zegt: praktiserende homofilie moet kunnen omdat er ook andere zonden willen en wetens in de kerk plaats vinden, vind ik dat nogal makkelijk gezegd.
Dan hoeven we toch ook Gods geboden niet meer te houden?
Wat zal het dan een zooitje worden in de kerk! Ik moet er niet aan denken.
Ik heb er bij gezet: wie zonder zonde is werpe de eerste steen..., daar ben ik mij bewust van.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor J.A. » 20 jul 2010 17:54

JeeWee schreef:Dit is inderdaad exact dezelfde jeewee en zoals ik dat hierboven heb proberen uit te leggen, probeer ik ook hierin dicht bij God en Zijn Woord te blijven en misschien wat minder dicht bij 'het geloof dat geloofd wordt'. Overigens heb ik nadrukkelijk nooit gesproken over 'de zonde van het voetbal' maar over de gekte er om heen die God te kort doet.
En neem maar van mij aan dat ik bij deze zoektocht niet over één nacht ijs ben gegaan. Overigens is dat een discussie die in het topic homofilie wordt gevoerd.

Hier gaat het met name over de vraag van coupe soleil in welke gemeente hij als reformatirsche homo met vriend welkom is.
In deze context heb ik vooral stelling genomen tegen de keiharde afwijzing van sommige mensen die uiteraard het volste recht hebben om een visie op de Bijbel te hebben maar vervolgens ook het recht opeisen om die visie op te leggen aan anderen die na veel strijd tot een andere conclusie zijn gekomen.


Dus als er veel strijd is geweest dan is het goed :?:
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik... :?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Beleid PKN t.o.v. homo's

Berichtdoor JeeWee » 20 jul 2010 18:16

J.A. schreef:Dus als er veel strijd is geweest dan is het goed :?:
Ik begrijp het niet helemaal geloof ik... :?


Dat hoor je mij zeer zeker niet zeggen. Ik zeg alleen dat geen enkele conclusie makkelijk getrokken mag worden. Het kan zijn dat een homo na bijbelonderzoek, gebed en strijd tot de conclusie komt dat er voor hem geen vrijmoedigheid is om een relatie aan te gaan. Ik zal de laatste zijn die dan zegt dat hij (of zij!) fout zit.

Maar ik heb ook mensen meegemaakt die deze vrijmoedigheid wél ontvingen en in liefde en trouw en een relatie zijn aangegaan. En aan de vruchten ken je de boom toch?

Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.

Maar nogmaals, dit is enorm off topic.
Er schijnen maar weinig mensen de moeite te nemen om op de vraag van de topic starter in te gaan.
Is ook moeilijk en het is inderdaad veel makkelijker om hier oordelen neer te zetten.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten