Boek Richteren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Boek Richteren

Berichtdoor coupe soleil » 17 jul 2010 19:22

Beste mensen,

Bij het doorlezen van de bijbel moet ik zeggen dat we erg blij waren dat het boek Richteren uit was. Allemensen, wat een naar boek. Nu heb ik dat met meer OT-boeken, maar dit sloeg toch wel alles. Herkennen mensen dit?
Ik zat er nog aan te denken dat er weleens gezegd wordt dat je op elke bladzij van de bijbel (een verwijzing naar) Jezus tegen komt. Ik heb het niet kunnen ontdekken...

Graag jullie meningen over dit boek. Ik vind het gruwelijk en mensonterend.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jul 2010 20:03

Ik ben net begonnen in Richteren. Jozua heb ik zojuist afgesloten.
Aangezien ik er net in begonnen ben, kan ik er natuurlijk niet zo heel veel over zeggen.
In Richteren 1 vind je een inleidende beschrijving aangaande de militaire situatie na Jozua. Tenminste, zo begint het wel. Want Richteren 1:10-15 komt exact overeen met Jozua 15:13-19. Dan zal of dat gedeelte uit Jozua over een latere tijd gaan, of dat gedeelte uit Richteren over een eerdere tijd. In ieder geval gaat het in Richteren 1 over de militaire situatie.
In Richteren 2:6-3:4 vind je eveneens een inleidend hoofdstuk, maar daar gaat het over de geestelijke situatie. En in dat opzicht laat Richteren een verslechterende situatie zien. Het ging bergafwaarts met het volk Israël. Vooral Richteren 2:18-19 spreken dat duidelijk uit. (Ik moest daarbij gelijk aan Jesaja 1:2-3 denken.)
Dus er zal mij nog wel wat te wachten staan, aan verhalen over afgoderij en zonden...

Eerder zat ik wel eens in de profeten te lezen, met het gevoel van: ze noemen voor het volk alle zonden bij hun naam, maar ik heb er moeite mee om het concreet te kunnen plaatsen. Volgens mij mis ik wat: een duidelijk historisch beeld. Ik denk dat ik er goed aan doe om de boeken Jozua, Richteren, Samuël en Koningen eens door te nemen. En daar ben ik nu dus mee bezig.
Met het Oude Testament voel je naar mijn idee wel duidelijk, dat je het voorgaande nodig hebt, om datgene wat je leest te begrijpen.
Op een gegeven moment ging ik dat bij het Nieuwe Testament ook wel voelen. Vooral vanwege die citaten, die je er tegenkomt uit het Oude Testament. Vanaf toen ging ik dus vooral veel in het Oude Testament lezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Boek Richteren

Berichtdoor em_ma » 17 jul 2010 20:22

@ Coupe Soleil: Wat fijn dat je dit aan de orde brengt! Ik worstel hier zelf ook mee.
Als niet-christenen aan mij vragen wat je met het geweld in het OT aan moet, waat ik soms geen antwoord te geven.
Christenen staan voor een religie waarin geen geweld voorkomt. Ik kan dat dan ook niet rijmen met wat er in het OT staat.
Ben Hobrink heeft in zijn boek: moderne wetenschap in de Bijbel wel een visie hierop gegeven. Bv het uitroeien van heidenen: zij droegen vaak SOA 's bij zich. Door hen uit te roeien kwam dit ten goede van de bevolking in die tijd.
Tja, dat vind ik nogal wat!

Ik hoop dat Boekenlezer binnenkort weer een mooie bijdrage kan leveren in dit topic :wink:
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Boek Richteren

Berichtdoor phox » 17 jul 2010 21:11

Dominee had het afgelopen zondag over de inname en vernietiging van Jericho. Hij zei er het volgende over:

God had opdracht gegeven de inwoners van het land Kanaän uit te roeien vanwege hun zonde en ongeloof. Dat klinkt niet als een genadig God. Maar de volkeren daar kenden de God van Israël al uit de tijd van de aartsvaders, 400 jaar eerder. Ze hebben dus 400 jaar de tijd gehad om zich te bekeren. 400 jaar, als dat geen genade is? En ja, als mensen zich zolang blijven verzetten, dan komt ook een keer de rechtvaardigheid van God aan de orde en volgt er straf. Maar kom er niet mee aan dat God niet genadig is.

Die redenering kan ik best wel volgen en accepteren, maar toch blijft dit een punt waar ook ik wel de nodige moeite mee houd.

Wij moeten ons echter wel realiseren dat God niet alleen barmhartig en liefdevol is, maar dat Hij ook rechtvaardig is en de zonde zal veroordelen en straffen. Hij is natuurlijk ook soeverein in Zijn keuze hoe Hij die straf ten uitvoer brengt en hoeft daarover geen verantwoording aan ons af te leggen. Ik vat deze geschiedenissen dan ook maar op als waarschuwing aan ons allen.

Tegelijk zit er ook een element van belofte in deze geschiedenissen: Hij had een belofte aan Zijn volk gedaan en die is Hij nagekomen. Dat geldt dus ook voor de beloften van vergeving in Jezus Christus, die Hij aan ons doet.

En toch... het contrast tussen OT en NT is soms wel heel groot. Je krijgt soms de neiging om te denken dat God van karakter is veranderd...
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Boek Richteren

Berichtdoor coupe soleil » 17 jul 2010 22:12

Prettig in ieder geval om te lezen dat mensen het herkennen. Dan ligt het dus niet aan mij :? .


@ Boekenlezer: de indeling is niet zo moeilijk, die staat in de meeste vertalingen ook gewoon te lezen. Inhoudelijk echter kan ik er weinig mee. Na het lezen uit het boek Richteren dankte in God voor het feit dat we in vrijheid de bijbel kunnen lezen, terwijl ik normaal gesproken dank voor de inhoud van het woord. Dat kon ik op een of andere manier niet met dit boek...

Kijk, Jesaja bijvoorbeeld vind ik een prachtig boek met veel beloften en toekomstverwachting. Maar dat mis ik helemaal bij Richteren.


@ em-ma: inderdaad! Ik weet dan ook nooit zo goed wat ik moet zeggen.
Dat boek van Ben Hobrink heb ik ook. Is inderdaad een duidelijke verklaring, maar voor ons is dit totaal niet te bevatten vind ik. Daarnaast, het gaat in Richteren echt niet alleen over het uitroeien van heidenen. Het laatste gedeelte gaat over het uitroeien van Benjamin. Natuurlijk was het ernstig dat het gastrecht werd geschonden, maar dat de bezoeker een van zijn vrouwen aan een horde oversexte mannen gaf om verkracht en gedood te worden, blijkt allemaal normaal te zijn. En het jatten van meisjes ook. Ik volg het dan niet meer, hoor.


@ phox: zie mijn reactie op em_ma. Tuurlijk, God is ook rechtvaardig. Dat wil ik ook niet ontkennen. Maar zoals je aangeeft: het verschil tussen OT en NT is megagroot soms.


Nu moet ik ook zeggen dat ik zelden een preek hoor uit dit boek. De enkele die ik me kan herinneren ging over Simson, maar dat vind ik allemaal een beetje eenzijdig belicht. Eerlijk gezegd vond ik de passage over zijn dood altijd een beetje 'sprookjes-achtig', en voor het overige kan ik ook geen enkel positief puntje in zijn leven aanwijzen (niet dat ik dat in mijn leven wel kan, maar hij was een richter, en zijn geschiedenis zal niet voor niets in de bijbel staan).

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Boek Richteren

Berichtdoor hamlap » 19 jul 2010 08:44

En toch... het contrast tussen OT en NT is soms wel heel groot. Je krijgt soms de neiging om te denken dat God van karakter is veranderd...

Precies, in het Oude Testament trekt God nog mensen tot zich met koorden van liefde (Hosea 11 vers 4), maar in het Nieuwe Testament wordt regelmatig gesproken over de toorn van God over mensen die ongerechtigheden doen (bijv. Rom. 1:18)
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 19 jul 2010 16:42

phox schreef:Dominee had het afgelopen zondag over de inname en vernietiging van Jericho. Hij zei er het volgende over:

God had opdracht gegeven de inwoners van het land Kanaän uit te roeien vanwege hun zonde en ongeloof. Dat klinkt niet als een genadig God. Maar de volkeren daar kenden de God van Israël al uit de tijd van de aartsvaders, 400 jaar eerder. Ze hebben dus 400 jaar de tijd gehad om zich te bekeren. 400 jaar, als dat geen genade is? En ja, als mensen zich zolang blijven verzetten, dan komt ook een keer de rechtvaardigheid van God aan de orde en volgt er straf. Maar kom er niet mee aan dat God niet genadig is.

Die redenering kan ik best wel volgen en accepteren, maar toch blijft dit een punt waar ook ik wel de nodige moeite mee houd.

Wij moeten ons echter wel realiseren dat God niet alleen barmhartig en liefdevol is, maar dat Hij ook rechtvaardig is en de zonde zal veroordelen en straffen. Hij is natuurlijk ook soeverein in Zijn keuze hoe Hij die straf ten uitvoer brengt en hoeft daarover geen verantwoording aan ons af te leggen. Ik vat deze geschiedenissen dan ook maar op als waarschuwing aan ons allen.

Tegelijk zit er ook een element van belofte in deze geschiedenissen: Hij had een belofte aan Zijn volk gedaan en die is Hij nagekomen. Dat geldt dus ook voor de beloften van vergeving in Jezus Christus, die Hij aan ons doet.

En toch... het contrast tussen OT en NT is soms wel heel groot. Je krijgt soms de neiging om te denken dat God van karakter is veranderd...

Er is in Deuteronomium 7 de opdracht om de Kanaänitische volkeren met de ban te slaan, geen verbond met hen te sluiten, hun geen genade te verlenen, geen familiebanden met hen aan te gaan, en hun godsdienst tot gruis te slaan. (Deuteronomium 7:1-6 en vervolg) En dat zie je in het boek Jozua gebeuren. Jericho wordt ingenomen (Jozua 6), Ai (Jozua 8), het zuiden (Jozua 10), en het noorden (Jozua 11). Dat is inderdaad geweld in het Oude Testament, en ook een vorm van geweld die best wel interessante vragen oproept. Het gaat hier namelijk over een straf van God. Nu straft God vaker in de Bijbel. Zie bijvoorbeeld bij de zondvloed (Genesis 6-8), de wegvoering in ballingschap (2 Koningen 25), of het laatste oordeel (Openbaring 20:11-15). In die gevallen doet God het echter zelf, zonder bewust toedoen van de mens. Daar is wel in te komen. Maar wat we lezen in Deuteronomium 7 en Jozua, is dat God zijn eigen volk met bewuste instructies er voor inschakelt. En dat is een punt die bij ons vragen kan oproepen. Gaat dat niet fout, als mensen Gods oordeel uit moeten voeren?

Probleem van deze vraag binnen deze discussie is echter, dat dat niet over Richteren gaat. Dit valt buiten het onderwerp volgens mij.
In Richteren komt ook geweld voor. Maar dat is, denk ik, meer het feit dàt er geweld voorkomt. En dat is weer wat anders. (Al lees ik in Richteren 1 dan nog wel wat geweld wat mij aan het boek Jozua doet denken.) Van het geweld wat in Richteren voorkomt, kun je in de meeste gevallen denk ik niet zeggen, dat God dat zo voorschreef. Dat genoemde geval, van die vrouw die door 40 mannen verkracht wordt en daarna sterft, al helemáál niet. En dat roept bij mij toch minder vragen op, omdat je dan kan zeggen: kijk, daar heb je de zondige mens weer. Dan is het natuurlijk ook erg, maar het is toch anders.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 19 jul 2010 16:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Boek Richteren

Berichtdoor coupe soleil » 19 jul 2010 16:42

hamlap schreef:
En toch... het contrast tussen OT en NT is soms wel heel groot. Je krijgt soms de neiging om te denken dat God van karakter is veranderd...

Precies, in het Oude Testament trekt God nog mensen tot zich met koorden van liefde (Hosea 11 vers 4), maar in het Nieuwe Testament wordt regelmatig gesproken over de toorn van God over mensen die ongerechtigheden doen (bijv. Rom. 1:18)


:mrgreen:

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Boek Richteren

Berichtdoor gerritse » 20 jul 2010 20:30

Coupe soleil schrijft:

Bij het doorlezen van de bijbel moet ik zeggen dat we erg blij waren dat het boek Richteren uit was. Allemensen, wat een naar boek. Nu heb ik dat met meer OT-boeken, maar dit sloeg toch wel alles. Herkennen mensen dit?
Ik zat er nog aan te denken dat er weleens gezegd wordt dat je op elke bladzij van de bijbel (een verwijzing naar) Jezus tegen komt. Ik heb het niet kunnen ontdekken...

Graag jullie meningen over dit boek. Ik vind het gruwelijk en mensonterend.


Dag Coupe Soleil,

Wat zei je dat leuk en zonder ook maar éen blad voor de mond te nemen.
Maar ik wil het toch voor dit bijbelboek opnemen.

Het moet met liefde gelezen worden als onderdeel van al die wonderlijke 66 boeken, die gezamenlijk een geestelijke achtergrond hebben. Maar die liefde kan een pas beginnende lezer niet altijd opbrengen. Ik heb daar alle begrip voor.

En er is nog iets . Velen van ons zijn op Christelijke scholen geweest en kregen als het ware met de paplepel ingegoten zulke wonderbare verhalen als:
- Gideon,die zo verschrikkelijk veel 'proeven'nodig had, voordat hij tot de beslissende actie overging
- Jefta, zo'n fijne kerel, die toch ook weer een verdrietige beslissing nam, die zijn dochters leven omboog
-..... en zo nog tientallen verhalen meer. Vergeet vooral Simson niet.

Maar voor jou, die - misschien- zonder voorbereiding in je jeugd, je opeens met al dat uitgeroei geconfronteerd ziet, is er deze vraag:
"Hoe vind ik in al die vreselijke verhalen mijn lieve Heer Jezus terug.

Zélf heb ik Jezus teruggevonden in al die pogingen van God om het steeds maar weer afdwalende volk terug te brengen op de juiste paden.
En roept onze dierbare Heer ons ook niet bij de voortduur op om ons te distantiëren van het vreemde zijpaadje, waar we ons nu weer in vermeien.
Zoals de Israelieten toen dikwijls harde slagen kregen, die uiteindelijk alleen zegen wilden bewerken, zo leert de Heer Jezus ons nu door zijn Heilige Geest ook om open ogen te hebben voor onze omgeving, waar voortdurend allerlei afleidende gebeurtenissen onze aandacht van Jezus aftrekken.

En zo zijn er zovele aanrakingspunten, te veel om in het kader van éen posting te vatten.

Maar weet je, wat je zou kunnen doen Coupe Soleil; gewoon eens tegen de Heer Jezus zélf zeggen:
"Heer, wilt u mij helpen om 'Rechters' met andere, meer liefdevolle en begripsvolle ogen te lezen".

Hij gaat je zeker honderd maal beter helpen dan dat ik het nu doe.

Daag
Ger

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Boek Richteren

Berichtdoor coupe soleil » 20 jul 2010 21:37

gerritse schreef:Coupe soleil schrijft:

Bij het doorlezen van de bijbel moet ik zeggen dat we erg blij waren dat het boek Richteren uit was. Allemensen, wat een naar boek. Nu heb ik dat met meer OT-boeken, maar dit sloeg toch wel alles. Herkennen mensen dit?
Ik zat er nog aan te denken dat er weleens gezegd wordt dat je op elke bladzij van de bijbel (een verwijzing naar) Jezus tegen komt. Ik heb het niet kunnen ontdekken...

Graag jullie meningen over dit boek. Ik vind het gruwelijk en mensonterend.


Dag Coupe Soleil,

Wat zei je dat leuk en zonder ook maar éen blad voor de mond te nemen.
Maar ik wil het toch voor dit bijbelboek opnemen.

Het moet met liefde gelezen worden als onderdeel van al die wonderlijke 66 boeken, die gezamenlijk een geestelijke achtergrond hebben. Maar die liefde kan een pas beginnende lezer niet altijd opbrengen. Ik heb daar alle begrip voor.

En er is nog iets . Velen van ons zijn op Christelijke scholen geweest en kregen als het ware met de paplepel ingegoten zulke wonderbare verhalen als:
- Gideon,die zo verschrikkelijk veel 'proeven'nodig had, voordat hij tot de beslissende actie overging
- Jefta, zo'n fijne kerel, die toch ook weer een verdrietige beslissing nam, die zijn dochters leven omboog
-..... en zo nog tientallen verhalen meer. Vergeet vooral Simson niet.

Maar voor jou, die - misschien- zonder voorbereiding in je jeugd, je opeens met al dat uitgeroei geconfronteerd ziet, is er deze vraag:
"Hoe vind ik in al die vreselijke verhalen mijn lieve Heer Jezus terug.

Zélf heb ik Jezus teruggevonden in al die pogingen van God om het steeds maar weer afdwalende volk terug te brengen op de juiste paden.
En roept onze dierbare Heer ons ook niet bij de voortduur op om ons te distantiëren van het vreemde zijpaadje, waar we ons nu weer in vermeien.
Zoals de Israelieten toen dikwijls harde slagen kregen, die uiteindelijk alleen zegen wilden bewerken, zo leert de Heer Jezus ons nu door zijn Heilige Geest ook om open ogen te hebben voor onze omgeving, waar voortdurend allerlei afleidende gebeurtenissen onze aandacht van Jezus aftrekken.

En zo zijn er zovele aanrakingspunten, te veel om in het kader van éen posting te vatten.

Maar weet je, wat je zou kunnen doen Coupe Soleil; gewoon eens tegen de Heer Jezus zélf zeggen:
"Heer, wilt u mij helpen om 'Rechters' met andere, meer liefdevolle en begripsvolle ogen te lezen".

Hij gaat je zeker honderd maal beter helpen dan dat ik het nu doe.

Daag
Ger


Dank voor uw lieve reactie.
Ik ben er zeker wel mee opgegroeid. Om even specifiek op een voorbeeld in te gaan: De geschiedenis van Gideon vind ik juist mooi, omdat ik er veel in herken. Ook zo kleingelovig :).

Maar verder wordt de ene na de andere verschrikkelijke actie beschreven - vooal ook uitgevoerd door de richters. Ik zal meteen toegeven dat ik (ook) verkeerd lees, hoor. Ik blijf dit boek echter erg lastig vinden. Juist omdat ik me er totaal niet in kan verplaatsen. Maa misschien is het een volgende keer inderdaad goed om 'blanco' te gaan lezen.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Boek Richteren

Berichtdoor ajl » 22 jul 2010 10:54

ik vond het als kind zijnde een van de mooiste bijbelboeken en ik moet zeggen dat mijn (voorheen) onkerkelijke man in het begin ook het meeste had met dit bijbelboek en de strijd van het geloof tegen het ongeloof. Hij had juist helemaal niets met het (niet oneerbiedig bedoeld) 'liefelijke' NT.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 22 jul 2010 20:15

"Want het juk dat het drukte, en de stang op zijn schouder, de roede van zijn drijver, hebt Gij verbroken als op Midiansdag." (Jesaja 9:3)
En daar komen we dan gewoon even een verwijzing naar de geschiedenis van Richteren 7 tegen!
Vandaag ontdekte ik dit, bij het bestuderen van Richteren 7. Jesaja 9 heb ik wel eens eerder gelezen. Maar wat die Midiansdag nou was, daar had ik geen idee van. Nu weet ik het wel.
Die geschiedenis van Richteren 7 wordt hier blijkbaar gebruikt als illustratie van Gods verlossend handelen. Die geschiedenis gebeurde zo, om Gods verlossing uit te beelden. Er zit een diepere betekenis in.
Ofwel: ken uw klassieken!

En de tekst "Het volk dat in donkerheid wandelt" (Jesaja 9:1), is dat ook niet heel tekenend voor de steeds donkerdere tijd van de richters? Het boek laat een neergaande lijn zien, godsdienstig en moreel.
Maar ook in de dagen van Jesaja was de donkerheid volop actueel.

Overigens is mij het woord verlosser (Hebreeuws: mosjia, מוֹשִׁיעַ) als aanduiding voor een nieuwe richter al een paar keer opgevallen. (Richteren 3:9 en 15)
Dat is in positieve zin voor het eerst in de Bijbel. Want daarvóór komt het alleen in Deuteronomium 28 voor (vers 29 en 31), maar dan in negatieve zin, bij de vloek van het verbond.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Boek Richteren

Berichtdoor phox » 24 jul 2010 21:21

Het was al best lang geleden dat ik Richteren had gelezen. Ik was al in Jozua bezig, heb mijn leestempo de afgelopen dagen opgeschroefd en nu heel het boek Richteren gelezen. En had er toch wel een heel ander gevoel bij dan eerdere keren.

Ja, er staan inderdaad gruwelijke gebeurtenissen in. Maar dat past ook wel bij de gruwelijke periode van afgoderij van het volk Israël. In die zin dient het als een waarschuwing voor ons om niet zonder God te leven.

De korte verklaring die ik erbij heb gelezen, vatte het herhalende patroon in het centrale gedeelte als volgt samen:
- De Israëlieten deden wat kwaad was in de ogen des Heeren
- De Heere verkocht hen in de handen van vijand X ... gedurende X jaren ...
- Toen riepen de kinderen Israëls tot de Heere...
- ... en de Heere verwekte de kinderen Israëls een verlosser X die hen verloste...

De verklaring ging hier verder niet op in, maar ik zie hier toch wel een heel mooie belofte in voor ons!

Het volk Israël ging keer op keer in de fout. Vers 2:19 zegt zelfs dat het na iedere richter erger werd dan voorheen! God trok Zijn handen van hen af en zonder Zijn bescherming konden de vijandige volkeren hen jarenlang overheersen. Ja, en toen ze het benauwd kregen, toen gingen ze weer bidden... Je kunt je afvragen of de motieven zuiver waren, of dat er eerder sprake was van eigenbelang. Ik denk vooral ook het laatste. Maar ondanks dat bleef God trouw aan het verbond met Zijn volk en bevrijdde Hij hen telkens weer en herstelde de relatie!

En als Hij Zijn verbond met het volk Israël houdt, dan doet Hij dat dus ook met het Nieuw Testamentische verbond met ons! * Ook al gaan wij keer op keer in de fout. Ook al is ons motief als wij daarna weer bidden misschien eerder ons eigen behoud dan Gods eer.

In het NT wordt deze belofte die wij uit Richteren kunnen afleiden mooi samengevat in één zin:
Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen (2 Tim 2:13).

* Ja ja hamlap... in het OT hoorden de heidense Rachab en Ruth er ook al bij :wink:
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Boek Richteren

Berichtdoor coupe soleil » 25 jul 2010 11:16

Ik denk dat er een beetje langs elkaar heen gepraat wordt. Ik heb het namelijk helemaal niet over de 'lijn' van het boek met het steeds terugkerende refrein van afdwalen - terugbrengen middels een richter. Ik heb het over alles er om heen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Boek Richteren

Berichtdoor Boekenlezer » 10 aug 2010 20:09

Bij Richteren 13 begint een gedeelte, waarin namen voorkomen, die we kunnen associëren met de fietswereld.
Zo lezen we in vers 2 dat Manoach uit Sora komt. Doet me denken aan Shimano Sora, onderdelen voor niet zo dure racefietsen. Hier twee racefietsen die ermee zijn afgemonteerd: Batavus Challenge, Bulls Vulture 2.
En de naam Simson, waar we dat mee kunnen associëren is natuurlijk niet zo moeilijk: bandenplakspul! :P
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten