Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Jantjes » 15 jul 2010 09:43

Bij het overlijden van een predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland stond dat hij op jeugdige leeftijd het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ leerde inleven.

TheKeimpe schreef:Niet lelijk bedoeld, maar gebruikt ds. Roos altijd dit soort taal?

Appelflap schreef:Ook absoluut niet lelijk bedoeld, maar dat hoort een beetje bij het kerkverband. Ds. Roos valt nog wel mee wat dat betreft, maar ik denk dat hij het hier wat extra gedaan heeft, omdat dat wel bij ds. Mallan past.


In het verslag van de begrafenis van betreffende predikant stond: ‘de vader van ons kerkverband heeft de leer die hij heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid’.

Er stond van de predikant dat hij onderwijs van de hemelse Academie ontvangen had en dus dat ‘dodelijkst tijdsgewricht’ ingeleefd had, nadat de Heere hem eerst zijn zonde had laten zien. Hij geloofde dat hij ‘als een vuurbrand uit het vuur was gerukt’. Hij was elf jaar toen Christus als de Persoon des Middelaars Zich aan zijn ziel openbaarde. Enkele jaren later mocht hij weten met een Drie-enig God verzoend te zijn. Toch was hij klein en nietig in eigen ogen. Daarom wees hij altijd in woord en geschrift op 'het Goddelijke welbehagen', waardoor het een zalig worden uit vrije genade is, zonder dat er iets van de mens in aanmerking komt.

Ik zeg niet teveel dat de predikant goddelijke eer bewezen is door zijn gemeente. Niet alleen nu bij zijn overlijden maar ook tijdens zijn leven. Dat komt dus door die ‘leer’ die hij leerde en is die ‘leer’ zo zuiver dat het de enige in zijn soort is? Wat voor een zuiver leer werd er door die predikant aan zijn gemeente geleerd en is dat inderdaad ‘de zuiver leer der waarheid’. Is die zuivere leer nu weg nu deze predikant er niet meer is?

De Bijbel gebruikt het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ niet.
Het komt wel voor in de berijmde Psalm 116 daar staat:
Gij hebt, o Heer', in 't doodlijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.


Om een beginnetje aan te snijden, is dit wat Psalm 116 zegt nu het zelfde als overleden predikant de Gereformeerde Gemeente in Nederland leerde?

P.S.
Het gaat mij in dit topic niet op te schimpen op een persoon of kerkgenootschap maar om de leer die één persoon blijkbaar geleerd heeft aan een gemeente.


.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Wullimpie » 15 jul 2010 18:21

Volgens mij stond er niet dat hij de enige predikant is die de zuivere leer heeft gebracht, maar dat de leer die hij heeft gebracht de enige zuivere is.
Dit laat dus onverlet dat er ook anderen kunnen zijn die deze leer brengen.

Overigens viel mij het "eerbetoon" d.m.v. de vele advertenties ook wel op.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Jantjes

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Jantjes » 16 jul 2010 09:14

Wullimpie schreef:Volgens mij stond er niet dat hij de enige predikant is die de zuivere leer heeft gebracht, maar dat de leer die hij heeft gebracht de enige zuivere is.
Dit laat dus onverlet dat er ook anderen kunnen zijn die deze leer brengen.

Overigens viel mij het "eerbetoon" d.m.v. de vele advertenties ook wel op.


Dit stond in het RD: ” Ds. Roos noemde ds. Mallan „de vader van ons kerkverband.” „De leer die ds. Mallan heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid.”
http://www.refdag.nl/nieuws/ds_mallan_begraven_1_490895

Het lijkt er wel verdacht veel op of er staat dat ds. Mallan de enige is die dié leer kan brengen hoewel hij blijkbaar toch een opvolger heeft in Ds.Roos.

Toch ben ik er van overtuigd dat het ‘ doodlijkst tijdsgewricht’ in Psalm 116 een andere is als de predikant in zijn leer verkondigd heeft. Zeldzaam of totaal niet kon je dan ook de opvolgende regel van het doodlijkst tijdgewricht vernemen van hem namelijk: ‘Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen’. Laat staan de laatste regel namelijk: ‘Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht’.

Nee, wandelen in het vrolijk levenslicht bestond niet voor ds. Mallan en zijn kerkverband. Het was en is een zwartgallige prediking met een treurnis en droefheid maar intussen met een onderliggende gedachten. Die onderliggende gedachten is zo subtiel dat als je maar uitermate verteld dat je zo’n droefheid, treurnis en zwartgallig voelt, je intussen zo een gezicht trekt en dit tevens in zwarte kleding uit, o.a. hoed en rok enz. je wat bent, zonder ooit in Christus geborgen te zijn.

De foto’s al bekeken in het ND http://www.nd.nl/artikelen/2010/juli/14 ... g-begraven

U zult misschien zeggen op een begrafenis moet je stemmig gekleed zijn en dat ben ik met u eens. Maar al een op een zondag in Alblasserdam bij de GGN naar de kerk geweest? Nu dan ziet het er ook zo uit als op deze begrafenis. De subtiele gedachten als je in het zwart gaat ben je er. Ongelofelijk! Christus? nee die is er niet ongeloooooofelijk!!!!



.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor TheKeimpe » 16 jul 2010 14:03

Gelukkig dat ik ook ervaringen heb met collega's uit de GGiN die ook getuigden van hun vreugde, hun hoop, hun zekerheid.

Maar verder krijg ik kippenvel als ik dit hele spektakel (pardon, het was het overlijden en de begrafenis van een kind van God, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het een spektakel was) in ogenschouw neem. 't Is dat je geen zwarte hesjes hebt voor de parkeerwachters...

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor J.A. » 16 jul 2010 16:20

Het is toch logisch dat iemand die bekend stond, als hij overleden is,
onder grote belangstelling begraven wordt?

En is zwart niet de kleur van rouw?
waarom zou je dan in een andere kleur gaan?

En over die pendelbussen: bij de begrafenis van Ds de Jongste,
waren ook bussen ingezet, omdat de parkeergelegenheid bij
de begraafplaats niet groot is...

Begrijp niet echt het punt waarover jullie 'vallen'...?

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor em_ma » 16 jul 2010 16:44

@ Jantjes: je moet voorzichtig zijn in je uitspraken denk ik...
Het is niet allemaal kommer en kwel in de kerken die jij benoemt.
Ds. Mallan mocht wel geloofszekerheid hebben, misschien is dat wel een positief punt wat je ook zou kunnen noemen?
Ik snap wat je bedoelt en kan je niet helemaal ongelijk geven, maar zo negatief stuit mij nogal tegen de borst, denk niet dat het gepast is om zo een stroming af te schilderen.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Boekenlezer » 16 jul 2010 18:28

Jantjes schreef:De Bijbel gebruikt het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ niet.
Het komt wel voor in de berijmde Psalm 116 daar staat:
Gij hebt, o Heer', in 't doodlijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.


Om een beginnetje aan te snijden, is dit wat Psalm 116 zegt nu het zelfde als overleden predikant de Gereformeerde Gemeente in Nederland leerde?

Zoals je al zegt, het is een term uit de berijmde psalm. In de Statenvertaling staat het zo:
    8 Want Gij, HEERE! hebt mijn ziel gered van den dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van aanstoot.
    9 Ik zal wandelen voor het aangezicht des HEEREN, in de landen der levenden.

Ik herinner mij van lang geleden, toen ik nog op school zat, dat ds. Mallan toen eens uitgenodigd was, om ons leerlingen toe te spreken. Dat is de keer dat ik hem in het echt gezien heb.
Toen had hij het over die gebeurtenis in zijn jonge jeugd, dat hij de angsten van de hel leerde kennen. Hij citeerde daarbij uit Psalm 116:2:
    "Daar d'angst der hel mij allen troost deed missen"

Dat heeft bij mij ook de nieuwsgierigheid opgeroepen: waarover gaat dit precies? Wat wordt daarmee bedoeld?
Het is eigenlijk wel merkwaardig, als we zoiets als dit wel heel goed weten in te passen in een zwaar-'bevindelijk'* bekeringsschema, maar als we geen zinnig woord kunnen zeggen over de oorspronkelijke context hiervan. Dat geeft in feite aan, dat er dan - door ons of in onze omgeving - blijkbaar meer aandacht is voor mystieke belevenissen in onze ziel, dan wat de Bijbel nou voor boodschap heeft.
Wie echter wil weten, hoe hij dit moet beoordelen, zal toch moeten weten: waar staat dit nou eigenlijk voor, in zijn oorspronkelijke context? En van daaruit zou het juist logisch zijn als we heel goed weten hoe we dit binnen de bijbelse context moeten zien. Ben je vooral daarvan op de hoogte, dan geef je daarmee aan, dat je de Bijbel serieus neemt.

Nu, dat heb ik wel eens een beetje onderzocht.
Dat wat we zien staan in de berijmde versie van Psalm 116, staat er in de Statenvertaling als volgt:
    De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
Het staat niet boven Psalm 116, maar ik kan je wel vertellen wie de dichter is: David.
Wat we hier vinden in Psalm 116 komt ook niet alleen in deze psalm voor, maar ook in Psalm 18:5-6, en 2 Samuël 22:5-6.
Wat de eerste betekenis betreft, denk ik dan toch vooral aan de doodsangsten die David uitgestaan zal hebben, toen hij door Saul vervolgd werd. Maar ook vanwege de vervolging door andere vijanden. Wat dacht je bijvoorbeeld van Absalom, de zoon van de Gesurietische vrouw (2 Samuël 3:3). (Mogelijk geworden door de nalatigheid van Israël, door de Gesurieten niet te verdrijven, tegen het gebod van Deuteronomium 7 in, zie Jozua 13:13.)
Het lijkt mij wel duidelijk, dat het hier dus niet gegaan is over zomaar wat angsten op klaarlichte dag, zonder aanwijsbare reden. David werd vervolgd, zijn leven werd bedreigd. Dat veroorzaakte deze angsten.

Als we Psalm 116:3 in de verschillende vertalingen gaan bekijken, dan zien we dat er verschil in vertaling is. In de Statenvertaling is sjeol (שְׁאוֹל; strongnr. 7585, lexicon) met hel vertaald. Maar we zien ook de vertaling: dodenrijk.
Ik weet hier het fijne verder niet van, dus ik vind dit vrij moeilijk, om hier uitspraken over te gaan doen. Alleen al hoe de kijk van het Oude Testament op het dodenrijk (sjeol) is, lijkt mij een onderwerp op zich, waar je een hele studie aan zult kunnen wijden. Ik weet dat het in het OT niet zo gauw over het hiernamaals gaat, ook al is de kennis daarvan niet afwezig (zie bijvoorbeeld Daniël 12:2).
Het zal in ieder geval een behoorlijk lugubere ervaring geweest zijn, die David heeft gehad. Ik weet trouwens niet of het over één ervaring gaat. Ik denk eerder dat hier over meerdere ervaringen worden gesproken. 2 Samuël 22 staat immers behoorlijk achterin het boek 2 Samuël. David kijkt terug op zijn leven, en ziet Gods redding uit diverse benauwdheden.

Waarom zou David dit nou allemaal meegemaakt hebben?
Zou het een spiegel voor onze ziel zijn?
Om nou gelijk daarmee te beginnen, lijkt mij niet zo gezond. Zijn we dan niet erg op onszelf gericht, als we zo de Bijbel benaderen? Als we onze Bijbel kennen, zullen we in ieder geval eerst in op andere gedachten komen.
In Lukas 24:44 lees ik:
    En Hij zeide tot hen: Dit zijn de woorden, die Ik tot u sprak, als Ik nog met u was, namelijk dat het alles moest vervuld worden, wat van Mij geschreven is in de Wet van Mozes, en de Profeten, en Psalmen.
Hier spreekt Jezus Christus dus.
In het gedeelte van Mattheüs over de kruisiging zie ik diverse citaten uit Psalm 22 staan. Zie Mattheüs 27:33-50.
Psalm 22 was ook een psalm van David, waarin hij grote moeiten verwoordt. Zijn lijden is dan een voorafschaduwing van het lijden van de Messias.
De angsten die beschreven staan in Psalm 116, zie ik op die manier vervuld in Mattheüs 26:36-46/Lukas 22:39-46, en eventueel ook wat volgt.

Wie dan vervolgens gaat zeggen "de weg van de Borg is de weg van de Kerk", ja, die heeft dan natuurlijk wel een aanknopingspunt om dit op het zieleleven te gaan toepassen. Die kan er een verplicht nummer van maken in de bekeringsweg. Dat is echter niet de wijze, waarop ík de Bijbel ken. Argumentaties daarvoor hebben nog nooit erg veel indruk op mij kunnen maken.
Ik vrees echter, dat een gemiddelde GGiN-er niet het hele bovenstaande verhaal zal kunnen vertellen, maar vooral het enkele feit dat hij Psalm 116:3 met de 'bevindelijke' zielsbelevenissen van bekeerlingen weet te associëren.

_____________
* Dat ik bevindelijk hier tussen aanhalingstekens plaats, is omdat naar mijn idee deze term in feite ten onrechte zo gebruikt wordt. Want bevinding is een term uit Romeinen 5:4, die de vertaling is van het Griekse woord dokimè (δοκιμη; strongnr. 1382, lexicon). Het ziet op een bewijs van waar geloof, maar dat beperkt zich niet tot het gevoel. Dat ziet op het hele leven, in zijn totale breedte. Zo kunnen we een gedeelte als 1 Johannes 2:3-6 bijbels gezien als heel bevindelijk omschrijven, ook al zal de uiterste rechterflank in de gereformeerde gezindte de toetssteen van het houden van Gods geboden als bewijs van geestelijk leven veel te minnetjes vinden. Het zij zo, het gaat om wat de Schrift ons leert.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jul 2010 14:06

Nog iets opmerkelijks over Psalm 116:3.
De angsten van de hel/het dodenrijk, heten in het Hebreeuws: מְצָרֵי שְׁאוֹל (metsare sjeol).
Nou heeft het woord שְׁאוֹל (sjeol) exact dezelfde Hebreeuwse letters als de naam Saul. Alleen de vocalisatie is anders.
שְׁאוֹל sjeol - dodenrijk
שָׁאוּל sjaul - dat is dus de naam Saul.
Het is dus net een beetje alsof de tekst ook zegt: de angsten voor Saul. Zo zou je de tekst kunnen lezen, als je geen vocalisatie hebt. En misschien is het nog wel opzettelijk bedoeld ook!
Het is een associatie, die wel sterk opvalt in de Hebreeuwse tekst. Het Hebreeuws, en de Hebreeuwse tekst, heeft sowieso allerlei associaties in zich, die we in het Nederlands niet terugzien.

Waarom zou Saulus trouwens Saul genoemd worden, door die stem uit de hemel, toen hij de gemeente van God vervolgde? (Handelingen 9:4)
Zomaar een vraag die bij mij opkomt. Zou me niks verbazen als hier ook typologie speelt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor coupe soleil » 17 jul 2010 14:25

Jantjes schreef:Bij het overlijden van een predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland stond dat hij op jeugdige leeftijd het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ leerde inleven.

TheKeimpe schreef:Niet lelijk bedoeld, maar gebruikt ds. Roos altijd dit soort taal?

Appelflap schreef:Ook absoluut niet lelijk bedoeld, maar dat hoort een beetje bij het kerkverband. Ds. Roos valt nog wel mee wat dat betreft, maar ik denk dat hij het hier wat extra gedaan heeft, omdat dat wel bij ds. Mallan past.


In het verslag van de begrafenis van betreffende predikant stond: ‘de vader van ons kerkverband heeft de leer die hij heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid’.

Er stond van de predikant dat hij onderwijs van de hemelse Academie ontvangen had en dus dat ‘dodelijkst tijdsgewricht’ ingeleefd had, nadat de Heere hem eerst zijn zonde had laten zien. Hij geloofde dat hij ‘als een vuurbrand uit het vuur was gerukt’. Hij was elf jaar toen Christus als de Persoon des Middelaars Zich aan zijn ziel openbaarde. Enkele jaren later mocht hij weten met een Drie-enig God verzoend te zijn. Toch was hij klein en nietig in eigen ogen. Daarom wees hij altijd in woord en geschrift op 'het Goddelijke welbehagen', waardoor het een zalig worden uit vrije genade is, zonder dat er iets van de mens in aanmerking komt.

Ik zeg niet teveel dat de predikant goddelijke eer bewezen is door zijn gemeente. Niet alleen nu bij zijn overlijden maar ook tijdens zijn leven. Dat komt dus door die ‘leer’ die hij leerde en is die ‘leer’ zo zuiver dat het de enige in zijn soort is? Wat voor een zuiver leer werd er door die predikant aan zijn gemeente geleerd en is dat inderdaad ‘de zuiver leer der waarheid’. Is die zuivere leer nu weg nu deze predikant er niet meer is?

De Bijbel gebruikt het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ niet.
Het komt wel voor in de berijmde Psalm 116 daar staat:
Gij hebt, o Heer', in 't doodlijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.


Om een beginnetje aan te snijden, is dit wat Psalm 116 zegt nu het zelfde als overleden predikant de Gereformeerde Gemeente in Nederland leerde?

P.S.
Het gaat mij in dit topic niet op te schimpen op een persoon of kerkgenootschap maar om de leer die één persoon blijkbaar geleerd heeft aan een gemeente.


Zie vetgedrukte tekst. Volgens mij gaat het daar fout. Wat moet je met Christus als je niet verzoend bent met God? Dit is mijns inziens onmogelijk.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Antoinette » 17 jul 2010 16:10

Jantjes schreef:Bij het overlijden van een predikant van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland stond dat hij op jeugdige leeftijd het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ leerde inleven.

TheKeimpe schreef:Niet lelijk bedoeld, maar gebruikt ds. Roos altijd dit soort taal?

Appelflap schreef:Ook absoluut niet lelijk bedoeld, maar dat hoort een beetje bij het kerkverband. Ds. Roos valt nog wel mee wat dat betreft, maar ik denk dat hij het hier wat extra gedaan heeft, omdat dat wel bij ds. Mallan past.


In het verslag van de begrafenis van betreffende predikant stond: ‘de vader van ons kerkverband heeft de leer die hij heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid’.

Er stond van de predikant dat hij onderwijs van de hemelse Academie ontvangen had en dus dat ‘dodelijkst tijdsgewricht’ ingeleefd had, nadat de Heere hem eerst zijn zonde had laten zien. Hij geloofde dat hij ‘als een vuurbrand uit het vuur was gerukt’. Hij was elf jaar toen Christus als de Persoon des Middelaars Zich aan zijn ziel openbaarde. Enkele jaren later mocht hij weten met een Drie-enig God verzoend te zijn. Toch was hij klein en nietig in eigen ogen. Daarom wees hij altijd in woord en geschrift op 'het Goddelijke welbehagen', waardoor het een zalig worden uit vrije genade is, zonder dat er iets van de mens in aanmerking komt.

Ik zeg niet teveel dat de predikant goddelijke eer bewezen is door zijn gemeente. Niet alleen nu bij zijn overlijden maar ook tijdens zijn leven. Dat komt dus door die ‘leer’ die hij leerde en is die ‘leer’ zo zuiver dat het de enige in zijn soort is? Wat voor een zuiver leer werd er door die predikant aan zijn gemeente geleerd en is dat inderdaad ‘de zuiver leer der waarheid’. Is die zuivere leer nu weg nu deze predikant er niet meer is?

De Bijbel gebruikt het ‘dodelijkst tijdsgewricht’ niet.
Het komt wel voor in de berijmde Psalm 116 daar staat:
Gij hebt, o Heer', in 't doodlijkst tijdsgewricht
Mijn ziel gered, mijn tranen willen drogen,
Mijn voet geschraagd; dies zal ik, voor Gods ogen,
Steeds wandelen in 't vrolijk levenslicht.


Om een beginnetje aan te snijden, is dit wat Psalm 116 zegt nu het zelfde als overleden predikant de Gereformeerde Gemeente in Nederland leerde?

P.S.
Het gaat mij in dit topic niet op te schimpen op een persoon of kerkgenootschap maar om de leer die één persoon blijkbaar geleerd heeft aan een gemeente.


.


Psalm 116 is mijns inziens hier "ontwricht".
Heb je een link voor mij waar ik het één en ander kan lezen?
Het gaat allemaal wel erg veel over de ds. en niet over Jezus vinden jullie ook niet?
De Heere Jezus moet verhoogd worden gelijk de slang in de woestijn als het gaat om redding van verloren zielen en niet om een of andere "leer" die iemand heeft gebracht.
De "leer" zetten wij hier in de schuur en wij zoeken het aangezicht van de Heere Jezus!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Antoinette » 17 jul 2010 16:15

Ds. Roos noemde ds. Mallan „de vader van ons kerkverband.” „De leer die ds. Mallan heeft gebracht, is de enige zuivere leer der waarheid.”

Triest! Diep triest dat Ds. Roos kennelijk het eerbetoon aan Ds. Mallan hoger acht dan het geven van de eer aan de Heere Jezus.
"De vader van ons kerkverband" hij schrijft vader nog net niet met een V hoofdletter.
Ongelooflijk!
Immers Christus is toch het hoofd van de kerk???
En wat verschrikkelijk voor alle mensen die in kerken zitten waar over de Heere Jezus wordt verteld i.p.v mensen de eer te geven die gaan dus allemaal verloren.....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Boekenlezer » 17 jul 2010 18:10

coupe soleil schreef:
Jantjes schreef:...Hij was elf jaar toen Christus als de Persoon des Middelaars Zich aan zijn ziel openbaarde. Enkele jaren later mocht hij weten met een Drie-enig God verzoend te zijn....

Zie vetgedrukte tekst. Volgens mij gaat het daar fout. Wat moet je met Christus als je niet verzoend bent met God? Dit is mijns inziens onmogelijk.

Dat zal wel het onderscheid tussen zien en hebben zijn, die ze in de uiterste rechterflank maken. "Zien is nog geen hebben" zeggen ze dan.
Het lijkt me een leer, waardoor je wel enorm in je eigen ziel gaat zitten staren, wat daar allemaal gebeurt. Dat kan niet gezond zijn. Volgens mij wordt je daar wanhopig van, met kans op overspannenheid en dat soort ellende.
Ik kom dat in de Bijbel ook niet zo tegen. Daar wordt gewoon opgeroepen om op met vrijmoedigheid toe te gaan tot de troon der genade (Hebreeën 4:16), en om te zien op de overste leidsman en voleinder van het geloof (Hebreeën 12:2).
Conclusie: er zijn in dat denken bijbelvreemde kaders ingeslopen, die het zicht op de bijbelse gegevens heel sterk vertroebelen.

Antoinette schreef:Psalm 116 is mijns inziens hier "ontwricht".
Heb je een link voor mij waar ik het één en ander kan lezen?

Wat Psalm 116 betreft, zie boven, mijn bijdrage. Daar heb ik een poging tot uitleg gedaan. Daarin zeg ik eigenlijk hetzelfde als wat jij nu hier zegt, maar dan met veel meer woorden.
Is dat een beetje duidelijk leesbaar?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Antoinette » 17 jul 2010 18:26

em_ma schreef:@ Jantjes: je moet voorzichtig zijn in je uitspraken denk ik...
Het is niet allemaal kommer en kwel in de kerken die jij benoemt.
Ds. Mallan mocht wel geloofszekerheid hebben, misschien is dat wel een positief punt wat je ook zou kunnen noemen?
Ik snap wat je bedoelt en kan je niet helemaal ongelijk geven, maar zo negatief stuit mij nogal tegen de borst, denk niet dat het gepast is om zo een stroming af te schilderen.


Van de "stroming" deugd niets net zoals van zoveel andere "stromingen" niets deugd en dat mag gezegd worden.
Wij hoeven ons niet het "zwijgen" op te laten leggen, in Christus zijn we vrij.
Ophouden met dat Religieus gepeupel en geleuter, het wordt tijd dat Gods kerk wakker wordt en opstaat.
Gaat doen wat ze moeten doen!
Gelukkig hebben we een hele genadevolle liefdevolle Vader en Heere Jezus Christus die in alle uithoeken van de aarde mensen Zijn genade laat zien als de herders het werk wat ze zouden moeten doen verspelen.

God zelf kent mensenharten en Hij laat het ze zelf wel zien als het moet.
Zelf mij, heeft hij het laten zien.
Midden in de wereld was er niet een van de "kerkbankverwarmers" uit mijn dorp die me over de ware liefde van Jezus vertelde die ik nog nooit gekend heb.
Is dat niet ongelooflijk, en de kans hebben ze gehad want ik heb hun kerk bezocht in de tijd dat mij ziel
op zoek was naar vrede met God.
I.p.v dat hun de "wereld" in gaan om het "goede nieuws" te brengen, om zout en licht te zijn.
Brengen ze onheil en veroordeling!
En daar moeten wij over zwijgen????
Nee, dat is niet wat God van ons vraagt, we mogen en moeten zelf elkaar vermanen.
Het is een opdracht die God ons geeft, brengt iemand een andere leer zegt Paulus al waren ik het zelf of de engelen die zijn vervloekt!!!
Dat is krasse taal en wij zouden stilzwijgend toe moeten kijken hoe honderden mensen met angst en beven de eeuwigheid tegmoet gaan door dit soort leraren en herders.
Nee!
Die tijd is voorbij, Gods kerk is aan het wakker worden.
Ik hoop dat je daar aan gaat wennen, want het wordt nog veel heftiger.
In positieve zin, als Gods Geest aan het werk gaat wordt het feest!
Dan sluiten de deuren van valse religie's, aloewel er ook toenenemen.
Valse leraren staan ook op in het einde der tijden, maar laten wij die in Christus zijn niet zwijgen a.u.b maar elkaar vermanen in de "liefde".

Als je me te scherp vind mag je dat zeggen, maar mail dan ook even de dominees die hele kerken en dorpen misleiden door hun "valse vroomheid" en onwaarheden.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
em_ma
Kapitein
Kapitein
Berichten: 919
Lid geworden op: 10 feb 2008 13:06
Locatie: provincie utrecht
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor em_ma » 17 jul 2010 20:12

@ Antoinette: je hebt gelijk als je zegt dat er te eenzijdig het verzoeningswerk van Christus in die stroming verkondigd wordt.
Maar wat ik wil zeggen: dat is niet het enige! Kijk eens naar kinderen van God die ook mogen getuigen in die kerken.
Op aarde wordt in geen enkele kerk het verzoeningswerk van Christus op de juiste manier verkondigd.
Het is juist een wonder dat God mensen trekt, ook waar te eenzijdig de verlossing door Jezus gepreekt wordt. Dat kunnen wij dan soms niet snappen, maar laten we dat maar bij God laten.
Jammer en dat meen ik oprecht, dat je zo n nare bijsmaak aan deze gemeenten hebt overgehouden.
Het kan echt anders! Dat mag ik elke zondag ervaren, zou zit ik dan niet in de GGinNed, maar het doet mij pijn als er zo negatief over de rechterflank gepraat wordt.
Wat daar verkondigd wordt, daar mag ik juist wel veel aan hebben. Ik mis weer voeding in andere stromingen waar ik het ook geprobeerd heb te zoeken.
En daar steek ik toch ook geen negatief betoog over af op Refoweb?
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het dodelijkst tijdsgewricht inleven

Berichtdoor Optimatus » 17 jul 2010 20:14

En dat siert je, Emma. :-)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 44 gasten